Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söndrigt moderkortskontakt till startknapp, omöjligt att starta?

Permalänk
Medlem

Söndrigt moderkortskontakt till startknapp, omöjligt att starta?

Hejsan!
Vår gamla dator vill inte starta. Har provat så att startknappen fungerar, men lyckats komma fram till att det är kontakten till moderkortet som är fel.
Tänkte att en cmos reset borde lägga orginalsettings till bios, så att det kanske skulle återställa och att funktionen att starta upp vid typ strömavbrott skulle funka. Finns det något sätt att starta den nu?
Tack för svar!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Testa att nudda kontakterna med en skruvmejsel, som man gör när man testar sin pc utanför chassit

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett förtydligande av det som AlbvEri skrev: Det du gör för att starta är att kortsluta de två stiften som startknappen annars hade varit kopplad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbvEri:

Testa att nudda kontakterna med en skruvmejsel, som man gör när man testar sin pc utanför chassit

Jepp det hade jag redan gjort...därför jag antar att det är kontakten, ena av dem som är sönder. När jag mäter volt får jag utslag på den ena pin-en och den andra ger inget utslag. :/

Skrivet av widL:

Ett förtydligande av det som AlbvEri skrev: Det du gör för att starta är att kortsluta de två stiften som startknappen annars hade varit kopplad till.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av _oZZar_:

Jepp det hade jag redan gjort...därför jag antar att det är kontakten, ena av dem som är sönder. När jag mäter volt får jag utslag på den ena pin-en och den andra ger inget utslag. :/

Det är som det ska vara.
En är spänning den andra är jord.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är som det ska vara.
En är spänning den andra är jord.

Hur kan det då inte fungera? Jag mätte resistansen med en mätare (så det pipar vid kontakt) och när jag tog lös kontakten och lade mätpinnarna mot vardera sladd, hände inget, och när jag tryckte in knappen pep det. Sladdarna och knappen verkar ju fungera? Moderkortet får ström eftersom en grön diod blinkar. Nyinstallerad HDD för övrigt.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av _oZZar_:

Hur kan det då inte fungera? Jag mätte resistansen med en mätare (så det pipar vid kontakt) och när jag tog lös kontakten och lade mätpinnarna mot vardera sladd, hände inget, och när jag tryckte in knappen pep det. Sladdarna och knappen verkar ju fungera? Moderkortet får ström eftersom en grön diod blinkar. Nyinstallerad HDD för övrigt.

Kan vara Bios som är paj eller någon annan bit som fallerar. Jag vågar ej säga vad.
Dock ska en vara spänning och den andra jord. Annars hade det inte fungerat att starta.
När en spänning går kort genom den krets som uppstår när man trycker in knappen (från spänningen till jord) så startar Bios.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Hur kan det då inte fungera? Jag mätte resistansen med en mätare (så det pipar vid kontakt) och när jag tog lös kontakten och lade mätpinnarna mot vardera sladd, hände inget, och när jag tryckte in knappen pep det. Sladdarna och knappen verkar ju fungera? Moderkortet får ström eftersom en grön diod blinkar. Nyinstallerad HDD för övrigt.

Du har ju en PSU som skall leverera ström till uppstarten, den kanske bara orkar hålla leds igång om den gett upp! Prova med annan PSU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Du har ju en PSU som skall leverera ström till uppstarten, den kanske bara orkar hålla leds igång om den gett upp! Prova med annan PSU!

Jepp! Ny PSU gjorde susen! Tack för all hjälp!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling