Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Permalänk
Avstängd

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Hur många har testat betan till detta kommande MMO ?

Verkar som ett nytt köttigt spel äntligen är påväg!

Blir att slänga bort wöw och ultra döda detta spel

http://se.ign.com/news/3547/fem-anledningar-till-att-vara-nyf...'

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Skrivet av MrZodiak:

Hur många har testat betan till detta kommande MMO ?

Verkar som ett nytt köttigt spel äntligen är påväg!

Blir att slänga bort wöw och ultra döda detta spel

http://se.ign.com/news/3547/fem-anledningar-till-att-vara-nyf...'

Jag har lirat betan liksom föregångaren. Spelet är mycket bättre nu men jag kommer ändå inte att spela. Varför? Jo... känner att det inte tillför något nytt... man har redan sett allt och gjort allt. Bland alla fantasy mmo av themeperk karaktär marknaden är nedlusad med så är det WildStar jag ser fram emot... pga humorn. Efter att ha lirat wow, runescape, gw, gw2, aion, tera, lotro, neverwinter, alganon, allods, sun, warhammer online, ffXIV, w101, rift mfl under många år så är det svårt att bli intresserad av nya spel.
Köttigt är en märklig benämning... det enda köttiga mmo't jag lirat är Darkfall.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Kört betan och kommer definitivt köra det när det kommer. Länge sedan jag var så här sugen på ett MMO.

Kört en drös MMO's tidigare, WoW, Rift, SWTOR, GW2 bland annat och har inte varit så här sugen sen WoW tror jag.

http://gamerescape.com/2013/05/23/announcing-the-launch-date-...

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem

Kört betan och gillar det väldigt mycket. Är en PvEare så det är skoj med ett nytt äventyr. Känns lite som en mix av WoW, Tera & GW2 med starka FF vibbar. Grafiken är väldigt fin och animationerna likaså samt ett stort plus till musiken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

grymt som fan bara att vänta in den :3 hoppas dom bara fixar grafik drivers och optimizations bättre

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

grymt som fan bara att vänta in den :3 hoppas dom bara fixar grafik drivers och optimizations bättre

SLI/CFX stöd kommer iaf Det har de lovat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Någon mer som fick BETA invite för en stund sedan? Installerar nu.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Yep, fått invite under natten jag med. Installerar i skrivande stund, sedan blir det röj hela helgen ... Ja, förutom idag förstås, då brorsdottern prompt ska ta studenten. Taskig tajming av henne tycker jag nog allt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Fick beta invite jag med:-D ska bli riktigt kul o testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag inkasserade också en beta inatt! hoppas bara man kan få köra snart bara

Vilken server spelar alla på?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

*kollar mailen snabbt*

Nä, ingen invite. Fast, jag hade ingen aning om att det skulle bli en wow-klon. Är det är "nya" FF eller är det nya FF Online? Om det är nya så är jag lite besviken... Föredrar det gamla vanliga "hederliga" ff-stuket.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jo fick en PS3 beta Invite, lite sugen på att se hur det funkar på PS3.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Är inne i betan, och diggar huvudmenyn och grafiken, musiken ger mig nostalgitrippar från de första spelen..

MEN.. Gameplay är så jävla tråkigt. Sjukt onödiga cutscenes som är sega och långsamma, mestadelen i cutscenes så står de bara o glor på varann ändå.. Inte kommit till någon combat än, men ska nog försöka ta mig dit..

Svårt som helvete att hitta också

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Är inne i betan, och diggar huvudmenyn och grafiken, musiken ger mig nostalgitrippar från de första spelen..

MEN.. Gameplay är så jävla tråkigt. Sjukt onödiga cutscenes som är sega och långsamma, mestadelen i cutscenes så står de bara o glor på varann ändå.. Inte kommit till någon combat än, men ska nog försöka ta mig dit..

Svårt som helvete att hitta också

Grafiken e väl hyffsad, men fy fasen vilket segt spel. Sjukt dryga konversationer när man hämtar upp questar. Hela spelet e ju segt som sirap. Och animationerna och combaten ska vi inte tala om LOL. Känns som man spelar ett mmo som är 10 år gammalt. Tur det går fortare att avinstallera än att installera

Permalänk
Medlem

Gillar att folk klagar på långa cutscenes osv, har ni aldrig kört ett Final fantasy spel?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Har spelat sedan beta phase 1 och jag är helt såld, kommer lätt bli ett köp, phase 3 började ju idag så blir att nöta några timmar till.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit lira så mycket än som sagt, men ja ... cut-scenes känns jäkligt drygt i ett MMO. Förhoppningsvis kan man väl komma undan questandet (ja, jag hatar questande) vad det lider, för resten känns helt okej än så länge. Frågan är bara om jag hinner dit innan euforin åkallad av musiken och grafiken går ur blodet ...

Edit: Har en Archer [Splattie] på Titan och en Conjuror [Frihet] på Odin om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av LaZ76:

Grafiken e väl hyffsad, men fy fasen vilket segt spel. Sjukt dryga konversationer när man hämtar upp questar. Hela spelet e ju segt som sirap. Och animationerna och combaten ska vi inte tala om LOL. Känns som man spelar ett mmo som är 10 år gammalt. Tur det går fortare att avinstallera än att installera

Hahah, jo fyfan..

Eftersom de har gjort om spelet en gång för att det var så värdelöst, varför göra om det? De måste hålla sig till det de kan..

Permalänk

Fan, spelet känns ännu långsammare än under de tidigare faserna. Tror dom att vi är dumma i huvudet?

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Hahah, jo fyfan..

