Databas för visalisering av data

Permalänk
Medlem

Databas för visalisering av data

Jag har tagit ut månadsrapporter av min försäljning. Varje månad är en textfil fylld med olika data så som försälning/artikelnummer, förs. per klockslag, etc. Mitt mål är att analysera dessa lite och ta fram grafer, men jag gissar att jag måste sätta in allt i en databas innan det går.

Finns det något sätt/program för att sammanställa mina textfiler till en databas som sedan kan användas av excel eller något annat program väl lämpat för ändamålet?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag trodde Excel var gjort för just detta (bla). http://office.microsoft.com/en-us/excel-help/create-a-chart-H...
Men det beror nog på lite hur mycket data det rör sig om.

Permalänk
Medlem

kolla upp pivot tables i Excel

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag trodde Excel var gjort för just detta (bla). http://office.microsoft.com/en-us/excel-help/create-a-chart-H...
Men det beror nog på lite hur mycket data det rör sig om.

Skrivet av Pomser:

kolla upp pivot tables i Excel

Jag har 60 textfiler där namnen är ÅÅÅÅ MM (ex. 2008 05). Varje fil innehåller mängder med olika rapporter, varierar runt 1000 rader per dokument. Ser bl.a ut såhär:

Avknoppningsrapport Datum 2013-04-01 > 2013-04-30 Utskriftsdatum : --------------------------------------------------------------------- jkihgfd ===================================================================== asdfghjk --------------------------------------------------------------------- - ------------ *** Total XXX Person ===================================================================== - % Antal Summor 0 Adsö X% 00 YKsj X% X 000 Tkdsm X% X 0 <ERROR> X% X 0 <ERROR> X% X --------------------------------------------------------------------- *** Total XXXXXX Huvudgrupper ===================================================================== - % Antal Sortgrupper ===================================================================== - % Antal 00 XXX XXX% XX,00 -XXX

Dold text

och det jag tänkte börja experimentera med är följande:
(Ibland finns en extra rad med före &/efter)

Timmar ===================================================================== - 12-13 - 9,72% XXX,X 13-14 - 9,33% XXX,X 14-15 - 15,38% XXX,X 15-16 - 8,99% XXX,X 16-17 - 17,80% XXX,X

Problemet är att jag vill ha grafer som hämtar data från en viss rubrik i samtliga dokument (t.ex Timmar ovan). Kan excel verkligen göra detta? Jag sitter och försöker mig på UltraEdit för att ta ut den data jag vill ha i ett excelvänligare format, men det är sjukt komplicerat om man vill använda någon Batch funktion vilket verkar krävas för flera filer.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Det verkar som om du kommer få skriva en del parsers/regexp (eller/och macro i just UltraEdit) för att få ut datan till ett vettigare format. Skoj/mardröm beroende på ens kunskaper och filernas format (eller i värsta fall oformat).
Jag önskar dig lycka till (ej sarkasm).