[Q] Hur löser man det här? Chrome-problem

Permalänk
Medlem

[Q] Hur löser man det här? Chrome-problem

Tjenare!

Ni ska få klura ut det här åt mig!
En granne till mig köpte en ny dator från Alina, den har blivit ominstallerad 2 gånger och kör ingen proxy och har testats med olika användarkonton (admin / inte ), den har fortfarande problemet. Virus-skann och malware-skann har gjorts.

Problem:
Han kan inte besöka hemsidor som ostersundshem.se, frosogummi.se etc. Sidorna laddar jättesakta och har jättedålig MS och har aldrig en stilmall inkluderad.

Enda lösningen just nu:

• Köra i felsäkert

Har ingen aning hur man löser problemet.

Skärmskott:

Dold text

Inställningar som kollats:

• Proxy

• Brandvägg

• Router

Testat:

• Firefox
    Sämst resultat

• Opera
    Lägst ms, 13/37 element laddades

• Internet Explorer
    Error, kunde inte ansluta

• Chrome

Försök till åtgärd:

• Via proxy

• Ta bort proxy

• Kolla proxy på allt

• Rensa cache

• Starta om dator

• Kollat drivrutiner

• Olika webbläsare

• Hosts filen

• Virussökningar

• Malwaresökningar

• Växling av användare

• Byta nätverk

• Köra via telefonens internet-uppkoppling

Error i samtliga:

• Error 3

• Error 7

• Error 103

• Error 107

Ny dator, kör:
Windows 7 Home Edition
Legit: Ja
RAM: 8gb
CPU: AMD A10-5800K
Frek: 3.8Ghz
GPU: AMD Radeon HD 7660D
WHQL: Ja
DirectX: 11
64bit: Ja
Java: senaste
Medlem i domän: Nej
ISP: Tyfon (dyn.tyfon.se)
Flash: senaste
Uppdaterades: Idag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Tjenare!

Ni ska få klura ut det här åt mig!
En granne till mig köpte en ny dator från Alina, den har blivit ominstallerad 2 gånger och kör ingen proxy och har testats med olika användarkonton (admin / inte ), den har fortfarande problemet. Virus-skann och malware-skann har gjorts.

Problem:
Han kan inte besöka hemsidor som ostersundshem.se, frosogummi.se etc. Sidorna laddar jättesakta och har jättedålig MS och har aldrig en stilmall inkluderad.

Enda lösningen just nu:

• Köra i felsäkert

Har ingen aning hur man löser problemet.

Skärmskott:

Inställningar som kollats:

• Proxy

• Brandvägg

• Router

Testat:

• Firefox
    Sämst resultat

• Opera
    Lägst ms, 13/37 element laddades

• Internet Explorer
    Error, kunde inte ansluta

• Chrome

Försök till åtgärd:

• Via proxy

• Ta bort proxy

• Kolla proxy på allt

• Rensa cache

• Starta om dator

• Kollat drivrutiner

• Olika webbläsare

• Hosts filen

• Virussökningar

• Malwaresökningar

• Växling av användare

• Byta nätverk

• Köra via telefonens internet-uppkoppling

Error i samtliga:

• Error 3

• Error 7

• Error 103

• Error 107

Ny dator, kör:
Windows 7 Home Edition
Legit: Ja
RAM: 8gb
CPU: AMD A10-5800K
Frek: 3.8Ghz
GPU: AMD Radeon HD 7660D
WHQL: Ja
DirectX: 11
64bit: Ja
Java: senaste
Medlem i domän: Nej
ISP: Tyfon (dyn.tyfon.se)
Flash: senaste
Uppdaterades: Idag.

Fungerar det med annan webbläsare? Du måste kanske godkänna kakor.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk

Det kan inte vara att någonting på moderkortet är sönder?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som ett hårdvarufel eller felande drivrutiner tycker jag. Trasig nätverkskabel kan vara orsaken eller moderkortet i sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Annan DNS-server? Typ 8.8.8.8/8.8.4.4(Eller har jag missat det i första inlägget tro?)

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Har du testat att besöka dessa siter genom någon annan hårdvara på hans nät (för att utesluta router/isp/dns osv)?

Permalänk
Medlem

Provat med en annan dator för att utelsluta ISP/router?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Du har kollat drivisar. För både moderkort och ev. NIC/nätverkskort ?

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar alla andra sidor normalt ?
Har ni provat att köra en livelinux för att se om det är mjukvarurelaterat i datorn?
Vad menar du med latensmätningar från webläsaren? Hur har du gjort dem? Vad händer med normala ping?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vad händer om du skriver "chkdsk c: /X /R /B" bör skrivas i cmd som administrator. (Reboot kommer att behövas)

Kolla hur routingen serut till adresserna. ( tracert dnsadress ) leta sedan efter höga värden alternativt posta resultatet här så är det säker någon som kan kolla om det ser rätt ut.

Alternativt kan det vara drivrutins fel för grafik kortet testa en annan drivrutin. Chrome använder ibland gpu till rendrering när websidor rendreras (vilket i felsäkertläge skulle vara default windows drivrutinen)

Permalänk
Medlem

Vad körs för antivirus på datorn? Kanske kan vara det som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Fungerar det med annan webbläsare? Du måste kanske godkänna kakor.

Kakor godkända.

Skrivet av Plastslev:

Det kan inte vara att någonting på moderkortet är sönder?

Nej, tror inte det, skulle troligen märkts på ett tydligare sätt. Sen funkar alla andra funktioner men somliga sidor svarar inte.

Skrivet av giplet:

Låter som ett hårdvarufel eller felande drivrutiner tycker jag. Trasig nätverkskabel kan vara orsaken eller moderkortet i sig.

Som sagt, inga felande drivrutiner. Kollade det noga.

Skrivet av macmann1:

Annan DNS-server? Typ 8.8.8.8/8.8.4.4(Eller har jag missat det i första inlägget tro?)

Testades inte konkret på detta sätt. Testades dock att använda en annan ISP (telia).

Skrivet av Wickit:

Har du testat att besöka dessa siter genom någon annan hårdvara på hans nät (för att utesluta router/isp/dns osv)?

Ajemen. Tre andra datorer och två telefoner kan det, men inte datorn.

Skrivet av Ang3r:

Ajemen.

Skrivet av Oldskool:

Du har kollat drivisar. För både moderkort och ev. NIC/nätverkskort ?

Som det står i första inlägget ja, andra kan men inte den.

Skrivet av mrqaffe:

Fungerar alla andra sidor normalt ?
Har ni provat att köra en livelinux för att se om det är mjukvarurelaterat i datorn?
Vad menar du med latensmätningar från webläsaren? Hur har du gjort dem? Vad händer med normala ping?

Allt annat funkar felfritt men inte somliga sidor. Svar ja, chrome kan. Ping kan inte skickas, förloras.
Min idé var linux men har inte riktigt velat ta det så långt då denna gubba planerar att få "proffshjälp" Alina. Gillar inte riktigt det.

Skrivet av eXim:

vad händer om du skriver "chkdsk c: /X /R /B" bör skrivas i cmd som administrator. (Reboot kommer att behövas)

Kolla hur routingen serut till adresserna. ( tracert dnsadress ) leta sedan efter höga värden alternativt posta resultatet här så är det säker någon som kan kolla om det ser rätt ut.

Alternativt kan det vara drivrutins fel för grafik kortet testa en annan drivrutin. Chrome använder ibland gpu till rendrering när websidor rendreras (vilket i felsäkertläge skulle vara default windows drivrutinen)

Hårddisken är ny, testat diagnos. Funkar via proxy i normalt läge också, känns som ett annat fel nästan.. har jag fel?

Skrivet av jocke92:

Vad körs för antivirus på datorn? Kanske kan vara det som spökar?

Körde: Panda. Avinstallerades och testades utan.
Tog även och stängde av brandväggen.

Inget resultat.

Kom ihåg att datorn är 1 dag gammal, ny i lådan och inget demo-ex.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om nu andra sidor fungerar ok men du inte ens kan pinga vissa så är felet i nån form av firewall i antivirus, win, routern eller hos operatören, men med tanke på vilka sidor du angav som problem så borde det inte vara några avsiktliga spärrar.
En livelinux kör du direkt från usb eller skiva, den påverkar inte installationen alls, men om datorn är totalt ny så kan ni kanske återställa den och prova igen, för det låter konstigt om det skulle vara ett hårdvarufel på den så som du beskriver.
Hade ni slutfört alla win uppdate det första ni gjorde efter installationen? Det borde finnas kring 100 stycken efter sp1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Fungerar det med annan webbläsare?

TS har skapat, kanske en av Sweclockers bäst beskrivna tråd någonsin(en eloge till TS), med felbeskrivning samt tydlig punktlista på åtgärder. Och du frågar om det fungerar med annan webbläsare.

Till TS:
Jävligt skumt "problem" får jag säga. De flesta sidor fungerar, men inte vissa.
Eftersom ni prövat att köra även via telefonens internetanslutning med samma resultat, så måste ju felet ligga i datorn och inte på yttre faktorer som t.ex router.
Två olika ISPer är också testade.

Jag skulle personligen se till att alla uppdateringar för Windows är gjorda, till 100%. Testa att avinstallera nätverkskortet? Ta bort alla internetanslutningar?

Det fungerar i felsäkert läge, d.v.s något(som i vanliga fall laddas in) laddas inte in i Windows. Drivrutiner, antivirus t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om nu andra sidor fungerar ok men du inte ens kan pinga vissa så är felet i nån form av firewall i antivirus, win, routern eller hos operatören, men med tanke på vilka sidor du angav som problem så borde det inte vara några avsiktliga spärrar.
En livelinux kör du direkt från usb eller skiva, den påverkar inte installationen alls, men om datorn är totalt ny så kan ni kanske återställa den och prova igen, för det låter konstigt om det skulle vara ett hårdvarufel på den så som du beskriver.
Hade ni slutfört alla win uppdate det första ni gjorde efter installationen? Det borde finnas kring 100 stycken efter sp1.

Skrivet av Falcon:

TS har skapat, kanske en av Sweclockers bäst beskrivna tråd någonsin(en eloge till TS), med felbeskrivning samt tydlig punktlista på åtgärder. Och du frågar om det fungerar med annan webbläsare.

Till TS:
Eftersom ni prövat att köra även via telefonens internetanslutning med samma resultat, så måste ju felet ligga i datorn och inte på yttre faktorer som t.ex router.

Jag skulle personligen se till att alla uppdateringar för Windows är gjorda, till 100%. Testa att avinstallera nätverkskortet? Ta bort alla internetanslutningar?

Det fungerar i felsäkert läge, d.v.s något(som i vanliga fall laddas in) laddas inte in i Windows. Drivrutiner, antivirus t.ex.

Borde inte brandväggen vara igång i felsäkert också?
Brandväggen är också avslagen. Det bästa är att jag har aldrig haft ett såhär stort problem, förrän nu. Hans ISP är ju Tyfon, vi ringde dit, dem såg inget konstigt sa dem. Kändes som om man blev smått ignorerad.

Jag har ju begränsat felet till själva datorn. Router och annan utrustning är det inte fel på, den faktor som glöms är att 5 andra enheter kan surfa på samma nät och ändå ta sig dit.

Jag antog att det var cache inställningar så jag har kollat allt det, sen kollade jag om det var en förbjuden sida i brandväggen, om hosts filen var modifierad, kollade anti-virusets brandvägg, tog bort hela anti-viruset för säkerhetsskull, kollade efter tredjepartsbrandväggar (fanns inga). Kikade proxy-inställningar, inga fel (automatiskt) testade att sätta det till inget alls, funka sämre då.

Inget funkar förutom att göra det via en extern proxy.
Vilket ni troligen är väl medveten om är en otrolig hastighetsbegränsare om man vill surfa.. gick från 83/91 till 9/6 med en proxy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du testat att göra en fresh install ?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Till TS:

Hehe du har rätt frågan var rätt dum, läste inte igenom allt som jag borde ha gjort. Sorry

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Nej, tror inte det, skulle troligen märkts på ett tydligare sätt. Sen funkar alla andra funktioner men somliga sidor svarar inte.

Är du säker på att fel på moderkort måste märkts på annat/tydligare sätt?

Det kan ju även vara så att nätverkskortet (som väl är en separat krets?) är det enda som är skadat på moderkortet, och att det endast märks vid viss sorts traffik. Dock lite långsökt, vanligast är ju att hårdvarufel leder till att kretsen inte fungerar alls.

Jag misstänker iaf något med nätverkskretsen på moderkortet, kan vara drivrutiner/BIOS/hårdvara.

Förslag till felsökningstest - Köra via annat nätverkskort (usb eller PCI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

PROBLEM TEXT

Hade exakt samma problem. Chrome vägrade att ladda sidor trots att det fanns inget skäl för att det skulle inte gå. Kollade igenom exakt hela datorn, ominstallerade i princip allt närverksrelaterat. I och med nästa beta version försvann allt besvär. Mycket underligt om du frågar mig. :/

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det kan ju även vara så att nätverkskortet (som väl är en separat krets?) är det enda som är skadat på moderkortet, och att det endast märks vid viss sorts traffik. Dock lite långsökt, vanligast är ju att hårdvarufel leder till att kretsen inte fungerar alls.

Jag misstänker iaf något med nätverkskretsen på moderkortet, kan vara drivrutiner/BIOS/hårdvara.

