Stora problem med Asus Gtx 770

Permalänk

Stora problem med Asus Gtx 770

Vet inte om någon kan hjälpa mig men drar efter halmstrån.
Jag införskaffade ett Asus Geforce Gtx 770 här om dagarna då mitt tidigare Gtx 465 börjat bli lite till åren. Hur som haver har min dator presterat långt under förväntningarna och till och med sämre än det föregående grafikkortet. Tänkte om någon har samma erfarenhet eller rent av hjälpa mig.?

Till att börja med är ju inte resterande delar några rymdraketer direkt men samtidigt inte allt för kassa. Skriver ut datorspecifikationerna nedan. Jag har dessutom formaterat om burken för att försäkra mig om att inga gamla drivrutiner etc låg i bakgrunden och segade ner kalaset. Samtliga drivrutiner är i senaste versionen förutom just grafikkortet där jag märkte en lite (liten) uppgång då jag använde v. 320.08 istället för 320.18.

Tilläggas kan dessutom vetskapen att det spelar ingen roll vilket spel jag kör, allt från CSGO, Grid 2, BF3 osv. presterar sämre och till och med såpass risigt att det märks markanta frysningar, eller kanske snarare extrema dippar i fps'en.
I Grid 2 är det så illa att folk inte kör om mig, de kör igenom mig...

Temperaturen på grafikkortet ligger hittills runt 40 grader och CPU'n runt 60 grader när jag spelar och går sällan över 40% av sin kapacitet (enl. aktivitetshanteraren). Även att problemet är det samma på Windows 7 som Windows 8.

Kan det vara så illa att mina resterande komponenter flaskhalsar så till den milda grad att jag får ut sämre prestanda med ett Gtx 770?

Hur som helst, ser gärna att folk diskuterar med mig vad som kan vara fel eller om någon kanske har liknande så jag slipper känna mig ensam.

Specifikationer:
Intel Core i7 860 @ 2.80GHz
8 GB RAM @ 1333MHz
1 TB @ 7200 rpm
ASUS Geforce GTX 770
Gigabyte GA-P55A-UD3
PSU: 650W
Windows 8 Professional 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thundertable:

Vet inte om någon kan hjälpa mig men drar efter halmstrån.
Jag införskaffade ett Asus Geforce Gtx 770 här om dagarna då mitt tidigare Gtx 465 börjat bli lite till åren. Hur som haver har min dator presterat långt under förväntningarna och till och med sämre än det föregående grafikkortet. Tänkte om någon har samma erfarenhet eller rent av hjälpa mig.?

Till att börja med är ju inte resterande delar några rymdraketer direkt men samtidigt inte allt för kassa. Skriver ut datorspecifikationerna nedan. Jag har dessutom formaterat om burken för att försäkra mig om att inga gamla drivrutiner etc låg i bakgrunden och segade ner kalaset. Samtliga drivrutiner är i senaste versionen förutom just grafikkortet där jag märkte en lite (liten) uppgång då jag använde v. 320.08 istället för 320.18.

Tilläggas kan dessutom vetskapen att det spelar ingen roll vilket spel jag kör, allt från CSGO, Grid 2, BF3 osv. presterar sämre och till och med såpass risigt att det märks markanta frysningar, eller kanske snarare extrema dippar i fps'en.
I Grid 2 är det så illa att folk inte kör om mig, de kör igenom mig...

Temperaturen på grafikkortet ligger hittills runt 40 grader och CPU'n runt 60 grader när jag spelar och går sällan över 40% av sin kapacitet (enl. aktivitetshanteraren). Även att problemet är det samma på Windows 7 som Windows 8.

Kan det vara så illa att mina resterande komponenter flaskhalsar så till den milda grad att jag får ut sämre prestanda med ett Gtx 770?

Hur som helst, ser gärna att folk diskuterar med mig vad som kan vara fel eller om någon kanske har liknande så jag slipper känna mig ensam.

Specifikationer:
Intel Core i7 860 @ 2.80GHz
8 GB RAM @ 1333MHz
1 TB @ 7200 rpm
ASUS Geforce GTX 770
Gigabyte GA-P55A-UD3
PSU: 650W
Windows 8 Professional 64-bit

Testa att ladda ner Futuremark och se vilka slags GPU poäng du får där, då¨kan du utesluta andra komponenter även om jag inte tror att det är något fel på resten av systemet. Du kan ju råkat ha fått en trasig GPU.

