Intel NUC med Haswell på Computex

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC med Haswell på Computex

Efter lanseringen av de första processorerna med arkitekturen Haswell är det fritt fram för Intel att uppdatera minstingen Next Unit of Computing, bland annat med Iris-grafik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En nuc, DAC, nas bredvid varandra låter frestande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, vad används dessa "NUC's" till?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Blir mer och mer sugen på en NUC, oerhört smidig att köra tillsammans med TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Måste bara fråga, vad används dessa "NUC's" till?

HTPC, lär väl användas till kontor för att man kan sätta fast den i skärmen med VESA-fäste om jag inte minns fel.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Snusfri

Mys, ser förbannat intressant som billig surfburk till syster.
Komplettera med bluetooth mus/tgb så har man ett snyggt och rent skrivbord.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

Måste bara fråga, vad används dessa "NUC's" till?

Först lanserades den för embeded systems. Tänk digitala reklamskyltar, informationsterminaler och så vidare. Nu har de även riktat in sig mot kontorsmiljöer då den räcker mer än väl till vanligtkontorsbruk och vem vill inte slippa den stora burken när det räcker med att skruva fast en liten låda bakom skärmen. Det sparar man massa plats och besvär med. Mot hemmaanvändare marknadsförs den dels som enkel surfdator för de som vill ha en liten diskret burk men även som HTPC. För hemmaanvändarna trycker de även på att den lilla storleken gör den portabel vilket jag inte riktigt vet om det är så användbart i praktiken eftersom man då måste hitta en skärm, mus och tangentbord på stället man tar den till.

Den kan användas till samma sak som en "vanlig" dator kan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Måste bara fråga, vad används dessa "NUC's" till?

En NUC är precis vad man behöver 9 av 10 gånger... Är väl mest när man ska spela spel man behöver något annat. Hade varit fint om AMD fick ut lite NUCs också med deras trevliga grafikdelar... kan man till och med spela småspel med bara en liten liten låda.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vasadu:

En NUC är precis vad man behöver 9 av 10 gånger... Är väl mest när man ska spela spel man behöver något annat. Hade varit fint om AMD fick ut lite NUCs också med deras trevliga grafikdelar... kan man till och med spela småspel med bara en liten liten låda.

Det går rykten om att AMD ska släppa en egen version. Jag hoppas bara att de släpper en med Kaveri och inte bara satsar på Kabini. Annars har ju Gigabyte sina nya Brix som ska komma med AMD. Med lite tur kommer även fler aktörer. Asus känns som om de vore galna nog att försöka slänga in en 4770R eller en högpresterande Kaveri i en så liten formfaktor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte alls dumt med en SATA port, slippa mSATA. mSata SSD marknaden är rätt begränsad och dyrare senast jag kollade.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

En nuc, DAC, nas bredvid varandra låter frestande

Skickades från m.sweclockers.com

behöver du inte en förstärkare och högtalare också

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Och jag som vill bygga en NUC-baserad HTPC nu... Men samtidigt borde man kanske vänta då de nya modellerna förhoppningsvis inte har samma värmeproblem som vissa har med sina NUC:ar idag (ev i kombination med vissa diskar)...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Inte alls dumt med en SATA port, slippa mSATA. mSata SSD marknaden är rätt begränsad och dyrare senast jag kollade.

Förrutom att en 2,5" enhet inte får plats i chassit. En 2,5" enhet är 10 cm lång vilket är exakt lika långt som chassit till en NUC. Sen krävs några millimeter till för kontakterna. Så om de skulle få in en 2,5" enhet i en NUC hade de varit tvungna att göra enheten lite större.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Först lanserades den för embeded systems. Tänk digitala reklamskyltar, informationsterminaler och så vidare. Nu har de även riktat in sig mot kontorsmiljöer då den räcker mer än väl till vanligtkontorsbruk och vem vill inte slippa den stora burken när det räcker med att skruva fast en liten låda bakom skärmen. Det sparar man massa plats och besvär med. Mot hemmaanvändare marknadsförs den dels som enkel surfdator för de som vill ha en liten diskret burk men även som HTPC. För hemmaanvändarna trycker de även på att den lilla storleken gör den portabel vilket jag inte riktigt vet om det är så användbart i praktiken eftersom man då måste hitta en skärm, mus och tangentbord på stället man tar den till.

Den kan användas till samma sak som en "vanlig" dator kan.

Mus och tangentbord är väl allt som behövs. De flesta har väl tv med hdmi vilket ger ljud och bild.

Håller dock med om att det är ganska långt från en laptop i det avseendet. Iris pro i denna har potential som liten gamingburk i klass med xbox360.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

En väldigt frestande lösning måste jag ändå säga - mest tack vare kombinationen av datorns storlek, prestanda, akustik och strömförbrukning.

Hoppas att denna ULV versionen av "Iris" (antagligen HD5000) är kraftfullare än Standard Ivy Bridge HD4000 ej ULV.
Spelar BF3 på HD4000 och det funkar bra i "720p / Low", men det vore inte fel att få lite mer grafikkraft till kanske 720p High/Medium.

Jättebra med hörlursuttag men synd att dom skippade "Line-in".

SATA porten är oxå bra, och jag hoppas det även finns en vettig lösning för Strömförsörjning till utvald SATA enhet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Hur är det med externa grafikkort? Jag vill minnas att Nvidia har modeller av sina grafikkort som är av en modell mindre.

Kan ju även tänka mig något större chassi än just den, men jag funderar på en NUC med plats för ett mini-PCI Express kort. Finns sådana?

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Hur är det med externa grafikkort?

Finns inga mini PCI-express grafikkort så vitt jag vet (hur löser man skärmanslutning med sådant kort?), men NUCen har en sådan kortplats för trådlöst nätverk osv.

Bästa sättet att få grafikkort till NUCen är att köpa en NUC med thunderbolt o köpa grafikkort o en "thunderbolt-till-pci-e" adapterchassi men det är dyrt.

Bärbara datorer kan annars ha diskret Grafikkort som stoppas in i MXM kortplats, men brukar va krångligt att byta till annat - pga kompatibilitetsproblem, och layout som inte överensstämmer med datorns kylning.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag hittade en tänkbar kandidat:

http://www.sweclockers.com/recension/16826-asus-geforce-gtx-6...

Dock kanske man behöver ett chassi som blir något större än just denna NUC modell men som ändå är klart mindre än den typiska gigantiska arbetsstationen.

Permalänk
Medlem

Trevligt, med ljudutgång och bättre grafik börjar de bli ett alternativ när man ska köpa dator till parateserna, duger säkert bra åt dem. Spännande att se vad AMD kontrar med och hur det blir med ljudnivåerna hos de två tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Är det en GT3e på bilden?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Eftersom Sata-porten sitter neråt kanske det blir någon form av staplingsmöjlighet, där man kan bygga på mer lagring "på höjden"...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ge oss S/PDIF eller optisk ljudutgång!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Eftersom Sata-porten sitter neråt kanske det blir någon form av staplingsmöjlighet, där man kan bygga på mer lagring "på höjden"...

Skickades från m.sweclockers.com

Kände själv samma sak med den mörka konstiga saken med USB-port på som var under NUC-en. Lite som den där enheten de undersökte i Las Vegas, sorry minst inte namnet men den misstänktes vara steam box..

Edit: Och nu såg jag att den inte hade någon öppning uppåt, jag tror dock fortsatt på din teori om utökad lagring.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Kommer den här kunna vara tillräcklig för lite LoL nu och då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Jag hittade en tänkbar kandidat:http://www.sweclockers.com/recension/16826-asus-geforce-gtx-6...Dock kanske man behöver ett chassi som blir något större än just denna NUC modell men som ändå är klart mindre än den typiska gigantiska arbetsstationen.

det finns ingen sådan pci-e kortplats på NUCens moderkort.
Om du vill koppla in ett sådant kort måste du välja en NUC med thunderbolt o koppla in via en sån här lösning:
http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-graphics-thun...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter lanseringen av de första processorerna med arkitekturen Haswell är det fritt fram för Intel att uppdatera minstingen Next Unit of Computing, bland annat med Iris-grafik.

Läs artikeln

Frågan är vilket datum den kommer att släppas i Sverige?! Nån som hört när om detta??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W