Permalänk
Medlem

MbpR Wifi problem

Hej jag stöter jämt och ständigt in i problem med wifi på min retina2013, 2.4ghz varianten som kom i januari.

Datorn fungerar felfritt när det gäller allt utom wifi, och speciellt då när något streamas, enligt signalindikatorn på toppen har jag full signal,
enligt wifi verktyget ser man att det egentligen är -68 med -88 i brus, har kollat närliggande nätverk och valt band 3 som är minst använt.

Det som sker är att indikatorn visar fullt, men internet stängs av, är jag på youtube och ser på något som är en timme långt, jag är halvvägs, så står det helt plötsligt 30.00/30.00 på tiden och det stannar av. Antingen det, eller så händer det när jag sitter och surfar runt, så nästa länk/url man går till så står den bara å tuggar på med någon centimeter på loading indikatorn i urlfältet. Ingen som helst indikation på att internet är nere eller att nätverket strular.

Enda sättet att komma vidare är att slå av och på wifi, har googlat lite och testat skapa ny "plats" på nätverksinställningar och ändra MTU, Apple vill att jag skall köra datorn i felsäkert läge. Men det är ju inte användbart i verkligheten. Har flera andra datorer på nätverket som inte upplever liknande problem, jag kan surfa på telefonen och en stationär dator(wifi ansluten) när MBPR'n strular, hastigheten vid nerladdning går från 3mbs till 0 på en sekund, tillbaka till 3mbs direkt när man startat om wifi igen.

(jämt och ständigt som i ett par ggr i timmen, ibland tar det bara en minut eller två mellan, andra gånger kan det ta många timmar)

Vad kan jag göra för att felsöka var problemet ligger?

När det kommer till nätverket borde det vara " safe " då vi är relativt ensamma på just vårt band, har testat byta, signalstyrkan är stabil.
Inställningar på router som bara påverkar mac?

edit: Tillägger att man väl inloggad på routern kan se att internetuppkopplingen har en uptime på 20 timmar vilket är då jag resettade den senast.
Verkar vara något med OSX då får jag anta, om jag är kopplad till nätverket men internet dör ,fast internet egentligen är på hela vägen till datorn.

Permalänk
Medlem

Detta är ett välkänt problem med alla MBPr och även vissa av Apples nya plattor. Och tyvärr vet inte Apple hur dom ska lösa detta, rykten säger att det är ett designfel i hur dom har integrerat hårdvaran i själva systemen. För mig så visar sig problemet när jag använder skolan wifi som använder enterprise auth, fast jag har full täckning så droppar nätverket helt random då och då och ibland klara det inte av att ansluta alls.

Jag var förbi apple store i San Francisco och deras tekniker erbjöd att byta mitt wifi chip men sa att det troligen inte skulle göra någon skillnad, vilket det inte gjorde heller.

Men det finns några saker du kan göra för att minska hur ofta det uppstår.

Använd inte 5.4 GHz bandet i ditt trådlösa hemnätverk, stäng av det i routern och använd enbar 2.4 GHz, problemet har mycket högra frekvens på 5.4 GHz bandet.
Stäng av blåtand på din maskin om du har det igång, detta kan tydligen störa ut WIFI chippet enligt vissa.

Annars kan du läsa denna tråd på apples forum och kanske känna dig bättre av du inte är ensam

https://discussions.apple.com/thread/4176584?start=105&tstart=0

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Känns inte direkt bättre , då kanske man får sitta med en dator som helst vill vara offline i ett par år då, för jag tänkte inte byta ut den här på ett tag, annars hade jag inte lagt så mycket pengar på den :@

Men tackar iallafall för informationen, mitt nätverk körs redan på 2.4 :/ det om blåtand hade jag läst förut så det är faktiskt avstängt oftast, men det kan ju inte vara såhär på ALLA macboocs så att få någon del utbytt borde ju i teorin hjälpa, förutsatt att de kommer på vad som är fel självfallet.

Vi får vänta å se då :/

Edit: Tackar för länken igen, det har bara gått två timmar cirka, men testade ett tips därifrån att byta namn på en systeminställningar mapp och resetta smc, har streamat och laddat ner, pushat linan i 2 timmar nu utan problem, kan ju vara något temporärt flax men hittils verkar det fungera bättre. Håller tummarna, fungerar väldigt mycket bättre (just nu) iallafall.

Uppdatering bara
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbon:

Känns inte direkt bättre , då kanske man får sitta med en dator som helst vill vara offline i ett par år då, för jag tänkte inte byta ut den här på ett tag, annars hade jag inte lagt så mycket pengar på den :@

Men tackar iallafall för informationen, mitt nätverk körs redan på 2.4 :/ det om blåtand hade jag läst förut så det är faktiskt avstängt oftast, men det kan ju inte vara såhär på ALLA macboocs så att få någon del utbytt borde ju i teorin hjälpa, förutsatt att de kommer på vad som är fel självfallet.

Vi får vänta å se då :/

Edit: Tackar för länken igen, det har bara gått två timmar cirka, men testade ett tips därifrån att byta namn på en systeminställningar mapp och resetta smc, har streamat och laddat ner, pushat linan i 2 timmar nu utan problem, kan ju vara något temporärt flax men hittils verkar det fungera bättre. Håller tummarna, fungerar väldigt mycket bättre (just nu) iallafall.

Om du är riktigt besviken så har jag läst att vissa har lyckats lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka. Det finns även vissa routrar som fungerar bättre än andra, det står någonstans i den tråden jag länkade.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inga problem med min 2009 macbook men den har ju några år på nacken.

Permalänk
Medlem

Jag testade som nämnt att byta namn på mappen där och rensa SMC, därefter fungerade det väldigt bra, ända till jag störde mej på att datorn susade och bytte till interna grafiken genom gfxCardstatus, då frös internet direkt.
Bytte tillbaka till automatic och stängde programmet och har surfat helt utan problem i något mer än en dag nu.

Det är ju tråkigt att man inte kan styra vilka program som skall aktivera grafikkortet, går jag in på internetbanken körs det igång t.ex helt i onödan.
Det verkade vara igång när jag streamade från youtube/twitch för datorn blev onormalt varm ( har nästan alltid låst på interna i vanliga fall )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har inga problem med min 2009 macbook men den har ju några år på nacken.

Såklart du inte har, problemet gäller ju Retina-modellen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dök upp en uppdatering nu från äpplet som påstår att dom fifflat till det med wifi stödet, det kanske hjälper. Kolla in App Store!

Visa signatur