Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du kan ju lätt köra 5Ghz 24/7, Prime blir ju typ 20 grader varmare än nåt annat(förutom andra extrema tortyrtester)

En 3750K var det va? Deliddad? Lappad? Kylning?

Den lär gå att få upp över 5,2(utan last då, tänker bara absolut max oc test) Det är ju nästan Sandy temps ffs!

Check, check, check.

Coolaboratory liquid ultimate över och under IHS'en.
"Endast" lappad med 1200 papper (kom på att jag var tvungen göra det när bara macken hade öppet).

CPU: EK-Supreme LTX
Pump: EK-DCP 2.2
Radiator: HWLabs GTS 240
Fläktar: Noctua NF-F12

Tätat med nån remsa mellan fläktarna och radiatorn så all luft ska tvingas igenom, kör de i 700rpm 24/7 och processorn ligger runt 40°C körandes prime95 <3
Håller på spåra ur totalt med det här bygget, tur att en hobby får kosta pengar

Börjat designa nytt chassie på 10.5 liter, kommer tyvärr inte under det med vattenkylning. Men då blir det ny pump (D5), nytt vattenblock till processorn (funderar på EK-Supremacy med delid addon), nästa generations EVGA hydro copper grafikkort och ett nytt nätagg som plockas isär och vattenkyls det med, allt för att få en så tyst dator som möjligt...

Tror moderkortet sätter stopp vid 5 GHz, har ju bara 6+2 strömfaser (till skillnad från överklockningsinriktade ATX-brädor med 20?). Har redan satt extra kylflänsar på dom för att kunna belasta datorn vid 5.

THIS, IS, SWECLOCKERS !!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Check, check, check.

"Endast" lappad med 1200 papper (kom på att jag var tvungen göra det när bara macken hade öppet).

Tätat med nån remsa mellan fläktarna och radiatorn så all luft ska tvingas igenom, kör de i 700rpm 24/7 och processorn ligger runt 40°C körandes prime95 <3

Börjat designa nytt chassie på 10.5 liter, kommer tyvärr inte under det med vattenkylning. Men då blir det ny pump (D5), nytt vattenblock till processorn (funderar på EK-Supremacy med delid addon), nästa generations EVGA hydro copper grafikkort och ett nytt nätagg som plockas isär och vattenkyls det med, allt för att få en så tyst dator som möjligt...

Tror moderkortet sätter stopp vid 5 GHz, har ju bara 6+2 strömfaser (till skillnad från överklockningsinriktade ATX-brädor med 20?). Har redan satt extra kylflänsar på dom för att kunna belasta datorn vid 5.

Mkt trevligt och häftigt delid kitt hur jag nu kunnat missa det!

Min 3570k Har varit lite över 1.6v vid validering och inte märkt nån degration. Enligt sin0822 (från ocn) så tåler Ivybridge mer än sandybridge.

Han märkte degration nästan direkt han gick över 1.55V på sandy men inte märkt nåt på 1.8V på ivy. Visst han kanske har haft tur med Ivy och otur med sandy. Här är intels spreadsheet med volt osv: http://www.overclock.net/t/1291703/lightbox/post/17889084/id/... Kanske du vågar öka volten en bit till för validering iaf!

Happy OC och lycka till med bygget!

ps.

Du kanske t.om kan lägga upp en bygglogg på ditt nya bygge?

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Check, check, check.

You got the bug man! (välkommen till klubben)

Svårt att sia om moderkortet, du behöver ju inga stabila klocks här utan bara du får en cpu-z validation så är du ju hemma

Har bara lappat med 1200 papper jag med, tyvärr har jag inte riktig vattenkylning som du men det kommer

Ska du byta moderkort så kika på Asus Rog serie, M-Atx(maximus V gene, ganska billigt dessutom) kortet har samma strömförsörjning som dess storebröder.

Behöver större chassie, fulltower+ (XL-ATX stöd) nånting i den storleken byggt för vatten så man kan köra en tjock 360 rad push-pull i taket tex utan att fläktarna är i vägen för sladdar osv på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

...text...

Verkar riktigt hardcore, om man ändå ska delid'a varför inte köra helt utan IHS med anpassat block ?
Många som fått högre temperaturer utan IHS, men då EK supremacy ska vara extremt plant så bör de fungera bra, lär inte vara någon ide att lappa den iallafall !
1.55V fixed voltage och jag kunde ändå inte få den till 5.1GHz, ganska övertygad om att moderkortet eller nätagget inte orkar längre...

Självklart kommer det upp om det blir av !
Klurar fram och tillbaks på var allt ska sitta för att få det så bra och snyggt som möjligt i slutändan, 229 x 172 x 268 mm (inte helt spikat ännu) innermått har sina begränsningar särskillt när vattenkylning ska klämmas in

...text...

5 är nog gränsen, moderkortet överhettar/nätagget levererar inte eller nå.
Maximus V Gene är för stort, då måste jag byta chassie
(länk borttagen)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Verkar riktigt hardcore, om man ändå ska delid'a varför inte köra helt utan IHS med anpassat block ?
Många som fått högre temperaturer utan IHS, men då EK supremacy ska vara extremt plant så bör de fungera bra, lär inte vara någon ide att lappa den iallafall !
1.55V fixed voltage och jag kunde ändå inte få den till 5.1GHz, ganska övertygad om att moderkortet eller nätagget inte orkar längre...

