AMD hoppar över smarta telefoner – satsar på gaming

Permalänk
Medlem

Om man läser lite mellan raderna så säger de i sort sett att även de rör sig bort ifrån "persondatorn" mot mindre och mobila enheter. Men inte just smarta telefoner.

Med andra ord lämnar även AMD sakta men säkert "entusiast" marknaden med högpresterande utbytbara enheter. Dom försöker bara linda in det fint genom att kalla det för att satsa på "gaming och underhållning"

Inget företag som vill överleva vänder sig tvärt emot en uppenbar marknads utveckling, hur gärna vi än vill.

Vad detta kommer leda till prestanda mässigt med mera, när det blir mer och mer mobilt, kan bara framtiden utvisa.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

Allt kan förändras. Har du inte lärt dig något från föregående lanseringar..... Allt kan vända men tydligen så är alla synska och kan spå framtiden......

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag tror att en del har en ganska bra bild av hur framtiden kommer se ut. Det är utvecklarna på de stora it företagen.
Om Nvidia backar från premiumkonsollerna för att satsa på andra grejer (som cloudcomputing och androidkonsoller) så tror jag inte att det kommer att vända och att AMD som inte ens satsar på sånt, plötsligt kommer bli bättre på det.

Skrivet av Slaktardej:

För att folk nöjer sig med små, simpla mobilspel...

Om du tittar på videon så kommer du se att det inte handlar om små mobilspel. Du kommer kunna spela alla spel som du kan spela på din pc. Och antagligen en drös som du inte kan spela på din dator.

Skrivet av -ronz:

Jag tror absolut inte att små Armbaserade konsoller är framtiden..

Fördelen för konsumenten är att du kommer kunna spela alla spel som du kan på en xbox elle ps4 men betalar en femtedel av priset.
Fördelen för utvecklarna är INGEN piratkopiering.

Tiden kommer nog utvisa om det är ett vinnande koncept. Nvidia,Google,Ouya,gamestick,mad catz med flera tror det iallafall hittills och jag tror vi kommer se en del fler stora players hoppa på tåget. Men du tror det inte.

Om det är ett vinnande koncept så är AMD inte med på det. Alla andra är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Om du delar ett vanligt datorspel/konsolspel på 1000 så får du innehållet/underhållningsvärdet av ett mobilspel.

Permalänk

Ganja, man!

Molnet kommer av att Microsoft, Intel och Nvidia har rökt på Folk vill inte ha pek-Windows, slöa laptops och hand-konsoller.

AMD tvingas av ekonomiska skäl att som enda företag ta ett vettigt beslut och satsa på produkter folk vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BalkLorden:

Molnet kommer av att Microsoft, Intel och Nvidia har rökt på Folk vill inte ha pek-Windows, slöa laptops och hand-konsoller.

AMD tvingas av ekonomiska skäl att som enda företag ta ett vettigt beslut och satsa på produkter folk vill ha.

Det jag pratar om är en förändring som jag är övertygad är till det bättre. Konsollmarknaden kräver en förändring, om den nya generationen hade varit något att ha och dessutom skulle hålla i framtiden så hade de kostat tiotusen. Istället släpper sony den billigaste konsollen de någonsin släppt och det är ändå en hel del pengar. Det finns helt enkelt inte en tillräckligt stor marknad med folk som vill betala dyra pengar för spelmaskiner för att utvecklingen ska gå vidare.

Om vi vill att utvecklingen ska gå framåt med bättre grafik så är molnet enda möjligheten.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Det kan ju också vara så att Nvidia fattat att framtiden för spel ligger inom billiga androidenheter och cloud computing.
AMD är ensam eftersom de andra fattat att det här är sista konsollgenerationen där jobbet görs i konsollen.

Men tänk så roligt om "alla" har fel.

Den teori nVidia och Microsoft satsar på är att PCns stagnerade försäljning visar att det är en döende plattform, att folk håller på att flytta över till smarttelelfoner och paddor.
Men det finns en alternativ teori: att PC försäljningen stagnerat för att man helt enkelt inte behöver uppgradera. En fem år gammal PC kör dagens spel bara fint. Det i sin tur beror på att konsollhårdvaran inte ändrats på sju år, och att alla spel görs för att kunna köras på konsoll. Spelen driver sedan flera år inte längre hårdvaruutvecklingen på PC (det är därför klagomålen idag inte längre är "min dator är för långsam för att köra spelet X" utan "min dator är för långsam för att köra spelet X i 120 fps i mycket hög upplösning med allt ögongodis enableat").

Om cirka ett år, när de första next-generation konsollspelen börjar dyka upp till PC, kommer vi att få se vilken teori som stämmer. Om det visar sig att det sitter tiotals miljoner gamers som har gamla datorer som visserligen ger 30 fps i Skyrim men som inte orkar med next-gen spelen, och om AMD fortfarande är de enda som satsar på stationär prestanda, då kan AMD ha dragit en vinstlott.

EDIT

Skrivet av anon179444:

Om vi vill att utvecklingen ska gå framåt med bättre grafik så är molnet enda möjligheten.

Molnet ger inte bättre grafik, molnet ger processorkraft. Molntjänster kan möjligen ge dig smartare fiender, men inte ett FPS i 4K upplösning.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd

Cloud computing är bara för länder med inftastruktur för det och det kommer dröja många många år innan det funkar. Pcn kommer att vara starkast 15 år framåt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Tiden kommer nog utvisa om det är ett vinnande koncept. Nvidia,Google,Ouya,gamestick,mad catz med flera tror det iallafall hittills och jag tror vi kommer se en del fler stora players hoppa på tåget. Men du tror det inte.

Nog är det ett vinnande koncept men vi kommer nog inte vara där den här generationen.

Ouya har redan en ganska hög input delay på kontrollerna så att spela Borderlands 2 genom cloud skulle göra den här delayen även längre. Man skulle vara tvungen att göra något åt nätet vi har och försöka få ner pingen så man kan få en vettig responstid.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Konsoler är ett döende släkte i vilket fall som helst.

Om de är döende, varför säljs det mycket fler konsolspel än PC-spel?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Döende stjärnor är större och lyser starkare än alla andra. Frågan är om klassiska konsoler har en marknad i framtiden. De kan vara för nischade och för hårt styrda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Ja, jag tror att en del har en ganska bra bild av hur framtiden kommer se ut. Det är utvecklarna på de stora it företagen.
Om Nvidia backar från premiumkonsollerna för att satsa på andra grejer (som cloudcomputing och androidkonsoller) så tror jag inte att det kommer att vända och att AMD som inte ens satsar på sånt, plötsligt kommer bli bättre på det.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8fZQGu...

Om du tittar på videon så kommer du se att det inte handlar om små mobilspel. Du kommer kunna spela alla spel som du kan spela på din pc. Och antagligen en drös som du inte kan spela på din dator.

Fördelen för konsumenten är att du kommer kunna spela alla spel som du kan på en xbox elle ps4 men betalar en femtedel av priset.
Fördelen för utvecklarna är INGEN piratkopiering.

Även om detta kan vara framtiden så är vi nog inte där inom 10år.
Jag kan dock tänka mig att man har ett moln i källaren(inte i en stad 100mil bort) om 15-20år och någon smartTV istället för konsol.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Men tänk så roligt om "alla" har fel.

Den teori nVidia och Microsoft satsar på är att PCns stagnerade försäljning visar att det är en döende plattform, att folk håller på att flytta över till smarttelelfoner och paddor.
Men det finns en alternativ teori: att PC försäljningen stagnerat för att man helt enkelt inte behöver uppgradera. En fem år gammal PC kör dagens spel bara fint. Det i sin tur beror på att konsollhårdvaran inte ändrats på sju år, och att alla spel görs för att kunna köras på konsoll. Spelen driver sedan flera år inte längre hårdvaruutvecklingen på PC (det är därför klagomålen idag inte längre är "min dator är för långsam för att köra spelet X" utan "min dator är för långsam för att köra spelet X i 120 fps i mycket hög upplösning med allt ögongodis enableat").

Om cirka ett år, när de första next-generation konsollspelen börjar dyka upp till PC, kommer vi att få se vilken teori som stämmer. Om det visar sig att det sitter tiotals miljoner gamers som har gamla datorer som visserligen ger 30 fps i Skyrim men som inte orkar med next-gen spelen, och om AMD fortfarande är de enda som satsar på stationär prestanda, då kan AMD ha dragit en vinstlott.

