Permalänk
Medlem

Hur skär man i plexi?

Som topic lyder, hur bör man skära i plexi/ plastglas/ akryl?

Jag hittade denna guiden, men jag vill ändå fråga om era erfarenheter. Hur brukar ni själva göra?
Samt efter ni har kapat, gör ni något med snittytan? Har läst om att vissa rekommenderar att bränna kanterna tex.

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id...

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Som topic lyder, hur bör man skära i plexi/ plastglas/ akryl?

Jag hittade denna guiden, men jag vill ändå fråga om era erfarenheter. Hur brukar ni själva göra?
Samt efter ni har kapat, gör ni något med snittytan? Har läst om att vissa rekommenderar att bränna kanterna tex.

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id...

Bågfil/sticksåg

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Som topic lyder, hur bör man skära i plexi/ plastglas/ akryl?

Jag hittade denna guiden, men jag vill ändå fråga om era erfarenheter. Hur brukar ni själva göra?
Samt efter ni har kapat, gör ni något med snittytan? Har läst om att vissa rekommenderar att bränna kanterna tex.

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id...

beroende på hur tjockt plexi du har kan de va svårt o bränna kanterna.. du behöver hursom en gaslåga, typ gassvets jag testade med en gaslödpenna från biltema på mitt 3mm plexi och de gick inte så bra! haha Ska testa med en lite större variant som finns på biltema med men antagligen går inte de heller så bra Så jag körde på o sandpappra med 250 våtslippapper istället

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bågfil, Sticksåg på låghastighet för att förhindra att plasten blir varm.
För att få fina kanter efteråt så använder jag en värmepistol.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bågfil, Sticksåg på låghastighet för att förhindra att plasten blir varm.
För att få fina kanter efteråt så använder jag en värmepistol.

blir de glasklara snitt utav värmepistolen?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

beroende på hur tjockt plexi du har kan de va svårt o bränna kanterna.. du behöver hursom en gaslåga, typ gassvets jag testade med en gaslödpenna från biltema på mitt 3mm plexi och de gick inte så bra! haha Ska testa med en lite större variant som finns på biltema med men antagligen går inte de heller så bra Så jag körde på o sandpappra med 250 våtslippapper istället

"gassvets" ? ska du smälta plasten eller hur tänkte du?

som nämts, fin sticksåg tex.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Bågfil, sticksåg, cirkelsåg kan gå även med fogsvans.
Bränn eller slipa snittytan om du vill få den glasklar. Går med värmepistol eller gasbrännare bara man är försiktig. Är det tjockare plexi så tänk på att kyla sågen.
Ett annat alternativ är att kolla om det fina något företag som kan hjälpa dig att kapa.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen allihop!

Skrivet av Spille:

beroende på hur tjockt plexi du har kan de va svårt o bränna kanterna.. du behöver hursom en gaslåga, typ gassvets jag testade med en gaslödpenna från biltema på mitt 3mm plexi och de gick inte så bra! haha Ska testa med en lite större variant som finns på biltema med men antagligen går inte de heller så bra Så jag körde på o sandpappra med 250 våtslippapper istället

Gassvets? Låter lite väl overkill
Den här gaspennan från Biltema har jag också, och jag tror nog att den ska räcka.

Skrivet av DavidtheDoom:

Bågfil, Sticksåg på låghastighet för att förhindra att plasten blir varm.
För att få fina kanter efteråt så använder jag en värmepistol.

Funkar det bra med värmepistol? Min tanke är att värmen får för stor spridning och värmer upp för stor del.

Skrivet av Andez:

Bågfil, sticksåg, cirkelsåg kan gå även med fogsvans.
Bränn eller slipa snittytan om du vill få den glasklar. Går med värmepistol eller gasbrännare bara man är försiktig. Är det tjockare plexi så tänk på att kyla sågen.
Ett annat alternativ är att kolla om det fina något företag som kan hjälpa dig att kapa.

Cirkelsåg ska jag nog kunna ordna då brorsan är snickare!

Permalänk

Jag har alltid skurit med en kniv någon millimeter bredvid och sedan knäckt av den och sedan filat ner den överblivande milllimetern, har fungerat prima för mig men det fungerar ju dock bara om man ska skära rakt av utan böjar och vinkla osv

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Som topic lyder, hur bör man skära i plexi/ plastglas/ akryl?

Jag hittade denna guiden, men jag vill ändå fråga om era erfarenheter. Hur brukar ni själva göra?
Samt efter ni har kapat, gör ni något med snittytan? Har läst om att vissa rekommenderar att bränna kanterna tex.

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id...

håller på med Akryl (bygger chassi) just nu.
Använder bågfil, sedan göra jag med ultrafint sandpaper på kloss på kanterna. sedan flampolerar jag med en vanlig bränare för hushållsbruk (sådan du har till att bränna t.ex. bruleé pudding) krävs lite övning för att få flampoleringen rätt, om man kör för snabbt så hinner det inte smälta ordentligt och om man kör för fort får man "bubblor" i akrylen. ta en liten "skräpbit" för att testa dig fram.

