Roamingavgifter inom EU kan skrotas 2014

Permalänk
Melding Plague

Roamingavgifter inom EU kan skrotas 2014

EU-kommissionen har röstat igenom ett förslag med målet att helt skrota roamingavgifterna för mobiltelefoni inom EU. Förhoppningen är att gynna konsumenterna och främja den internationella konkurrensen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej men så trevligt

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Äntligen får vi nytta av EU!

Permalänk
Avstängd

"There are around 100 operators in Europe and only four in the US. That’s not sustainable if we’re going to have a single market and investment. [...] Consolidation is not the aim. The aim is a single market, but if it means we get fewer, stronger operators, that’s good."

Fy för konkurrens, am I right?
Det känns som att det riktiga målet är att lättare kunna kontrollera den mobila datatrafiken.

Permalänk
Medlem

Nej men se, idioterna kan göra nåt provaktivt i alla fall

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Äntligen kan man använda mobildata när man hälsar på morsan i Sverige :3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Äntligen en bra nyhet från EU!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Skönt att vi har någon nytta av den där jävla pissunionen iallafall. Då kan ju Patrik Ekwall mfl porrsurfa utomlands utan att det kostar skjortan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

EU vill ju ta bort gränser och göra det lättare att resa och sånt, typ resa utan pass med nationellt ID, då är det bra att man kan ringa enklare utlands också.

Jag ringer aldrig till folk utomlands för att det är så jävla dyrt, men hade det varit billigare, så hade jag ringt oftare, dessutom hade min Engelska förbättrats.

Men jag hoppas inte det blir mindre aktörer på marknaden, det vore ju tråkigt om det bara fanns 3-4 aktörer på marknaden och alla var skit och blockerade VoIP, VPN, filtrer, övervakar, block trafik och censurerar Internet. Tar överbetalt, etc.

Permalänk
Keeper of Traditions

Att inte detta tagits fram tidigare är helt galet, men hellre sent än aldrig antar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Inte för att låta allt för negativ, men det kommer säkert en kolsvart baksida med detta.

Permalänk
Medlem

Gött, nu kanske man vågar sig utomlands trots allt!

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

EU kanske inte är fullt så dåligt ändå

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas EU skrotar CopySwede också!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Gött! Nu borde EU även se till att vi får ett tätt nät över Europa.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skönt att vi har någon nytta av den där jävla pissunionen iallafall. Då kan ju Patrik Ekwall mfl porrsurfa utomlands utan att det kostar skjortan

Fick upp samma artikel från aftonh***n i huvudet när jag läste rubriken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Inga roamingavgifter på våra gator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Fick upp samma artikel från aftonh***n i huvudet när jag läste rubriken

"Vem ska ta ansvar för det här??"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Men exakt vad betyder det praktiskt för oss? Att vi som har telia/tele2/telenor mm Fri surf, får surfa fritt i alla EU länder, eller att det fortfarande kostar/mb men mycket billigare än nu?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Otroligt hur snabbt dom kan göra klart detta, måste ju ha en baksida som sagt.
Kommer vi få betala en saftig avgift till alla teleoperatörer? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Men exakt vad betyder det praktiskt för oss? Att vi som har telia/tele2/telenor mm Fri surf, får surfa fritt i alla EU länder, eller att det fortfarande kostar/mb men mycket billigare än nu?

Förhoppningsvis att det abonnemang du tecknar i Sverige skall gälla med exakt samma villkor i hela EU. Så du kan sitta med "fri surf" nere i Portugal om du vill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Men exakt vad betyder det praktiskt för oss? Att vi som har telia/tele2/telenor mm Fri surf, får surfa fritt i alla EU länder, eller att det fortfarande kostar/mb men mycket billigare än nu?