Jag tror att en del är för stora för att ha fel. Om vi tycker att vi borde ha bättre konsoller så är det ändå M$ och Sony som bestämmer vad vi kommer köpa.
Din alternativa teori är en analys som jag helt och hållet med om. Konsollen är flaskhalsen som bromsar utvecklingen. För att spelen ska fortsätta utvecklas så måste det finnas en bred bas av köpare som består av casual konsollägare. De köper inte hårdvara för 10-20 tusen.
Lösningen på det hela är att flytta hårdvaran till molnet där den utnyttjas mer effektivt.
När det gäller PCn så är det ju inte som du skriver bara AMD som satsar på hårdvara. Nvidia är väl mig veterligen "ganska" aktiv på GPU fronten och jag hörde attett företag som heter Intel gör CPUer.

Skrivet av _Merc_:

Cloud computing är bara för länder med inftastruktur för det och det kommer dröja många många år innan det funkar. Pcn kommer att vara starkast 15 år framåt.

De länder som inte har en fungerande infrastruktur är länder där det inte säljs vidare mycket spel nu heller. Jag misstänker att en majoritet av spelen säljs i USA/EUROPA/Japan och inte i Angola.

Skrivet av Pimpim666:

Nog är det ett vinnande koncept men vi kommer nog inte vara där den här generationen.

Ouya har redan en ganska hög input delay på kontrollerna så att spela Borderlands 2 genom cloud skulle göra den här delayen även längre. Man skulle vara tvungen att göra något åt nätet vi har och försöka få ner pingen så man kan få en vettig responstid.

Jag håller med. Ouya var ett kickstarter projekt som visade vägen. Det kommer starkare hårdvara hela tiden. Det tar ju inte sju år mellan generationskiftena, snarare sex månader. Men det behövs inte så väldigt mycket processorkraft för konsumenten.

När det gäller responstiden vid streaming så är det hela i sin linda och kommer göras förbättringar men jag tycker redan nu att det funkar ganska bra. Jag har kört en del på gaikai och onlive.

Permalänk

Innan batterierna utvecklas ordentligt så ser jag ingen idé att satsa stort på bätbara enheter om man inte har överdrivet med resurser.

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Sparka ut bulldozer skiten och gör en refresh på Stars arkitekturen så är dem iaf på rätt spår. Arkitekturen är alldeles för nischad för en vanlig användare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att någon sketen arm processor driver alla mina spel i 4K om några år, det är nog antingen ett AMD 109xx eller Nvidia 9xx. Men nog vill jag inget hellre än att byta ut det 30cm långa monstret som sitter i datorn...

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Molnet ger inte bättre grafik, molnet ger processorkraft. Molntjänster kan möjligen ge dig smartare fiender, men inte ett FPS i 4K upplösning.

Jag tror du tänker på world of warcraft eller något. I molntjänster sköts grafiken i molnet.

Skrivet av BergHa:

Även om detta kan vara framtiden så är vi nog inte där inom 10år.

Vi är där redan nu. I USA har det funnits ett tag och i Frankrike så kan man få det via kabel tvn. Jag misstänker att Comhem och viasat kommer erbjuda det snart.
Du kan prova själv här: https://games.onlive.com/go/signup

Permalänk

Inte en marknad för vaddå, exakt?

Skrivet av anon179444:

Det jag pratar om är en förändring som jag är övertygad är till det bättre. Konsollmarknaden kräver en förändring, om den nya generationen hade varit något att ha och dessutom skulle hålla i framtiden så hade de kostat tiotusen. Istället släpper sony den billigaste konsollen de någonsin släppt och det är ändå en hel del pengar. Det finns helt enkelt inte en tillräckligt stor marknad med folk som vill betala dyra pengar för spelmaskiner för att utvecklingen ska gå vidare.

För ett antal år sedan lämnade Sony medium-end marknaden och började konkurrera med Microsoft i high-end för att det knappt fanns någon medium-end att tala om. Du får det att låta som om både PS4 och XBox One är dömda på förhand och inte kommer att sälja. Och den "enda möjligheten" ger jag inte mycket för. Att uppkoppling mot ett gäng google servers (stordatorsystem över internet) skulle vara den enda lösningen är inte realistiskt. Google försöker bredda sig igen, antagligen eftersom deras cloud computing inte blev den succé dom väntat sej (vem vill ha alla sina dokument liggandes på googles servers med risken för kapade konton?). Så man drog ut ett kort ur häcken och det visade sig vara cloud computing för videospel den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Jasså det visste jag inte, påvisa fakta gärna, givetvis måste du inkludera digital försäljning också, som steam och origin etc.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det är ju därför de har hoppat av racet om premiumkonsollerna. Dyra men ändå lågpresterande jämfört med en pc.

