Permalänk
Medlem

Nytt internet, fel uppladdning.

Hej, jag fick inatt mitt bredband upphöjt från 24/1mbit till 100/10mbit. (ComHem)
När jag nu gör en sökning så kommer mitt internet upp i 110mbit i nedladdning men min uppladdning når endast 1mbit precis som mitt förra abonnemang.
I mitt nya abonnemang ska jag vara garanterad 50-100mbit ned och 7-10mbit i uppladdningshastighet men når alltså endast 1mbit upp.

Jag gick då in till rummet bredvid på en bärbar som kör trådlöst och testade på den, då får den resultatet 50mbit ned men 11mbit upp.
Någon som vet vad det kan vara för fel på mitt internet ?

Jag sitter på en betydligt bättre dator än den bärbara och min är som sagt stationär, har kollat så att nätverkskortet uppfyller kraven.
Har bl.a intel i5-3450 @ 3.10GHz, 16gb RAM, WIN7

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dawtz:

Hej, jag fick inatt mitt bredband upphöjt från 24/1mbit till 100/10mbit. (ComHem)
När jag nu gör en sökning så kommer mitt internet upp i 110mbit i nedladdning men min uppladdning når endast 1mbit precis som mitt förra abonnemang.
I mitt nya abonnemang ska jag vara garanterad 50-100mbit ned och 7-10mbit i uppladdningshastighet men når alltså endast 1mbit upp.

Jag gick då in till rummet bredvid på en bärbar som kör trådlöst och testade på den, då får den resultatet 50mbit ned men 11mbit upp.

Jag sitter på en betydligt bättre dator än den bärbara och min är som sagt stationär, har kollat så att nätverkskortet uppfyller kraven.

Tack för hjälpen

Det är med största sannolikhet inte Internet det är fel på om det går bra på den ena datorn. Trådlöst kommer man sällan upp i samma hastigheter som trådar. Har du kört flera tester eller bara ett? Börja med att byta TP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

Jag har provat flera olika tester, kommer endast upp i max nedladdning men inte uppladdning.
Har felsökt nätverket osv.
Det kan väll inte vara kabeln som är kass då jag får ut max och lite mer på nedladdning ?

Permalänk
Medlem

Prova att göra en ipconfig /flushdns på din stationära. Annars kan det vara virus/malware på din burk.

Har du fått ett helt nytt modem och hur länge lät du modemet va ur innan du började köra igen?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du startat om ALLT efter uppgraderingen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Prova att göra en ipconfig /flushdns på din stationära. Annars kan det vara virus/malware på din burk.

Har du fått ett helt nytt modem och hur länge lät du modemet va ur innan du började köra igen?

Fick inget nytt modem och kollade även ifall man skulle få det men det var samma, hade modemet urkopplat en 10min.
Kan ju prova söka igenom burken.
Något förslag på något program som är bra på att söka igenom, eller går det lika bra med sitt vanliga antivirus prg. ?

Permalänk
Medlem

Anslut datorn till internet utan router och testa. Routern är i de flesta fall en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dawtz:

Fick inget nytt modem och kollade även ifall man skulle få det men det var samma, hade modemet urkopplat en 10min.
Kan ju prova söka igenom burken.
Något förslag på något program som är bra på att söka igenom, eller går det lika bra med sitt vanliga antivirus prg. ?

Du kan köra Malwarebytes http://www.malwarebytes.org/ och testa.

Permalänk
Skrivet av dawtz:

Tack för hjälpen

Skrivet av NoWin:

Anslut datorn till internet utan router och testa. Routern är i de flesta fall en flaskhals.

Uppenbarligen är det inte fel på routern i sig i detta fall eftersom en annan dator kopplad till samma router får 11mbit ut.

Det som däremot är konstigt är att det fungerar bra ner men inte upp. Kan du prova att koppla in den bärbara datorn (och stänga av det trådlösa) för att se om du får samma resultat där?
Hur ser ditt nätverk ut? Har du bara internet->router->datorer eller har du någon switch också? Om du har en switch kan det vara värt att prova att plocka bort den för att testa. Prova även att byta port i routern om datorn är inkopplad direkt i den.

Nu tror jag inte att det är något hårdvarufel annat än möjligtvis kabeln självt. (Det testar du med den bärbara som jag beskrev ovan)

Permalänk
Medlem

Och förutom kommentaren ovan. Stäng av allt och starta sedan allt i denna ordning: Modem, Router, (Switch), Dator. Och se till att föregående är helt startat innan man startar nästa.

