Intel: "PC-marknaden är inte döende, men i förändring"

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med. Ultrabooks är verkligen inget att ha, åtminstone för mig. De klarar mer än surf, men inte spel eller renderingsprogram. De är väl tänkta att kunna göra både och ganska väl, men det gör de ju tyvärr inte.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4.0 GHz|| ASUS GeForce GTX 570 DCII ||Corsair AX650W || ASUS P8Z68-V PRO || Corsair Vengeance 8GB LP CL9 || Noctua NH-D14 || WD 1TB 7200RPM || Corsair 600T ||
GENERATION 22: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.

Permalänk
Medlem

The captain goes down with the ship!

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk

Många av er stationära användare säger att skärmen är den främsta anledningen till att ni inte vill gå över till mobilt.
Tänk nu att google glas blir samma teknikrevolution som smartphone när den kom.
Tror ni inte då att efter 10 års utveckling av "glas konceptet" så har det spillt över i alla dator segment även spelandet?
Om man vill spela dom senaste spelen med den högsta inställningen om 10 år så är man nog tvungen att följa trenderna.
Grafikracet blir till sist inte tillräckligt för att sälja en titel utan man måste hitta nya sätt för att få användaren att inte gå vidare till nästa titel.
Spel och program om 10 år kommer att ha helt andra inmatnings sätt än qwerty och w a s d så det är nog bara att "go with the flow".
Jag är så pass gammal så jag kommer ihåg när PC kom in på spelmarknaden. Datanördar hade långa nördiga bråk om att Amiga var det enda alternativet om man var datorintresserad el gamer.
Sen kom wolvenstein och doom och så var det som om ingen hade hört talas om Amiga längre.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ingen tvekan om saken. Stationära datorer har fortfarande en stor marknad hos spelare, men de som spelar är en minoritet. Normala svensson har ingen användning av kraften och har nog hellre en hybrid än en stationär dator. Svensson är där pengarna finns, och så klart satsar man där då.

Det är nog fler än de som spelar på PC som vill ha en riktig burk med ordentlig skärm och mus/tangentbord.
Alla som gör större utflykter i Office delen t ex. Man skriver inte gärna uppsatser och avhandlingar på en laptop, och än mindre på en platta/mobil.
De som jobbar mer professionellt med fotografi, CAD, videoredigering etc..
Dessutom finns det nog rätt många PC spelare bland Svenssons.

Jag ser dem olika lösningarna dock som bra komplement till den stationära.
Men visst finns det säkert en hel del som istället för en ny stationär dator nöjer sig med en ny Ultrabook t ex.
Men hotad tror jag inte vi behöver oroa oss för på ett bra tag.
Det kommer alltid att behövas stora skärmytor, och en input ersättare till mus och tangentbord har vi inte fått ännu.

Permalänk
Medlem

Glöm Intel för guds skull, dom vill ju uppenbarligen hellre göra "phablets". Nu vet juh inte jag hur stor del av PC marknaden vi gamers utgör, men antagligen inte lika stor som den mer "mobila" användaren iom att tex Intel ser det nödvändigt att nästintill "branscha" om så att säga.

*PC marknaden går mot smarta telefoner, eller "phablets" - *den nuvarande telefonmarknaden dör(Nokia typ), eller går ihop med PC företagen - *Konsolerna kliver in på PC marknaden.

Det är juh typ bara ett marknads skifte som sker. Vilket verkar lite konstigt eftersom de alla kliver in på "okänd" mark med expertis från den marknad de väljer att lämna. Fast det är ju viktigt med innovation dock.

Konsolerna blir nya "spelstationer" ist för tre skärmar har vi ultra upplösta 60 tums tv apparater m.m. (det finns keyboard till dessa med) och vips så har vi en burk hemma inte helt olik den vi har idag.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Jag kommer knappast överge min stationära PC, även om marknaden för dessa skulle dö ut. Har försökt med både ensam laptop och en kombination av laptop och smartphone, men allt blir bara extremt bökigt och oergonomiskt. Trots att jag numera har ett abonnemang med fri surf, använder jag det endast i absolut nödfall (ca 50mb/månad). Man orkar helt enkelt inte krångla sig igenom allt på en 4.3" skärm.

Surfplattor har jag inte heller haft nåt utbyte av (men det är ju bara min subjektiva åsikt). Efter att ha provat iPad 1 och 3 bekräftades ointresset ytterligare, då touch helt enkelt känns värdelöst på såpass stora skärmar. Sen kan man ju fråga sig varför alla surfplatteälskare köpt dem för "smidigheten gentemot laptops", och veckan därpå kommer hem med tangentbord, väskor och allehandla bt-tillbehör.

Allt-i-ett-datorn verkar dock som ett intressant koncept, även om den funnits i några år. Så länge inte Microsoft tvingar oss till touch då 60" blir tv-rumsstandard, kan jag definitivt tänka mig en. Fantastiskt sladdlöst, om än svårmekat.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

En till sak: Jag är också en hardcore supporter av stationära datorer men faktum är att om du inte vill spela de senaste spelen - som är en klar minoritet bland datoranvändare - så klarar du dig med en 6-7 år gammal processor och typ 2 till 4 gigabyte RAM(beroende på vilket OS du har) och ett budgetkort som klarar att spela upp 1080p utan lagg via YouTube.

Jag tycker skaran Gamers är hyfsat stor, vilket kraftigt har gynnat oss andra. Dock är det väldigt dyrt att vara pc-gamers och när det finns substitut som konsoler för en bråkdel av priset och mindre krångel, så är det inte konstigt att andelen pc-gamers kan minska. Fast frågan är om det verkligen gör det? Som det är idag så satsar gamers mycket pengar på dyra grafikkort och sedan uberslöa cpuer, vilket bidrar till att grafikkortutvecklingen har rusat i takt.
Det var inte så många år sedan ett värstinggrafikkort på en +10 000kr speldator kostade runt 1500kr, idag så är graffet nästa halva datorns värde.

De som idag främst behöver ha datorkraft är folk som jobbar inom "IT", vi som gör det är en riktigt minoritet som dock har kunnat njuta av en utveckling som har rusat fram tack vare att vanligt folk har lagt ner mycket pengar på att köpa utrustning som vi också kan använda.
Det finns en risk att vi som arbetar inom "IT" inte längre kan kan få njuta av denna utveckling när vanligt folk investerar i annat, men samtidigt får vi en utveckling som rusar fram på andra områden. T.ex smartphonesprocesserna går ju ha i vettigare hårdvaror än en mobil, t.ex. i en operatörspanel.

Och med arbeta inom "IT" som syftar jag på folk som använder datorn som främsta arbetsredskap, vilket även gäller personer som sysslar med filmproduktion etc.
Lösningen för oss, ja det är att köpa flera datorer och dela upp programmen på dem, vilket många redan gör. Och det behöver inte vara så märkvärdigt, första steget är ju att lägga Oracle/SQL databasen på en separat dator och vops så har man fått ett system som kraftigt kraftigare än en enskild dator.

Skrivet av Umbrellas:

Nu när vi ser allt mer av IT-trenden röra sig mot det s.k. "Internet of things" så kommer fokus återigen bli att minska storleken på alla våra processorer istället för att maximera hastigheten och kraften. Dessa sekulära trender gör att meningen med en stationär blir lidande förutom att en stationär fortfarande är bäst på två saker: produktivitet(mest skrivande/kodande, egentligen) och spelande på hög nivå. De två saker som jag gillar mest. Så vår nisch kommer leva men pengarna finns helt enkelt inte där framöver på samma sätt. Och som tidigare nämnt, de allra flesta människor klarar sig med en ganska gammal PC idag för allt de gör, vilket också är varför inte så många uppgraderar: de behöver inte.

Jag håller helt med, trenden inom skrivande har dock gått emot att fler använder dockningsstation eller manuellt stoppar i externt skärm, tangentbord och mus.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Glöm Intel för guds skull, dom vill ju uppenbarligen hellre göra "phablets". Nu vet juh inte jag hur stor del av PC marknaden vi gamers utgör, men antagligen inte lika stor som den mer "mobila" användaren iom att tex Intel ser det nödvändigt att nästintill "branscha" om så att säga.

*PC marknaden går mot smarta telefoner, eller "phablets" - *den nuvarande telefonmarknaden dör(Nokia typ), eller går ihop med PC företagen - *Konsolerna kliver in på PC marknaden.

Det är juh typ bara ett marknads skifte som sker. Vilket verkar lite konstigt eftersom de alla kliver in på "okänd" mark med expertis från den marknad de väljer att lämna. Fast det är ju viktigt med innovation dock.

Konsolerna blir nya "spelstationer" ist för tre skärmar har vi ultra upplösta 60 tums tv apparater m.m. (det finns keyboard till dessa med) och vips så har vi en burk hemma inte helt olik den vi har idag.

Konsolers dagar är redan räknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorexianervosa:

Många av er stationära användare säger att skärmen är den främsta anledningen till att ni inte vill gå över till mobilt.
Tänk nu att google glas blir samma teknikrevolution som smartphone när den kom.
Tror ni inte då att efter 10 års utveckling av "glas konceptet" så har det spillt över i alla dator segment även spelandet?
Om man vill spela dom senaste spelen med den högsta inställningen om 10 år så är man nog tvungen att följa trenderna.
Grafikracet blir till sist inte tillräckligt för att sälja en titel utan man måste hitta nya sätt för att få användaren att inte gå vidare till nästa titel.
Spel och program om 10 år kommer att ha helt andra inmatnings sätt än qwerty och w a s d så det är nog bara att "go with the flow".
Jag är så pass gammal så jag kommer ihåg när PC kom in på spelmarknaden. Datanördar hade långa nördiga bråk om att Amiga var det enda alternativet om man var datorintresserad el gamer.
Sen kom wolvenstein och doom och så var det som om ingen hade hört talas om Amiga längre.