Fast det här är inte riktigt sant. Nvidia förlorade konsolerna därför att de inte har tekniken AMD har. Säger sig självt att Nvidia inte kan konkurrera med en APU-lösning från AMD när det kommer till konsoler. Och gällande lågpresterande vet jag inte om jag håller med. Xbox One och PS4 har rätt duglig hårdvara och färre lager mjukvara underlättar att få loss kraften.

Skrivet av anon179444:

Och när det gäller androidkonsollerna så är ju AMD överhuvudtaget inte med. Nvidia har sin egen shield, Ouya kör tegra, och jag kan lova dig att Googles inte kommer köra AMD. De satsar ju inte på små ARMbaserade processorer.

Små Armbaserade konsoller poppar ju upp som svampar ur jorden nu. Det är för att alla har fattat att det är framtiden. Alla utom AMD vill säga.

Jag tror inte att ARM är framtiden vad gäller gaming, lösningarna är alldeles för klena. Visst kan det vara trevligt att spela något lättare spel på sin tablet eller telefon, men det kommer dröja ett bra tag innan det finns en ARM-baserad krets som kan konkurrera i prestanda med den typ av PC-hårdvara som finns i PS4 och Xbox One. Mini-konsoler är en fluga gissar jag på, det är troligare att man kommer strömma sitt spel från mobil/tablet till TV än att ha en klen, dedikerad maskin kopplad till TVn. Nvidia Grid eller Onlive tror jag helt enkelt inte på.

Skrivet av Aleshi:

AMD avsäger sig därmed sina framtidsmöjligheter.
Det är inte lätt att ha en halv bransch. AMD borde ha lärt sig detta vid det här laget.

Konkurrensen är redan stenhård, vad har AMD för unik teknik de kan stå på? Nvidia går det inget vidare för, trots att de försökt i flera år. Bara för att mobila enheter är en framtida tillväxtmarknad så innebär det inte att det är den enda framtida tillväxtmarknaden. AMD är ansträngt, att ge sig in i kampen om mobilerna vore bara dumt som det ser ut nu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vi är där redan nu. I USA har det funnits ett tag och i Frankrike så kan man få det via kabel tvn. Jag misstänker att Comhem och viasat kommer erbjuda det snart.
Du kan prova själv här: https://games.onlive.com/go/signup

Går tyvärr inte, nätet här är inte nog utvecklat än(har 100Mbit men det är så jävla överbokat att man inte ens kan se en 720p stream på kvällarna). Verkar också vara jävligt långt till närmsta server, ping deluxe?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Jasså det visste jag inte, påvisa fakta gärna, givetvis måste du inkludera digital försäljning också, som steam och origin etc.

Konsolspel säljer 2000% (eller 20 gånger) fler spel än PC enligt den här: http://i.imgur.com/jnkL1cE.png

http://www.youtube.com/watch?v=GW6xFKP9OQM

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Njae. Visst man "nöjer" sig med det om man i skolan
har rast och inte har något att göra, eller kanske
när man sitter på buss, tåg, i bilen (ej föraren då givetvis).
Eller har allmänt tråkigt när man väntar på något osv.
En "gamer" skulle aldrig nöja sig med mobilspel i längden.

Och till den som sa att konsoler är ett döende släkte:
Det lär ta ett tag innan det "dör".
Skulle tro att sålänge det krävs dyrare datorer för
en bra spelupplevelse så kommer konsolen finnas.
Android konsoler verkar meningslösa då dom
(i alla fall som det ser ut nu)
ej är långlivade om du jämför med en "äkta" konsol.
Dom kommer bara spela mobilspel alltså kan man lika gärna
koppla in mobilen till en TV och köra på med handkontroll via Bluetooth.
T.ex Ouya har totalt värdelös hårdvara jämfört med mid-range telefonerna.

Någon annan som tror Ouya blir en flopp?

Permalänk
Medlem

Cloud computing och bärbara enheter, naaa jag är ytterst tveksam att folk kommer sitta och lira typ BF5/CoD MW5 etc etc på en sketen surfplatta eller en "moln"-konsol. Känns som att det kommer krävas en jävla bandbredd för att BÅDE köra i typ 1440p och samtidigt ha bra latency för multiplayer. Men vem vet, i framtiden kanske...5-10 år då.
Dessutom så kommer bärbart aldrig slå helt i arbetslivet. Liksom ska folk sitta och designa och projektera en bro eller en byggnad med ett pekfinger eller ska man skriva ett långt PM/artikel/Bok eller dylikt med en surfplatta, tror inte det va...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

"Vädigt starka produkter"? Inom serversegmentet så svänger ju Kepler GK110 åttor runt allt vad AMD har. Och Nvidia jobbar ju aktivt för den här utvecklingen till skillnad från AMD. Det är ju därför de har hoppat av racet om premiumkonsollerna. Dyra men ändå lågpresterande jämfört med en pc.

