Permalänk
Medlem

Här va're ungsbakat MSI 6970 Lightning!

Hallå!

Jag har haft en hel del problem med min MSI 6970 Lightning, jag har gjort ett par trådar och inlägg på forumet om mitt problem.
Problemet var att skärmen helt utan vidare blev gul- och grönrandig för att sedan förvandlas till en bluescreen.
Jag upplevde att ingen vet vad felet kan vara utom att något i kortet gått sönder och att det inte gick att laga.
Jag har kollat en hel del på olika forum och annat och jag hittade "cooking".
Cooking innebär att man slänger in grafikkortet (PCBn) i ungnen i några minuter för att låta insidan av några komponenter smälta för att sedan låta dem själv "smälta ihop" med varandra under kylningen.
Jag tänkte lägga upp några bilder på hur jag gjorde och hur det blev sen.
Hoppas bilderna inte är alldeles för otydliga, jag är ingen fotograf och jag tänkte att det var ideén som räknades.
Jag tänkte ta den "riskabla" vägen med att laga kortet då det inte fungerade som det skulle tidigare så jag tänkte ändå slänga det. Jag hade inget att förlora så jag testade på detta och det fungerade utmärkt!

Här va're ungsbakat MSI 6970 Lightning!

Permalänk

Kul att det funkar! Har läst mycket om detta men aldrig sett hur det har gått efteråt.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Kul att det funkar! Har läst mycket om detta men aldrig sett hur det har gått efteråt.

Japp, det stängs inte av efter 15 minuter längre, det stängs inte av alls.

Permalänk
Medlem

Intressant lösning värd 5 poäng.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Jag kan definitivt rekommendera denna lösning för dem som har ett "trasigt" grafikkort som get atrifakter och såna som inte fungerar över huvudtaget.

Permalänk
Medlem

alltså vilket snyggt pcb det kortet har
gillas verkligen synd att det gick sönder... få hoppas det fortsätter funka

att baka kort är en bra lösning, gjort det med ett gt7800 funkar fortfarande fint^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

alltså vilket snyggt pcb det kortet har
gillas verkligen synd att det gick sönder... få hoppas det fortsätter funka

att baka kort är en bra lösning, gjort det med ett gt7800 funkar fortfarande fint^^

Ja, kortet är verkligen gigantiskt, hela 31 cm långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Ja, kortet är verkligen gigantiskt, hela 31 cm långt.

ett riktigt grafikkort!!
hos mej så räknas kraften inte i fps, utan storlek och hur mycket watt kortet drar och hur svårt det e att kyla det ;D
därför 2x gtx480 XD
synd att marknaden siktar på mindre kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ett riktigt grafikkort!!
hos mej så räknas kraften inte i fps, utan storlek och hur mycket watt kortet drar och hur svårt det e att kyla det ;D
därför 2x gtx480 XD
synd att marknaden siktar på mindre kort...

Exakt, tänkte köpa en GTX 650 ti, men nu när jag fixat mitt 6970 så känns 650 ti som en liten pissmyra i jämförelse.

Permalänk

Har gjort detta på mitt hd 4870 x2 som jag än har kvar och det funkar utmärkt!

Dock så ska man absolut INTE dammsuga kortet sedan så ska gpun ligga uppåt och inte neråt. Det verkade funka för dig endå men ifall gpun ligger neråt så kan man riskera att den lossnar eller något i den stilen. Det är iaf det jag har läst.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Har gjort detta på mitt hd 4870 x2 som jag än har kvar och det funkar utmärkt!

Dock så ska man absolut INTE dammsuga kortet sedan så ska gpun ligga uppåt och inte neråt. Det verkade funka för dig endå men ifall gpun ligger neråt så kan man riskera att den lossnar eller något i den stilen. Det är iaf det jag har läst.

Varför inte dammsuga kortet? Jag menar att man ska göra det innan man stoppar in det i ugnen.

Permalänk
Skrivet av bgHunter:

Varför inte dammsuga kortet? Jag menar att man ska göra det innan man stoppar in det i ugnen.

Jo för att det kan bli ESD skador på kortet.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Jo för att det kan bli ESD skador på kortet.

Jaha.. ops! (A)

Permalänk
Medlem

Både sjukt och enkelt, den perfekta lösningen alltså!

+5 Kasper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

micron så går det mycket fortare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

micron så går det mycket fortare

Kanske kan koka den också, det borde också gå rätt fort.
Nejdå, men jag har inte läst att det funkar (ifall det ens funkar).

Permalänk
Avstängd

Lukten är inte att leka med när man bakar kretskort

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Lukten är inte att leka med när man bakar kretskort

Jag blev lite rädd när jag kände lukten först..

Permalänk
Medlem

Bra beskrivning

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Underbart jobbat med att tämja den besten!

Visa signatur

<|> AMD Ryzen 7 1700x <|> ASUS GTX 960 Dual 3gb OC <|> 2x8gb Crucial Ballistix 2400mHz <|> ASUS Prime B350M-A <|> Samsung 840 EVO 120GB <|> Fractal Design Integra 550w 80+ Bronze <|> Phanteks P400 <|> AOC E2460S <|>

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Jo för att det kan bli ESD skador på kortet.

Så länge man inte använder ett metallmunstycke på dammsugaren samt att man undviker att röra på grafikkortet när man dammsuger så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

www.lanbit.se | i5 4670k | Gigabyte GTX 980 WindForce OC | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | ASUS Z87M-PLUS mATX | Samsung SSD 512 gb | Sandisk SSD 128 gb | Fractal Design 1000W | Corsair Obsidian 350D

Permalänk
Skrivet av DiektatorN:

Så länge man inte använder ett metallmunstycke på dammsugaren samt att man undviker att röra på grafikkortet när man dammsuger så ska det inte vara några problem.

Källa på detta?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av filipcombat:

Källa på detta?

Snälla börja inte såna diskussioner.

Bara dammsug aldrig någonsin.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Snälla börja inte såna diskussioner.

Bara dammsug aldrig någonsin.

Fel av mig.

Vet att man inte ska dammsuga.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Bara som en uppdatering:

Grafikkortet fungerar utan problem hittils, inga oväntade krascher, ingenting som verkar vara fel!

Permalänk
Medlem

hade samma problem med mitt GTX 470 bakat 3 gånger ^^. Efter första bakningen höll det nästan 8 månader innan det sluta fungera igen. Så kan stark rekommendera detta till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiektatorN:

Så länge man inte använder ett metallmunstycke på dammsugaren samt att man undviker att röra på grafikkortet när man dammsuger så ska det inte vara några problem.

Fel. Det är icke-ledande material som är mest tendenta till att generera ESD. Klassiska exemplet är att gnugga en ballong mot håret. Ingen metall där, men väldigt tydlig elektrisk laddning. Man ska aldrig dammsuga ett kort, det man kan göra är att ha dammsugaren igång några decimeter från kortet, och sedan blåsa loss dammet med tryckluft, och låta dammsugaren fånga in dammet från luften.

Permalänk
Medlem

Haha, nice lösning, trodde nästan att detta sättet var en sådan där sak som folk försökte lura andra att göra, typ som att sätta stora magneter på hårddisken för att laga den. xD

Du ska däremot INTE dammsuga ett grafikkort och jag tycker att du bör ta bort det ur inlägget så att ingen ovetande gör det. ESD-skador kan ju bli tydliga flera månader efter de tillkommit.

Hur som helst, hoppas det håller ett tag till.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Statisk laddning kan uppkomma när minst ett isolerat material avlägsnas från ett annat material.

Behöver kanske inte nämna det där med att inte dammsuga en datorkomponent då det redan har skrivits ett antal gånger.

Esd-skador behöver inte märkas direkt. De kan till exempel försämra datorn prestanda eller få sina konsekvenser senare. Min källa på allt detta är Fråga Kjell. Eller jag lärde mig detta när jag läste boken.

Vilket fall. Kul att det fungerade för dig! Har gjort samma sak med ett heldefekt 8800 GTS. Häftig känsla när man sätter in kortet i datorn och det faktiskt fungerar!
Men som några säger ska man ha GPU:n uppåt så att den inte riskerar att trilla av!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Har några gamla grafikkort som inte vill vara med och leka längre, ska nog ta att pröva detta! Perfekt söndagsunderhållning! Bra tips från många i kommentarerna! (Korten som inte vill vara med längre är: 480gtx samt ett 8800gtx 320mb)