Nu kan Half Life 2 spelas på Linux

Permalänk

Nu kan Half Life 2 spelas på Linux

Ytterligare en god nyhet kom igår till spelande Linux-användare. Half Life 2, Episode 1 och Episode 2 samt Lost Coast är nu tillgängliga för Steam på Linux. Lost Coast var först tänkt att ingå som en del av Highway 17-kapitlet i Half-Life 2, och är en spelbar teknisk uppvisning som introducerar High Dynamic Range-belysning till Source-motorn.

Det fanns inga som helst förrapporter till att detta skulle hända just nu, så det blev en glad överraskning för hela Linux-sfären. Alla nämnda spel är tillgängliga via Steam Pipe Beta.

Half Life 2 är en av Valves mest framgångsrika titlar så att dessa gamla godingar är spelbara på Linux är ju störtskönt. Nu kan även pingviner besöka City 17.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad gött!

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Inte fel blir dra igång min andra dual boot då med ubuntu och testa hur de funkar :P.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Även Portal funkar fint på Linux numera. Det ryktas om att Portal 2 är på gång, men det kommer när det kommer...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skulle vilja ha en 64-bitars Steam client...

Skulle även vilja se något 2013 state-of-the-art spel som verkligen pushar vad som är möjligt. Bloom, HDR, subsurface scattering, MSAA, FSAA, etc och allt, rubbet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Skulle även vilja se något 2013 state-of-the-art spel som verkligen pushar vad som är möjligt. Bloom, HDR, subsurface scattering, MSAA, FSAA, etc och allt, rubbet!

Då får någon slänga ihop ett bibliotek som någon kan koda mot också. Som det ser ut idag, för att få stöd för allt häftigt så kostar det flera miljarer dollar, vilket de som sitter på pengarna inte vill slänga på de 7 personer som spelar på Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Då får någon slänga ihop ett bibliotek som någon kan koda mot också. Som det ser ut idag, för att få stöd för allt häftigt så kostar det flera miljarer dollar, vilket de som sitter på pengarna inte vill slänga på de 7 personer som spelar på Linux.

Öhh, nej.
Det är bara licensera en kommersiell cross-plattform motor som Unigine att bygga spelet kring. Då har man ett state-of-the-art spel med stöd för allt häftigt som funkar på Windows, Linux och allt annat.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Skulle inte förvåna mig om Valve kommer att släppa sin nästa "AAA"-titel exklusivt för Linux (eller åtminstone Linux först, för att sedan släppa det för Windows)

Det har ju ryktats om Half Life 3 i några år och Gabe Newell har bekräftat att Valve jobbar på andra iterationen av Source-motorn. CS:GO är på gång för Linux och DotA2 likaså, det är bara en fråga om tid tror jag. Nu har ju Source-motorn några år på nacken iofs..

Andelen Linux-gamers har ju droppat sedan mars, men det finns fortfarande 8-900 000 som använder Linux som sin primära Steam-plattform. Sen är det säkert många fler som spelar då och då på Linux. Det hela handlar ju om tillgänglighet till roliga spel... Själv var jag nog sist i världen att upptäcka Portal, vilket skedde för någon vecka sedan..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade varit roligt om dem hade släppt Episode 3 endast till linux snacka om att tvinga folk till ny plattform.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Det låter intressant med Linux och Steam spel men jag undrar hur blir det om man har Steam installerat på Linux och en win8 dator?
Blir det några problem att bytta dator och spela på?

Finns det en lista med vilka Linux varianter som Steam fungerar på?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Hörde det igår, kul att höra! Väntar på dota 2 nu då

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Det låter intressant med Linux och Steam spel men jag undrar hur blir det om man har Steam installerat på Linux och en win8 dator?
Blir det några problem att bytta dator och spela på?

Finns det en lista med vilka Linux varianter som Steam fungerar på?

Steam är bara officiellt supportad på Ubuntu. Steam självt är en 32-bitarsapplikation men går att köra på 64-bitars Ubuntu också då systemet själv installerar kompatibilitetspaket för 32-bitar när man installerar det. Det finns dock Steam-paket för de flesta stora distributioner. Arch, Linux Mint etc.

Din första fråga förstår jag inte riktigt, men det finns många som kör dual-boot (alltså två operativsystem på samma dator) och spelar Steam-spel. Dock rekommenderar jag att ha två Steam-bibliotek i så fall även om det finns de som lyckats köra från ett enda.