Eftersom de har gjort om spelet en gång för att det var så värdelöst, varför göra om det? De måste hålla sig till det de kan..

det är väll jätte bra att dom insåg hur kasst det va, och försöker fixa till det.
även om ver 1.0 va dålig så va det en liten skara som spelade.
själv testade jag bara 1.0 och det va ju rent ut sagt skräp, men AAR är ju underbard, att folk tycker det är segt kan jag inte förstå, önskar nästan att det va lite långsammare/svårare.

Permalänk
Skrivet av golom:

det är väll jätte bra att dom insåg hur kasst det va, och försöker fixa till det.
även om ver 1.0 va dålig så va det en liten skara som spelade.
själv testade jag bara 1.0 och det va ju rent ut sagt skräp, men AAR är ju underbard, att folk tycker det är segt kan jag inte förstå, önskar nästan att det va lite långsammare/svårare.

Men de har redan gjort fel en gång, och nu gör de det igen.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vilken klass man börjar spelet med eftersom man kan ändå byta klass hur som helst efter level 10?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

är itne hemma över sommaren så har bara hunnit testa en timme på laptopen. hoppas kunna spela lite mer senare i veckan. av det jag han se så blev jag iaf positivt överaskad. har inte hunnit questa mycket. men det är snyggt, verkar flyta och jag gillar hur man presenterat dialoger i story quests.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Spelar det någon roll vilken klass man börjar spelet med eftersom man kan ändå byta klass hur som helst efter level 10?

Nej, inte direkt (vad jag vet i vart fall). Indirekt kommer du inte att ha de quester du gjort tillgängliga för nästa klass, men det gäller ju självklart oavsett vilken klass du börjar med. Dessutom finns det ju tre startområden att beta av, och förhoppningsvis hinns det implementeras än fler quester till launch, så för de första klasserna bör det inte spela nämnvärd roll.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, inte direkt (vad jag vet i vart fall). Indirekt kommer du inte att ha de quester du gjort tillgängliga för nästa klass, men det gäller ju självklart oavsett vilken klass du börjar med. Dessutom finns det ju tre startområden att beta av, och förhoppningsvis hinns det implementeras än fler quester till launch, så för de första klasserna bör det inte spela nämnvärd roll.

Låter bra, bättre att försöka starta i samma stad som de andra som vill spela i än att man är själv.
Bara att lvla upp till 10 och sen ta den klass man vill ha.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Avstängd

Jaja, då dra det igån igen imorgon klockan 11:00. Hoppas det blir lika bra som förut eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jaja, då dra det igån igen imorgon klockan 11:00. Hoppas det blir lika bra som förut eller bättre.

då va de igång!

Permalänk
Medlem

Vilken server kommer folk att välja i nästa fas dvs fas 4 av betan?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Haft betan länge men prövade nyss den för första gången, combaten känns ju inte alls specielt rolig?

Permalänk
Medlem

God afton!

Jag vill bara dra en liten sammanfattning för er som är nyfikna på FFXIV:A Realm Reborn.

Jag har följt ARR noggrant och länge nu och jag kan säga att det kommer vara mitt andra hem en lång tid framöver. För er som inte bryr er om lore/story och tycker det är tråkigt att fördjupa er i en utstuderad värld kommer spelet förmodligen kännas lite trögt och påträngande då det finns en 'main storyline' som sträcker sig genom hela spelet - direkt kopplad till din karaktär. Denna story varierar beroende på vilken startzon man börjar i (Ul'dah, Gridania eller Limsa Lominsa). Ditt val av 'class' avgör din startzon, detta har irriterat många och jag kan förstå varför. Detta beror dock på att guilden för ens klass finns representerat i just den zonen man börjar i. Vid lvl 10 kan man dock välja vilken klass som helst(man behöver bara ta sig till respektive 'guild')

Om ni heller inte har spelat några tidigare FF titlar kan världen/benämningarna/estetiken kännas väldigt främmande då tidigare element från FF serien implementeras i nya utgåvor på olika sätt. Jag kan dock försäkra om att Hydaelyn(världen), och specifikt Eorzea(kontinenten som spelet utspelar sig på) är unika i all sin prakt, och vansinnigt snyggt gjort

Många klagomål har riktats mot combatsystemet. Detta beror mestadels på att de flesta inte levlat högre än 10-15 och på så sätt inte sett dess fulla potential(man kan genom klassystemet använda förmågor från klasser man tidigare levlat till nya klasser man levlar). Senare får man även 'Jobs', som kan betraktas som en utveckling av en specifik klass, ämnad för endgame-content och dylikt.

http://www.arrstatus.com/ kan man kika serverstatus, servrar som är benämnda "Legacy" är de servrar som v1.0 spelare befinner sig på, dvs de som spelat sedan första FFXIV kom ut(innan Naoki Yoshida gjorde om hela spelet från grunden). Som ni ser finns det fyra servrar för oss inom EU:s tidszoner(och en legacy, Ragnarok), och desto mer Japanska och Nordamerikanska servrar. Man kan lira på vilken server som helst i och för sig, men tidzoner är ju som dom är, så EU servrar känns ju lite bättre där.

Det jag någonstans ville komma fram till var att det hade vart skitkul att se flera svenskar hoppa på tåget. Jag finns på Odin servern just nu (Beta Phase 3,del 3) så de som tänkt sig prova på ARR är varmt välkomna, dock kommer en character wipe när B3 tar slut. När Beta ph4(open beta) börjar kommer vi troligen få behålla dom karaktärerna vi skapat fram till release.

Det absolut bästa med Final Fantasy är det underbara communityt som omger serien, hoppas några fler känner sig sugna på att vara en del av det.

Tack för mig! Har ni några andra frågor svarar jag gärna. Hoppas vi ses under betan, återkommer med charname, kommer nog ändra till B4.

Officiell hemsida (EU) : http://eu.finalfantasyxiv.com/

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |