Ny rapport: "Windows 8 users rarely touch Metro apps"

Permalänk
Medlem

Ny rapport: "Windows 8 users rarely touch Metro apps"

En rapport från supportföretaget Soluto visar att Windows 8-användare behandlar Windows 8 som om det vore Windows 7 och öppnar sällan appar. Istället använder de desktopläget.

https://www.soluto.com/reports
http://blogs.computerworld.com/windows/22237/users-tell-micro...
http://vr-zone.com/articles/soluto-study-shows-that-majority-...
http://www.idg.se/2.1085/1.508771/windows-8-anvandarna-ror-kn...

Ca 60 % av användare med vanliga datorer (stationära, laptops, och laptops med pekskärm) öppnar öht inga appar under en vanlig dag.

Citat:

The news isn’t wonderful. Of the 10,848 Windows 8 devices studied by Soluto, the majority of traditional desktop and laptop users—even ones using a device with a touchscreen—fail to open a modern-style app daily. (Note that this study refers only to modern apps, not to traditional desktop programs.) Even on tablets, the devices best suited for Windows 8’s modern UI, just 56 percent of all users launch a Windows 8 app day in and day out.

Tankar om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

En rapport från supportföretaget Soluto visar att Windows 8-användare behandlar Windows 8 som om det vore Windows 7 och öppnar sällan appar. Istället använder de desktopläget.

https://www.soluto.com/reports
http://blogs.computerworld.com/windows/22237/users-tell-micro...
http://vr-zone.com/articles/soluto-study-shows-that-majority-...
http://www.idg.se/2.1085/1.508771/windows-8-anvandarna-ror-kn...

http://i.imgur.com/BN9ICFq.png

Ca 60 % av användare med vanliga datorer (stationära, laptops, och laptops med pekskärm) öppnar öht inga appar under en vanlig dag.

Tankar om detta?

I min omröstningstråd jag har startat om det har hittills ~60% svarat att de aldrig använder appar, så det är nog inte helt orimligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Är inte förvånad. Tycker det är drygt att köra fullskärm när man bara ska kolla på ett pdf dokument eller en bild. Tar längre att starta apparna också...

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Blir förbannad varje gång en inbyggd metro-app anser sig bättre än mina egeninstallerade desktopappar..

Permalänk

Jag har numera bara Win 8 på laptopen, och använder bara mailappen, inget annat.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Blir förbannad varje gång en inbyggd metro-app anser sig bättre än mina egeninstallerade desktopappar..

Ta bort appen kanske? Bara att högerklicka och sedan ta bort, en sekund senare är den ju väck... plockade bort samtliga appar direkt efter installation själv. Sparade iofs väder-appen och hämtade ner Netflix.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Är inte förvånad. Tycker det är drygt att köra fullskärm när man bara ska kolla på ett pdf dokument eller en bild. Tar längre att starta apparna också...

Håller med fullkomligt. Totalt skräp.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Jag håller med om att det tar för lång tid för apparna att starta (2-3 sekunder), hoppas att de fixar det till Windows 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Upplever inga som helst problem med tiden att starta appar Använder dem aldrig dock.

Om man klagar över tiden det tar att starta så bör man kanske överväga en uppgradering av tegelstenen?

...och min burk är inte ens bland de bättre.

Permalänk
Medlem

ser ingen anledning till att använda W8 "apparna" alls faktist... jag använder min metro mer som en stor start-meny, då jag tycker det är lättare att hitta mina program på det sättet än att kolla i en vanlig start-meny

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

De enda apparna jag använder regelbundet i win8 är den för remote desktop vilken fungerar bra och någon noterings app. Hade förmodligen användt mail appen också om den hadde varit lite mindre efterbliven.

Skulle möjligen användt mig utav tunein ocskå om jag hittat någon simpel metod att justera ljudet med, alltså ställa in ljudet specifikt för appen och inte för hela windows.

Slutsatsen blir dock i vilket fall att jag hamnar bland minioriteten pga. remote desktop.

Inte direkt förvånad över resultatet, blir närmast förvånad när någon använder en app i win8 (utöver mailen).

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad Microsoft gör med apparna till Win 8.1. De fyller fortfarande ingen till mindre funktion likt gadgets gjorde på de flesta datorer. Knappt ingen använder dem och nu har vi även en uppskattning på detta i siffror.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köär Windows 8 och jag kör endast 2 "metro" program. Netflix + Weather är de enda jag har installerade, Weather är bara kvar för att den har en ganska skön live-tile som man slipper starta för att se.

ModernMix gör så jag kan använda Netflix appen som en vanlig mediaspelare nästan.

Permalänk
Entusiast

Och vad förvånande! ...eller inte

Vi vill inte ha tabletanpassat mög på våra stationära, oavsett om det är operativsystem eller appar.

