Köpråd för speldator budget ~17k

Permalänk
Medlem

Köpråd för speldator budget ~17k

Hejsan!

Jag ska köpa mig en ny dator, som skall användas i huvudsyfte till spel samt programmering och söker därför efter synpunkter på den datorn jag hitintills har satt ihop. Att notera är även att datorn kommer att köras med fullsystems kryptering och därmed är en AMD-processor utesluten.

Den nuvarande kundvagn är följande: Länk
Är även medveten om fri frakt för sweclockers medlemmar, men har inte hunnit lägga till denna ännu.

Den upplösning jag kommer att köra spel i är 1920x1200.

Tacksam för hjälpsamma synpunkter angående hur jag kan förbättra detta hopplock.

Edit: Edit: Kan även tillägga att jag är studerande, så om någon råkar veta om något specialerbjudande så skulle det uppskattas (t.ex Mecenat).

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Skrivet av Kvicksilver:

Att notera är även att datorn kommer att köras med fullsystems kryptering och därmed är en AMD-processor utesluten.

Varför utesluter det en AMD-processor, om jag får fråga?

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem

Inget att tillägga förutom att Windows 7 home premium har en gräns på hur mycket ram man kan ha men jag vet ej om det var 16,32 eller 64 så bara du vet om det för du har plats med mer ram

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 156Current:

Varför utesluter det en AMD-processor, om jag får fråga?

Eftersom nyare Intel processorer har stöd för hårdvaruaccelererad kryptering, vilket jag är tveksam till om motsvarande AMD processorer har.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Skrivet av Kvicksilver:

Eftersom nyare Intel processorer har stöd för hårdvaruaccelererad kryptering, vilket jag är tveksam till om motsvarande AMD processorer har.

Alla Bulldozer- och Piledriver-processorer har stöd för hårdvarubaserad AES-kryptering (AES-NI): https://en.wikipedia.org/wiki/AES_instruction_set#Supporting_...

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 156Current:

Alla Bulldozer- och Piledriver-processorer har stöd för hårdvarubaserad AES-kryptering (AES-NI): https://en.wikipedia.org/wiki/AES_instruction_set#Supporting_...

Ser man på, det visste jag inte! Men då Intel processorerna fortfarande presterar bättre, så är det en Intel-processor jag kommer att skaffa.
Hade jag haft en mindre budget, eller varit intresserad av den inbyggda grafiken så hade det varit en annan femma.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Skrivet av Kvicksilver:

Ser man på, det visste jag inte! Men då Intel processorerna fortfarande presterar bättre, så är det en Intel-processor jag kommer att skaffa.
Hade jag haft en mindre budget, eller varit intresserad av den inbyggda grafiken så hade det varit en annan femma.

Fast för samma slant så kan du ju köpa en lättklockad FX-8350 4GHz BE och lägga de 1200 du sparar på ett bättre grafikkort? Sparar du in några hundralappar här och där så har du så att det räcker till ett 6GB Titan.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 156Current:

Fast för samma slant så kan du ju köpa en lättklockad FX-8350 4GHz BE och lägga de 1200 du sparar på ett bättre grafikkort? Sparar du in några hundralappar här och där så har du så att det räcker till ett 6GB Titan.

156, Intel står för kvalité. Man betalar mera för kvalité och något man litar på. Intel så skitbra och det är värt den extra tusenlappen i ett extrembygge.

har du någonsin sett en extrem gamingdator för 50 lax med amd processon? nej!

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat flera onödiga inlägg. Var vänliga och respektera TS frågeställning och håll er till ämnet.

/KimTjik

Permalänk

Du kan inte tänka dig att skänka bort datorn till en fattig gamer? Skämt åsido, datorn ser väldigt bra ut.

Visa signatur

Moderkort: Asus z77 m-pro Processor: i7 3700 @ 3.4Ghz Processorkylare: Corsair H100i Minne: Corsair Vengeance LP Red(2x8GB) DDR3 @1600Mhz Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 OC SSD: Samung 850 evo 500GB

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att mina köp inte på något sätt är bundna till just inet, utan förslag från t.ex cdon skulle också uppskattas.

Funderar även på om det är sant att grafikminne + ramminne båda räknas till den minnesgräns som lägre versioner av Windows 7 har, och i så fall om man bör lägga på en slant och köpa Professional.

Eftersom det vore skönt med en relativt tyst och kall dator (för överklockning samt placering i sovrum), så undrar jag också om det är värt att lägga ut pengar på extra chassifläktar?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite mer, är det värt att byta processorn mot en i5 4670k och sedan byta 780 mot 770 SLI?

Tacksam för input.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Har kollat runt lite mer, är det värt att byta processorn mot en i5 4670k och sedan byta 780 mot 770 SLI?

Tacksam för input.

nej, det skulle inte jag göra. det kommer alltid problem med sli.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk

@Kvicksilver Jag funderade också på att köra SLI men ångrade mig när jag hörde att det fanns microstuttering.
Du kan få 5% rabatt på cdon om du är medlem på sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pedermadsen:

@Kvicksilver Jag funderade också på att köra SLI men ångrade mig när jag hörde att det fanns microstuttering.
Du kan få 5% rabatt på cdon om du är medlem på sweclockers

Tack för videon och rabatt-tipset. Har hört talas om micro-stuttering sedan tidigare, men inte direkt haft någon insikt i hur det fungerar. Nu verkar 780 + i7 avsevärt mer lockande, men jag vet inte hur märkbart micro-stuttering är nuförtiden?

Jag är dock fortfarande fundersam över huruvida Windows 7 och dess minnesgräns påverkas av grafikminne + ramminne.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk

Micro stuttering beror på vilket spel du spelar och vem du är, vissa ser det och vissa andra.
Det där med windows 7 minnesgräns vet jag inget om.

Permalänk

Student säger du? Var då?

Det är mycket troligt att du genom lärosätet får gratis mjukvara så som Windows 7 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promotion:

Student säger du? Var då?

Det är mycket troligt att du genom lärosätet får gratis mjukvara så som Windows 7 Pro.

Ojdå, jag tror att jag lyckades formulera mig inkorrekt.

Jag studerar på gymnasienivå, dvs. att jag inte är vad man kallar för 'student' då jag inte ännu har tagit examen, men att jag har tillgång till mecenatkort och därmed har vissa 'studentrabatter'.

Har omformulerat mig i huvudinlägget.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Skrivet av Kvicksilver:

Ojdå, jag tror att jag lyckades formulera mig inkorrekt.

Jag studerar på gymnasienivå, dvs. att jag inte är vad man kallar för 'student' då jag inte ännu har tagit examen, men att jag har tillgång till mecenatkort och därmed har vissa 'studentrabatter'.

Har omformulerat mig i huvudinlägget.

Så du kan köpa via mecenat.se? Då kan du förmodligen handla W8 Pro för 549 kr. Jag förstår att du är ute efter W7, men tror inte de erbjuder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promotion:

Så du kan köpa via mecenat.se? Då kan du förmodligen handla W8 Pro för 549 kr. Jag förstår att du är ute efter W7, men tror inte de erbjuder det.

Precis, jag kan handla via mecenat. Dock är det som du säger, endast så att de erbjuder Windows 8 pro och inte Windows 7. Windows 8 har jag prövat och det är inget jag är ute efter/vill stödja.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14