Det som har kostat är ju just roamingavgiften, alltså kostnaden för att använda någon annans nät än hemnätet, och slopas den avgiften så blir det samma pris oavsett var du är, dvs fri surf blir fri surf oavsett om du är här eller i Grekland. EU blir som ett och samma land, sett till telefonnät. Du kan då även välja en utländsk operatör om du vill, som kanske har ett lägre pris än någon av de Svenska.

Detta är nog det första exemplet någonsin som visar på att "fri rörlighet för personer, varor och tjänster" inte bara är skitsnack. Nu fattas bara att de harmoniserar alkohollagarna och lite annat så kanske det kan bli någon verklig nytta med EU.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

EU gör något vettigt, se på tusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

"There are around 100 operators in Europe and only four in the US. That’s not sustainable if we’re going to have a single market and investment. [...] Consolidation is not the aim. The aim is a single market, but if it means we get fewer, stronger operators, that’s good."

Fy för konkurrens, am I right?
Det känns som att det riktiga målet är att lättare kunna kontrollera den mobila datatrafiken.

Bara det inte blir som i USA där det finns knappt en handfull operatörer
som styr allting och i princip har monopol så är det ju bara positivt detta!
Men skulle inte förvåna mig om många inom ett land väljer operatörer i det
egna landet kanske för att man känner till dem bättre och att dom är svenska osv.

Permalänk
Inaktiv

Är det bra för oss kunder om det blir ett fåtal gigantiska telekombolag som styr över marknaden?

Fast å andra sidan, är väl samma i sverige om vi kollar mobilt? Tele2, KorruptionsTelia, Comqviq och Tre?
Sen finns det små mindre operatörer som Halebop, men som i sin tur ändå ägs av Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warning__3:

Äntligen kan man använda mobildata när man hälsar på morsan i Sverige :3

Skickades från m.sweclockers.com

Protip: TeliaSonera har samma mobilavgifter i sverige, finland, danmark, estland och på åland åtminstonde sen något år tillbaka

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Är det bra för oss kunder om det blir ett fåtal gigantiska telekombolag som styr över marknaden?

Fast å andra sidan, är väl samma i sverige om vi kollar mobilt? Tele2, KorruptionsTelia, Comqviq och Tre?
Sen finns det små mindre operatörer som Halebop, men som i sin tur ändå ägs av Telia?

Halebop är helt fristående från Telia sedan ca 2 år tillbaka.

Därför försvann det från Telia att det var gratis att ringa Halebop telefoner på deras Telia vänner.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Entusiast

Så klart Vodaphone blir ledsna. Det här hotar ju deras vinstmarginaler. Fast det är inte så fasligt dyrt att ringa och surfa inom Europa längre eftersom EU redan gått in och reglerat marknaden. De där riktiga chockfakturorna folk som gråter ut i Aftonbladet för att de elaka operatörerna har blåst dem på pengar kommer ju från Thailand och liknande och detta direktiv påverkar inte det alls. Tycker för övrigt inte ett dugg synd om folk som får betala 50 000 kr för att de var dumma nog att sitta och kolla på SVT play på stranden i Phuket i två veckor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte för att låta allt för negativ, men det kommer säkert en kolsvart baksida med detta.

Skrivet av Hellowiener:

Fy för konkurrens, am I right?
Det känns som att det riktiga målet är att lättare kunna kontrollera den mobila datatrafiken.

Mer övervakning åt folket!

OBS! Sarkasm!

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd

Men dom verkar inte göra något mot abonnemang som ringer gratis till andra inom samma operator men dyrt till andra som inte har samma operatör.

Det skapar ett klass-samhälle och förstärker segrationen genom att folk ur olika kretsar och ofta ur olika socioekonomisk tillhörighet penaliseras för att kommunicera med varandra vilket leder till att de mer sällan kommunicerar vilket leder till att broar inte byggs.

Dessutom är det en form av vendor lock-in när man inte kan byta operatör utan det behöver kosta extra att ringa sina bekanta och leda till att andra ringer än mindre ofta vilket leder till att sociala relationer förstörs, vilket kan leda till social isolation, psykisk ohälsa och depression.