Likadant är det om man har två datorer varav en kör Linux och en kör Windows 8 så kan du ju bara spela de spel som är exklusivt släppt på Linux-plattformen på Linuxdatorn. Hoppas det svarar på din fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CryingFreeman:

Steam är bara officiellt supportad på Ubuntu. Steam självt är en 32-bitarsapplikation men går att köra på 64-bitars Ubuntu också då systemet själv installerar kompatibilitetspaket för 32-bitar när man installerar det. Det finns dock Steam-paket för de flesta stora distributioner. Arch, Linux Mint etc.

Din första fråga förstår jag inte riktigt, men det finns många som kör dual-boot (alltså två operativsystem på samma dator) och spelar Steam-spel. Dock rekommenderar jag att ha två Steam-bibliotek i så fall även om det finns de som lyckats köra från ett enda.

Likadant är det om man har två datorer varav en kör Linux och en kör Windows 8 så kan du ju bara spela de spel som är exklusivt släppt på Linux-plattformen på Linuxdatorn. Hoppas det svarar på din fråga.

Jo det var det ja menade en dator med Win8 och en med Linux och båda med Steam på.
Jag får ta och titta på Ubuntu för det har jag aldrig testat.
Har bara kört Knoppix 5 och Knoppix 7 på en bärbar dator.

Använder Ubuntu mindre internet än Win8 när man spelar? (Menar operativsystemet)
Sitter på dåligt internet uppkopplin.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Jo det var det ja menade en dator med Win8 och en med Linux och båda med Steam på.
Jag får ta och titta på Ubuntu för det har jag aldrig testat.
Har bara kört Knoppix 5 och Knoppix 7 på en bärbar dator.

Använder Ubuntu mindre internet än Win8 när man spelar? (Menar operativsystemet)
Sitter på dåligt internet uppkopplin.

Det finns ju ett antal olika varianter av Ubuntu. Egentligen är det bara skrivbordssystemet som skiljer dem åt, men på ett antal viktiga punkter. Ska man optimera datorn för spel så bör man ha enså lättviktig miljö som möjligt och då kan Lubuntu funka bra. Det är Ubuntu + skrivbordsmiljön LXDE. Ubuntus egen Unity är lite mer tungdriven.

Sen ser jag på dina specifikationer i signaturen att du kör AMD-kort? Det kan innebära lite extra jobb att få dem att lira bra i Linux, så du är medveten om det när du börjar..

Fördelen med Linux är att du i princip kan kontrollera din dator ända ner till metallen. Jag har inte gjort någon jämförelse mellan Windows 8 och Linux i nätverksutnyttjande, men du har ju den åtminstone teoretiska möjligheten att stänga av allt som du inte använder dig av i Linux.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns ju ett antal olika varianter av Ubuntu. Egentligen är det bara skrivbordssystemet som skiljer dem åt, men på ett antal viktiga punkter. Ska man optimera datorn för spel så bör man ha enså lättviktig miljö som möjligt och då kan Lubuntu funka bra. Det är Ubuntu + skrivbordsmiljön LXDE. Ubuntus egen Unity är lite mer tungdriven.

Sen ser jag på dina specifikationer i signaturen att du kör AMD-kort? Det kan innebära lite extra jobb att få dem att lira bra i Linux, så du är medveten om det när du börjar..

Fördelen med Linux är att du i princip kan kontrollera din dator ända ner till metallen. Jag har inte gjort någon jämförelse mellan Windows 8 och Linux i nätverksutnyttjande, men du har ju den åtminstone teoretiska möjligheten att stänga av allt som du inte använder dig av i Linux.

Nja datorn som är Amd får ha win8 och dator två i sing blir den med Linux på för jag har inget os på den så det går
att surfa och spela. Har Linux problem med 4gb i ram som win xp? (Har för mig att dom inte har något problem med ramen)

Sen funderar jag på om den finns på svenska för eng är inget jag är så bra på?

Vilken variant ska jag ladda ner på den här sidan av Lubuntu?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Nja datorn som är Amd får ha win8 och dator två i sing blir den med Linux på för jag har inget os på den så det går
att surfa och spela. Har Linux problem med 4gb i ram som win xp? (Har för mig att dom inte har något problem med ramen)

Sen funderar jag på om den finns på svenska för eng är inget jag är så bra på?