Självklart kommer det upp om det blir av !
Klurar fram och tillbaks på var allt ska sitta för att få det så bra och snyggt som möjligt i slutändan, 229 x 172 x 268 mm (inte helt spikat ännu) innermått har sina begränsningar särskillt när vattenkylning ska klämmas in

5 är nog gränsen, moderkortet överhettar/nätagget levererar inte eller nå.
Maximus V Gene är för stort, då måste jag byta chassie
http://sdrv.ms/X6oOoi så får du en uppfattning (140mm fläkt i botten)

Chassie? Skolåda!

Klockar du från windows då? Brukar alltid köra dom sista 200mhz från win, då en extrem oc sannolikt inte klarar hela booten. Har inte pressat min ivy så mkt men den börjar bråka vid 5Ghz också.

Om multi x51 inte går så börja tweaka BCLK

Permalänk

Vilket program använder ni för att clocka i Windows.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Formula.
AMD Ryzen 7 3700X@4150MHz.
16GB Crucial Ballistix Elite DDR4 4000MHz 8GB X 2.
Samsung SSD 990 1TB M.2.
2x AMD Radeon R9 290x Snart 3 st.

Permalänk
Skrivet av Pappa_glenn:

Beror på moderkort, i mitt fall Asus Ai suite.

Gå in på Asus hemsida och ladda ner mjukvaran till ditt kort så är det bara att köra

Permalänk
Medlem

omg, närmare 1,8v wtf man är du craaazy?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

omg, närmare 1,8v wtf man är du craaazy?

Haha, jag drog bara upp Vcore för att få en validation, tydligen drog jag upp lite högre än jag tänkte mig eg Går igenom benchmarks @5,3 men då med inställningar som är mer normala. Trodde inte moderkortet gav så hög V-core utan L2N läget altiverat typ.

Permalänk

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2770650

Det där var ingen stabil klock kan jag meddela. lol

Permalänk
Medlem

51x multipel orkar inte vara 51x, fladdrade till några gånger och provade höja till 52x (ASRock extreme tuner, i windows) och den hoppade mellan 50 och 52, så 5026 MHz är högsta jag fått valid på atm..
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2770981

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

51x multipel orkar inte vara 51x, fladdrade till några gånger och provade höja till 52x (ASRock extreme tuner, i windows) och den hoppade mellan 50 och 52, så 5026 MHz är högsta jag fått valid på atm..
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2770981

Vill den inte klocka nåt på BCLK då? Har inte fått min att acceptera x51 multi heller, känns som det är ganska stopp för närvarande. Kan säker tweaka BCLK till 104-105 med lite tur

Permalänk
Medlem

Kastar in mitt bidrag här då eftersom det inte kom med i förra.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2235229

Gjort med Datorn i singn.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Kastar in mitt bidrag här då eftersom det inte kom med i förra.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2235229

Gjort med Datorn i singn.

hoho, 1.6v är inte att leka med det heller. Trodde jag var ute på farligt vatten med mina dryga 1.4v för 5099MHz.

Permalänk

Äntligen släpper ivy till!! 5300Mhz, i

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2776983

Finns mer att hämta också, 54x multi gick fast inte länge men går det en liten stund så går det att få till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

hoho, 1.6v är inte att leka med det heller. Trodde jag var ute på farligt vatten med mina dryga 1.4v för 5099MHz.

Det va en sån "håll andan annars skiter det sig!"

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska försöka mig på att klocka min 920 till 5GHz utan att ha sönder den. Fast det går knappt få den att starta på 4,6GHz utan att sätta volten på över 1,6v :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prixt:

Vet inte om jag ska försöka mig på att klocka min 920 till 5GHz utan att ha sönder den. Fast det går knappt få den att starta på 4,6GHz utan att sätta volten på över 1,6v :/

tänkt tanken oxå men har typ samma problem som dig... 400mhz tilll är mycket

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

http://valid.canardpc.com/2778705

Det är alldeles för lätt att klocka nu för tiden

5003mhz

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

5003mhz

Fint på den spänningen må jag säga!

Permalänk
Skrivet av prixt:

Använd mjukvara och gör det från windows, det är ej att rekommendera att lägga nån last på cpu med så hög spänning.

Asus Aisuite finns nog till ditt mb också, ladda ner

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

5003mhz

Min ivy gick som smort till 5000 sen vart det lite värre, fixar den x50 tror jag det räknas som ok ex iaf

Permalänk
Skrivet av Hyrst:

Fint på den spänningen må jag säga!

Nja, den idlade bara där, om den belastades det minsta sköt spänningen upp till 1.55v ungefär. Startade bara asrock tuner och petade upp offset på +0.4v och ratio till x50

Verkade hyffsat stabilt men jag hade den knappast där nån längre stund iom att temperaturen sköt upp fort trots custom vattenkylning.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Nja, den idlade bara där, om den belastades det minsta sköt spänningen upp till 1.55v ungefär. Startade bara asrock tuner och petade upp offset på +0.4v och ratio till x50

Verkade hyffsat stabilt men jag hade den knappast där nån längre stund iom att temperaturen sköt upp fort trots custom vattenkylning.

Ah jag förstår, trodde det var spänningen du höll under load, vilket hade vart riktigt fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappa_glenn:

Program?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har den här tråden dött?
Ingen uppdate på 2 månader suck.:(

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Ja updates var typ första veckorna eller nåt tror jag sen har det vart dåligt med det. Folk postar ändå dock, keep that up!

Permalänk
Medlem

Jag lägger in mitt resultat från gamla tråden
Validering: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2278769
Kylning: Noctua U12P (luft)
Update kommer ev. då vattenkylningen blir klar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Spänning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |