Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Permalänk
Medlem

Det finns en hdmi out så skulle kunna gissa att man kan spela in sitt spelande genom de nya z87 motherboardsen nu när några kommer ha en hdmi port

Permalänk
Medlem

OM jag nu ska skaffa en av dessa nya konsoller så blir det helt klart Ps4 av en väldigt enkel anledning... Det är gratis att spela online. Detta för mig kommer alltid slå alla argument som finns om vilken konsoll man ska välja.

Jag vill kunna låta konsollen "damma" ett tag och lira lite PC sedan nån månad efter släpps nått kul konsollspel som man kan lira med kompisarna och då vill jag inte behöva förnya ett medlemsskap för x:-/månad bara för att spela med dem online. Idiotiskt!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Avstängd

Swec har glömt p4ans extra cpu och inbyggt rekording and stream kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom är så lika innebär att spelutvecklarna slipper tänka på den svaga konsolen när dom utvecklar spel.
Borde göra det lättare att maxa grafik på båda konsolerna?

Permalänk
Medlem

Sade inte så mycket denna heller. Nu är det upp till bevis med riktiga spel som gäller!

PS4 måste ovanpå detta visa att den klarar en lika bra online-service som xbox. Och skaffa en riktig dosa att spela med...

Några år och reor framåt så sitter jag nog med båda (igen).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

I de allra flesta fallen är GDDR5 bättre än DDR3+SRAM. Enda anledningen jag ser att Microsoft valt DDR3 är för att det är det billigare alternativet i dagsläget och att de kompletterat med SRAM för att försöka motverka bortfallet i bandbredd mot GDDR5.

Det du troligtvis syftar på är att GDDR5 har högre latenser, men i praktiken är det inte fasansfullt mycket högre än DDR3 och kommande DDR4, men ger samtidigt mycket högre bandbredd. För konsumenter, och skräddarsydda operativsystem i synnerhet (Playstation 4), är det en mindre parentes och vi kommer väldigt sannolikt får se GDDR5 som systemminne i persondatorer med AMD Kaveri och Windows under 2014.

Det verkar vara oklart om de där 5 miljarderna faktiskt gäller enbart processorn (SoC) i Xbox One eller om det gäller andra kretsar också. I vilket fall som helst är en av förklaringarna SRAM kan ta upp en relativt stor del av kakan. Räknar jag inte helt fel borde 32 MB SRAM ta upp ~1,6 miljarder transistorer förutsatt att det är 6T-SRAM vilket internet antyder.

Den högre latensen i GDDR5 skulle vara signifikant för CPU-prestanda om det inte var för en liten detalj: spel har relativt tighta working-set så deras CPU-cache hit rate är väldigt nära 100% och det är bara den andel av minnesaccesserna som missa CPU-cache där latensen kommer påverka, d.v.s. i praktiken väldigt liten påverkan så länge som spelen inte radikalt förändrar sin design och därmed sin cache-hit-rate.

Oavsett så lär det ju vara enklare att utveckla ett spel där man i princip inte alls behöver ta hänsyn till vilken ordning man använder texturer och liknande då alla ligger i väldigt snabbt GDDR5 RAM jämfört med att ha ett relativt litet SRAM (som förklarar varför SoC i XBox One har så många fler transistorer än PS4, SRAM tar typiskt 6 transistorer per bit, kan vara ännu mer i detta fall beroende på bandbredd) kopplat mot långsammare DDR3.

Nu var inte skillnaden så stor som man först kunde befara, XBox One kör ju med 4-kanalers RAM-buss mot det normala 2-kanalers i PC. Men skillnaden är ändå att PS4 har en bandbredd som matchar dagens mellansegment på GPUer medan Xbox One matchar mellansegmentet från 2008-2009. Ska bli intressant att för höra bandbredden mot SRAMet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PublicAntagonist:

Vilket krysslådedosa? Dem har utvecklats med åren. Till skillnad från playstation som mer eller mindre sett, eller åtminstone kännts likadan i nästan 20 år

Jag kör med krysslåda helvarvdosan. Den som är pc anpassad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket obefogat gnäll gällandes konsolerna här tyvärr.

En konsol är till för casual gamers som bara vill ha något som fungerar, dvs man trycker på start och sedan är det bara att spela.
Average Joe vill inte hålla på att fippla runt med drivrutiner, eventuellt mecka runt i .ini-filer osv, utan det skall bara fungera.