Permalänk
Medlem

Hur längesen var det du formaterade? Windows brukar indexera en del i början, så kör du allt från en och samma hårddisk kanske det blir lite tungt. Därav frysningarna som du märker av.

Permalänk

Tack för svaren.

Jag har gjort ett 3Dmark-test nu, resultatet finns via länken. Ser de ok ut? När programmet körde sina fysik-tester låg datorn o harvade på ~7-15 fps, känns ju lagom bra.
http://www.3dmark.com/3dm/816699

Jag började med att avinstallera alla drivrutiner i Windows 7 för att sedan märka att kortet inte presterade, därav gjorde jag en formatering, passade på att slänga in Win 8, men problemen fortsatta att infinna sig, så svårt att se att det skulle vara problemet? Men ja, jag kört allt via en och samma hårddisk.

Permalänk

Dina resultat i 3DMark är ju inte alls normala men mest tycker jag det verkar som att det är processorn inte presterar som den ska. Graphics score (GPU) i det tyngsta testet verkar bra men physics score (CPU) är alldeles för lågt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Låter som om du har fått ett dåligt exemplar gällande grafikkort! En flaskhals å din processors vägnar må finnas, men den borde absolut icke finna sig i att orsaka denna typ av symptom. Du kanske borde stresstesta din CPU lite(Prime95? Används det fortfarande?), bara för att vara säker att det trots allt inte är den.

Hursomhelst med tanke på de symptom du upplever som ditt system uppvisar och att det endast är ditt grafikkort som det ändrats på sistone, och att omformatering av systemet, nytt OS, drivrutiner etc inte hjälpt så är det nästan garanterat den det är fel på. Det är min personliga tolkning och slutsats baserad på den information du gett oss!

Visa signatur

Balle

Permalänk

Ny GPU borde bota dina problem tycker jag också!

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •

Permalänk

SÅ det blir att bege sig till Netonnet med andra ord och oral-argumentera lite alltså. Tur att jag köpte den i fysisk butik så jag slipper skicka det fram och tillbaka. Hur som helst störande i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Hej Thundertable! Physics score i 3Dmark är din processors prestanda. Som det ser ut för mig, som inte testat 770 i 3D mark, men ändock läst mig till vad du borde få här: http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx... så ser det ut som att ditt grafikkort presterar precis som det skall.

Din processor i 2.8 Ghz är en hel del i underkant på vad du faktiskt borde behöva... Det är inte så särskilt många procent av vad en haswell till exempel faktiskt presterar. Du har VÄLDIGT lite physics poäng faktiskt. Sitter inte vid min egen dator, så kan inte kolla vad du faktiskt borde ha i physics, för att stötta ditt grafikkort, men ändå.

Antingen provar du clocka processorn till det allra yttersta, vet inte exakt hur de äldsta processorerna clockar, men min Sandy clockar som en gud i alla fall.

TLDR: Din processor är kass, du behöver uppgradera, då kommer förmodligen hela systemet att hänga med. Köp en SSD också, så får du en fin prestandaskjuts.

De där frysningarna du upplever känns mer hårddiskrelaterade än något annat, skulle prova med att byta den med. Lycka till!

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk

Knepigt alltså, alla har ni intressanta, kompetenta och olika förslag på vad som kan vara fel. Svårt. Ska pröva att testa CPU'n som du TEKGubben föreslog. Återkommer med information.

Permalänk

Som jag redan sagt så verkar det vara så att din processor underpresterar jämfört med vad den borde prestera. I det tyngsta grafiktestet så presterar ditt grafikkort så bra som det borde göra medan processorn underpresterar väldigt grovt. Kanske processorn blir för varm? Kanske överklockningen inte fungewrar om du överklockar?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Köpte nytt moderkort, processor samt ssd idag och kan informera att datorn flyter på bättre än någonsin
Nu är det bara dvd-romen som har försvunnit och syns inte till i varken enhetshanteraren eller bios (så vitt jag kan se), men det berör ju en annan forumdel.

Tack så mycket för hjälpen alla!

Permalänk

Det skulle kunnat bli billigare attt se över kylningen av din gamla processor men bra att du är nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har skrivit att din gpu bara ligger på runt 40%, men vad ligger din cpu på?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595