Vilken variant ska jag ladda ner på den här sidan av Lubuntu?

Börja med den här: http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/13.04/release/lubu...

Det är en 32-bitars-image, men eftersom Steam-klienten är 32-bitars så blir det oftast minst strul med den. Du väljer svenska som språk när du startar upp med skivan. Sen följer det med i hela systemet.

Om den av någon anledning skulle strula så finns det en alternativ image som man kan prova istället. Då är installationsproceduren textbaserad istället för grafisk.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skulle inte förvåna mig om Valve kommer att släppa sin nästa "AAA"-titel exklusivt för Linux (eller åtminstone Linux först, för att sedan släppa det för Windows)

Det har ju ryktats om Half Life 3 i några år och Gabe Newell har bekräftat att Valve jobbar på andra iterationen av Source-motorn. CS:GO är på gång för Linux och DotA2 likaså, det är bara en fråga om tid tror jag. Nu har ju Source-motorn några år på nacken iofs..

Jag tror definitivt att Valve kommer att släppa nästa AAA-titel för Linux.
Just nu portar de sin katalog till Linux, så dom har en så kallad "backlog".
Men när dom utvecklar kommande titlar så är de mer beredda och Linux stöd är planerat redan i tidigt skede, inte i efterhand.

Kan mycket väl tänka mig att Valve släpper en titel några dagar före på Linux, sen några dagar senare på Windows.
Men knappast att Valve kommer att släppa någon Linuxexklusiv titel, och inte släppa den på Windows. Det kommer inte att hända. Absolut inte. Verkligen inte.
Och gå miste om alla pengar från Windowsanvändare? Jo, visst. Knappast. Inte en chans.

Valve är ett företag och dom är vinstdrivande och gör det som är bra för affärer och agerar utifrån sina ekonomiska intressen.
Valve gör en Linuxsatsning för att dom känner sig hotade av att Microsoft lanserat Windows Store i Windows 8.

Andelen Linux-gamers har ju droppat sedan mars, men det finns fortfarande 8-900 000 som använder Linux som sin primära Steam-plattform. Sen är det säkert många fler som spelar då och då på Linux. Det hela handlar ju om tillgänglighet till roliga spel... Själv var jag nog sist i världen att upptäcka Portal, vilket skedde för någon vecka sedan..

Denna drop är lite missvisande.
Egentligen har dom nog inte riktigt "tappat" så många som deras siffror och statistik säger.
När nyheterna om Steam kom så var det många som blev nyfikna och laddade ner och skapade konto bara för att testa.
Många hade inga planer på att börja använda Steam på riktigt eller köpa spel, dom ville bara prova på och testa lite när alla snackade om det.
Många tittade in och lämnade ganska snabbt när dom såg att det inte var så många spel, och det inte fanns så mycket free-to-play spel.

Jag själv reggade ett Steamkonto och testade, utan att egentligen ha några planer på att använda Steam, börja spela, eller köpa spel. Har inte köpt något spel på över 10 år och skulle jag få för mig att göra det, så skulle det antagligen vara Humble Indie Bundle.

Ska man optimera datorn för spel så bör man ha enså lättviktig miljö som möjligt och då kan Lubuntu funka bra. Det är Ubuntu + skrivbordsmiljön LXDE. Ubuntus egen Unity är lite mer tungdriven.

Stämmer att Unity varit långsammare förut.
Men det har blivit bättre nu, då det blev uppmärksammat med Steamsatsningen så då fixades Compiz (Unity använder Compiz) att stödja 'direct rendering' istället för som den tidigare gjorde 'indirect rendering' vilket medförde vissa prestandaförluster då Compiz gör compositing.
Viss skillnad kan fortfarande vara kvar, men det är väsentligt bättre i dagsläget med Ubuntu 13.04 än vad det var förut.

Vilket en gång i tiden var viktigt när datorer var 166 MHz med 32 MB RAM.
Numera är datorerna sjukt bra, och lite bloat och fett här och där spelar inte så mycket roll.

Permalänk
Medlem

Börja med den här: http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/13.04/release/lubu...

Det är en 32-bitars-image, men eftersom Steam-klienten är 32-bitars så blir det oftast minst strul med den. Du väljer svenska som språk när du startar upp med skivan. Sen följer det med i hela systemet.

