Hej folks, suget blev för stort efter jag läst på http://www.sweclockers.com/galleri/11164-cubienas så jag köpte mig HELA kittet inkl 1tb hdd o nätadapter, tror kalaset gick på runt 1800:-.. Nu i efterhand inser jag att jag har gett in mig i saker jag inte riktigt förstår, har läst o åter läst i 3 dyng på nätet utan att alls begripa ett sk*t, benen börjar tom domna, börjar faktiskt tappa tålamodet och tänka på sälja av allt... Men jag ger det chansen igen, med hjälp av er så ska jag lyckas
Vad är det jag vill uppnå, jo jag vill ha en liten egen NAS server i mitt nätverk där den ska agera som filserver, det är tänkt att jag ska strema filmer till min HTPC med xbmc..
Den skall också kunna ladda ner filer från torrent, helst från en dator från nätverket, eller gärna ett GUI som är kopplat mot nätet så jag kan komma åt den via internet, helst ska den kunna strema och ladda ner samtidigt utan att sacka ihop...
Hur lång har jag kommit med min installation? Jo, jag har tydligen instellerat debian "server" på minneskortet , micro kortet och enheten bootar upp, jag kan tydligen kommunicera med den genom (putty) SSH klient, har pingat www.google.com, tex o det verkar som den funkar iaf....
Nu till mitt dilemma , hur fungerar och hänger allt ihop?, hur ska jag instellera ett NAS på den, hur instellerar jag torrnet, hur instellerar jag min 1TB hdd i den? Ja, som ni ser så är jag urkass på att koda, jag har enbart hållt på med Windows sedan NT kom i princip, jag kan inte programmer.. Hoppas jag får den hjälp jag vill, för jag vill få igång S*kiten nu
O sist , funkar det här jag skrivit överhuvudtaget i praktiken?