Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Hahah nu är det bekräftat, Microsoft gräver sin egen grav.

Q: Does Xbox One require an “always on” Internet connection?
A: No, it does not have to be always connected, but Xbox One does require a connection to the Internet. We’re designing Xbox One to be your all-in-one entertainment system that is connected to the cloud and always ready. We are also designing it so you can play games and watch Blu-ray movies and live TV if you lose your connection.

Med andra ord, måste du koppla upp dig på Internet en gång varje 24h. Annars kan du bara titta på Bluray film och TV.

http://feber.se/spel/art/272582/xbox_one_krver_internet/

http://news.xbox.com/2013/05/qa

Det kravet är ändå ganska milt, men vad händer om deras tjänst blir DDOSad?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Denna summerar ju allt ganska bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Själv hade jag inte tänkte välja utan köper båda två då det finns spelserier som historiskt har varit exklusiva till den ena eller andra (Halo, Star Ocean, Tales of-serien). Jag är dock betydligt mer taggad på Xbox One, faktiskt mest på grund av UIt och möjligheterna det innebär.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Är det bara jag som ser det stora positiva potentialet med att PS4 och Xbox One går på x86-arkitektur? Spel som programmeras kommer enkelt att kunna köras på båda konsollerna samt att porta till PC kommer vara mycket mycket enklare. Jag hoppas på ett rejält uppsving!

Bara du? Är det inte det alla pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Försök exklusiva spel till båda är oftast riktigt bra.
Blir nog att köpa en ps4 vid release och en one när den gått ner i pris och ett gäng exklusiva titlar finns ute.

ja, synd att det kommer exklusiva spel... det vore bra om allt kom till PC. men quantum break är nog den enda bra exklusiva Xbox One spelet, så hoppas att den kommer till PC. alan wake var också xbox 360s enda bra exklusiva spel, medan ps3 hade många fler, men alan wake kom senare till PC, så då fanns ingen anledning att köpa en 360 längre.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jämfört med Sonys lansering tycker jag Xbox var fantastisk.
Dom hade en fungerande maskin där som dom använde,

Om du för en sekund tror att det faktiskt var Xboxen som skapade bilderna, och att det inte var förinspelat, så är du långt ute och cyklar.

Skrivet av PerZerk:

Har dom ens behov av 8GB ram? 360:n hade väl 512MB och dessa borde klara sig med 4GB.

Faktum är att 8GB RAM var det som utvecklarna bejublade mest av allt när PS4 utannonserades. Det var således en självklarhet att även Xbox One skulle ha detsamma.

Permalänk
Skrivet av Orgondor:

Sonys aktiekurs
Tyckte den var fin...
Inte det bästa tecknet kan man väl säga.

Hade nog ganska lite med Xbox One att göra om man läser lite om vad Sony gjorde igår
http://www.bloomberg.com/news/2013-05-21/sony-jumps-on-report...

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd

När kommer GDDR6?

Xbox One kommer köra något byggt på Windows NT kärnan och spelen kommer väl skrivas i XNA med DirectX eller nåt va?

Vad för OS kommer PlayStation 4 att köra? Hur görs spelen? Är det OpenGL då eller?

Har hört att man måste vara uppkopplad för att även spela single-player offline spel på Xboxen.
Stämmer det, så låter det som konsumenterna blir körda i röven.

När ändå både Sony och Microsoft använder x86 i sina konsoler, så kanske det är bättre att ändå vänta på Valves Steambox istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RockoW:

Det värsta av allt är att spelen till Xbox one kommer att knytas till ditt konto, och om man vill låna ut eller sälja spelet så måste man betala om man vill starta upp det på ett annat konto. Vi får hoppas att Sony inte gör något liknande....

Häng med lite
http://www.theverge.com/2013/5/22/4354700/xbox-one-xbox-live-...

Permalänk
Medlem

PS4 är förmodligen starkare. Och man får ju hoppas att det är PS4an som kommer bli mest populär,
det gör jag i alla fall, avskyr Xbox. Men jag tror att det är den konsol som är billigast som har störst chans
att lyckas, att bli mest köpta dvs. Som det ser ut nu så blir förmodligen PS4 min nästa konsol, om det blir
ett konsolköp överhuvudtaget alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

När kommer GDDR6?

