Permalänk
Medlem

Windows10 ersättare

Jag har en äldre laptop som kör Windows 10. Vad borde jag dra in för enkel distro istället för Windows nu när MS inte längre uppdaterar W10 ?
OBS 1 : Den har svag hårdvara, är ca 10 år gammal så gärna något lättdrivet.
OBS 2: Den hade Windows 8 ursprungligen, så det hade ju varit kul med något som klarar en pekskärm.
Nej det går inte att installera W11 på den.

Permalänk
Medlem

Linux Mint kanske vore något? Inget som vad jag vet funkar med pekskärm men du får en bra Linux-dist med det mesta som du behöver.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Lubuntu är ju ganska populärt som lättvikts OS, ska ha stöd för pekskärm men kan ju såklart bero lite på vilka drivrutiner som krävs.

Skulle underlätta lite mer att veta spec för bättre rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Om du vill ge Windows ett sista försök tiny11 (lite teknisk kunskap krävs för att skapa ISO filen).
Med tiny11 får du ett nedskalat Windows 11 utan hårdvarukrav (TPM mm) om du använder rufus vid installation

Linux:
Ubuntu, lättast att börja med om du är ny på linux
Lubuntu, byggt på Ubuntu men optimerad för äldre/sämre hårdvara
Debian, Superstabilt och bara funkar men är inte så flashigt

EDIT, pekskärmen är tveksam på samtliga linux distros.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Japp Linux mint. Kolla där man ladda ner, du ser tre val välj den lätta versionen.

Donat med liknade i dag och fick rådet att mounta X.ISO med något som heter "Rufus men var mycket med klickbeten och skit(Eller så vad det bara jag som inte hittade bra ställe att ladda ner den.. Har kört med balenetcher ett bra tag. inget sånt alls med den, helt ren är den.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har en äldre laptop som kör Windows 10. Vad borde jag dra in för enkel distro istället för Windows nu när MS inte längre uppdaterar W10 ?
OBS 2: Den hade Windows 8 ursprungligen, så det hade ju varit kul med något som klarar en pekskärm.

När jag läser det här inser jag hur tiden har sprungit iväg.
Ja, det stämmer att Linux är ett utmärkt alternativ på gamla datorer. Frågan är hur man definierar "gammal".
Rätta mig om jag har fel, för nu gissar jag:
din dator har minst 4 GB RAM och kan köra Windows 10 utan problem, även om du inte kan köra de senaste spelen.
I Linuxvärlden är det inte en gammal dator. Min poäng: du behöver inte köra en lättviktsdistro.

Om du har en pekskärm rekommenderar jag att du kör någon av skrivbordsmiljöerna GNOME eller KDE Plasma.
(någon som testat pekskräm med andra skrivbordsmiljöer får gärna rekommendera andra)
Och vad du än gör installera INTE både GNOME och KDE Plasma samtidigt.
GNOME använder en underliggande teknik som heter GTK och KDE Plasma använder Qt.
Problemet är att har man både GTK och Qt installerade samtidigt på en pekskärm så blir det inbördeskrig och pekskärmen kommer att fungera dåligt.
OBS! Detta gäller bara Pekskärmsfunktionen. Datorn kommer att fungera utmärkt i övrigt med både GNOME och KDE Plasma.

Förslag på distros:

Linux Mint är en utmärkt nybörjardistro. Det ser ut som Windows och har ett trevligt hjälpprogram som hjälper nybörjare att komma igång.
Linux Mint använder skrivbordsmiljön Cinnamon och jag har ingen aning hur det fungerar med pekskärm. Du borde kunna få igång pekskärm, men jag vet inte hur bra det blir.

Zorin OS är också en nybörjarvänlig distro, med bra hjälpfunktion. Här kan man växla mellan flera olika utseenden, varav något ser ut som Windows.
Här körs GNOME, så pekskärm ska fungera utan problem.

