AMD förbereder FX-9000 på upp till 5,0 GHz

Permalänk
Skrivet av darrefreak:

Ström är värme.
Det är jobbigt att sitta i ett varmt rum.

Bytte från ett GTX 580 till ett 7970, Sänkte tempen i rummet med 5-8c.
det gör större skillnad än vad man tror.

Med 50w extra värmeeffekt kan du aldrig höja temperaturen med 5-8 grader i ett rum. Det krävs åtminstone faktor 10 mer. Däremot är låg strömförbrukning önskvärt av andra skäl.

Permalänk
Medlem

220W alla ska gynnas även de som säljer kylare till cpu. Nu kommer det att behövas ett test av de senaste cpu kylarna. För här kommer en cpu som har en helt ny nivå på krav av vad en kylare ska klara.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Med 50w extra värmeeffekt kan du aldrig höja temperaturen med 5-8 grader i ett rum. Det krävs åtminstone faktor 10 mer. Däremot är låg strömförbrukning önskvärt av andra skäl.

Min villa på 170m2 värmde jag med 2200w (kupefläkt till bil) till 22grader på vintern när jag byggde huset. Så om rummet är dåligt ventilerat och litet så är det inte alls orimligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Varför har dem inte börjat producera i 22nm kretsar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Sluta citera AMD fanboysen anno 2002 som skrev precis likadant om INTEL!!

Alla har inte vart med lika länge som vi De va samma veva när intel höjde frekvenserna på pentium 4

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Mina Vätskekylare fungerar i alla fall bra...
Men jag har ju bara AMD

Körde det på min i7 950 1366.
CPU låg på konstant 90-95c i full load, jävla skit grejjer.
Vattnet började förfan nästan att koka...

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk

Fast ni vet att amd och intel tdp värden inte går att jämföra öht va?

Intel har sin egen tolkning av tdp som dom själva nog bara vet exakt vad den innebär. Dessa kommer garanterat gå svalare än både ivy och nya värmekaminen haswell, yess

Permalänk
Medlem

TDP är det nya Mhz/Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Byggt två Bulldozer och en Piledriver, samtliga med Antec Kühler H2O 620 med slutna vätskekylningar från Asetek, fungerar helt OK och tyst.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Ja...det förstår jag, men på AMD funkar det bra...fast jag har ju bara vätskekylning på fjorton av mina datorer
Jag har dyr elvärme, så det passar bra med en AMD som extra värmekälla.

Fasiken vad folk "vet" mycket om saker som inte finns än...

Det blir nog bra när det blir färdigt
Så sa jag redan innan Bulldoozer kom, och nu är ju FX processorerna riktigt bra, men inte snabbast.
Fortfarande så är AMD bäst, medans intel är snabbast.
Att få styr på värmen och ljudnivån, är väl det som är tjusningen med datorbygge, då får man ju lösa det olika för varje dator.
Om AMD släpper ett TDP monster, så har de säkert en bra kylare till detta, annars så löser vi som köper den processorn det på nått vis...
Ni andra kan harva på med era intel, och slå er för bröstet med hög prestanda och högt inköpspris...
Priset på denna processor kan man ju bara spekulera i, tills den kommer i butik...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Äsch vi kommer ju närmre de mytiska 10 Ghz som intel förutspådde skulle dyka upp år 2011.... http://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011-564808/

Det är ganska roligt att intel hade 10 ghz som mål med netburst men tekniken var inte redo. AMDs väg är mer sofistikerad enligt mig. Då amd använder sig av klustrade heltalskärnor så är det klart något som drar mer ström men ändå ligger AMD hack i häl på intel nlr det kommer till flertrådade program. Därför kan jag inte se hur man kan jämföra modulkonceptet med netburst.

Intels approach är att göra små inkrementella uppgraderingar på ett bra sätt med tick-tock strategin.

AMD har haft otur med dåligt ledarskap under den initiala dasen av bulldozer vilket gjorde att de fick panik och allt blev soppa.
Read är på god väg att göra företaget lönsamt och konkurrenskraftigt där det skadar intel mest. Låg/mellan-klassen. Temash, kabini och Richlands är bevis nog. Kaveri kommer Q4 och förhoppningsvis ser vi hur SR presterar.

För att linda in detta i en slutsats så har vi alltså Bulldozer = dålig marknadsföring och planering pga sämsta ledarskapet ever. Piledriver=gjorde Bulldozer till en värdig motståndare mot intel i flertrådade applikationer. Jaguar=AMD's kommande kassako då de sitter i next-gen konsoller, surfplattor, ultrathins osv. Dvs en riktigt bra OEM produkt.