Om den av någon anledning skulle strula så finns det en alternativ image som man kan prova istället. Då är installationsproceduren textbaserad istället för grafisk.

Tack så mycket för hjälpen.:D
Ska ladda ner och testa fall det går bra med Steam och cs go.

Kan jag pm dig fall jag har frågor?

//Putte

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Tack så mycket för hjälpen.:D
Ska ladda ner och testa fall det går bra med Steam och cs go.

Kan jag pm dig fall jag har frågor?

//Putte

CS:GO finns inte för Linux än, så det kommer inte att gå nåt bra alls...

Känns som det är större chans att du får svar på dina frågor om du lägger en tråd i forumet för ibland är jag inte här på flera dagar, men du gör som du vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Hade varit roligt om dem hade släppt Episode 3 endast till linux snacka om att tvinga folk till ny plattform.

Och vara lika fula så som Microsoft med Halo 2 for Vista? Tror jag inte om Valve.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

CS:GO finns inte för Linux än, så det kommer inte att gå nåt bra alls...

Känns som det är större chans att du får svar på dina frågor om du lägger en tråd i forumet för ibland är jag inte här på flera dagar, men du gör som du vill.

Vad tråkigt för det är det ända steam spelet jag har köpt. Suckar djupt.
Men jag får installera Lubuntu och lära mig det tills spelet kommer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Vad tråkigt för det är det ända steam spelet jag har köpt. Suckar djupt.
Men jag får installera Lubuntu och lära mig det tills spelet kommer

Att tänka på är att Lubuntu är hemskt förenklat för att det ska passa äldre datorer, många saker är krångligare att göra för att det inte finns samma enkla grafiska verktyg som Ubuntu har. Det är mer för användare som är vana vid linux system.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Att tänka på är att Lubuntu är hemskt förenklat för att det ska passa äldre datorer, många saker är krångligare att göra för att det inte finns samma enkla grafiska verktyg som Ubuntu har. Det är mer för användare som är vana vid linux system.

Svårare än Knoppix 5 och 7?
Är en timme kvar innan jag får ner filen till datorn suck.

Sen ska jag prova Lubuntu

Visa signatur

Permalänk

Kul att det satsas på Linux Dock har jag aldrig varit något fan av Haflife :/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ytterligare en god nyhet kom igår till spelande Linux-användare. Half Life 2, Episode 1 och Episode 2 samt Lost Coast är nu tillgängliga för Steam på Linux. Lost Coast var först tänkt att ingå som en del av Highway 17-kapitlet i Half-Life 2, och är en spelbar teknisk uppvisning som introducerar High Dynamic Range-belysning till Source-motorn.

Det fanns inga som helst förrapporter till att detta skulle hända just nu, så det blev en glad överraskning för hela Linux-sfären. Alla nämnda spel är tillgängliga via Steam Pipe Beta.

Half Life 2 är en av Valves mest framgångsrika titlar så att dessa gamla godingar är spelbara på Linux är ju störtskönt. Nu kan även pingviner besöka City 17.

Grymt! Jag läste nyheten på FZ och gick direkt för att installera och spela. Jag har faktiskt aldrig orkat klara av hela Half Life 2 trots att jag har alla "episoder" liggandes i bokhyllan. Trevligt att man inte behöver köpa dem på nytt utan att alla platformar ingår. (känns ju logiskt, men inte självklart...) Försöker game:a så mycket jag kan på Linux nu. Körde (liksom en tidigare postare) nyligen igenom Portal för första gången på just Linux och nu HL2. Även om vi inte är bortskämda med utbudet så finns det ju några guldkorn bland Linuxspelen så som t.ex. FTL och Amnesia/Penumbra. Gillar den här utvecklingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och vara lika fula så som Microsoft med Halo 2 for Vista? Tror jag inte om Valve.

Ser inte det fula i Valves agerande. Microsofts agerande innebär ju att de tvingar över folk till sin egen produkt, som dessutom kostar pengar. Valve varken äger eller tjänar pengar på Linux.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Oj, har inte heller spelat igenom HL2. Ska bli kul på Linux.

Cs:GO + andra nyare Vavle-titlar dröjer nog ett tag till eftersom de kan få lite mer huvudbry med Steam Workshop.
De bör porta något spel med den senaste Source-motorn också, om inte annat för att stärka source-motorns konkurrenskraft när det gäller spel till flera OS.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3