Har lite av ett moraliskt dilemma.

Permalänk

Har lite av ett moraliskt dilemma.

Hela anledningen till att jag började folda på allvar var att min mor gick bort i Cancer för några år sedan. Nu ser jag att man kan välja att fokusera specifikt på Cancer, så valet borde ju vara självklart för mig. Men så känner jag att om jag väljer enbart Cancer, så väljer jag ju också att inte bidra till de andra, vilket känns ganska hemskt egentligen. Hur resonerar ni själva kring valet man nu fått?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Som jag ser det kan du ju skita helt i att folda. Vill du fokusera på cancer så bidrar du ju mer än folk som inte foldar, eller hur?

Jag får också passa på att beklaga sorgen, väldans tråkigt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Hela anledningen till att jag började folda på allvar var att min mor gick bort i Cancer för några år sedan. Nu ser jag att man kan välja att fokusera specifikt på Cancer, så valet borde ju vara självklart för mig. Men så känner jag att om jag väljer enbart Cancer, så väljer jag ju också att inte bidra till de andra, vilket känns ganska hemskt egentligen. Hur resonerar ni själva kring valet man nu fått?

Att göra någonting är ju alltid bättre än ingenting. Det är ju inte så att du skadar de andra pga. att du väljer att folda med inriktning mot cancer. Man kan inte hjälpa alla alltid. Så valet borde inte vara så svårt egentligen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Jag tycker du med gott samvete kan välja cancer om det berör dig extra mycket.

Man kan se det som så att om man sprider sin hjälp för mycket, så blir den tillslut så liten att den är obetydlig, så bättre att fokusera hjälpen på en, eller några få saker här i livet. Det finns andra som kommer fokusera på de andra områdena.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Fokusera på cancer du, med gott samvete.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det råkade vara cancer för din mamma (beklagar...), men det kunde lika gärna varit något annat.
Det är lätt att fokusera på något man varit i kontakt med, men det finns massor av annan forskning som är lika värd att lägga energi på.

Men det spelar absolut ingen roll egentligen. Ta det du känner för mest. Det är en god gärning i vilket fall som helst.

Permalänk

Egentligen vet jag inte om jag direkt gillar att man numera kan välja ämne, för det känns rent spontant som om vissa ämnen kommer väljas mer än andra, men så är jag ju förmodligen ganska färgad i min åsikt Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Först vill jag beklaga din mors bortgång.

Att du ens hjälper till med forskning för mänskligheten är väldigt nobelt! Även om det skulle vara fokuserad på ett enda område. Detta skall du icke glömma, tack vännen.

Om det du fick genomgå med din mor motiverar dig för att fokusera allt på cancerforskning, så skall du använda dig av denna styrka. Det är så viktigt att ha motivation för dessa saker, annars finns det risk att hjälpen försvinner med tiden.
Och angående ditt moraliska dilemma, ditt bidrag är inget man tar för givet! Det jag vill säga är att ditt bidrag är inte en skyldighet, det är frivilligt! Ingen kan kräva dig på din givmildhet och kärlek.

Ha en trevlig helg!

Permalänk

Om du fokuserar på just C cancer så andvänds där igenom mindre av den allmänna beröknings kraften till det som sedan sprids till resten så tycker du gott kan fokusera på cancer.
dessutom är väl cancer det mest akuta eftersom det berör såpass många!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Kör på cancer du, bättre att fokusera på en sak och göra skillnad där än att inte hjälpa alls!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Inaktiv

I min släkt är vi 3 syskon som har samma typ av cancer, mig själv inkluderad, och jag har väl funderat lite på det här också.
Välj det du tycker känns rätt just nu och ändra dig när och om du gör en annan bedömning senare, huvudsaken är att du gör nå't iaf för att bidra till att det kommer fram nya eller bättre metoder. Jag kör för tillfället alla GPU-appar under Folding@home samt SIMAP under BOINC, iblad är det ju så att framsteg som görs i ett område senare kan visa sig användbara innom ett helt annat område.

Permalänk

Har nu valt Cancer enbart. Vet ni för övrigt hur ett sånt här val påverkar poängen?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Hela anledningen till att jag började folda på allvar var att min mor gick bort i Cancer för några år sedan. Nu ser jag att man kan välja att fokusera specifikt på Cancer, så valet borde ju vara självklart för mig. Men så känner jag att om jag väljer enbart Cancer, så väljer jag ju också att inte bidra till de andra, vilket känns ganska hemskt egentligen. Hur resonerar ni själva kring valet man nu fått?

Ärligt talat så hur proteiner viker och beter sig kan tillämpas inom alla områden. Vad du än väljer så kommer du på ett eller annat sätt att hjälpa cancer och allting annat.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

Jag foldar men fokus på Cancer p.g.a att min lillasyster gick bort i just det. Att du foldar överhuvudtaget betyder att du redan gör mer än dem flesta andra. Välj det som känns rätt för dig.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Jag foldar men fokus på Cancer p.g.a att min lillasyster gick bort i just det. Att du foldar överhuvudtaget betyder att du redan gör mer än dem flesta andra. Välj det som känns rätt för dig.

Jag beklagar sorgen till både dig och till trådskaparen.. Själv har man en katt som gått bort i cancer, så om jag hade foldat så hade jag fokuserat på det. Det är bättre att hjälpa bara några personer jättemycket, än att hjälpa många personer väldigt lite.
Tyvärr kommer föräldrarnas elräkning gå i taket om jag foldar, men annars hade jag helt klart gjort det för cancer.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Nu var det ett tag sedan jag folade stenhårt senast, men jag blev aldrig direkt chockad över elräkningen trots att jag foldade med riggen i sign minst 12 timmar om dagen. Visst blev den högre, men inte så mycket.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)