Kolla även inställningarna för nätverkskorten i datorerna.

Testa mäta hastigheten med både Bredbandskollen och Speedtest.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Får laptopen ut 11 mbit medan den stationära är igång? eller du hade den avstängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Skönt att man har ComHem alltså, och måste köra med föråldrade skitroutrar med dålig mjukvara.. FML

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

Jag kör internet - router - dator.
Kan väll säga att jag kör med modemet/routern jag fick av comhem, alltså inget annat mellan. Så kabel - comhemsmodem - dator.

Samtliga datorer var igång när jag mätte bärbara datorn, som är trådlös, och den fick korrekt uppladningshastighet.

Som sagt nedladdnings är inga problem på någon dator utan det är endast min som inte får upp uppladningshastigheten

"Ta emot filer = 100,25 Mbit/s - Skickar filer = 0,58Mbit/s"

Har nu även sökt igenom datorn och den var ren, har även provat köra bärbara med kabel och den fick då 105ner 11upp.
Så det måste ju vara någonting på min dator som typ blockar ?

Permalänk
Medlem

Ingen underbar själ som tror sig kan veta vad problemet är ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dawtz:

Ingen underbar själ som tror sig kan veta vad problemet är ?

Har du provat laddaupp något eller sitter du bara och pressar bredbandskollen/speedtest?

Får själv aldrig nära max på bredbandskollen, oftast 50Mbit ner och 30Mbit upp (har 100/10).
Dock i verkligeheten så kan jag ladda ner i 12MB/s och up i 2MB/s.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har provat hämta ner något både på min bärbara samt stationära.
Bärbara laddar ned i 12MB/s och upp i 1-2MB/s och på min stationär med samma fil laddar jag ner i 12MB/s men endast upp i 100kb/s

Permalänk
Medlem

Har du prövat med sladden i den bärbara? Så kan du iallafall utesluta den

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Har du prövat med sladden i den bärbara? Så kan du iallafall utesluta den

Yes det har jag gjort, inga problem med den.
Har letat hela förmiddagen efter något form av fel.

Permalänk
Medlem

Ringde comhem och dom sa att dom inte såg några fel samt att dom tyckte det var skumt att bärbara funkade bättre...
Men dom sa att det isf var brandvägg/virus prg. som begränsade uppkopplingen.
Någon som vet vad det kan vara isf och vad man ska stänga av ?

Permalänk

Vad har du för antivirus/brandvägg på stationära resp bärbara?
Personligen kör jag med Windows inbyggda brandvägg samt Security Essentials som antivirus och tycker det fungerar väldigt bra.
Kolla även om du har rätt inställningar på nätverkskortet:
1) In the Device Manager
3) Go down to "Network Adapters"
4) Right click the Ethernet adapter you are using to connect with, then go to Properties
5) Goto the Advanced tab
6) There should be options here, leave most of them alone. Go down to "Optimize For" or "Optimize" (click the text)
7) If CPU is selected, change it to "Throughput"

Vad har du för nätverkskort och drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

Vad har du för antivirus/brandvägg på stationära resp bärbara?
Personligen kör jag med Windows inbyggda brandvägg samt Security Essentials som antivirus och tycker det fungerar väldigt bra.
Kolla även om du har rätt inställningar på nätverkskortet:
1) In the Device Manager
3) Go down to "Network Adapters"
4) Right click the Ethernet adapter you are using to connect with, then go to Properties
5) Goto the Advanced tab
6) There should be options here, leave most of them alone. Go down to "Optimize For" or "Optimize" (click the text)
7) If CPU is selected, change it to "Throughput"

Vad har du för nätverkskort och drivrutiner?

Hittar inte "Go down to "Optimize For" or "Optimize" (click the text)" finns ingenstans

Har iofs samma virusprogram på båda nu när jag tänker efter, Norton Internet Security.
Nätverkskortet: Realtek PCIe GBE Family Controller

Permalänk
Medlem

Sådär äntligen!
Kollade runt lite i system tray där jag fann något som hette NetworkiControl, som är från mitt moderkorts program (ASUS)
Stängde av den och nu har jag äntligen rätt uppladdning.

Tack för alla som försökte hjälpa till!