8 eller 4 gig ram i nya macbook Air?

Permalänk

8 eller 4 gig ram i nya macbook Air?

Ska man välja 8 gig ram direkt eller kan man uppgradera med tiden i nya macbook air ? gör det stor sklillnad i spelen samt andra vanliga program kommer inte att använda så mycket spel annat än schack samt lite små progr am mm inget anvancerat bild eller 3d räcker det måhända med 4 eller är det värt 900 kr till vilket inte är så mycket pengar?

Permalänk

4GB räcker för dina behov. Vet inte om du kan uppgradera senare dock.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Om du tycker 900 kr är lite så tycker jag att du ska köra på 8 GB, mer framtidssäkert än 4 GB.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

4GB räcker rätt bra till det mesta, däremot så fungerar inte Air till spel i de flesta fall. Integrerade grafikkretsar är INTE gjorda för att spela med och prestandan är rätt låg.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

8 GB alla dagar i veckan.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Eftersom Air kör SSD så gå på 4 i min mening. Vid tung multitasking och framförallt 200 flikar öppna i webbläsare kommer 8gb vara bra, men prestandaförlusten märks mest när man använder mekanisk HDD då bristen på RAM överförs till HDD. SSD:n är långsammare än RAM men sjukt mycket snabbare än vanlig HDD så det bör vara lugnt.

Permalänk
Medlem

8 GB. Du kommer inte kunna uppgradera i framtiden och väljer du 8 GB kommer andrahandspriset höjas avsevärt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Air kan inte leverera någon prestanda alls, du kan lika gärna köra 4 GB.

Du nämnde spel i trådstart: Glöm det helt. Polarens Macbook Air brann upp och startade en skogsbrand för att han övervägde att installera Diablo 3 och spela det på Low i 640x480. Det går inte att spela.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Kör på 8GB nu, du kommer inte kunna uppgradera den i framtiden då RAM-minnena är fastlödda direkt på moderkortet. Annars hade dem inte kunnat göra den så tunn som den är. Tvivlar starkt på att du lär kunna öppna den själv utan att ta sönder skalet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Du nämnde spel i trådstart: Glöm det helt. Polarens Macbook Air brann upp och startade en skogsbrand för att han övervägde att installera Diablo 3 och spela det på Low i 640x480. Det går inte att spela.

Håller inte riktigt med, i5:an levererar förvånande med kraft och med HD4000 och dess efterföljare går det att lira enklare spel såsom WoW och liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Visst, ingen bör köpa Macbook Air för att spela på, det har man stationär PC för... men verkar gå förvånansvärt bra att spela på Intel HD 5000. 30-45 fps i Black Ops 2 osv... http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4PlRqt...

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

OSX behöver 8gb för att kännas smidigt, hade 4 och ja tycker de fylls upp väldigt snabbt.

kör på 8gb..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Håller inte riktigt med, i5:an levererar förvånande med kraft och med HD4000 och dess efterföljare går det att lira enklare spel såsom WoW och liknande.

Skrivet av Artso:

Visst, ingen bör köpa Macbook Air för att spela på, det har man stationär PC för... men verkar gå förvånansvärt bra att spela på Intel HD 5000. 30-45 fps i Black Ops 2 osv... http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4PlRqt...

Hårdvaran ja, osx nej. Spel som HoN, cod och allt steambaserat verkar vara fantastiskt dåligt kodat. Enda alternativet är att installera windows och förstöra poängen med en Macbook ^^
Även om det faktiskt gick att kyla blir datorn 100 grader på 3 minuter. Air är så sämst konstruerad, design före funktion är något jag avskyr.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CoZalon:

Hårdvaran ja, osx nej. Spel som HoN, cod och allt steambaserat verkar vara fantastiskt dåligt kodat. Enda alternativet är att installera windows och förstöra poängen med en Macbook ^^
Även om det faktiskt gick att kyla blir datorn 100 grader på 3 minuter. Air är så sämst konstruerad, design före funktion är något jag avskyr.

Ingen Macbook är gjord för att spela på, Inte Air heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Men designen är en del av funktionen, jag köpte en macbook air för att ha en dator som enkelt går att stoppa ner i väskan utan att ta mer plats än ett kollegieblock och som främst ska användas till att skriva och surfa på, då är jag beredd att offra kylförmåga och prestanda eftersom bättre funktion beträffande de egenskaperna troligen skulle ge en större dator.

Så själv tycker jag tvärt om att konstruktionen är utmärkt.

Permalänk
Medlem

4gb tar slut direkt, köp absolut med 8gb.

Permalänk
Medlem

Känner en som har en lite äldre Macbook Air med 2GB minne. Är överlag nöjd med datorn men skulle vilja uppgradera den till minst 4GB minne. Men, nej det går inte att uppgradera minnet...

Om du vill ha datorn en längre tid, köp med 8GB minne nu.
Om du vill ha en ursäkt att köpa en ny dator när 4GB börjar bli för lite, köp med 4GB nu.

Permalänk
Medlem

Jag har en Macbook air med 4gb. Med spotify, några flikar uppe i safari, word etc igång så käkar det en del minne. OSX är fruktansvärt bra på att växla minnet, men hade jag köpt en Air i dagsläget med 8gb hade jag gjort så.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk

Ok vad är det som tar minne så mycket kör på en något år gammal pc nu laptop med 4 gig ram å har aldrig haft nått problem med att ha ett par flikar å annat uppe å växla mellan men jag använder inte så mycket mer än 5 flikar åt gången ca å nått program samtidigt brukar jag inte köra alls , vet att 900 är lite pengar egentligen men det jag undrar e exakt vad är det som tar upp så mycket minne i osx kommer inte att spela nå avancerade spel ala call of duty eller battlefield på den samt kör jag ej nå avancerat photoshop eller så heller , är som sagt var bara shack , surf å räkningar å kanske nått lätare spel, räcker det kanske med 4 gig ändå för mig eller vad tror ni , det är ju upp till mig det vet jag men tar det längre tid att få min dator om jag ska ha 8 gig ram också eller?

Permalänk
Inaktiv

Köp 8GB, det går inte att uppgradera senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8GB så slipper du ju d bry... har den med 4GB och det är förlite!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Kör på 4GB om du bara ska surfa lite lätt med datorn. Tänker främst att det är en Air, då lär du inte ha mycket tunga problem uppe.

Nu får du berätta hela historien om skogsbranden!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

8GB

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Kör på 4GB om du bara ska surfa lite lätt med datorn. Tänker främst att det är en Air, då lär du inte ha mycket tunga problem uppe.

Nu får du berätta hela historien om skogsbranden!

Den klarar otroligt mycket, jag har 4 och det tar slut fort.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Det är tur att HoN och cod inte är riktiga spel. Men jag kan berätta en hemlighet för dig, när något är dåligt kodat så beror det inte på operativsystemet. Se bara hur bra tex blizzards spel flyter.

Tillbaka till topic så beror det ju helt på ändamålet. Vet någon hur mycket ram mac os tar egentligen? Vi vet ju att windows brukar käka en del.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Tillbaka till topic så beror det ju helt på ändamålet. Vet någon hur mycket ram mac os tar egentligen? Vi vet ju att windows brukar käka en del.

Ganska standard minnesanvändning (för mig) efter några dagar när program har startats och kraschat ett par gånger (tänker på Xcode och iOS-simulatorn).

Jag skulle inte kunna leva med 4 GB. Det vore dessutom idiotiskt att ta det om datorn ska få en hyfsad livslängd.

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem

Instämmer med anhängarna av 8 GB. Det går aldrig att ha för mycket ramminne och eftersom det är omöjligt att uppgradera senare tycker jag: kör, kör kör!

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

http://niklasblomqvist.se/dump/osxminne.png

Ganska standard minnesanvändning (för mig) efter några dagar när program har startats och kraschat ett par gånger (tänker på Xcode och iOS-simulatorn).

Jag skulle inte kunna leva med 4 GB. Det vore dessutom idiotiskt att ta det om datorn ska få en hyfsad livslängd.

Ja du har ju bara 256k i "sidor ut" så du har inga problem alls vad jag kan se?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Skrivet av tjarven:

Ja du har ju bara 256k i "sidor ut" så du har inga problem alls vad jag kan se?

Nix, inga problem! Jag använder dock i princip alltid mer än 4 GB RAM. På bilden har jag inte ens Xcode igång och ändå används 5,65 GB.

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem

8GB, pga att 900:- när du köper en dator för minst 9000:- inte borde spela någon roll.