Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD lanserar FX-9590 och FX-9370

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det är väldigt många här om inte till och med de flesta som har både kylare och nätaggregat som klarar en 220W prolle. Och det är inte ovanligt att man har ett ordentligt 990FX moderkort heller.

Sure, men gör det saken bättre? Om man kan lägga ut dem pengarna på dyra moderkort och nätaggregat (något jag inte kunde) så kanske man köper en bättre cpu då också? Jag vet att fx 8350 gör ett mycket bättre jobb än intel i samma prisklass, men när man pratar om en tdp på nästan 3 gånger den från intel, med kanske snarlik prestanda, så ser jag inte hur någon finner intresset.

Skrivet av Friterad:

Snackar du om 8350 nu? Och ja du måste ju jämföra i samma prisklass.
De nya tror jag inte kommer kosta så mycket, det är ju egentligen bara frekvensen
och TDPn som är skillnaden med dessa och 8350 så tvekar på att dom skulle sätta
ett så saftigt pris, nästan 1000kr dyrare alltså.

Yep, utgår ifrån 8350, och ja det gör bra ifrån sig för sitt pris. Det är inte det jag säger här. Vad jag menar är att nackdelarna talar emot fördelarna, och som du säger så är det bara e ökad klock mer eller mindre, vilket "vi på sweclockers" säkert kan nå med dagens 8350. Jag tror tyvärr att priset kommer landa på 1800kr+, men det är bara att vänta och se i testerna. btw, tycker att Lezziter sammanfattade det bra här, håller med honom

kontentan: nich, inget stort som kommer sälja smör. precis som lian li tåget.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

Skulle inte alls bli förvånad om dom säljer prollen utan kylare då det knappast handlar om en low key processor utan snarare en entusiast version.

Visa signatur
Permalänk

Ska bli kul att se prestandan i dessa även om det känns lite som en produkt där man inte tar TDP och prestanda/watt på något större allvar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Sure, men gör det saken bättre? Om man kan lägga ut dem pengarna på dyra moderkort och nätaggregat (något jag inte kunde) så kanske man köper en bättre cpu då också? Jag vet att fx 8350 gör ett mycket bättre jobb än intel i samma prisklass, men när man pratar om en tdp på nästan 3 gånger den från intel, med kanske snarlik prestanda, så ser jag inte hur någon finner intresset.

MSI 990XA-GD55: 990:-
Schyte kamariki 4 550w: 500:-
Arctic cooling A30: 280:-

Dyra moderkort samt psu & kylare?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ont: Hoppas att den presterar bra nu då och att den har bra energisparlägen.

Och grattis till att du gift dig EMIL!!!

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Skrivet av skruvis:

MSI 990XA-GD55: 990:-
Schyte kamariki 4 550w: 500:-
Arctic cooling A30: 280:-

Dyra moderkort samt psu & kylare?

Gigabyte 990FXA-UD7 1699 kr (ej nyskick)
http://www.sweclockers.com/nyhet/17117-gigabyte-bekraftar-amd...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169829-gigabyte_990fx...

550W tror jag icke räcker till en dator som också ska ha grafikkort och annat kul som man använder tillsammans med denna 220TDP cpu. Jag hade räknat med 700w och 80+ silver minst, men visst, småsaker det http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Kylarn ser bra ut, för att vara något av ett krav till denna cpu..


prisskillnaden till en haswell i5'a är bortplockad och numer så inväntar jag testar innan jag rantar vidare. Hamnar priset i stil med en i5, vilket det säkert kommer göra, så ser jag inte hur något motargument här kommer rädda dessa cpu'er. Nä, amd, håller till era fina apu'er, jag gillar dem bättre.

nu orkar jag inte längre.. AMD E BÄÄÄST!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

AMD drar knappt något mer än vad Intel gör på dom här modellerna.

Skrivet av Friterad:

Plus att skulle du överklocka en 3570K til 5GHz (går det?) skulle den dra betydligt mycket mer än dom här gör.
Så nej AMD kostar inte mer i längden.

Vart har du fått det ifrån? 8350 drar ca 100-150w mer vid 4.8-5Ghz än till exempel 3770k http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie... 120w i det här testet om du kollar på 3770k vs 8350 vid 4.8Ghz, strömförbrukning ökar sjukt exponentiellt med 8350 så vid 5Ghz så skulle skillnaden vara ännu större om man nu fick upp en IB i de hastigheterna.

Skrivet av Friterad:

Vad Tivook citerade: Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden.

Det där tror jag inte heller stämmer. Intels TDP är inte vad processorn drar utan ett värde för vilken värmeutveckling som processorkylaren måste klara av att leda bort. En processor som Haswell som är svårskyld kan alltså få rätt hög TDP fast den drar relativt lite osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Gigabyte 990FXA-UD7 1699 kr (ej nyskick)
http://www.sweclockers.com/nyhet/17117-gigabyte-bekraftar-amd...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169829-gigabyte_990fx...