Ubuntu är antagligen världens största distro. Det ser inte ut som Windows, utan mer som en korsning mellan en Mac och en smartphone. Det kan kännas ovant för en inbiten Windowsanvändare, men är väldigt lättarbetat när man väl lärt sig det.
Det har inte lika trevliga hjälpprogram som Mint och Zorin, men då det är störst är det jättelätt att få hjälp på nätet.
Ubuntu kör GNOME, så det har utmärkt pekskärmsstöd.

Kubuntu är Ubuntu med KDE Plasma. Det ser ut som Windows så det är antagligen lättare än Ubuntu för en nybörjare som kommer från Windows.
KDE Plasma har utmärkt pekskärmsstöd.

Permalänk
Medlem

8 GB Ram, intel i7 4510U CPU.. Men det låter som att det borde funka med en vanlig Ubunu, bortsett från att jag nog får glömma pekskärmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

8 GB Ram, intel i7 4510U CPU.. Men det låter som att det borde funka med en vanlig Ubunu, bortsett från att jag nog får glömma pekskärmen..

Du borde få igång pekskärmen utan större problem.

Här är två videor för två månader sen där Nick från The Linux Experiment testar pekskärm med Linux.
https://www.youtube.com/watch?v=C0gxI_cSfaU
https://www.youtube.com/watch?v=nCSs4CbxZHk
I den första går det inte så bra, i den andra går det desto bättre.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=H5eWPeVjQHs

själv kommer jag troligtvis fortsätta köra win10, får se hur länge.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av dylika situationer som EOL på W10 är att man ska skjuta på problemet så långt man kan. Ofta löser det sig av sig själv. I detta fallet kan man tänka sig:
-MS backar och förlänger EOL.
-MS backar och släpper på systemkraven i W11.
-Datorn går sönder och man tvingas köpa ny...
Etc......

Så vänta tills i höst eller när EOL inträffat, och första kritiska patchen saknas.

Permalänk

Det är ingen panik med windows 10 ersättare

Själv kör jag windows 7 funkar kanon fortfarande med olika antivirus och säkerhets program allt beror ju på vad du använder datorn till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Bara så där spontant, har du uppgraderat hårdvaran så långt det går? Är du säker?

8 GB Ram låter lite, och det finns ofta en extraplats där man kan klämma in en till SO-DIMM.
Kolla vad du har för disk, är det en 2'5 så kan det finnas snabbare, i synnerhet om det är en spindisk.

Båda dessa är helt normala uppgraderingsobjekt för många äldre laptops.

Du kan köra W10 så länge du vill, det är uppdateringar av operativsystemet som MS lägger ner, så man kör på egen risk... men om din hårdvara kan uppas lite så kan W11 plötsligt bli ett alternativ, man kan komma runt TPM kravet.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Fedora är en bra distro, men annars kan man köra med Win 10 LTSC så håller det till 2027.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Oldskool:

Om du vill fortsatt använda Windows går det att få in Windows 11 på mer eller mindre samtliga maskiner som idag har Windows 10. Det finns flera sätt att kringgå TPM-kravet — inte mer komplext än att ladda ned officiell ISO från Microsoft, och installera till USB med hjälp av Rufus. Men om du vill testa på att köra Linux så är det inga konstigheter heller.

Jag kan rekommendera att du kikar in Pop!_OS, en nybörjarväntlig distro som även har bra stöd för touchskärmar. Alternativt Linux Mint som redan rekommenderats flera gånger om. Det sista jag vill slå ett slag för är Zorin OS, en distro som går att ställa in att efterlikna MacOS när det kommer till det grafiska gränssnittet om det är något man gillar eller vill testa på.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Hedersmedlem

Jag drog in pop_os! på min surface pro 3 förra veckan.
Blandat resultat...

Klenare hårdvara (gammel i5 och 4gig ram) - och mer krav på att just touchen ska funka hela vägen. Jag vill kunna använda den med bara touch.

Installationen gick enkelt - fast jag behövde göra om den några gånger på grund av dåliga val (kryptering å sånt - my bad).