Det beror på vilken typ av spel. En datormus är en av de mest exakta inmatningsmetoderna. Du har både enorm hastighet (du kan skicka pilen över en 27" skärm med bara en liten rörelse av handleden) och precision ner till 1 pixel (försök träffa en viss pixel med en tjockt, fettigt pekfinger..). Touch är nytt, men inte alltid bättre. Även tangenter ger väldigt snabb input jämfört med att vifta med armar och händer framför någon sensor eller liknande, så i vissa spel kan det vara att föredra. Rätt inmatningsmetod för rätt tillfälle...

Jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när musen kom. Datornördar protesterade högljutt och menade att det gick snabbare att navigera med tangentbordet. Idag vet vi att musen inte ersatte tangentbordet utan kompletterar det. Den som vill kan navigera med kortkommandon, pilar och Tab, och i många fall går det fortare. Den som inte vill lära sig alla kortkommandon kan använda musen. Touch blir ytterligare ett sätt att styra datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

På stapeldiagramet så står det att grafiken är 2x bättre i Haswell från Ivy Bridge, men stapeln är tre gånger högre!

Dom vill bara vilseleda och luras!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att denna generationens spelkonsoler nu är i stort sätt datorer med ett eget OS och ett plast-chassi så skulle jag säga att datormarknaden är på väldigt stark uppgång.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Konsolers dagar är redan räknade.

Ja. Konsollerna är främst för casual gaming, och mobiltelefoner och paddor kommer att ta över det segmentet. Vad gäller PC får vi se om PC marknaden förblir stor nog att hålla igång produktionen av spel med höga produktionsvärden; jag tvivlar, men det beror väldigt mycket på om pirateriet fortsätter minska, och det är tänkbart att den ökade inlåsningen av windows-användare med Win8+ kommer att ha en sån effekt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Du är döende, om du rör min PC.

Permalänk

Senaste Battlefield 4 med alla fel gjorde mig helt trött på highendgaming. Så nu sitter jag på den superhådvara(Egentilgen till BF3) jag köpte för att kunna driva det...Bara kylflänsen jag slängde in kostade 800 KR och är stor som ett mjölkpaket.

Nu vill jag i stället köpa en helt tyst och strömsnål dator till ok pris. Men vill ändå ha den här stationära känslan. En jättesor skärm får det bli... samma mus och tangentbord. Varför man skall kladda på tangetbordet med sina flottiga pizzafingrar förstår jag inte alls... VARFÖR DET?

Jag är grymnt sugen på att sätta upp linux i min äldre gamerburk som jag har som Miner ståendes i Badrummet;)
Vill även sätta upp en tyst surfburk, min nya gamerigg har lite fläktar och den låter ju lite och på kvällar stör detta faktist och så blir det varmt och det gillar jag inte riktigt.... Linux har man ju kört förr men hamnar alltid tillbaka på Win, men nu börjar det ju verkigen hända något... även Steam finns ju till linux nu, och nån handfull indiespel. eller vad sägs om detta...

Win 8 tastade jag hos en kompis och blev för första gången rentutsagt förbannad Då har jag harvat på sedan dos, senare win 3,11... tiden. Går hellre tillbaka till något modifierat dos ärligt talat än att använda WIN8- man sall kunna titta på något och förstå hur det fingerar annars är det inget att ha. Det är inget mer med det.

ja så tänker jag ialla fall

För mig känns det som att det den här trådan handlar om inte är för mig, jag förtår inte så mycket varför dom försöker styra in oss på det där... nä jag förstår inget av det. men jag har läst och föstår ju vad det är han visar. Allt känns bara så mycket inte mig så jag sätter ett ? över allt ting. Kanske finns behovet om man jobbar på kontor eller något. Personligen så vat jag inte vad jag skall ha det till.

jag tänker så här just nu... nya spel är kassa laggar och är fulla med buggar. Så då kan jag skippa ett nytt supergrafikkort. nästa dator kommer jag lira lite diverse indiespel och kommer gå tillbaka och spela och återuppleva gamla spel Quake, halflife med mera. ger upp det nya heltenkelt.. Så jag behöver då bara en dator som klarar HD och det äre allt.

På telefonsidan så vill jag på jobbet bara kunna ringa så där harvar jag på med en äldre Samsung byggtellfon med inbyggd ficklampa... batteriet håller månadsvis och jag laddar den 6-7 gånger per år.

På fritiden hadde jag en liten Sony Erikson Xperia e10i, en compakt liten stackare som får platts i framfickan på byxorna.

nästan ingen ny telefon i dag passar mig.. jag vill bara ha en som är liten och hyffsat funktionell så jag köpte en sony Z compackt,,, jag tycker den är på tok för stor men vad skall man göra?

Visa signatur

Kraschfield