Xbox One kommer köra något byggt på Windows NT kärnan och spelen kommer väl skrivas i XNA med DirectX eller nåt va?

Vad för OS kommer PlayStation 4 att köra? Hur görs spelen? Är det OpenGL då eller?

Har hört att man måste vara uppkopplad för att även spela single-player offline spel på Xboxen.
Stämmer det, så låter det som konsumenterna blir körda i röven.

När ändå både Sony och Microsoft använder x86 i sina konsoler, så kanske det är bättre att ändå vänta på Valves Steambox istället.

För Steambox kommer fungera offlne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

När kommer GDDR6?

Xbox One kommer köra något byggt på Windows NT kärnan och spelen kommer väl skrivas i XNA med DirectX eller nåt va?

Vad för OS kommer PlayStation 4 att köra? Hur görs spelen? Är det OpenGL då eller?

Har hört att man måste vara uppkopplad för att även spela single-player offline spel på Xboxen.
Stämmer det, så låter det som konsumenterna blir körda i röven.

När ändå både Sony och Microsoft använder x86 i sina konsoler, så kanske det är bättre att ändå vänta på Valves Steambox istället.

Tror steambox kommer vara som Atari jaguar mot Sonys ps1 och segas Saturn.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

När ändå både Sony och Microsoft använder x86 i sina konsoler, så kanske det är bättre att ändå vänta på Valves Steambox istället.

Steambox kommer förmodligen vara det lyxigare alternativet till Xbox One och PS4 med en betydligt saftigare prislapp och i olika prisklasser vad jag har hört.
De sägs använda renodlade PC-komponenter så den blir väl helt enkelt en "slö-PC" för de som vill ha en men inte orkar göra någon research om datorer eller liknande och att stämpla den med "Steam" hjälper nog till för försäljningen också.

Det jag vill få fram är att Steambox förmodligen inte blir så mycket av en konsol utan en väldigt dyr dator för prestandan man får, men det är ju bara vad jag tror. Har för mig att "Woodysgamertag" på Youtube tog upp en hel del om Steambox i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=bMSC2BJjR34

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Gnäll hit & gnäll dit.
Kommer förmodligen köpa båda 2 som jag gjort med dom tidigare versionerna

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk

Xbox 360 var mkt starkare än PS3.. Men nu kommer PS4 vara bra mkt starkare än Xbox One som jag har hört att en polare som kan mkt om teknik m.m

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Information om att Sony kanske funderar på att sälja sin underhållningsavdelning kom ut samtidigt som Microsofts presskonferens. Så sannolikt har nog det mer att göra med att priset för Sony gick upp än eventuell besvikelse med Xbox One.

Jag gissar på att Microsoft tar hem bucklan.

Så det var det rycktet som gjorde så att Sonys aktie stod stilla (tilll och med sakta sjönk) under dagen framtills precis den stund då Xbox-konferensen var slut, då den inom några timmar sköt i höjden med ~10%?

Sony hade för övrigt aldrig varit så korkade att de hade gått ut med sådan information om det samma dag/dagarna innan den nya Xboxen skulle avtäckas, så den "informationen" vill jag gärna se källa på.

Permalänk
Skrivet av EssesD:

Så det var det rycktet som gjorde så att Sonys aktie stod stilla (tilll och med sakta sjönk) under dagen framtills precis den stund då Xbox-konferensen var slut, då den inom några timmar sköt i höjden med ~10%?

Sony hade för övrigt aldrig varit så korkade att de hade gått ut med sådan information om det samma dag/dagarna innan den nya Xboxen skulle avtäckas, så den "informationen" vill jag gärna se källa på.

#13540034

De var väll knappast korkade när de gjorde det samma dag. Nu sitter 1 miljon snorungar och försöker analysera hur Sony kunde stiga så mycket. Rena PR kuppen med två flugor i en smäll.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

"Kotaku: If I’m playing a single player game, do I have to be online at least once per hour or something like that? Or can I go weeks and weeks?

Harrison: I believe it’s 24 hours.

Kotaku: I’d have to connect online once every day.

Harrison: Correct."

Undrar om Xbox one exploderar när man spelar ett SP om man inte connectar 1 gång var 24h.

http://kotaku.com/xbox-one-does-require-internet-connection-c...