Steamroller hoppas jag verkligen på riktigt grymma HSA funktioner och excavator visar vart skåpet ska stå och krossa 10ghz gränsen som Intel siktade mot med Netburst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Äsch vi kommer ju närmre de mytiska 10 Ghz som intel förutspådde skulle dyka upp år 2011.... http://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011-564808/

Det är ganska roligt att intel hade 10 ghz som mål med netburst men tekniken var inte redo. AMDs väg är mer sofistikerad enligt mig. Då amd använder sig av klustrade heltalskärnor så är det klart något som drar mer ström men ändå ligger AMD hack i häl på intel nlr det kommer till flertrådade program. Därför kan jag inte se hur man kan jämföra modulkonceptet med netburst.

Intels approach är att göra små inkrementella uppgraderingar på ett bra sätt med tick-tock strategin.

AMD har haft otur med dåligt ledarskap under den initiala dasen av bulldozer vilket gjorde att de fick panik och allt blev soppa.
Read är på god väg att göra företaget lönsamt och konkurrenskraftigt där det skadar intel mest. Låg/mellan-klassen. Temash, kabini och Richlands är bevis nog. Kaveri kommer Q4 och förhoppningsvis ser vi hur SR presterar.

För att linda in detta i en slutsats så har vi alltså Bulldozer = dålig marknadsföring och planering pga sämsta ledarskapet ever. Piledriver=gjorde Bulldozer till en värdig motståndare mot intel i flertrådade applikationer. Jaguar=AMD's kommande kassako då de sitter i next-gen konsoller, surfplattor, ultrathins osv. Dvs en riktigt bra OEM produkt.

Steamroller hoppas jag verkligen på riktigt grymma HSA funktioner och excavator visar vart skåpet ska stå och krossa 10ghz gränsen som Intel siktade mot med Netburst

Jag kan bara hoppas att du har rätt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Hoppas snarare att AMD täpper till de värsta problemen med IPCn och får upp IPCn så den kommer närmare Intel samtidigt som de kan fortsätta med frekvensförsprång. Tror att om de siktar på 10GHz kommer det bli ännu mer soppa av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hoppas snarare att AMD täpper till de värsta problemen med IPCn och får upp IPCn så den kommer närmare Intel samtidigt som de kan fortsätta med frekvensförsprång. Tror att om de siktar på 10GHz kommer det bli ännu mer soppa av det.

På sätt och vis har du rätt och de försöker höja IPCn med varje iteration men även om ghz racet är totalt retarderat så är det ändå en bedrift i sig att nå högre klockfrekvenser ur en teknisk synpunkt. Vi kan ju bara hoppas att steamroller löser en del av problemen

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

3000w nätaggregat

Låter som en foldingburk för The Legendary Tvelander.

Skrivet av tvelander:

Passiv kylning !

Nedsänkt i en fontän eller vadå?

Skrivet av Infernal Majesty:

känner att jag bara måste ställa en fråga som säkert låter konstig/dum för många här på forumet men hur kan de vara så att intels 4-kärniga processorer kan klå några av amds 6-kärniga processorer till exempel? menar alltså att hur kan de va så att några av intels processorer kan klå några av amds processorer med fler kärnor? vad är de intel har/gör som inte amd har/gör?? igen: frågan kan låta dum för er mer kunniga men har faktiskt undrat de här ett tag nu xD

Eftersom de flesta applikationer idag är fåtrådade så kommer prestanda per kärna vara viktigare än antal kärnor. Alltså Intels processorer vinner i prestandaracet pga. att deras IPC är så pass hög.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Tror inte det. Det är inte hastigheten i sig som är problemet utan den värmeutveckling det leder till. Man skulle förvisso kunna köra 10GHz eller mer under en kort tid (bråkdelar av sekunder kanske) med definitivt inte kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joole22:

Varför har dem inte börjat producera i 22nm kretsar ?

Det är förfärligt svårt och dyrt, inget man bara bygger upp och kör liksom. Se bara vilka problem TSMC hade härom året med 28nm som gjorde att bla nvidia fick leveransproblem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Die_shrink
http://en.wikipedia.org/wiki/22_nanometer
http://en.wikipedia.org/wiki/Tsmc
http://www.extremetech.com/computing/123529-nvidia-deeply-unh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det är förfärligt svårt och dyrt, inget man bara bygger upp och kör liksom. Se bara vilka problem TSMC hade härom året med 28nm som gjorde att bla nvidia fick leveransproblem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Die_shrink
http://en.wikipedia.org/wiki/22_nanometer
http://en.wikipedia.org/wiki/Tsmc
http://www.extremetech.com/computing/123529-nvidia-deeply-unh...