Touchskärmen funkar... Men inte fullt ut. I browsern kan jag inte scrolla med två fingrar på det sättet som funkar med touchplattan. Det är bara klick å pek som gör som det ska. Alltså rita i ritprogram och klicka på knappar.
Men scrollen behöver funka för att det ska bli användbart.

Appbutiken tar också 100% processorprestanda i 3-4 minuter om man söker efter något där. Låser sig efter 3 tecken. Det är också laddtider på minuter för att bläddra i olika appkategorier.
Så appbutiken är i det närmsta oavändbar.
För klen hårvara kanske?

Så pop_os! kanske inte var rätt val för mig här.
Valdes för att det finns bra drivrutinsstöd. Bland annat då för touch.

Jag ska testa debian nästa. Kanske med anpassad touch kernel?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

MS-DOS 5.0.

FYI: Vissa har lyckats att installera W11 med framgång även på datorer som officiellt inte stödjer det.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om du vill ge Windows ett sista försök tiny11 (lite teknisk kunskap krävs för att skapa ISO filen).
Med tiny11 får du ett nedskalat Windows 11 utan hårdvarukrav (TPM mm) om du använder rufus vid installation

Linux:

Också sugen att testa tiny11. Men lite orolig över att det kan smyga in vad som helst i den installationen egentligen om man inte har kunskap nog själv att kolla

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rape snus:

Själv kör jag windows 7 funkar kanon fortfarande med olika antivirus och säkerhets program allt beror ju på vad du använder datorn till

Detta är enbart ett rimligt alternativ om du absolut aldrig tänker koppla den till internet på något vis. Windows 7 har välkända säkerhetsbrister som det finns mjukvara som kan uttnyttja. Du förlitar dig enbart på tur för att inte råka ut för något.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Också sugen att testa tiny11. Men lite orolig över att det kan smyga in vad som helst i den installationen egentligen om man inte har kunskap nog själv att kolla

Du kan ju alltid test köra det i en virtuell miljö innan man går in för skarpt läge.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Iom att koden är helt öppen och ingen har klagat ännu så är det troligen okej.

Du kan installera en helt vanlig w11 (med rufus och ta bort tvingat onlinekonto)
Sen be chatGPT leda dig genom steg för steg hur du tar bort bloat och blockerar microsofts ("call home") anslutningar medans du fortfarande har ett fullt funktionellt men lättare windows.

EDIT:
Om du söker på w11 debloat finns det massor färdiga verktyg, men även då måste du lita på någon annans script.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Linux:

Tiny11 låter intressant det ska jag kika på. Knappast så man använder alla windows program och "features" såsom data insammling.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tiny11 låter intressant det ska jag kika på. Knappast så man använder alla windows program och "features" såsom data insammling.

Jag kört det på speldatorn, skol-laptopen och en VM och inga problem på typ två år.
Enda som strulade lite var att skolan använde onedrive (vilket krävde en register ändring för att återställa).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Generellt skulle jag säga "så mellanmjölk det går". Är man ny i linuxvärlden bör man titta mot de stora och väldokumenterade distributionerna som riktar sig till kreti och pleti först och främst.
Ubuntu av lämplig smak, gärna LTS (22.04 alt. 24.04), Fedora (om man vill ha det nyaste lite oftare och kan stå ut med en in-place-uppgradering en eller helst två gånger om året), undvik alltför obskyra derivat av saker och ting. Det kommer att bespara dig en hel del huvudvärk (och möjligen ge dig viss annan om du har nischade behov) och öka chansen för att andra stött på samma problem som du.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Stanna på Windows, kolla om du kan uppgradera RAM/SSD.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, häng kvar på Windows 10 och invänta vad som händer i Oktober.

Men läs på om Linux och förbered dig på ett byte om det behövs.

Hittade den här sidan som beskriver några Linux-upplägg för att få till pekskärmsfunktioner.
History Tools...
The Top 10 Linux Distributions for Touchscreens in 2024