Att det sedan har utvecklats och att spelkonsoler numera är underhållningsmaskiner som du även kan använda till att konsumera annan media som tex tv, film, musik osv är bara naturligt då folk kräver mer.

När det gäller prestandan så är det betydligt lättare att få en bra sådan på en unison konsol där utvecklarna bara behöver optimera för en enda hårdvara istället för som på PC tiotusentals olika konfigurationer.

Att de nya konsolerna även bygger på x86-64 gör att portar mellan PC och konsolerna kommer att förenklas och bli bättre för alla parter.

Att redan nu säga "Ööööh, PS4 å XBOX One suger fett, så jävla kassa" osv är rent av patetiskt då ingen av konsolerna har släppts ännu samt att desto längre in i en konsols cykel desto bättre blir spelen (I 99% av fallen), launchspel är oftast inte "top of the line", det är bara att kolla tillbaka på PS/PS2/XBOX/XBOX 360 och jämnför spelen vid launch av respektive gentemot spelen som kom senare.

När det gäller XBOX One så klagar många på Kinect och bla "Jag vill inte surfa, kolla fantasy league" osv medans jag spelar eller kollar på film.
Du behöver faktiskt inte göra det, MS tvingar inte någon till att använda dessa extra saker utan de finns där för att kunna användas av de som vill göra det.

Idag och i framtiden så är konsolerna betydligt mer än något man bara spelar på, de är som jag skrev tidigare, underhållningsmaskiner för Average Joe.

Hardcore gamers kommer även fortsättningsvis att spela på PC och det kommer även jag då jag oftast föredrar mus och tangentbord samt att jag vill kunna modda mina spel, dock så kommer jag förmodligen att införskaffa en XBOX One för Forza då det är ett av få spel som intresserar mig.

Man bara för att jag föredrar att spela på min PC så spyr jag inte galla över de som föredrar att spela konsoler och vill ha det enkelt och snabbt.

Kul att här är någon förståndig som på ett konstruktivt sätt kan förklara saker för de gnälliga ungarna här. Tack!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Sonys aktiekurs
Tyckte den var fin...
Inte det bästa tecknet kan man väl säga.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Orgondor:

Sonys aktiekurs
Tyckte den var fin...
Inte det bästa tecknet kan man väl säga.

Korrelationen till Microsoft kurs är också rätt intressant.

Det nämndes tidigare i denna tråd att Sony gjorde något pressmeddelande igår som skulle kunnat påverkat kursen, men det känns ändå som att ökning för Sony och nedgången för Microsoft är lite för bra korrelerade för att det inte ska ha något med gårdagens event att göra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Skiter helt i vilket av "TV-spelen" som har vad på insidan. Xbox One ser ut att kunna leverera vad som krävs av tre andra apparater i mitt vardagsrum just nu. Kommer den fungera med Telia IPTV blir det ett givet val.

Bort med dekoder, AppleTV och 360 och in med Xbox One. Hårdvara och grafik är så bra idag att den minimala skillnaden på inget vis är avgörande. Det övriga mervärdet är klart mer avgörande.

stavning
Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enfoz:

Håller mig till PC fortfarande, Det ända som var intressent med Xbox One's announcement(vilket jävla fult namn val, seriöst...) var att Steven Spielberg ska vara med och göra en Halo TV serie

Usch, vad har dom gjort med det som en gång var en vettig spelserie?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hmm svårt val, Är PS4 kraftigare så lockar det samtidigt som kontrollen är helt kass

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Den utav konsollerna som stödjer MKV med hd ljud får mina pengar, jag gillar inte skivor så alla mina blurays ligger rippade på hårdisken. Förra generationen missade multimedia delen helt, får se om det fått till det nu. TV ser jag inte på så det är oväsentligt, och om Xbox tar pengar får att använda online funktionerna igen så blir det ps4 hursomehellst, jag vill inte betala igen för att använda netflix som jag redan betala för.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Hmm svårt val, Är PS4 kraftigare så lockar det samtidigt som kontrollen är helt kass

Ännu en person på min "people to contact when in need of a time machine" lista

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ejaay:

Det finns en hdmi out så skulle kunna gissa att man kan spela in sitt spelande genom de nya z87 motherboardsen nu när några kommer ha en hdmi port

det lär fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Min personliga rigg har mer beräkningskraft än rymdraketen som tog Armstrong o co till månen. That's out of this world man...

