Hjälp! Måste köpa idag budget Max 3,990kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolej_Cseti:

det där med win 8 jag har en ssd hemma med win 7 på jag kan ju slänga in den i någon av dessa am i right ?

Nej nej och nej. Det går inte att bara slänga in en SSD med en färdig windowsinstallation i en bärbar dator och få det att funka. Visst du kanske kan starta upp windows om du har en jävla tur, men sen är det kört.

En annan grej, jag antar att de där DDR3 minnerna du skrev om i början är SO-DIMM så de går att sätta in i en bärbar dator?

Men hur som helst så funkar väl de flesta av dem där för dina behov, men om du måste ha den idag så funkar väl knappas CDON? De tar ju minst två dagar att få den från dem om du har tur. Bästa för dig är väl att gå till en lokal handlare och se vad de har inne. Om du är i nån av storstadsregionerna så är det nog inge problem.

Själv så skulle jag fokusera på batteriprestandan i den prisklassen, den och vikten...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Nej det kommer inte att fungera. Datorn kommer att blåskärma om det skiljer sig med processor och moderkort på de datorer som SSDn flyttas mellan.

Att köpa en laptop för 4 000kr är inte värt. Flash/HTML5 applikationer kommer lagga. Flickvännen köpte en Lenovo laptop frö 4 499kr och facebook spel som candy crush laggar.

Är laptop ett krav? Annars kan du få en hyffsad stationär kontorsdator.

Om man har en budget på 4000 kr är en dator för 4000 kr (om man väljer den bästa i prisklassen, ofc.) det bästa man kan få.

Visa signatur

Gigabyte 7950 å en 3570k | Nexus 4 | Macbook Air 13' | Tangentbords[strike]nörd[/strike]galning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolej_Cseti:

asså lol

vad har jag gjort för fel.

sluta mobba mig

Läs det första inlägget. DE är bra datorer för det priset. Allt du skrivit om är skit.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Nej nej och nej. Det går inte att bara slänga in en SSD med en färdig windowsinstallation i en bärbar dator och få det att funka. Visst du kanske kan starta upp windows om du har en jävla tur, men sen är det kört.

En annan grej, jag antar att de där DDR3 minnerna du skrev om i början är SO-DIMM så de går att sätta in i en bärbar dator?

Men hur som helst så funkar väl de flesta av dem där för dina behov, men om du måste ha den idag så funkar väl knappas CDON? De tar ju minst två dagar att få den från dem om du har tur. Bästa för dig är väl att gå till en lokal handlare och se vad de har inne. Om du är i nån av storstadsregionerna så är det nog inge problem.

Själv så skulle jag fokusera på batteriprestandan i den prisklassen, den och vikten...

Jag har nog skrivit fel jag är lite förvirrad och stressad just nu.

Jag skall beställa idag men jag behöver inte ha datorn idag.
Men jag hoppar över det med min ssd.

om jag skall köpa någon av de 2 jag linkade den ena för 1,990kr och den andra för 2,990kr vilken skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolej_Cseti:

Jag har nog skrivit fel jag är lite förvirrad och stressad just nu.

Jag skall beställa idag men jag behöver inte ha datorn idag.
Men jag hoppar över det med min ssd.

om jag skall köpa någon av de 2 jag linkade den ena för 1,990kr och den andra för 2,990kr vilken skulle du rekommendera?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j...487300,1498455

Visa signatur

Permalänk

Den sista produkten du linkade funkade inte nu.

Men ska jag skita i att köra på 10-11" och köra på någon av de du linkade för 3,990kr i början men jag vill väldigt gärna ha en 10-11" så jag ska ut och resa mycket.

Men det kanske skiljer så mycket i prestanda

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

lägg av han vill ha en dator för 3-4K så låt honom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Kör på IdeaPad skulle jag säga, annars vore väl en surfplatta ett alternativ kanske? Om de är säkra att betala räkningar på har jag dock ingen uppfattning om, så det får någon annan svara på.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolej_Cseti:

Den sista produkten du linkade funkade inte nu.

Men ska jag skita i att köra på 10-11" och köra på någon av de du linkade för 3,990kr i början men jag vill väldigt gärna ha en 10-11" så jag ska ut och resa mycket.

Men det kanske skiljer så mycket i prestanda

Whoops, men här är den nu ska köpa iaf.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164988-lenovo_ideapad...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av marm0t:

aa den är mycket intressant hmmm men jag gillar inte win 8 är det svårt att lära sig ? samt kan man ladda ner film osv på win 8 eller är det restriktioner på det som typ tex apple datorer?

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ja , en annan snäll bro linkade den me.

Jag antar att det är mitt bästa alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolej_Cseti:

aa den är mycket intressant hmmm men jag gillar inte win 8 är det svårt att lära sig ? samt kan man ladda ner film osv på win 8 eller är det restriktioner på det som typ tex apple datorer?

Nej det är inga restriktioner och det är det inte på apple-datorer heller... och du kommer för övrigt inte kunna få tag på en dator utan w8 idag så det är bara att bita ihop och skaffa det och installera W7 eller fixa Start8.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tolej_Cseti:

Lägg in Windows 7 då?

Nej, W8 är inte svårt att lära sig och det finns många många förbättringar, men det är inga problem att bara formatera och lägga in Win 7 istället, särskilt inte om du redan har en SSD du kan använda.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Nej det kommer inte att fungera. Datorn kommer att blåskärma om det skiljer sig med processor och moderkort på de datorer som SSDn flyttas mellan.

Att köpa en laptop för 4 000kr är inte värt. Flash/HTML5 applikationer kommer lagga. Flickvännen köpte en Lenovo laptop frö 4 499kr och facebook spel som candy crush laggar.

Är laptop ett krav? Annars kan du få en hyffsad stationär kontorsdator.

Man ska ju dock komma ihåg att Flash/HTML5 applikationer vill äta riktigt med varma bullar.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolej_Cseti:

Det enda du behöver för att använda windows 8 är att installera en "start-meny". Gör man det så fungerar den precis som windows 7, men är snabbare. Min "start-meny" till min zenbook gör att du i stort sett aldrig ser "metro-modern-UI", utan allt körs som vanligt i desktop-mode.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Man ska ju dock komma ihåg att Flash/HTML5 applikationer vill äta riktigt med varma bullar.

Hur menar du jag fattar ingenting hmm..

va inte lenovo ideapad s300 mitt bästa alternativ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolej_Cseti:

Ja , en annan snäll bro linkade den me.

Jag antar att det är mitt bästa alternativ.

köp den, stoppa i SSDn och formatera den, och installera windows 7 igen?

Permalänk
Medlem

denna kan ju va intressant http://www.dustinhome.se/product/5010655214/asus-x301a-pd-2-4... skulle lätt ta Acer v5an av de 2 du länka. intel atom tar ju typ 30sek på sig att öppna en webläsare i win7 starter och skulle valt asusen jag länka framför dem båda

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

köp den, stoppa i SSDn och formatera den, och installera windows 7 igen?

Roger that !

Permalänk
Medlem

Lenovon är helt ok, windows 8 behöver du inte oroa dig för det går att använda precis som windows 7 (nästan).

Här är två andra alternativ:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773446#extra

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164616-sony_sve1112m1...

Bägge har 11.6" skärm och bägge är under 1.5kg, Lenovon väger mer eftersom den är större.

En Chromebook skulle jag inte köpa i dagsläget, särskilt om du redan känner dig osäker med Win 8.

Visa signatur

Permalänk

Om du lägger in WIN7 på usb sticka sen med usb tool från microsoft så kan du formatera hårddisken och installera win7 från usb så köp för gudskull Lenovon den är 300x bättre än dom du kikat på det vore bara att slänga pengarna i sjön om du köpte nån med Atom processor för 3k.

Lika dom laptopsen som länkats ovanför som är 10-11tum är skräp.

Den väger 1.8kg vilket inte är mycket http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498455

Permalänk
Skrivet av fårhäst:

Om du lägger in WIN7 på usb sticka sen med usb tool från microsoft så kan du formatera hårddisken och installera win7 från usb så köp för gudskull Lenovon den är 300x bättre än dom du kikat på det vore bara att slänga pengarna i sjön om du köpte nån med Atom processor för 3k.

Den väger 1.8kg vilket inte är mycket http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498455

Japp tror det blir lenovon !:D

Permalänk
Skrivet av Tolej_Cseti:

Du gillar inte Win 8, men du vet inte någonting om det? Och du har sen innan sagt att det inte gör något att det är Win 8 eftersom du har Win 7 hemma? Bestäm dig någon gång?

Vet inte riktigt vad du menar med "kan man ladda ner film osv.", men du kan ladda ner program som du vill, du kan ladda ner film, illegalt som legalt, du kan titta på netflilx, du kan ladda ner winrar, du kan skaffa VLC media player eller vad fan du vill.

Skaffa Start8, dvs startmeny, och du behöver i princip inte lära dig någonting, du har en kass metromeny som jag i princip inte använder alls på min laptop, så om man inte vill lära sig något nytt så behöver man inte det heller. Det finns nya saker som man helt kan ignorera om man vill och bara använda datorn som man brukar i princip.

För mig är Win 8 ett Win 7 med ett smart mailprogram som jag kan synca alla mina mailadresser till, och ett nytt tema på fönster.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Tack allihopa för eran tid och hjälp jag kör nog på lenovon jag säger till när jag beställt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

köp för gudskull Lenovon den är 300x bättre än dom du kikat på det vore bara att slänga pengarna i sjön om du köpte nån med Atom processor för 3k.

Håller med om att Lenovon är bättre ur prestandasynpunkt, men den är större, tyngre och har kortare batteritid. Prestandamässigt är inte skillnaden jättestor, Lenovon är en 20-30% snabbare men återigen, ska man bara kolla mail och kolla videos så...

Jag hade nog valt Lenovon själv, men det är ju du som ska bära runt på den i ett år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolej_Cseti:

Tack allihopa för eran tid och hjälp jag kör nog på lenovon jag säger till när jag beställt !

Äntligen har vi lyckats övertyga dig.

Visa signatur

Permalänk

En fråga kan man slänga in ram minnet från min alienware ( som jag har dödat ) på lenovon s300 ? jag har 2 x 4gb ddr3 minne (för bärbara då ofc)

Och går det att byta hdd lätt på lenovo s300

hittar ingen info på youtube eller google

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Äntligen har vi lyckats övertyga dig.

innan jag köper måste jag bara veta om det är lätt att byta hdd och minnena?

Mest vill jag byta hdd imo.