Skrivet av m1ntos:

Hade exakt samma problem. Chrome vägrade att ladda sidor trots att det fanns inget skäl för att det skulle inte gå. Kollade igenom exakt hela datorn, ominstallerade i princip allt närverksrelaterat. I och med nästa beta version försvann allt besvär. Mycket underligt om du frågar mig. :/

Kruxet som ni båda glömmer, är att det fungerar ju med de flesta andra sidor. Det är några få som vägrar att laddas, av någon anledning.
Dessutom fungerar alla sidor i felsäkert läge, så ett direkt hårdvarufel kan därför uteslutas.

Det måste vara någon drivrutin eftersom allt fungerar i felsäkert läge.

Jag skulle rensa hela disken och installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Kolla Chrome task manager (Shift + esc) i chrome samt "stats for nerds" i det fönster som kommer up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

har du testat att göra en fresh install ?

Se första inlägget.

Skrivet av Ang3r:

Se första inlägget.

Skrivet av Wickit:

Se första inlägget.

Skrivet av Ixos:

Jag jobbar som IT-supporter själv men jag har bokstavligen aldrig stött på detta problemet. Jag tror inte det är moderkortet eftersom enligt mitt första inlägg så funkar andra sidor.

Skrivet av m1ntos:

Skönt att det löste sig för dig, min första spekulation var ju faktiskt just det där, att det är webbläsarens fel, men som i första inlägget så har jag ju gått igenom samtliga och även tagit bort diverse historik/cache/ominstallerat dem, etc.

Skrivet av Falcon:

Kruxet som ni båda glömmer, är att det fungerar ju med de flesta andra sidor. Det är några få som vägrar att laddas, av någon anledning.
Dessutom fungerar alla sidor i felsäkert läge, så ett direkt hårdvarufel kan därför uteslutas.

Det måste vara någon drivrutin eftersom allt fungerar i felsäkert läge.

Jag skulle rensa hela disken och installera om Windows.

Tack för att du svarade, det är ju problematiskt det här. Jag hade dessa spekulationer även efter att jag såg att webbläsarvalet inte hjälpte, det var skumt ansåg jag men absolut inte nödvändigtvis relaterat till drivrutin. Hade lika gärna kunnat vara anti-viruset, därför tog jag ju bort det, jag kollade brandväggen, inga fel där, kollade group policy också, kollat med andra användare, kollat med andra enheter men det är ju så onormalt bara.

Hade det varit en drivrutin hade jag snarare velat säga antingen flash eller java, men de är fräscht installerade och korrekt gjort, även uppdaterade.
Jag har ju som sagt i första inlägget gått igenom att jag redan ominstallerat två gånger med två olika skivor men med samma licens (home) så att licensen stämde, formatering gjordes, inte reparation, en systemåterställning testades ju också men det har inte riktigt hjälpt där heller.

Skrivet av eXim:

Kolla Chrome task manager (Shift + esc) i chrome samt "stats for nerds" i det fönster som kommer up.

Kikat där redan, kanske glömde att säga det, nvm, det var dock bara att en proxy-inställning i Firefox, testade med min dator och den får samma sak men klarar ändå, för säkerhetsskull åtgärda jag felet med korrekta proxy-inställningar för Firefox och det löste den biten men det var inte direkt så att hemsidan kan visas, fortfarande ett problem.

Förövrigt så består problemet.
Tackar för alla som bidragit hittills och att man kan komma att lösa det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Tack för att du svarade, det är ju problematiskt det här.

Ja, det är väl det minsta man kan säga. Jag har inga fler tips, tyvärr. Men citera gärna mig om du kommer på lösningen.

Permalänk
Rekordmedlem

Är datorns win installerat från en MS skiva eller är det nån tillverkarspecifik version? En del prylar har ju levererats med skumma firewalls och trafikprioriteringsfunktioner.
Prova med en livelinux, funkar det då så vet du ju garanterat att hårdvaran är ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja, det är väl det minsta man kan säga. Jag har inga fler tips, tyvärr. Men citera gärna mig om du kommer på lösningen.

Kommer jag göra.

Skrivet av mrqaffe:

Är datorns win installerat från en MS skiva eller är det nån tillverkarspecifik version? En del prylar har ju levererats med skumma firewalls och trafikprioriteringsfunktioner.
Prova med en livelinux, funkar det då så vet du ju garanterat att hårdvaran är ok.

Självklart, har planerat att testa linux det är just att få tummen ur och ladda hem en distro och sen linuxlive till usb.
Med utgångspunkten att felsäkert fungerar har jag starkt förtroende för att linux skulle funka, föredrar linux över win egentligen men i yrket måste man prioritera nödvändigt över egna åsikter. Ska testa Mint, brukar alltid fungera.

Jag anser att Panda är redan där ett skumt anti-virus, gillar varken F-Secure, Panda, Norton eller några sådana, föredrar AVG, ESET, Avast etc.

Visa signatur