Konstig "regel" dom satt på 24h

Permalänk
Medlem

Tycker på pappret ser ps4 starkare och blir en sån jag köper, gillar inte direkt microsoft, hade en 360 som gick sönder efter några månader vid launch sen tröttnade jag på dom.

Permalänk
Medlem

Vad skulle det hjälpa? Alla man delar ut med måste ju dela den där gold family. Det gör dom ju knappast

Det som är sagt om försäljning av begagnade spel är väldigt vagt hitills.

Update: Sounds like things are a mess over at Microsoft. Now they're telling Polygon that Harrison's comments illustrate a "potential scenario."

"While Phil [Harrison] discussed many potential scenarios around games on Xbox One, today we have only confirmed that we designed Xbox One to enable our customers to trade in and resell games at retail," a Microsoft rep said. "There have been reports of a specific time period — those were discussions of potential scenarios, but we have not confirmed any details today, nor will we be."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

"Kotaku: If I’m playing a single player game, do I have to be online at least once per hour or something like that? Or can I go weeks and weeks?

Harrison: I believe it’s 24 hours.

Kotaku: I’d have to connect online once every day.

Harrison: Correct."

Undrar om Xbox one exploderar när man spelar ett SP om man inte connectar 1 gång var 24h.

http://kotaku.com/xbox-one-does-require-internet-connection-c...

Konstig "regel" dom satt på 24h

Ok, men jag förstår inte varför detta är ett så stort problem? Jag bor mitt ute i landet och här har väl varit ett par timmars internetavbrott de senaste 3 åren. Strömavbrott har vi haft mer av men då hjälper det ju inte ett skit att internet fungerar...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Permalänk

xbox360 har aldrig varit mycket starkare än ps3 utan dom har varit ungefär lika prestanda mässigt dock så har ps3 hela tiden haft ett litet till mellan prestanda övertag.
xbox360 = Dvd läsare, 3kärnig processor som är en modifierad version av ps3 (nedbantad), Ramminne 512mb som delas med grafikkort.
Ps3 = Blueray läsare , 8kärning processor varav 6 kärnor används till spel, uppdelat ramminne 256 till system 256 till grafikkort alltså samma mängd ihopräknat,
nyare gpu i ps3 med högre klockfrekvens.
Kontentan av detta xbox360 har aldrig varit kraftfullare!!

Skrivet av mnystedt86:

Xbox 360 var mkt starkare än PS3.. Men nu kommer PS4 vara bra mkt starkare än Xbox One som jag har hört att en polare som kan mkt om teknik m.m

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Låter som du bara behöver installera plex eller tversity på datorn för att få det att fungera med vad som helst. MKV är en container som kan innehålla vilken codec som helst. det är bara på en pc du kommer ha tillgång till alla codecs.

Nä jag vill inte streama det ger problem, och min server är för seg för det, en vanlig samba utdelning isåfall. MKV filer har 99.99% av tiden en video fil encoded med h.264.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Tacka fan för Playstation 4

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Hahah nu är det bekräftat, Microsoft gräver sin egen grav.

Q: Does Xbox One require an “always on” Internet connection?
A: No, it does not have to be always connected, but Xbox One does require a connection to the Internet. We’re designing Xbox One to be your all-in-one entertainment system that is connected to the cloud and always ready. We are also designing it so you can play games and watch Blu-ray movies and live TV if you lose your connection.

Med andra ord, måste du koppla upp dig på Internet en gång varje 24h. Annars kan du bara titta på Bluray film och TV.

http://feber.se/spel/art/272582/xbox_one_krver_internet/

http://news.xbox.com/2013/05/qa

För de som reser utomlands med sin xbox då eller?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Till alla som väljer Xbox:
PS4 spel kan spelas samtidigt som du laddar ner spelet, du behöver endast klicka på play, och börja spela. En separat processor som sköter upload, download och multitasking kommer att ladda ner spelet samtidigt som du spelar.

Kallar du Xbox för moderniserat och nytt så läs det jag skrev en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bara du? Är det inte det alla pratar om?

Tycker mest det är krig om vilken konsoll som är "starkast"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Är inte ddr3 dåligt som grafik minne? Varför inte plugga in vanligt grafik minne för kortet och ddr3 för systemet?

Permalänk
Medlem

PS4 känns just nu som den intressantare konsollen som spelmaskin, med GDDR5 och (förmodligen) bättre grafikdel.

Återstår att se vad dessa företag erbjuder på E3.