Och när det gäller androidkonsollerna så är ju AMD överhuvudtaget inte med. Nvidia har sin egen shield, Ouya kör tegra, och jag kan lova dig att Googles inte kommer köra AMD. De satsar ju inte på små ARMbaserade processorer.

Små Armbaserade konsoller poppar ju upp som svampar ur jorden nu. Det är för att alla har fattat att det är framtiden. Alla utom AMD vill säga.

Du menar alltså att Nvidia hoppade av racet om premiumkonsolerna då de har starkare produkter än AMD?
Eller menar du att AMD skulle ha hoppat av racet om premiumkonsolerna? Vad är premiumkonsolerna om inte Xbox och PlayStation?

Nvidia har ju knappast haft någon framgång senaste tiden med Tegra ändå. Det är mycket pengar i sjön om inte industrin hoppar på. Nvidia Shield är inte ännu lanserad och förväntas ju knappast ha någon högflygande framtid framför sig - samma sak gäller Ouya, som bara är ute i testexemplar. För AMD att lägga korten för att konkurrera på detta lågprisområde vore fullkomligt banalt då det är ett koncept som det saknar underlag att antaga skulle kunna nå någonstans.

Det är ju uppenbart att Nvidia och Ouya-gänget tittat på Angry Birds försäljning sedan flera år och tänkt att en konsol med Angry Birds kommer gå hem. Men då missar man det faktum att alla redan har en telefon som kan spela konsolens spel - så vad fasiken är syftet...

ARM-baserade konsoler är inte mer än framtidens misslyckade trend. Så mycket vågar jag påstå på rak arm. Det finns inget som helst underlag till att antaga att det är ett koncept som går hem i handeln. Av den anledningen är det klokt av AMD att låta bli att konkurrera på en redan övermättat och överambitiös marknad som drivs av konsumenternas mest impulsiva drag.

Permalänk

Känns bra att iallafall ett företag prioriterar oss entusiaster (Y)

Kör hårt AMD. Hoppas på en rejäl comeback!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

De länder som inte har en fungerande infrastruktur är länder där det inte säljs vidare mycket spel nu heller. Jag misstänker att en majoritet av spelen säljs i USA/EUROPA/Japan och inte i Angola.

Wat? Skojar du eller?
Tror du det är en liten mängd data som ska skickas konstant fram och tillbaka?

Tänk dig hur det fungerar:
Först måste maskinen skicka data genom ditt nätverk, som går till någon server
för att "be" om lite extra prestanda i ett spel.
Ja då ska också maskinen skicka data om vad det är för något,
som sedan "molnet" ska processa och skicka tillbaka.

Jag är inte riktigt säker på att det kommer funka så fint för alla
då det beror på din hastighet och responstid.
Sedan så vet vi inte hurivida MS kommer ha uppe dessa mängder av servrar i evigheter.
I framtiden kanske något stängs ner. Tänk också på att du inte får extra prestanda
om du inte har internet inkopplat eller om det nu stängs av.

Det är på alla vis bättre med att ha hårdvaran själv, inga störningar
och allt som kan förekomma. Det man kommer använda "molnets kraft" till
vad jag hört är mest till spel med stora världar då detta moln kan
rendera den delen av världen du inte ser. Vilket i och för sig kan vara ganska bra.
Återstår att se skillnaden mellan dom båda konsolerna i höst.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat utav Amd. Glad att dom kan få in lite kapital, så att dom kan konkurrera hårdare mot nvidia och intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Konkurrensen är redan stenhård, vad har AMD för unik teknik de kan stå på? Nvidia går det inget vidare för, trots att de försökt i flera år. Bara för att mobila enheter är en framtida tillväxtmarknad så innebär det inte att det är den enda framtida tillväxtmarknaden. AMD är ansträngt, att ge sig in i kampen om mobilerna vore bara dumt som det ser ut nu.

Kontors-PC är en döende marknad, det är sedan länge laptops som tagit över där och laptops ersätts allt mer av plattor och hybrider. Hur ser en normal dator ut 2020? Utöver riktiga spelmaskiner så är det tablets/hybrider och telefoner som trådlöst ansluter till tangentbord, mus och skärm vid behov. Att gå in i tablets men inte telefoner är som att ge upp den marknanden redan från start. Vilken marknad är de då kvar i processormässigt 2020? Ska de bara tillverka grafikkort? Vad är då AMD som inte redan gamla ATi var?

Tycker de ska satsa stenhårt på att få in Jaguar i telefoner, och vid sidan av det se om de inte kan bygga en Jaguar+ för PC och server. De har redan bättre IPC än deras stationära processorer trots en slimmad design, en sådan i 4GHz skulle inte vara otrevlig.

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Konsolspel säljer 2000% (eller 20 gånger) fler spel än PC enligt den här: http://i.imgur.com/jnkL1cE.png

http://www.youtube.com/watch?v=GW6xFKP9OQM

Dina källor är ... ehh, jag saknar ord.

Här är några vettiga.
http://www.pcworld.com/article/2032331/surging-pc-game-sales-wont-wither-when-new-consoles-appear-expert-says.html
http://business.time.com/2013/02/11/game-over-why-video-game-console-sales-are-plummeting/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celoz:

Jag tvivlar på att någon sketen arm processor driver alla mina spel i 4K om några år, det är nog antingen ett AMD 109xx eller Nvidia 9xx. Men nog vill jag inget hellre än att byta ut det 30cm långa monstret som sitter i datorn...

Jag tror du har rätt. Du är en gamer och kommer nog ha kvar din dyra pc och så även jag. Men jag tror att den stora masssan (som spelutvecklare riktar sig till) kommer lira lite då och då på någon billig ARM sticka eller via processorn inbyggd i tvn. I fin 4k. Men det streamas från en server. Arm processorn är ju bara klienten.

Skrivet av BalkLorden:

För ett antal år sedan lämnade Sony medium-end marknaden och började konkurrera med Microsoft i high-end för att det knappt fanns någon medium-end att tala om.

Jag förstår intte vad du pratar om. Antal år sedan? Vad var Medium/high end? Kan du utveckla?

Skrivet av BalkLorden:

Du får det att låta som om både PS4 och XBox One är dömda på förhand och inte kommer att sälja.

Tvärtom. Jag tror de kommer sälja väldigt bra. Men jag är också övertygad om att det här är den sista generationen av konsoller där alla beräkningar görs lokalt. Och därför är det en återvändsgränd för AMD.

Skrivet av BalkLorden:

Att uppkoppling mot ett gäng google servers (stordatorsystem över internet) skulle vara den enda lösningen är inte realistiskt. Google försöker bredda sig igen, antagligen eftersom deras cloud computing inte blev den succé dom väntat sej (vem vill ha alla sina dokument liggandes på googles servers med risken för kapade konton?). Så man drog ut ett kort ur häcken och det visade sig vara cloud computing för videospel den här gången.

Du verkar förvirrad. Google är inte molnet. Alla servers är inte google servers.

Skrivet av Valiumballong:

Fast det här är inte riktigt sant. Nvidia förlorade konsolerna därför att de inte har tekniken AMD har. Säger sig självt att Nvidia inte kan konkurrera med en APU-lösning från AMD när det kommer till konsoler. Och gällande lågpresterande vet jag inte om jag håller med. Xbox One och PS4 har rätt duglig hårdvara och färre lager mjukvara underlättar att få loss kraften.

Jämfört med en PC så är de mellanklassare i Radeon HD 7700- och 7800-serierna. De är medelmåttiga redan när de släpps. Detta för att casuals inte betalar mer. Du kan läsa den här artikeln om du vill veta hur Nvidia "förlorade" konsollerna. AMD fick det ingen annan ville ha.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16699-nvidia-playstation-4-a...

Skrivet av Mr.Borka:

Du menar alltså att Nvidia hoppade av racet om premiumkonsolerna då de har starkare produkter än AMD?

Ja det menar jag. http://www.sweclockers.com/nyhet/16699-nvidia-playstation-4-a...

*** raderat ***

Skrivet av Friterad:

Wat? Skojar du eller?

Jag tycker det flyter på ganska ok. Inte som hemma men man får ju vad man betalar för. Och de bygger ju ut näten hela tiden så jag ser nog att det har framtiden för sig. Har du provat eller?

Redigerat