Webhallen butik ångerrätt öppnad vara?

Permalänk
Medlem

Webhallen butik ångerrätt öppnad vara?

Hejsan

Jag köpte en TV för 5000kr från en webhallen butik för 2 dagar sedan. Packade upp den och kopplade sedan in den för att testa. Den fungerar egentligen så som den ska trotts att jag inte är nöjd med bilden.

Jag vill alltså returnera den. Då jag köpte varan i deras butik är det då möjligt för mig att returnera den? Läste lite om att distansavtalslagen inte gäller då, men förstod inte riktigt vad som menades. Tror ni att detta är ett problem, har trotts allt läst mycket positivt om webhallens support.

Permalänk
Medlem

Kollade du inte på TVn när du var i butiken och såg att bilden inte var vad du ville ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaker58:

Hejsan

Jag köpte en TV för 5000kr från en webhallen butik för 2 dagar sedan. Packade upp den och kopplade sedan in den för att testa. Den fungerar egentligen så som den ska trotts att jag inte är nöjd med bilden.

Jag vill alltså returnera den. Då jag köpte varan i deras butik är det då möjligt för mig att returnera den? Läste lite om att distansavtalslagen inte gäller då, men förstod inte riktigt vad som menades. Tror ni att detta är ett problem, har trotts allt läst mycket positivt om webhallens support.

Ett hett tips; kolla med webhallen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Rekordmedlem

Ångerrätten omfattar inte varor som inhandlas i våra butiker
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/angerra...

Det beror alltså på om du har träffat avtal om öppet köp eller inte i butiken vad som gäller, de kan ju vara snälla men det är upp till webhallen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat Webhallen själva svarar på detta bäst, så ta kontakt med dem är mitt förslag

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kollade du inte på TVn när du var i butiken och såg att bilden inte var vad du ville ha?

På Webhallen kan man inte kolla hur TVn fungerar. Där handlar man oftast över kassa och personalen hämtar från lagret.

Permalänk
Medlem

Dem kommer inte att ta tillbaka den nej. Öppet köp gäller i obruten förpackning 14 dagar.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Ska ringa dem imorrn, verkar som att 5000 är borta då. Tack iallafall.

Permalänk
Avstängd

Hade du köpt den via deras hemsida hade du kunnat nyttja ångerrätten och returnera TV:n.
Som påpekat gäller bara säljarens frivilliga möjlighet till öppet köp enligt deras egna regler när du handlar i butik, då detta inte omfattas av distansköplagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kollade du inte på TVn när du var i butiken och såg att bilden inte var vad du ville ha?

Dem har tyvärr inte tv apparater i den prisklassen som demo.

Permalänk

Det är nog upp till butiken att ta tillbaka den i så fall.
Där väljer jag alltid Siba, elgiganten med fler i stället som faktiskt låter mig packa upp produkten och testa och returnera om jag inte är nöjd. Svårt att känna in hur en tv är i en butik under några minuter.

Permalänk
Medlem

Asså köper man en TV, gör man inte först lite research om den innan så man får ett hum om hur den kommer att vara? 5000 kr är inte speciellt mycket pengar för en TV men det är absolut vara värt att kolla upp innan, kanske hos elgiganten, siba etc. om hur bild och så ser ut.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var på Webhallen i förrgår och köpte en laptop. De var rätt tydliga när jag frågade om öppet köp att det endast gällde obruten förpackning.
Så jag antar att de inte kommer vilja ta tillbaka din TV då förpackningen är bruten och du köpt den i butik.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Netonnet ska man handla ifrån om man vill handla i butik men ändå ha ångerrätt på öppnad vara. Det har nämligen samma ångerrätt i butik som när man handlar över nätet.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Netonnet ska man handla ifrån om man vill handla i butik men ändå ha ångerrätt på öppnad vara. Det har nämligen samma ångerrätt i butik som när man handlar över nätet.

Mvh J

sen att deras support är 0 och de är skit dryga vid ångerrätt eller reklamation är en helt annan sak...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaker58:

Ska ringa dem imorrn, verkar som att 5000 är borta då. Tack iallafall.