OBS!
Om du ska Limma Akrylen, FLAMPOLERA INTE ytan som ska limmas! det skapar spänningar i akrylen och när du limmar kommer du få fula sprickor runt fogen!
1. Limma allt
2. Flampolera

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

"gassvets" ? ska du smälta plasten eller hur tänkte du?

som nämts, fin sticksåg tex.

Skrivet av biorrith:

Tack för tipsen allihop!

Gassvets? Låter lite väl overkill
Den här gaspennan från Biltema har jag också, och jag tror nog att den ska räcka.

Ja man smälter det yttersta av plasten! Här har ni en vettig video som visar hur man gör

Jag testade lite snabbt med min penna som sagt men de va för dåligt drag i den så plexit började smälta i kanterna istället.. Kan dock va så att min penna är lite för gammal och att ja behöver en ny med.. Mycket möjligt att denna funkar bättre! Ska iväg o köpa en sådan istället för en ny penna när jag får tid

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Ja man smälter det yttersta av plasten! Här har ni en vettig video som visar hur man gör

Jag testade lite snabbt med min penna som sagt men de va för dåligt drag i den så plexit började smälta i kanterna istället.. Kan dock va så att min penna är lite för gammal och att ja behöver en ny med.. Mycket möjligt att denna funkar bättre! Ska iväg o köpa en sådan istället för en ny penna när jag får tid

dessvärre var inte klippet om hur man skär utan hur man polerar/snyggar till kanterna med värme.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

dessvärre var inte klippet om hur man skär utan hur man polerar/snyggar till kanterna med värme.

exakt de tanken med min kommentar var ju.... Han undrade ju inte bara om kapning utan även om hur man kan göra med snittytorna sen

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

beroende på hur tjockt plexi du har kan de va svårt o bränna kanterna.. du behöver hursom en gaslåga, typ gassvets jag testade med en gaslödpenna från biltema på mitt 3mm plexi och de gick inte så bra! haha Ska testa med en lite större variant som finns på biltema med men antagligen går inte de heller så bra Så jag körde på o sandpappra med 250 våtslippapper istället

jag använder samma svetspennan, den e helt underbar, funkar bra även till att bocka plexi
jag brukar ha plexiet mellan två träbitar och smälter kanterna... jettändare(gettändare XD) funkar lika bra^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag använder samma svetspennan, den e helt underbar, funkar bra även till att bocka plexi
jag brukar ha plexiet mellan två träbitar och smälter kanterna... jettändare(gettändare XD) funkar lika bra^^

Att ha plexit mellan två träbitar var ett bra tips!

Det rekommenderas ju även att ha plexit mellan två plankor när man kapar. Då kan man ju bara dra en gång med gasen sen efteråt ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Att ha plexit mellan två träbitar var ett bra tips!

Det rekommenderas ju även att ha plexit mellan två plankor när man kapar. Då kan man ju bara dra en gång med gasen sen efteråt ju.

kör du med sticksåg? då kan du få ett till tips^^
skaffa dej en rak bräda, mät hur stort avstånd det är mellan sågbladet och ena sidan på sågetsbas och sen fäst den brädan på plexiet, avståndet mellan brädan och sträcket du hade tänkt dej såga ska vara lika stort som avståndet du fick innan. Tryck ditt sticksåg mot brädan och fortsätt framåt, så får du en jätterak kant^^

sen om du ska bocka med det svetspennan ;D
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/11/07/Sam_2073....

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har sågat flera kilometer plexi och enligt min erfarenhet är den absolut bästa metoden en sticksåg med ett fint blad för metall. Använd maskeringstejp och tejpa snittet på BÅDA sidor detta förhindrar att plasten smälter. Jag skär alltid min acryl på detta sättet och tejpen gör att jag kan köra sticksågen i fullt ös utan att acrylen smälter. Jag vet dock inte om fullt ös funkar på alla typer av acryl men hittills har jag inte stött på någon variant som har bråkat med mig.

När det kommer till kanterna så brukar jag helt enkelt köra med riktigt fint sandpapper och som en avslutande touch tar jag lite matt klarlack på en trasa och stryker kanterna detta gör kanten 100% glasklar.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

massa bra tips här men jag undrar om någon har info på hur man kan gøra ett runt hål i existerande plexi på ett chassi? 200 mm fläkt på ett corsair d650 corsair d650 ?

Permalänk
Medlem

hmm

Skrivet av jensenjr:

massa bra tips här men jag undrar om någon har info på hur man kan gøra ett runt hål i existerande plexi på ett chassi? 200 mm fläkt på ett corsair d650 corsair d650 ?

är det plexi eller polykarbonat fins jo en massa olika varianter på plexi