Mobiltelefoner har mer kraft.. Så det säger inte mkt om din rigg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scirocco:

Den utav konsollerna som stödjer MKV med hd ljud får mina pengar, jag gillar inte skivor så alla mina blurays ligger rippade på hårdisken. Förra generationen missade multimedia delen helt, får se om det fått till det nu. TV ser jag inte på så det är oväsentligt, och om Xbox tar pengar får att använda online funktionerna igen så blir det ps4 hursomehellst, jag vill inte betala igen för att använda netflix som jag redan betala för.

Låter som du bara behöver installera plex eller tversity på datorn för att få det att fungera med vad som helst. MKV är en container som kan innehålla vilken codec som helst. det är bara på en pc du kommer ha tillgång till alla codecs.

Permalänk
Proffsmoddare

Forza 5 gör valet enkelt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Skiter helt i vilket av "TV-spelen" som har vad på insidan. Xbox One ser ut att kunna leverera vad som krävs av tre andra apparater i mitt vardagsrum just nu. Kommer den fungera med Telia IPTV blir det ett givet val.

Bort med dekoder, AppleTV och 360 och in med Xbox One. Hårdvara och grafik är så bra idag att den minimala skillnaden på inget vis är avgörande. Det övriga mervärdet är klart mer avgörande.

Den verkar inte stödja IP-TV. Finns allt för stora differenser i iimplementering och ingen tydlig standard. Xbox One fungerar genom att få HDMI-sgnal från din TV-box, den kan då också skicka tillbaka kommandon över CEC-lagret för att byta kanal etc.

Microsoft har sålt hela sin IP-TV division till Ericsson. De hade redan på den Xbox 360 en integrerad IP-TV som fungerar i UK. I princip inga andra operatörer har vågat ta steget till en modern IP-TVPlattform av rädsla för straffavgifter etc om det visar sig lätt att piratkopiera de som sänds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den högre latensen i GDDR5 skulle vara signifikant för CPU-prestanda om det inte var för en liten detalj: spel har relativt tighta working-set så deras CPU-cache hit rate är väldigt nära 100% och det är bara den andel av minnesaccesserna som missa CPU-cache där latensen kommer påverka, d.v.s. i praktiken väldigt liten påverkan så länge som spelen inte radikalt förändrar sin design och därmed sin cache-hit-rate.

Oavsett så lär det ju vara enklare att utveckla ett spel där man i princip inte alls behöver ta hänsyn till vilken ordning man använder texturer och liknande då alla ligger i väldigt snabbt GDDR5 RAM jämfört med att ha ett relativt litet SRAM (som förklarar varför SoC i XBox One har så många fler transistorer än PS4, SRAM tar typiskt 6 transistorer per bit, kan vara ännu mer i detta fall beroende på bandbredd) kopplat mot långsammare DDR3.

Nu var inte skillnaden så stor som man först kunde befara, XBox One kör ju med 4-kanalers RAM-buss mot det normala 2-kanalers i PC. Men skillnaden är ändå att PS4 har en bandbredd som matchar dagens mellansegment på GPUer medan Xbox One matchar mellansegmentet från 2008-2009. Ska bli intressant att för höra bandbredden mot SRAMet.

Intressant. Jag har alltid trott att färre & bättre hantering av cachemissar är en av de saker som ger intel försprång över amd. Men det stämmer alltså inte för spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill bara rätta en del i tråden som säger att 360 och ps3an såg lika ut när spelen kom. Ja det gjorde dom eftersom spelen gjordes på Xbox 360 som var i sämre klass än ps3an. Men nu ser det inte jätte stor skillnad bland de två konsolerna så äntligen kanske det bli snyggare spel. Jag är dock ingen fan av microsoft's kinetic och inte heller win 8 layouten på Xbox one. Bruden kommer nog gilla Xbox one.

Permalänk
Medlem

Ja det känns verkligen som om att Xbox One är gjord för den amerikanska marknaden, för fantasy football har jag knappt hört någon utanför USA hålla på med, så konstig marknadsföring där. Sen är det tveksamt om röststyrningen kommer fungera på svenska lika bra och hur våra boxar och kanaler ska fungera med Xboxet. Men det är väl sånt man får se senare.
Hursomhelst så är det bra att konsolerna äntligen får lite ny hårdvara och idéer i sig. Men jag undrar om folk i Sverige vill ha ett Xbox för att spela på, eller om de bara då vill få bort sina andra boxar som tar upp plats?