Hur kan 5000kr vara borta? Du har ju Tvn? Sluta få det att låta negativt mot butiken, det är ditt eget fel om du inte har kollat på tvn live innan du köpte den. Det kan man göra på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Netonnet ska man handla ifrån om man vill handla i butik men ändå ha ångerrätt på öppnad vara. Det har nämligen samma ångerrätt i butik som när man handlar över nätet.

Mvh J

Netonet har 14dagar i butik och på internet,

Mediamarkt har 14 dagar på internet i oförändrat väsentligt skick som lagen säger + 30 dagars på internet och i butik för oskadade varor i orginal förpackning stog inget om att den inte fick vara öppnad men det får man ta reda på om man är intresserad,

Elgiganten som har bäst villkor på öppet köp dom har 30dagar men "samma" villkor som den lag stadgade ångerrätten som jag förstår det alltså du får prova varan men den ska vara i väsentligt oförändrat skick .

så om du bara ska gå efter bra öppetköp så är det elgiganten du ska handla på.

Permalänk

Om man handlar i butik så har man inte öppet köp?, ännu en anledning att handla allt online då eftersom alla butiker som jag vet erbjuder 14 dagars öppet köp via internet i väsentligt öförändrat skick dvs du får öppna den och till och med använda den jag har skickat tillbaks flera bärbara jag inte varit nöjd med till både inet & dustin. Men vore det inte knepigt om Webhallen erbjuder 14 dagar öppet på nätet men inte i butiker? Ring Webhallen och fråga.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan att distansköpslagen även borde gälla produkter som man inte kan se/testa i butiken.
För det är väl lite det distansköpslagen är till för, att man ska kunna se/prova produkten innan man bestämmer sig för sitt köp.
Kan butiken inte erbjuda test/uppvisning av produkten i sitt utförande borde öppet köp a lá distansköpslagen träda i kraft, tycker jag!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fårhäst:

Kul läsning visste inte att om man handlar i butik så har man inte öppet köp, ännu en anledning att handla allt online då eftersom alla butiker som jag vet erbjuder 14 dagars öppet köp via internet i väsentligt öförändrat skick dvs du får öppna den och till och med använda den jag har skickat tillbaks flera bärbara jag inte varit nöjd med till både inet & dustin. Men vore det inte knepigt om Webhallen erbjuder 14 dagar öppet på nätet men inte i butiker? Ring Webhallen och fråga.

Det hela är väldigt logiskt. Återförsäljarna måste enligt svensk lag erbjuda 14 dagars ångerrätt på distansköp av varor. Samma sak gäller för tjänster så länge tjänsten ej påbörjats. Öppet köp i butik är däremot helt upp till varje butik/återförsäljare. De kan välj att ha detta, eller inte. Därav skillnaden mellan butiker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det hela är väldigt logiskt. Återförsäljarna måste enligt svensk lag erbjuda 14 dagars ångerrätt på distansköp av varor. Samma sak gäller för tjänster så länge tjänsten ej påbörjats. Öppet köp i butik är däremot helt upp till varje butik/återförsäljare. De kan välj att ha detta, eller inte. Därav skillnaden mellan butiker.

Okej då kanske det är lagarna som borde justeras, men visserligen så brukar dom allra största bolagen erbjuda öppet köp även i butik (tror jag?) Eller behövs det att man frågar om öppet köp kan skrivas på kvittot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaker58:

Ska ringa dem imorrn, verkar som att 5000 är borta då. Tack iallafall.

Vad fick du för svar?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

Okej då kanske det är lagarna som borde justeras, men visserligen så brukar dom allra största bolagen erbjuda öppet köp även i butik (tror jag?) Eller behövs det att man frågar om öppet köp kan skrivas på kvittot?

Behövs inga lager, bara att folk slutar köpa sånt dom egentligen inte vill ha. Så blir priserna lägre när vi andra slipper betala för velpellarna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W