hjälp med 5.1 ljud för tv/ps3

Permalänk
Medlem

hjälp med 5.1 ljud för tv/ps3

Tjena, är inte helt hundra på det här med ljud. Men jag har altså ett 5.1 ljudsystem som jag vill nu använda till min tv samt ps3.

Detta innebär altså att jag behöver en enhet som kan ta in optical sound och skicka ut det till högtalarna. hur jag ska koppla från tv boxen vet jag inte. Jag antar att jag kopplar en HDMI sladd från boxen till en förstärkare och sedan vidare till tv:n?

Skulle behöva klara upp detta, men vad jag förstår måste jag köpa en förstärkare. Dock kostar dessa runt 2000 om man vill ha något hyffsat. och jag behöver ganska få funktioner.

Så alla slags lösningar uppskattas

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Du kan koppla en optisk kabel från förstärkaren till teven, sedan kopplar du endast hdmi kabel från din ps3/dator/xbox etc. till teven.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Japp en förstärkare eller hemmabioreceiver om det ska vara rätt,ja dem kostar,bara betala och se glad ut,kanske du kan hitta nåt beg.
Förresten får man fråga vad för högtalare du har?

Permalänk
Medlem

det är bara ett ps3 jag använder. och räknar man med tv boxen blir det st hdmi kablar (om jag inte använder optiskt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Högtalarna heter som sagt addon A-510 Och det kopplas via 6st RCA eller 3st 3,5mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter. Det finns inget bra sätt att göra det på för att få 5.1-ljud.

Hemmabioförstärkare är gjorda att användas med passiva högtalare (utan inbyggda förstärkare) och du har ett aktivt högtalarpaket utan några som helst funktioner. Det är skräddarsytt för en dators ljudkort.

Möjligen kan du om du hittar en finare hemmabioförstärkare skaffa en som kan kopplas till slutsteg (dvs har lågnivåutgångar som inte är förstärkta) så kan du koppla in det till högtalarna. Men det knasiga är då att du bara använder en del av förstärkaren och inte det du faktist betalat för. Volymen kommer sitta på högtalarna, och resten av funktionerna på förstärkaren. Det blir alltså ingen superfin lösning. Det kommer fungera dock.

Kan du ställa in ljudsystemet på något sätt eller är det helt befriat från inställningar?

/s

EDIT: Om du vill skaffa en sådan hemmabioförstärkare för max 2000kr som har s.k. PRE OUT så måste du kolla bland begagnat. Inget fel att göra det dock då ljud inte utvecklas särskilt fort. Gamla grejjer är fortfarande väldigt bra i jämförelse. Dock har inte alla äldre också HDMI-stöd. De har dock digitalingång opt/coax och kan du koppla in det så kan du t ex köpa en 15 år gammal förstärkare för kaffepengar.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

jo jag var rädd för detta. just nu kör jag ju dessa högtalarna på datorn. Men funderade på att skaffa bättre 2.1 ljud till datorn och flytta över mitt 5.1 till tv:n.

men så kan de gå, antar att får fortsätta ha det som det är nu. Tack för svar iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men kom på en sak bara för att leka med tanken. Om jag skulle ta bort basen och sedan skala av RCA kontakterna till alla högtalare och bara köpa en ny bas och sedan koppla in dessa till en förstärkare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Men kom på en sak bara för att leka med tanken. Om jag skulle ta bort basen och sedan skala av RCA kontakterna till alla högtalare och bara köpa en ny bas och sedan koppla in dessa till en förstärkare?

Skulle kunna funka.

Permalänk
Medlem

vad skulle kunna göra att det inte funkar?

för isåfall kan jag bara köpa en baslåda som den här till de andra högtalarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

vad skulle kunna göra att det inte funkar?

för isåfall kan jag bara köpa en baslåda som den här till de andra högtalarna.

Jo klart det funkar,det är inga problem.
Men du måste ha en förstärkare som driver högtalarna också,det gör inte subben.

Permalänk
Medlem

ja det är klart, och eftersom jag inte kan så mycket och väldigt ofta går efter prisjakts toplista undrar jag om ni kan länka en bra förstärkare som har bra ljud och en rimlig prislapp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

ja det är klart, och eftersom jag inte kan så mycket och väldigt ofta går efter prisjakts toplista undrar jag om ni kan länka en bra förstärkare som har bra ljud och en rimlig prislapp.

Varsågod.
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=170130

Permalänk
Medlem

hmmm jag kollade runt lite och gillade denna bäst. Men hur fungerar dessa?

jag antar att jag kopplar HDMI out till tv:n och sedan ps3 och tv boxen på IN portarna och byter emellan dom. Men subwoofer kontakten är svart och inte 2st RCA, vilket adapter behöver jag för detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är lite sidospår men tänkte att det kan vara värt att nämna...

Jag skaffade ett Logitech z-5500 på blocket för 1000kr för inte så länge sedan, för att användas som ett sekundärt system. Ett sådant system matas med optisk eller coax-ljud och låter riktigt bra. Så bra så många väljer att koppla dem till tv/ps3/bluray/mediaspelare osv.

Poängen är. Ska du köpa stärkare och subbas och lägga ut 3-4 tusen så gör du det för att du verkligen gillar högtalarna du har och vill lägga ut extra för att behålla dem. Inte för att det är den prisvärdaste lösningen.

Den fördelen som en förstärkare har är möjligheten att ta emot HDMI, och flera andra källor.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

hmmm, ja kan ju inte säga att högtalarna jag har är speciellt bra. och det är kanske inte värt 3500. även om jag kan byta ut högtalarna mot bättre senare. Så det är nog värt att vänta tills jag har pengar att röra mig med.

Går det inte idag att köpa en tv som har utgång för 5.1 eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

hmmm, ja kan ju inte säga att högtalarna jag har är speciellt bra. och det är kanske inte värt 3500. även om jag kan byta ut högtalarna mot bättre senare. Så det är nog värt att vänta tills jag har pengar att röra mig med.

Går det inte idag att köpa en tv som har utgång för 5.1 eller liknande?

Tv-med 5.1 har jag aldrig sett och förmodligen inget bra heller.

Permalänk
Medlem

okej, jaja då får väl 5.1 ljudet vänta. eller om det blir 7.1 senare.

tack för alla svar, nu vet vilka alternativ jag har (:

Visa signatur