550W tror jag icke räcker till en dator som också ska ha grafikkort och annat kul som man använder tillsammans med denna 220TDP cpu. Jag hade räknat med 700w och 80+ silver minst, men visst, småsaker det http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Kylarn ser bra ut, för att vara något av ett krav till denna cpu..

nu orkar jag inte längre.. AMD E BÄÄÄST!

Nu förstår jag inte det är ett MSI kort jag har, missar jag något?

Jag vill gärna tro att nätdelen pallar med det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Nu förstår jag inte det är ett MSI kort jag har, missar jag något?

Jag vill gärna tro att nätdelen pallar med det.

Jadu, ingen annan med såpass billiga moderkort har gått ut o sagt att deras moderkort klarar dessa cpu'er, just saying. att gigabyte marknadsför sin topmodell som "kompatibel" säger väl också något om konkurrenternas, eller?

8120 @ 5GHz med två gtx 570 drog mig ca 600w, så njaae, men visst jag tänker inte utesluta något.
Här finns lite att gämföra med: http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie...

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Går den att klocka över 5.5 GHz och mer så köper jag den direkt!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Jadu, ingen annan med såpass billiga moderkort har gått ut o sagt att deras moderkort klarar dessa cpu'er, just saying. att gigabyte marknadsför sin topmodell som "kompatibel" säger väl också något om konkurrenternas, eller?

8120 @ 5GHz med två gtx 570 drog mig ca 600w, så njaae, men visst jag tänker inte utesluta något.
Här finns lite att gämföra med: http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie...

Ok, nu hänger jag med när det gäller moderkortet, nja så kan det vara men det vet vi inte ännu men troligtvis har du rätt..

Nätdelen, ja du den klämmer ur sig 730w fast till en låg effektivitet ~76% samt att överstömskretsarna är inställda till att bryta vid 40A/12v lina.. Så ja jag vill gärna tro att den pallar det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vart har du fått det ifrån? 8350 drar ca 100-150w mer vid 4.8-5Ghz än till exempel 3770k http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie... 120w i det här testet om du kollar på 3770k vs 8350 vid 4.8Ghz, strömförbrukning ökar sjukt exponentiellt med 8350 så vid 5Ghz så skulle skillnaden vara ännu större om man nu fick upp en IB i de hastigheterna.

Det där tror jag inte heller stämmer. Intels TDP är inte vad processorn drar utan ett värde för vilken värmeutveckling som processorkylaren måste klara av att leda bort. En processor som Haswell som är svårskyld kan alltså få rätt hög TDP fast den drar relativt lite osv.

*facepalm* jag sa "dom här" alltså FX 9xxx, 220 på dom, en bra bit lägre än ALLA Intel cpu'erna som var
med där på den bench du visade

Permalänk
Skrivet av Friterad:

*facepalm* jag sa "dom här" alltså FX 9xxx, 220 på dom, en bra bit lägre än ALLA Intel cpu'erna som var
med där på den bench du visade

lägre? en 8350 drar 364W (4.8ghz) gämfört med en väl bättre presterande (och äldre) 3570k på 267W i 5ghz. Om nu 5Ghz är vad "dom här" nya cpu'erna går i, så är det en bra bit högre än intels. och dagen de presenterar priserna så är jag här och väntar

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

*facepalm* jag sa "dom här" alltså FX 9xxx, 220 på dom, en bra bit lägre än ALLA Intel cpu'erna som var
med där på den bench du visade

Vafan snackar du om? 9xxx är en överklockad 8350, man kan alltså kolla på vad en 8350 drar i 5Ghz å få en hyfsad uppfattning vad FX-9590 och FX-9370 kommer dra (testerna är för hela system så man kan bara se skillnaden mellan processorerna inte vad själva processorn drar). TDP är inte vad en processor drar för övrigt. Det kan ge en hum om hur mycket den kommer dra men inget specifikt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Itchy Trojan:

Jadu, ingen annan med såpass billiga moderkort har gått ut o sagt att deras moderkort klarar dessa cpu'er, just saying. att gigabyte marknadsför sin topmodell som "kompatibel" säger väl också något om konkurrenternas, eller?

8120 @ 5GHz med två gtx 570 drog mig ca 600w, så njaae, men visst jag tänker inte utesluta något.
Här finns lite att gämföra med: http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie...

Skrivet av skruvis:

Ok, nu hänger jag med när det gäller moderkortet, nja så kan det vara men det vet vi inte ännu men troligtvis har du rätt..

Nätdelen, ja du den klämmer ur sig 730w fast till en låg effektivitet ~76% samt att överstömskretsarna är inställda till att bryta vid 40A/12v lina.. Så ja jag vill gärna tro att den pallar det.

Tänkte bara flika in med en sak i diskussionen.

Mycket riktigt kommer de nya processorerna inte stödjas av alla AM3+-moderkort utan endast ett fåtal. En moderkortstillverkare vi pratat med säger att endast deras toppmodell har vad som krävs för att driva de nya modellerna tillförlitligt. Notera även att FX-9370 och i synnerhet FX-9590 är handplockade exemplar och bör således dra mindre än en överklockad FX-8350 eller FX-8320.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tänkte bara flika in med en sak i diskussionen.

Mycket riktigt kommer de nya processorerna inte stödjas av alla AM3+-moderkort utan endast ett fåtal. En moderkortstillverkare vi pratat med säger att endast deras toppmodell har vad som krävs för att driva de nya modellerna tillförlitligt. Notera även att FX-9370 och i synnerhet FX-9590 är handplockade exemplar och bör således dra mindre än en överklockad FX-8350 eller FX-8320.

Har ni fått reda på vad som "krävs"?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av skruvis:

Har ni fått reda på vad som "krävs"?

Hårdvarumässigt krävs en saftig VRM Skulle säkert "fungera" på många billigare moderkort också, men moderkortstillverkarna vill självklart kunna gå ut med officiellt stöd och veta att det kommer rulla på stabilt även efter lång tids användning. Kan tänka mig att det även behövs ett nytt BIOS för att få turbofrekvenserna att fungera som de ska.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

lägre? en 8350 drar 364W (4.8ghz) gämfört med en väl bättre presterande (och äldre) 3570k på 267W i 5ghz. Om nu 5Ghz är vad "dom här" nya cpu'erna går i, så är det en bra bit högre än intels. och dagen de presenterar priserna så är jag här och väntar

Skrivet av sKRUVARN:

Vafan snackar du om? 9xxx är en överklockad 8350, man kan alltså kolla på vad en 8350 drar i 5Ghz å få en hyfsad uppfattning vad FX-9590 och FX-9370 kommer dra (testerna är för hela system så man kan bara se skillnaden mellan processorerna inte vad själva processorn drar). TDP är inte vad en processor drar för övrigt. Det kan ge en hum om hur mycket den kommer dra men inget specifikt.

Nej men 220 och nära på 400 är stor skillnad och detta "hummet" har ett stort mellanrum.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Nej men 220 och nära på 400 är stor skillnad och detta "hummet" har ett stort mellanrum.

va? 220 är inte vad cpun drar, du förstår väl så långt? vad vi alla utgår ifrån är skillnaden mellan 8350 TPD på "dessa nyas" TDP, och sedan så gissar vi oss fram. 9590 är 8350 med högre klock, så en 8350 i 5ghz bör dra lika mycket som som 9590. dock, precis som Jakob sa, så kommer de såklart vara handplockade för att klara av dessa temperaturer och clocks, så det finns säkert möjligheten att den drar någon watt mindre. Men endast toppmodellerna i FXA-990 kommer klara av det, vilket öppnar upp för en ännu mindre skara intresserade köpare. Just sayin.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

220w TDP ,,, oklockbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

va? 220 är inte vad cpun drar, du förstår väl så långt? vad vi alla utgår ifrån är skillnaden mellan 8350 TPD på "dessa nyas" TDP, och sedan så gissar vi oss fram. 9590 är 8350 med högre klock, så en 8350 i 5ghz bör dra lika mycket som som 9590. dock, precis som Jakob sa, så kommer de såklart vara handplockade för att klara av dessa temperaturer och clocks, så det finns säkert möjligheten att den drar någon watt mindre. Men endast toppmodellerna i FXA-990 kommer klara av det, vilket öppnar upp för en ännu mindre skara intresserade köpare. Just sayin.

Varför läser du inte vad han jag citerade skrev? Det var han jag svarade på,
råkat citera flera på dig också kanske bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

220w TDP ,,, oklockbart!

Kan du ge mig rätt v75 rad för nästa lopp?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Sure, men gör det saken bättre? Om man kan lägga ut dem pengarna på dyra moderkort och nätaggregat (något jag inte kunde) så kanske man köper en bättre cpu då också? Jag vet att fx 8350 gör ett mycket bättre jobb än intel i samma prisklass, men när man pratar om en tdp på nästan 3 gånger den från intel, med kanske snarlik prestanda, så ser jag inte hur någon finner intresset.

Men om folk är beredda att lägga de pengarna på en plattform till FX-8350 så lär det ju inte vara några problem till en starkare processor. Eller brukar du se folk köra på 2000:- moderkort till Pentium Dual Core och 450:- moderkort till 3770K? Nä just det. Ju mer pengar man är beredd att lägga på en processor, desto mer pengar brukar man vara beredd att lägga på moderkort och andra komponenter. Som sagt är det inte ovanligt med att folk kör på ritkigt fina moderkort till sina FX-processorer.

Skrivet av Itchy Trojan:

Gigabyte 990FXA-UD7 1699 kr (ej nyskick)
http://www.sweclockers.com/nyhet/17117-gigabyte-bekraftar-amd...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169829-gigabyte_990fx...

550W tror jag icke räcker till en dator som också ska ha grafikkort och annat kul som man använder tillsammans med denna 220TDP cpu. Jag hade räknat med 700w och 80+ silver minst, men visst, småsaker det http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Kylarn ser bra ut, för att vara något av ett krav till denna cpu..

80+ Silver? Varför spelar det någon roll alls? Försöker du vara lustig eller är det något jag missar?

Skrivet av Itchy Trojan:

8120 @ 5GHz med två gtx 570 drog mig ca 600w, så njaae, men visst jag tänker inte utesluta något.
Här finns lite att gämföra med: http://www.bit-tech.net/hardware/2012/11/06/amd-fx-8350-revie...

Så.. En billigare modell av den strömhungrigare Bulldozer överklockad ordentligt, mot handplockad processor av den betydligt strömsnålare Piledriver som antagligen kör på lägre spänningar. Dessutom med 2st riktigt strömhungriga grafikkort. Och då maxar du runt 500W från nätaggregatet? Tror nog att ett 550W-aggregat klarar en strömsnålare piledriver med endast ett grafikkort galant. Dessutom lär det ju inte vara någon som orkar bry sig om de ynka kronor det hanldar om att få ett kvalitetsaggregat på 650-700W. Då har du 300W marginal och kommer undan med 700:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej men 220 och nära på 400 är stor skillnad och detta "hummet" har ett stort mellanrum.

Nu börjar jag fan tro att du driver med mig, skrev att det var för HELA SYSTEMET, alltså inte bara vad processorn drar (läser du vad folk skriver över huvudtaget?) det är även mätt vid väggen så försvinner 10% till där. Och när jag sa hum menar jag mer om det drar mycket eller lite

Här var en ganska bra summering vad TDP är för du verkar vara en aning förvirrad https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power du kan läsa i Intels och i AMDs datasheet annars, står samma sak där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

va? 220 är inte vad cpun drar, du förstår väl så långt? vad vi alla utgår ifrån är skillnaden mellan 8350 TPD på "dessa nyas" TDP, och sedan så gissar vi oss fram. 9590 är 8350 med högre klock, så en 8350 i 5ghz bör dra lika mycket som som 9590. dock, precis som Jakob sa, så kommer de såklart vara handplockade för att klara av dessa temperaturer och clocks, så det finns säkert möjligheten att den drar någon watt mindre. Men endast toppmodellerna i FXA-990 kommer klara av det, vilket öppnar upp för en ännu mindre skara intresserade köpare. Just sayin.

Nej, den drar inte 220W, det är aboslut jävla maxgräns för vad den tillåts dra. Den kommer med all säkerhet ligga under det i praktiken.

Permalänk
Medlem

Begreppet TDP betyder inte vad processorn drar i ström. Det betyder att kylaren måste avleda 220W värme för att processorn inte ska överhettas. Om man använder en kylare som ligger under 220W så kommer processorn överhettas. Däremot vet jag inte hur Intel använder detta begrepp.

Ibland undrar man liksom om man kommer från sweclockers.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Begreppet TDP betyder inte vad processorn drar i ström. Det betyder att kylaren måste avleda 220W värme för att processorn inte ska överhettas. Om man använder en kylare som ligger under 220W så kommer processorn överhettas. Ibland undrar man liksom om man kommer från sweclockers.

Man mäter inte ens ström i watt. Och om en processor aldrig får utveckla mer än 220W värme så kommer den aldrig någonsin vara mer effekthungrig än 220W heller. Liksom högstadiefysik. Hänger man på Sweclockers bör man ha koll på en så grundläggande sak.

Permalänk
Medlem

Thermal Design Power.. Redan det säger vad det handlar om!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, den drar inte 220W, det är aboslut jävla maxgräns för vad den tillåts dra. Den kommer med all säkerhet ligga under det i praktiken.

AMD och Intel använder ju TDP på lite olika sätt. För AMD tror jag det TDP är hur mycket värme som måste klaras föras bort från IHS'n vid full load. Läste i http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d... och intel räknar inte ens med turbo till exempel "During a turbo event, the processor can exceed its TDP power for brief periods".

Permalänk

Åh längtar faktiskt tills man läser massa reviews om dessa!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l