Permalänk
Medlem

Server fråga?

Hejsan!

Det är så att jag håller på med ett projekt(programmerar) och jag kompilerar mitt projekt en hel del gånger, där jag använder mig av en emulator som tar sin tid att ladda och öppna varje gång.

Så då undrar jag om detta skulle fungera om jag hostar en server liknande ftp-server lokalt och varje gång min fil uppdateras så sänds filen till min mail och jag kan köra filen på min mobil istället.

Mitt problem är att jag inte vet vilket program jag skall använda och hur detta kommer fungera?

Någon som har tips på något bra program som skulle fungera och kanske en liten länk till en guide om hur man får i ordning processen att filen skickas efter varje uppdatering?

Tackar:)

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl bara att programmera ett annat program som sitter och kollar av datumet för senaste ändringen av filen och skickar ett mail?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexz92:

Hejsan!

Det är så att jag håller på med ett projekt(programmerar) och jag kompilerar mitt projekt en hel del gånger, där jag använder mig av en emulator som tar sin tid att ladda och öppna varje gång.

Så då undrar jag om detta skulle fungera om jag hostar en server liknande ftp-server lokalt och varje gång min fil uppdateras så sänds filen till min mail och jag kan köra filen på min mobil istället.

Mitt problem är att jag inte vet vilket program jag skall använda och hur detta kommer fungera?

Någon som har tips på något bra program som skulle fungera och kanske en liten länk till en guide om hur man får i ordning processen att filen skickas efter varje uppdatering?

Tackar:)

Vilket språk och till vilken mobil programmerar du ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Android och Samsung.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att kompilera och installera rakt till mobilen? Så gjorde jag/vi på vårat kandidatarbete.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

tunnla ADB

Jag har själv använt en Debian server och använt SSH tunnel av ADB (protokollet för debugging för Android) över port 5037.
Exempel nedan för detta.

Låt oss säga du har två datorer då (servern heter S, lokal klient heter C).

  1. Installera android SDK på B för att få tillgång till adb programmet. Du behöver här inga "targets" om du inte vill. Du bör ha samma version på server och klient.

  2. Stoppa ADB på båda maskinerna genom att köra:

    adb kill-server

  3. Öppna SSH från klient till server (från C till S). Välj att tunneln ska ha en Remote Forward av porten 5037 som används av ADB.

  4. Anslut din enhet som du vill installera APK/debugga.

  5. Starta ADB på klienten genom att köra och du får se din anslutna enhet:

    adb devices

  6. Kör samma kommando på servern. Genom Remote Forward gjord hittas enheten på klienten (C) istället för att den startar upp ADB och letar på servern.

  7. Sitt nu på din server och kör dina favoritprogram men debugga din riktiga enhet över din tunnel.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dexz92:

Android och Samsung.

Finns ingen anledning att varken använda emulator eller att maila filer

Sätt mobilen i USB-Debuggning mode och sedan kör du appen direkt i mobilen istället

Ett annat alternativ är helt enkelt att inte stänga emulatorn, den kan du låta vara igång i bakgrunden.

Permalänk
Inaktiv

Kör du med ADT (deras utvecklingsmiljö med eclipse) så kan du bara koppla in mobilen med USB och trycka "Run". Så gör jag när jag kodar androidgrejjer. Skitsmidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dexz92:

Hejsan!

Det är så att jag håller på med ett projekt(programmerar) och jag kompilerar mitt projekt en hel del gånger, där jag använder mig av en emulator som tar sin tid att ladda och öppna varje gång.

Så då undrar jag om detta skulle fungera om jag hostar en server liknande ftp-server lokalt och varje gång min fil uppdateras så sänds filen till min mail och jag kan köra filen på min mobil istället.

Mitt problem är att jag inte vet vilket program jag skall använda och hur detta kommer fungera?

Någon som har tips på något bra program som skulle fungera och kanske en liten länk till en guide om hur man får i ordning processen att filen skickas efter varje uppdatering?

Tackar:)

Det finns automatiskt stöd i Eclipse för att köra den på mobilen vid kompilering. Kan du inte ha telefonen vid datorn du kodar på så kan du ju låta bli att stänga av emulatorn

Permalänk
Medlem

Det fungerar klockrent som dom ovan sagt att använda ADB, men har du som mig, en custom ROM, och inga drivrutiner till USB-Debugging, så använd Scatter. Där så kopplas mobilen till datorn (typ) via Wifi, och du kan skicka över filer från datorn till mobilen (eller mobilen>datorn), inge ladda upp på nån cloudservice och sen ladda ner osvosv... Utan du drar bara apkn till programmet, och voilá, apkn finns direkt på mobilen.

Skrivet av Haikarainen:

Kör du med ADT (deras utvecklingsmiljö med eclipse) så kan du bara koppla in mobilen med USB och trycka "Run". Så gör jag när jag kodar androidgrejjer. Skitsmidigt.

Off topic men, har du använt Android Studio istället? Sjukt mycket bättre och smidigare än eclipse

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det fungerar att koppla in mobilen till datorn och kompilera via Eclipse men det har strulet en hel del den senaste tiden när jag kör så, så jag undrade om det fanns något annat sätt att utföra det på.

@GuiceU nej det har jag inte, det ligger väl fortfarande i beta stadiet? Eller har jag helt fel? Hur fungerar det just nu? Vilka fördelar finns det jämförande med Eclipse. Nu blir jag lite sugen på att testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexz92:

Jo jag vet att det fungerar att koppla in mobilen till datorn och kompilera via Eclipse men det har strulet en hel del den senaste tiden när jag kör så, så jag undrade om det fanns något annat sätt att utföra det på.

@GuiceU nej det har jag inte, det ligger väl fortfarande i beta stadiet? Eller har jag helt fel? Hur fungerar det just nu? Vilka fördelar finns det jämförande med Eclipse. Nu blir jag lite sugen på att testa det

Joo, beta-stadiet är det i, men har faktiskt ingen aning vad som är beta i Android Studio, fungerar klockrent för mig! Är extremt mycket bättre än Eclipse, bättre "code completion", extremt mycket snyggare (Med "Darcula" temat då såklart), en massa bra inbyggda funktioner som är till för app-utveckling till Android Dock är det en ny "uppbyggnad" av projekten, så man fattar typ noll i början, men bara man vänjer sig så är det king!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.