Permalänk
Medlem

Inte alls lustigt, ser heller ingen poäng med appar på en stationär. Jag kör med modern ui och tycker det fungerar hur bra som helst men ser verkligen ingen nytta med apputbudet förutom Netflix som är kanon på windows 8. Kan dock tänka mig att där finns något litet guldkorn för de med andra intressen än mina... men det kan inte vara många med det lilla sortiment som finns.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

La ner Metro och 'apps' dag 1.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag litar på tablet-datan - Finns det ens nåt vettigt i WinRT desktop?

Om det nu inte gäller x86-tablets såklart

Permalänk
Medlem

Kanske också för att apparna är såpass dåliga. Meddelande appen t ex skulle kunna vara bra om den fungerade som den skulle men det gör den inte. Jag har min synkad till Messenger och Facebook men om folk skriver på FB så hamnar det inte alltid i Meddelande appen. Faktum är att flera stycken saknas lite här och var.

Skypeappen duger i krig men saknar majoriteten av de inställningar man kan göra i Desktopversionen.

Sen är jag inte riktigt med på varför man inte kan stänga av appen när man är i appen utan måste gå till Desktop och stänga den från vänstra menyn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag vet inte riktigt om jag litar på tablet-datan - Finns det ens nåt vettigt i WinRT desktop?

Om det nu inte gäller x86-tablets såklart

Tablet-datan gällde enbart x86. De har inte samlat in någon information från WinRT alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ta bort appen kanske? Bara att högerklicka och sedan ta bort, en sekund senare är den ju väck... plockade bort samtliga appar direkt efter installation själv. Sparade iofs väder-appen och hämtade ner Netflix.

Känns dumt att behöva sitta och avinstallera program efter en nyinstallation av ett operativsystem, även om det endast är min individuella preferens att inte använda de apparna

Skrivet av strejf:

Jag håller med om att det tar för lång tid för apparna att starta (2-3 sekunder), hoppas att de fixar det till Windows 8.1.

Det känns ju inte ens som att det borde tar lång tid för de att starta, bara att Microsoft har bestämt att det ska vara en helskärmslogos så användaren ska förstå vilken app som startas, att den är i fullskärm och det värsta är nästa att när man stänger ned denna app så kommer man hamna i mordernui startskärmen inte där man var innan..

Permalänk
Medlem

Flesta apparna är rent skräp, finns absolut inget där som jag ser som användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Känns dumt att behöva sitta och avinstallera program efter en nyinstallation av ett operativsystem, även om det endast är min individuella preferens att inte använda de apparna

Att behöva ordna en del med standardprogram och andra inställningar efter en nyinstallation av ett OS är ju dock inte något som är unikt för windows 8 utan något man alltid fått göra, fint i detta fallet torde då vara att iaf denna biten går på mindre än en halv minut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Metro läget använder jag enbart för snabba genvägar till spel och program, Väder appen kan va gullig ibland men resten är skräp.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Har inte hittat en nödvändig app att använda på jobbet hittills, men har och andra sidan inte sökt så mycket.

Hemma använder jag mest chatt-appen snappat till 20% av skärmen när jag slösurfar.
Jag har inte riktigt blivit kompis med varken mail appen eller social appen än, men det är ju smidigare att använda mail appen än att att logga in på hotmail så de få email jag skickar från min hotmail/outlook kommer numera därifrån.

I övrigt tycker jag nog många appar känns lite väl avskalade, det en stund innan man vänjer sig vid gränssnittet.

Permalänk
Medlem

En "App" är väl ett pekskärmsanpassat PROGRAM? ...så varför använda ett pekskärmanpassat program på en hårdvaruenhet ("stationär dator"/laptop) som har mus och tangentbord som interface? Metrogränssnittet på vanliga datorer är en stor jäkla tankevurpa från MS.

De 40% som använder en "App" varje dag trycker väl endera fel eller har lyckats hitta EN som de mot alla odds gillar typ mail-APPEN eller bildvisar-APPEN...

Kör Win8 på min HTPC och jag kan bara inte komma över vilken totalt förvirrande känsla det ger mig även efter ett halvår...

Permalänk
Medlem

Har endast provat någon metro app annars kör jag det som det vore win7 fast med win8 fördelarna av att vara ett snabbare os

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det har ju helt klart att göra med det skrala utbudet av appar.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pewtah:

Det inte den första, andra eller tredje gången man blir tillfrågad heller...det är vartenda jävla gång oavsett vad man väljer för program. :/

Permalänk
Medlem

Enda appen jag någonsin startat är Skype. Det fick vara igång i ca 5s sen åkte skiten ut. Var väldigt snyggt över 3 skärmar måste jag påstå Ser fram emot 8.1 så man kanske slipper starta i Metro varje gång.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv

http://www.stardock.com/products/modernmix/

Tror att om MS gör något sådant så kanske några fler använder deras appar. Men min erfarenhet är att förutom nya minesweeper i äventyrsläge är de någonstans mellan fullständigt värdelösa och helt tragiska. Inte konstigt att ingen använder de. Speciellt på desktop. Behöver fan inte 24+" täckt av information som enkelt hamnar på en mobil skärm.