MbpR Wifi problem
Hej jag stöter jämt och ständigt in i problem med wifi på min retina2013, 2.4ghz varianten som kom i januari.
Datorn fungerar felfritt när det gäller allt utom wifi, och speciellt då när något streamas, enligt signalindikatorn på toppen har jag full signal,
enligt wifi verktyget ser man att det egentligen är -68 med -88 i brus, har kollat närliggande nätverk och valt band 3 som är minst använt.
Det som sker är att indikatorn visar fullt, men internet stängs av, är jag på youtube och ser på något som är en timme långt, jag är halvvägs, så står det helt plötsligt 30.00/30.00 på tiden och det stannar av. Antingen det, eller så händer det när jag sitter och surfar runt, så nästa länk/url man går till så står den bara å tuggar på med någon centimeter på loading indikatorn i urlfältet. Ingen som helst indikation på att internet är nere eller att nätverket strular.
Enda sättet att komma vidare är att slå av och på wifi, har googlat lite och testat skapa ny "plats" på nätverksinställningar och ändra MTU, Apple vill att jag skall köra datorn i felsäkert läge. Men det är ju inte användbart i verkligheten. Har flera andra datorer på nätverket som inte upplever liknande problem, jag kan surfa på telefonen och en stationär dator(wifi ansluten) när MBPR'n strular, hastigheten vid nerladdning går från 3mbs till 0 på en sekund, tillbaka till 3mbs direkt när man startat om wifi igen.
(jämt och ständigt som i ett par ggr i timmen, ibland tar det bara en minut eller två mellan, andra gånger kan det ta många timmar)
Vad kan jag göra för att felsöka var problemet ligger?
När det kommer till nätverket borde det vara " safe " då vi är relativt ensamma på just vårt band, har testat byta, signalstyrkan är stabil.
Inställningar på router som bara påverkar mac?
edit: Tillägger att man väl inloggad på routern kan se att internetuppkopplingen har en uptime på 20 timmar vilket är då jag resettade den senast.
Verkar vara något med OSX då får jag anta, om jag är kopplad till nätverket men internet dör ,fast internet egentligen är på hela vägen till datorn.