Jag hoppas verkligen att vi inom 10 års tid har ett annat material än kisel. Grafen har ju visat sig vara en bra ersättare om man bara får till en bra samt pålitlig tillverkningsteknik och kan få ner tillverkningskostnaden till en rimlig nivå. IBM har ju forskat en del i det och skulle inte förvåna mig om Intel lär vara först ut med det på x86 marknaden

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av THB:

Vet inte om man skall skratta eller gråta, återigen så failar AMD.
Fastän jag är inbiten Intel-gosse så hade man hoppats på lite motstånd från AMD, men de ligger ju så hopplöst efter så det är inte ens roligt längre.

jag håller med dig. Amd tycker jag ska går som för i tiden n är dom hade en cpu som iaf konkurera så som gamla hedliga tiden när dom hade en fx serie som var bra. så som jag köpte på den tiden fx55 ;P

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

intressant att den ska komma. hoppas att priset blir
det rätta så jag vill köpa en 5 ghz för skoj skull.

varför klagar många på watt talet för?
220W är inte mycke.

ska vi ha snabbare datorer behövs det mer kräm för
att orka driva dom.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

intressant att den ska komma. hoppas att priset blir
det rätta så jag vill köpa en 5 ghz för skoj skull.

varför klagar många på watt talet för?
220W är inte mycke.

ska vi ha snabbare datorer behövs det mer kräm för
att orka driva dom.

Kanske hade varit bättre med moderkort som har flera CPU socklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Kanske hade varit bättre med moderkort som har flera CPU socklar.

De har ju det.

Permalänk
Medlem

TDP 220W handlar inte om hur mycket processorn drar, men enkelt sagt hur varm den blir. Gämför gamla Intel Sandybridge 2500K 95 W TDP med AMD FX-9000 220 W TDP så fattar du. Men Visst låter det smakligt om man hade en vattenkylnings rigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aledun86:

TDP 220W handlar inte om hur mycket processorn drar, men enkelt sagt hur varm den blir. Gämför gamla Intel Sandybridge 2500K 95 W TDP med AMD FX-9000 220 W TDP så fattar du. Men Visst låter det smakligt om man hade en vattenkylnings rigg.

Nej, det handlar inte om hur varm den blir, det handlar om hur mycket värme den utvecklar. En Ivy Bridge blir varmare än en Sandy Bridge även om en Sandy Bridge utvecklar mer värme. Detta för att Ivy Bridge har svårare att leda bort värmen då den har mindre yta och sämre kontakt med sin IHS.
En AMD FX-8350 kan hålla sig relativt sval sett till hur mycket värme den alstrar just för att den är väldigt bra på att avge värmen till kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De har ju det.

Tänkte inte server, utan för de bredare massorna till rimlig kostnad, alla som vill bygga hemmamoln och häftiga spelmaskiner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Tänkte inte server, utan för de bredare massorna till rimlig kostnad, alla som vill bygga hemmamoln och häftiga spelmaskiner osv.

Men alltså. Det kan du göra med servergrejerna. Men vad spelar det för roll om du har 16 eller 32 kärnor i spel. Går inte snabbare för det, snarare tvärtom eftersom frekvenspotential minskar. Marknaden för att faktiskt använda 8 kärnor är ju för liten egentligen. Hade det mesta man gjort vid datorn utnyttjad 8 kärnor fullt ut så hade ju Piledriver varit jämförbar med i7.

Man vill inte förstöra sina intäkter i servermarknaden bara för att prisdumpa ner under Intels konsumentgrejer bara för att någon vill ha en spelmaskin som ändå inte är snabbare än med en FX-prolle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:
Skrivet av aliassund:

Finns inget som talar för det.

Fast jo.

Många i tråden tycks inte förstå att en processors strömförbrukning drar iväg när den överklockas. Era kära 2500K drar mer än 95W när ni kör dom i 5GHz.

Det är t.ex. fullt rimligt att effektutvecklingen i en CPU blir tre gånger så hög av en 40%ig överklockning.

Permalänk

Det verkar vara förvånansvärt många härinne (på det här forat) som inte har fattat hur allt hänger ihop, med kärnor, frekvenser och tillämpningar. Och vilka kompromisser som görs och måste göras, och varför.

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men alltså. Det kan du göra med servergrejerna. Men vad spelar det för roll om du har 16 eller 32 kärnor i spel. Går inte snabbare för det, snarare tvärtom eftersom frekvenspotential minskar. Marknaden för att faktiskt använda 8 kärnor är ju för liten egentligen. Hade det mesta man gjort vid datorn utnyttjad 8 kärnor fullt ut så hade ju Piledriver varit jämförbar med i7.

Man vill inte förstöra sina intäkter i servermarknaden bara för att prisdumpa ner under Intels konsumentgrejer bara för att någon vill ha en spelmaskin som ändå inte är snabbare än med en FX-prolle.

Jo, jag inser att det är så idag. Men min våta dröm är en central server som även sköter gamingbiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fast jo.

Många i tråden tycks inte förstå att en processors strömförbrukning drar iväg när den överklockas. Era kära 2500K drar mer än 95W när ni kör dom i 5GHz.

Det är t.ex. fullt rimligt att effektutvecklingen i en CPU blir tre gånger så hög av en 40%ig överklockning.

Med tanke på att effektförbrukningen i en digital krets är proportionell mot klockfrekvensen skulle det innebära att spänningen skulle behöva dubblas. Låter orimligt såvida CPUn inte befinner sej på gränsen för att packa ihop.