Permalänk
Skrivet av Orgondor:

Sonys aktiekurs
Tyckte den var fin...
Inte det bästa tecknet kan man väl säga.

Hur man ljuger med statistik, de börjar grafen vid 20 enheter och den går upp till 23 enheter dvs 15% uppgång.
Hade haft med hela den icke trukerade stapen hade förändringen sett ut som en krusning på ytan.
Nu skall jag inte skriva fler off topick i denna tråd

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Den högre latensen i GDDR5 skulle vara signifikant för CPU-prestanda om det inte var för en liten detalj: spel har relativt tighta working-set så deras CPU-cache hit rate är väldigt nära 100% och det är bara den andel av minnesaccesserna som missa CPU-cache där latensen kommer påverka, d.v.s. i praktiken väldigt liten påverkan så länge som spelen inte radikalt förändrar sin design och därmed sin cache-hit-rate.

Oavsett så lär det ju vara enklare att utveckla ett spel där man i princip inte alls behöver ta hänsyn till vilken ordning man använder texturer och liknande då alla ligger i väldigt snabbt GDDR5 RAM jämfört med att ha ett relativt litet SRAM (som förklarar varför SoC i XBox One har så många fler transistorer än PS4, SRAM tar typiskt 6 transistorer per bit, kan vara ännu mer i detta fall beroende på bandbredd) kopplat mot långsammare DDR3.

Nu var inte skillnaden så stor som man först kunde befara, XBox One kör ju med 4-kanalers RAM-buss mot det normala 2-kanalers i PC. Men skillnaden är ändå att PS4 har en bandbredd som matchar dagens mellansegment på GPUer medan Xbox One matchar mellansegmentet från 2008-2009. Ska bli intressant att för höra bandbredden mot SRAMet.

Det beror självfallet på vilken typ av applikationer vi tittar på, men som du säger är det inget riktigt problem i spelkonsoler. Det kommer i vilket fall som helst bli intressant när det används som systemminne i persondatorer. När jag pratade om detta med Joe Macri hävdade han bestämt att alla latensbekymmer med GDDR5 är överdrivna och att prestandaförlusten blir obetydlig i förhållande till den höga bandbredd APU:erna kommer få tillgång till. Den största nackdelen tycks vara att minnet måste vara fastlött för att minnets prefetch buffer uppdateras konstant och behöver låga latenser.

Det kommer bli intressant att se hur spelutvecklare tar emot Xbox One. Hittills har de flesta om inte alla hyllat Playstation 4 till stor del för dess delade 8 GB GDDR5-minne. Känns spontant som att valet Microsoft gjort är det billigare på kort sikt, men att prisskillnaden mellan DDR3 vs. GDDR5 kommer bli försumbar framöver.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En annan sak jag tänkte på är input laggen som skapas av att man skall koppla en digitalbox först till xboxen, sen ska xboxen skicka vidare signalen till tvn stereo osv.... Jo tjena "lagg free experience" mmmmmmm

"HDMI in is so you can plug your cable or satellite box into the Xbox so it can control the channels and guide. Yeah, providers won't let Microsoft replace their equipment - never gonna happen. Oh, and think of how slow most cable and satellite boxes are. Now add a device inbetween the cable/satellite box which will send the message your remote would typically send directly to your box. Now think of how "lag free" it's going to be...it won't."

citerar ifrån ign

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag visste direkt att PS4 skulle äga när jag såg deras press konferens, och jag visste att Wii U och Xbox One skulle faila redan när jag hörde deras namn. Xbox One kommer förstås vara bättre än Wii U, men den kommer vara sämre än PS4.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Jag visste direkt att PS4 skulle äga när jag såg deras press konferens, och jag visste att Wii U och Xbox One skulle faila redan när jag hörde deras namn. Xbox One kommer förstås vara bättre än Wii U, men den kommer vara sämre än PS4.

Tur för dig att du visste detta, förstår att du köpte dig fet på Sony-aktier och gjorde storkovan igår då?

Permalänk
Inaktiv

Kan ju kalla XbONE för AmericaBox.. synd att de tänker lite instängt där imho.

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli både krysslåda och ps4. Är ju spelen som räknas.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken