AMD hoppar över smarta telefoner – satsar på gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Om de är döende, varför säljs det mycket fler konsolspel än PC-spel?

Varför tar mobila enheter mer och mera andelar av 'casuals' från konsoler? Det finns logiskt sett ingen plats för konsoler imellan PC och mobila plattformar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Ja, men eftersom man kan använda samma arkitektur som man säljer till desktops, tablets och bärbara datorer är det en mindre uppoffring vad gäller chiputveckling. Det kräver fabrikskapacitet, givetvis, men det lär AMD ha tillgång till med tanke på deras svaga resultat de senaste åren. Vad menar du med "speciell" hårdvara? Det är en förhållandevis kraftfull GPU i paket med en åttakärning CPU. Nvidia har ingen x86-licens, de får inte utveckla en liknande lösning. Nvidia kan sälja en grafikkrets (som de gjorde till första Xbox:en och PS3) och skeppa löst, men det är en mer kostam lösning för konsoltillverkaren för då är det två företag som ska tjäna pengar och det blir mer kostamt att göra en komplett produkt av. Det handlar mindre om unikt tekniskt kunnande och mer om unik produkt.

Det är samma teknik i APU:erna som det är i deras vanliga desktoplösningar, AMD har inte behövt utveckla en konsolspecifik lösning från grunden utan har byggt på sin mainstream-teknik.

Visst är det samma teknik, det är ju x86 datorer. Jag tutar inte i Nvidias lur utan snarare intels med ett ett eget eller ett grafikort från nvidia, jag tvivlar på att det stod i kravspecifikationen att det skulle vara en integrerad del från ett företag. Hade någon annan kunnat fixa bättre prestanda till ett bättre pris men från två eller flera underleverantörer är jag ganska säker på att de tagit det istället. När jag säger att det inte är någon "speciell hårdvara" så menar jag dels det du skriver "man kan använda samma arkitektur som man säljer till desktops, tablets och bärbara datorer" men jag jämför också med en PC och isåfall är ju hårdvaran ganska medelmåttig. Om man nu antar att den här generationen ska finnas lika länge som de tidigare hade jag gärna sett att det hade varit mer krut i dem samtidigt som jag inser att det inte är ekonomiskt möjligt. Tyvärr. Missförstå mig rätt, jag har redan en wii u och planerar att köpa en x1 vid första prissänkningen, men jag hade gärna sett att de hade varit bättre.

Huruvida Nvidia har den snabbaste lösningen eller inte spelar ingen större roll. Det som spelar roll är hur mycket du säljer och vad du tjänar per såld produkt. AMD ligger efter, men långt ifrån lika mycket som de ligger efter Intel på processorsidan. Titan är ingen volymprodukt, det är ingenting Nvidia tjänar särskilt mycket pengar på. Halo-produkter har man ur marknadsföringssynpunkt och inget annat.
Att Intel kommer att ta en stor del av kakan får man nog räkna med.

Visst är det så! Och Nvidia säljer ju bättre än AMD. De har ju inte tappat lika mycket som de har gjort på CPUsidan, sant. Men det går ju inte bra och frågan är om det kommer gå bättre eller sämre i framtiden, du vet vad jag tror.
Titan säljer nog inte så mycket, men marknadsföring är viktigt för den framtida försäljningen och att AMD sedan har bra kort på pappret men så dåliga drivrutiner att den faktiska upplevelsen är som ett kort som kostar hälften är ju också en typ av marknadsföring.
Jag hoppas och tycker att AMD borde rycka upp sig då konkurrensen gör att utvecklingen går snabbare men jag bara inte se det. Jag tror inte de kommer finnas kvar i varken CPU eller GPU branschen om sex-sju år.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Jag måste ha missat något. Menar du att Nvidia har slutat göra grafikkort till stationära datorer??? Och intel gör inga processorrer till dem heller??? På riktigt?

De säljs även till stationära datorer, men är byggda för tablets/bärbara och optimerade för lägre energiförbrukning, inte maximal prestanda. J.f.: Haswell.

Citat:

När det gäller spel i molnet så är du ju helt ute och cyklar. Det spelar ingen roll vilken typ av spel det är. Det streamas ju precis som en videofilm. Det enda som kan vara problem är lagg (och det är ett problem) Och det här riktar sig inte till hardcore gamers. Det är inte de som har pengar.

Det går bra att streama ett spel som WoW, som funkar precis lika bra i 15 fps som i 60 och där 0.2 sekunders fördröjning mellan att du klickar och nånting händer inte ens märks, det funkar inte lika bra i ett twich-intensivt FPS.

Sen har vi det faktum att molnprocessning är ganska långsam. Alla uppgifter går inte att parallelisera effektivt, det finns ett betydande overhead, och det är fortfarande besvärligt att flytta stora datamängder. Ta emot positionsinformation, dela upp det i paket, dela ut paket till maskiner i molnet, hämta in resultaten från molnmaskinerna, rendera en högupplöst bildruta, komprimera videon, och streama framen, allt på 1/60 sekund? Glöm det.

Molntjänster blir skitbra för casual gaming, det är som gjort för att köra Farmville, men förvänta dig inte bättre grafik.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Molntjänster blir skitbra för casual gaming, det är som gjort för att köra Farmville, men förvänta dig inte bättre grafik.

Jag skulle våga lägga pengar på att vi kan förvänta oss bättre grafik än farmville

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Varför tar mobila enheter mer och mera andelar av 'casuals' från konsoler? Det finns logiskt sett ingen plats för konsoler imellan PC och mobila plattformar.

Exakt!

Skrivet av Bananas2thebeat:

De säljs även till stationära datorer, men är byggda för tablets/bärbara och optimerade för lägre energiförbrukning, inte maximal prestanda. J.f.: Haswell.

Det går bra att streama ett spel som WoW, som funkar precis lika bra i 15 fps som i 60 och där 0.2 sekunders fördröjning mellan att du klickar och nånting händer inte ens märks, det funkar inte lika bra i ett twich-intensivt FPS.

Sen har vi det faktum att molnprocessning är ganska långsam. Alla uppgifter går inte att parallelisera effektivt, det finns ett betydande overhead, och det är fortfarande besvärligt att flytta stora datamängder. Ta emot positionsinformation, dela upp det i paket, dela ut paket till maskiner i molnet, hämta in resultaten från molnmaskinerna, rendera en högupplöst bildruta, komprimera videon, och streama framen, allt på 1/60 sekund? Glöm det.

Att Intel satsar på att göra processorer som drar mindre energi och har mindre dånade fläktar hindrar dem inte från att ha mycket högre prestanda än vad AMD kan åstadkomma. Intel har ju förintat AMD så pass att de helt har gett upp att tävla i prestandasegmentet. Eller för dig kanske prestanda betyder ok mellansegment? Och Nvidia är ju likandana. AMD har ingenting som är i närheten av Nvidias prestanda. Och ingenting på gång den närmaste tiden heller vad det verkar.

Moderatorn har förbjudit mig att kommentera ditt trollande om farmville.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Exakt!

Att Intel satsar på att göra processorer som drar mindre energi och har mindre dånade fläktar hindrar dem inte från att ha mycket högre prestanda än vad AMD kan åstadkomma. Intel har ju förintat AMD så pass att de helt har gett upp att tävla i prestandasegmentet. Eller för dig kanske prestanda betyder ok mellansegment? Och Nvidia är ju likandana. AMD har ingenting som är i närheten av Nvidias prestanda. Och ingenting på gång den närmaste tiden heller vad det verkar.

Moderatorn har förbjudit mig att kommentera ditt trollande om farmville.

Intel har förintat.. Redan där börjar man ana hur pass objektiv du är. Visst AMD har skjutit över sina prioriteringar men de har knappast förintat AMD. Sedan att Nvidia även de ska ha förintat AMD.. Snälla människa. Läser du igenom dina egna kommentarer innan du publicerar dem? HD7970 GHZ edition presterar som ett GTX 680 (GTX 770) till ett pris av ett GTX 670 eller ibland tom. under dessa. GTX Titan är inget kort som ska räknas in eftersom det är extremt nischat. Vänta med dina domedagsprofetior tills AMD släppt sin nya generation av GPU:er. En sak är dock säkert. Nvidia har inte förintat AMD sedan 8800-seriens dagar. Att säga att Nvidia har förintat AMD bevisar bara att du 1. är ett fanboy eller 2. Saknar verklighetsuppfattning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Sen AMD skapade HSA foundation så verkar "founders" ha delat upp marknaden. Titta senaste 6 månaderna inte någon av dem verka inkräkta på varandra längre. Så varför skulle AMD gå in på något som Qualcomm gör bättre., tom Samsung har Qualcomm i sina topp modeller. Mediatek finns i TV och TV-boxar. Imagination och TI(slutade som ARM producent - OMAP) säljer IP och custom till ARM producenter bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Om de är döende, varför säljs det mycket fler konsolspel än PC-spel?

Finns det verkligen några som tagit med all den digitala försäljningen där? Och som räknat med inkomster för månadsavgifter? Skulle tro att de som körde WoW när det var som störst inte köpte alla nya spel först. Sen har väl Steam aldrig släppt fullständiga försäljningssiffror?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

HD7970 GHZ edition presterar som ett GTX 680 (GTX 770) till ett pris av ett GTX 670 eller ibland tom. under dessa. GTX Titan är inget kort som ska räknas in eftersom det är extremt nischat. Vänta med dina domedagsprofetior tills AMD släppt sin nya generation av GPU:er.

Ah, du har rätt. Intel och Nvidia bygger bara grejer till tablets numera. Vad heter AMDs prestandamodeller som konkurrerar med intels prestandaprocessorer? Nej just det ja, de finns inte eftersom AMD har slutat göra prestandaprocessorer.
"Vänta med dina domedagsprofetior tills AMD släppt sin nya generation av GPU:er" Ja när kommer den egentligen? 7xxxserien kom en bra bit före Nvidias 600serien och nu har 700serien kommit. Hur länge ska vi hålla andan? Fatta att AMD har problem! Ska vi inte räkna 780 heller då för det är för likt titan?
Spännande!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Ah, du har rätt. Intel och Nvidia bygger bara grejer till tablets numera. Vad heter AMDs prestandamodeller som konkurrerar med intels prestandaprocessorer? Nej just det ja, de finns inte eftersom AMD har slutat göra prestandaprocessorer.
"Vänta med dina domedagsprofetior tills AMD släppt sin nya generation av GPU:er" Ja när kommer den egentligen? 7xxxserien kom en bra bit före Nvidias 600serien och nu har 700serien kommit. Hur länge ska vi hålla andan? Fatta att AMD har problem! Ska vi inte räkna 780 heller då för det är för likt titan?

Deras 8350 modeller är inte direkt så långt efter som du påstår. Sedan ska vi inte snacka om GTX 700 serien som är mest en rebrand av GTX 600 serien. Om du vill få det till att Nvidia är före så kan man inget annat än tycka synd om dig. GTX 780 är ett nerbantat GTX Titan och AMD planerar att släppa en ny serie med deras toppkort Hawaii i slutet av året. AMD har konkurrerat med Nvidia på alla plan sedan ett par år tillbaka. Att säga att Nvidia krossat dessa är brist på kunskap. Om nu intel bara utvecklar för tablets.. Hur förklarar du då att de släppt Haswell för enbart en månad sedan? Hur förklarar du att Nvidia valde att släppa GTX Titan och sedan GTX Titan LTE (GTX 780)?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Deras 8350 modeller är inte direkt så långt efter som du påstår. Sedan ska vi inte snacka om GTX 700 serien som är mest en rebrand av GTX 600 serien. Om du vill få det till att Nvidia är före så kan man inget annat än tycka synd om dig. GTX 780 är ett nerbantat GTX Titan och AMD planerar att släppa en ny serie med deras toppkort Hawaii i slutet av året. AMD har konkurrerat med Nvidia på alla plan sedan ett par år tillbaka. Att säga att Nvidia krossat dessa är brist på kunskap. Om nu intel bara utvecklar för tablets.. Hur förklarar du då att de släppt Haswell för enbart en månad sedan? Hur förklarar du att Nvidia valde att släppa GTX Titan och sedan GTX Titan LTE (GTX 780)?

Så nu är 780 kasst? Nyss var ju titan ett så extremt kort att det inte skulle räknas. "Om du vill få det till att Nvidia är före så kan man inget annat än tycka synd om dig." Om vi nu inte ska räkna titan så kan vi inte räkna 7990 och 690 heller, så vilka AMD kort menar du är bättre än gtx780? På vilket sett har jag fel när jag säger att Nvidia är före då???
Att Intel bara utvecklar för tablets var en dumhet som en annan AMD-evangelist sa. Enligt han så var det bara AMD som satsar på prestanda till skillnad från Intel och Nvidia som helt har gått in på mobilt nu. Det var när jag svarade på det som du hoppade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Visst är det samma teknik, det är ju x86 datorer. Jag tutar inte i Nvidias lur utan snarare intels med ett ett eget eller ett grafikort från nvidia, jag tvivlar på att det stod i kravspecifikationen att det skulle vara en integrerad del från ett företag. Hade någon annan kunnat fixa bättre prestanda till ett bättre pris men från två eller flera underleverantörer är jag ganska säker på att de tagit det istället.

Ja, visst är det så, men som det ser ut idag kan ingen göra det om de vill tjäna pengar på det.

Skrivet av anon179444:

När jag säger att det inte är någon "speciell hårdvara" så menar jag dels det du skriver "man kan använda samma arkitektur som man säljer till desktops, tablets och bärbara datorer" men jag jämför också med en PC och isåfall är ju hårdvaran ganska medelmåttig. Om man nu antar att den här generationen ska finnas lika länge som de tidigare hade jag gärna sett att det hade varit mer krut i dem samtidigt som jag inser att det inte är ekonomiskt möjligt. Tyvärr. Missförstå mig rätt, jag har redan en wii u och planerar att köpa en x1 vid första prissänkningen, men jag hade gärna sett att de hade varit bättre.

Klart att vi som konsumenter gärna vill ha mer, men hårdvaran som finns i kommer att räcka till mycket och är betydligt bättre ställd för framtiden än vad PS3 och 360 var.

Skrivet av anon179444:

och att AMD sedan har bra kort på pappret men så dåliga drivrutiner att den faktiska upplevelsen är som ett kort som kostar hälften är ju också en typ av marknadsföring.

Det här är bara dumheter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Det här är bara dumheter.

O Rly? http://www.sweclockers.com/nyhet/16260-amd-radeon-plagas-av-ojamna-renderingstider

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/news/24748/amd-says-frame-pacing-beta-d...

Fixar inte detta problemet? Då har man ju inget att klaga på längre..
Halva priset för bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Så nu är 780 kasst? Nyss var ju titan ett så extremt kort att det inte skulle räknas. "Om du vill få det till att Nvidia är före så kan man inget annat än tycka synd om dig." Om vi nu inte ska räkna titan så kan vi inte räkna 7990 och 690 heller, så vilka AMD kort menar du är bättre än gtx780? På vilket sett har jag fel när jag säger att Nvidia är före då???
Att Intel bara utvecklar för tablets var en dumhet som en annan AMD-evangelist sa. Enligt han så var det bara AMD som satsar på prestanda till skillnad från Intel och Nvidia som helt har gått in på mobilt nu. Det var när jag svarade på det som du hoppade in.

GTX Titan är precis som tex. Ares till för extrema entusiaster. Deras bantade version är mer för mainstream kunder.

Suck.. Men Nvidia som lider av problem med sitt surround och har problem med BF3 då? Ska det ignoreras bara för att du tycker det? AMD har fixat sina drivrutiner en hel del medan Nvidias verkar fortfarande lida av samma problem som de gjorde vid Jul. Nu rabblar du bara en massa strunt för att du ska kunna kasta skit på AMD. Problemet är att AMD (även om de må ha problem med sina drivrutiner) inte är de enda. Intel har inte levererat en fungerade drivrutin till sina HD-serie GPU:er på hur länge som helst och Nvidia lider av som sagt problem med annat än just MS. Bla att man inte kan köra BF3 på vissa av deras kort utan artifakter och att deras multiskärmstöd är ett skämt. Ska vi snacka om prestandan hos deras HD-serie kort som inte ens i närheten av AMDs APUer när det kommer till GPU prestanda? Nu har vi kommit tillbaka till orsaken varför AMD finns i båda konsolerna av nya generationen. Intel har bättre CPUer.. inget snack om saken men du får det att låta som AMD inte haft en susning på 10 år. AMDs GPU sida är väldigt stark och de säljer faktiskt GPU:er i takt med Nvidias. Detta går inte att förnekas och det är bra för slutkunden att det finns lite balans på marknaden. För annars blir det som på CPU sidan där Intel mer och mer snålar med vissa komponenter eller fokuserar på GPU ist för CPU i ett desperat försök att nå upp till AMD nivåer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

GTX Titan är precis som tex. Ares till för extrema entusiaster. Deras bantade version är mer för mainstream kunder.

Du undviker min fråga. Om vi nu inte ska räkna titan så kan vi inte räkna 7990 och 690 heller, så vilka AMD kort menar du är bättre än gtx780? Du skrev "Om du vill få det till att Nvidia är före så kan man inget annat än tycka synd om dig." På vilket sett har jag fel när jag säger att Nvidia är före??? Vilket kort är bättre än 780? Sucka på den du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Du undviker min fråga. Om vi nu inte ska räkna titan så kan vi inte räkna 7990 och 690 heller, så vilka AMD kort menar du är bättre än gtx780? Du skrev "Om du vill få det till att Nvidia är före så kan man inget annat än tycka synd om dig." På vilket sett har jag fel när jag säger att Nvidia är före??? Vilket kort är bättre än 780? Sucka på den du.

Nej. Jag räknar inte in 7990 och GTX 690. Du har fel eftersom du påstår att Nvidia totalt krossar AMD vilket är långt ifrån sanningen. Om du tog dig tid att försöka läsa igenom mina kommentarer så hade du insett vad jag påpekar. Historiken påpekar att den som är före idag inte behöver händelsevis vara det imorgon.. AMD är ett nog stort hot för Nvidia för att de ska ta sig tid och släppa GK110 trots att de vid flertalet tillfällen avfärdat kortet. Varför? Jo, för att de känner sig hotade av AMD och det gör man väl inte om man kört över AMD?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej. Jag räknar inte in 7990 och GTX 690. Du har fel eftersom du påstår att Nvidia totalt krossar AMD vilket är långt ifrån sanningen. Om du tog dig tid att försöka läsa igenom mina kommentarer så hade du insett vad jag påpekar. Historiken påpekar att den som är före idag inte behöver händelsevis vara det imorgon.. AMD är ett nog stort hot för Nvidia för att de ska ta sig tid och släppa GK110 trots att de vid flertalet tillfällen avfärdat kortet. Varför? Jo, för att de känner sig hotade av AMD och det gör man väl inte om man kört över AMD?

Du undviker fortfarande min fråga. Om vi nu inte ska räkna titan så kan vi inte räkna 7990 och 690 heller, så vilka AMD kort menar du är bättre än gtx780? Du skrev "Om du vill få det till att Nvidia är före så kan man inget annat än tycka synd om dig." På vilket sett har jag fel när jag säger att Nvidia är före??? Vilket kort är bättre än 780?

I första kvartalet 2013 gick Nvidia med 78 miljoner dollar i vinst. Under samma period förlorade AMD 146 miljoner dollar. Men du menar att det går bra för dem alltså? De säljer alltså lika bra som Nvidia? På vilket sätt känner sig nvidia sig hotade av AMD? utveckla gärna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Du undviker fortfarande min fråga. Om vi nu inte ska räkna titan så kan vi inte räkna 7990 och 690 heller, så vilka AMD kort menar du är bättre än gtx780? Du skrev "Om du vill få det till att Nvidia är före så kan man inget annat än tycka synd om dig." På vilket sett har jag fel när jag säger att Nvidia är före??? Vilket kort är bättre än 780?

I första kvartalet 2013 gick Nvidia med 78 miljoner dollar i vinst. Under samma period förlorade AMD 146 miljoner dollar. Men du menar att det går bra för dem alltså? De säljer alltså lika bra som Nvidia? På vilket sätt känner sig nvidia sig hotade av AMD? utveckla gärna.

Medan AMDs grafikavdelning faktiskt gick plus. Har jag sagt att något kort är bättre än GTX 780? Nej. AMD finslipar på sin nya HD generation. Innan du börjar kackla hur Nvidia är överlägsen AMD så kanske du borde vänta tills nästa generation släpps? För just nu så jämför du ett kort som hade ett år på nacken redan när GTX titan släpptes. Nvidia känner sig hotade av AMD pga. att de fram tills Nvidia släppte Titan hade de snabbaste singelGPU kortet på marknaden. På samma sätt som AMD känner sig hotad av Nvidia. Detta är en jargong som hållit på sedan iaf slutet på 90-talet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det som pågår i USA med Edward är väl inget positivt för molnet.

är det inte så att gk110 är en till ytan ett större chip än Tahiti XT2.

Permalänk
Medlem

Inte så många som sitter och kör Crossfire.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Problemet för AMD är att plattor är något de oundvikligen måste satsa på om de inte vill hålla sig till prestandaorienterade maskiner eller servrar, där de inte har något att komma med. Och ska de hålla på med plattor så kan de lika gärna hålla på med telefoner. Det är inte mycket teknik som behövs för telefoner som inte också behövs för plattor. Så kompetensens och satsningarna inom området kommer de inte ifrån.

Så länge det inte är Android så klarar de sig nog, men de måste ha chip som passar till notebook – bärbara – innan de ger sig in på Tablet-PCs och hybrider seriöst. En Jaguar-lösning är fortfarande på tok för klent och har för klen GPU för att passa Windows-tablets. Med Qualcomm, Broadcom, Samsung, Apple, TI, Marvell, Freescale, ST-E osv på ARM för plattor/mobiler så kan de inte konkurrera och bara att skriva drivrutiner (grafik) till Android/Linux skulle ta flera år. Iaf innan det blir bra. Intel har iaf jobbat med att utveckla sina open-source under flera år. Imagination, Vivante, ARM Ltd och Qualcomm/Adreno gör inget annat. AMDs GNU/Linux-drivrutiner har inte ens alla features telefoner använder.

Dessa konkurrenter använder dessutom GF för tillverkning så varför ska de ta ARM IP och tillverkningskapacitet från dessa, GF är intresserade av att tillverka chip, anpassa de för tillverkning så de har något att sälja till fler än AMD. AMD kan utnyttja detta, det finns ju hard-macro anpassat till GF av de och ARM Ltd men till mobila kretsar vore det poänglöst. Jaguar, Semi-custom och nya APU:er plus ARMv8-implementation är ju enda vi ser de närmsta åren egentligen, allt annat är nog för långt fram för de själva att veta var de vill gå. De har ju inte presenterat något längre fram än Excavator.

På server kan man nog hoppas att man ser något innan Excavator runt 2015 iaf. Kaveri är i princip det som behöver passa bärbara och tablets om de inte vill skjuta den marknaden ännu längre för dem. Kaveri för dessa ser vi först 2014 så en bit kvar innan man kan ge något omdöme.

Skrivet av Jacob H:

Jag är fullt medveten om att det inte varit deras planer, någonting de kommunicerat om tidigare. Syftar på alla analytiker och dylikt som skrikit sig hesa om att det är en marknad AMD måste ge sig in på utan att kunna motivera varför eller vilken edge de skulle ha över armadan aktörer som redan finns där.

Tycker inte heller det är motiverat (att vissa diskuterat) vilket var det enda jag kommunicerade. Har man gjort sig av med det och valt att inte investera i att bygga upp kompetensen så har man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Så du menar att Nvidia ligger före AMD då de har en produkt du anser ligga i framkant?
Du missar ju den stora marknaden på ett sätt som inte kan vara annat än medvetet.

GTX780 är väl säkert fint. Men marknaden är ju mycket större än så och i de flesta segment levererar AMD så god prestanda för pengarna att Nvidias enda riktiga prestandafördel ligger i den uppfattade; renderingstiderna. Men det är inget som förväntas påverka gemene konsument - och den tekniskt insatta kan förmildra fenomenet tills dess att drivrutinerna kodats om.

Nvidia ligger i framkant ekonomiskt och i det högsta prestandasegmentet. Men att säga att de ligger före AMD i alla dess segment är felaktigt. Vilket gör att en distinktion i vad du menar med "Nvidia ligger före AMD". Av samma anledning som du antagligen inte säger att Volvo ligger för Volkswagen utan att specificera i vilken sektor.

Nvidia bör känna sig hotade av AMD genom dess breda portfölj och x86-licens vilket ger AMD en flexibilitet Nvidia inte idag besitter. Inte att nämna det faktum att AMD lyckas slå Nvidia, med sina enorma tillgångar, på fingrarna är väl i sig nämnvärt.

Permalänk

Gillas skarpt!

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det är ju ett stort åtagande att leverera till konsolerna då det är så stora volymer. Åtaganden som kräver personal. Personal som måste tas någonstans ifrån. Och satsar man på en sak tar det tid från något annat. Så när Nvidia säger att de inte var intresserade så tror jag på det. Det var garanterat inte för att AMD har unikt tekniskt kunnande. Det är ju ingen speciell hårdvara.
Nvidia har ju ganska mycket annat på gång. Vidare tror jag att det här kommer påverka utvecklingen av CPU/APU/GPU hos AMD. AMD har ju skurit ned personal i flera omgångar. Knappast inom konsolutvecklingen då det är garanterade pengar så det har ju varit inom de delarna. Så vi kommer antagligen få se resultatet av det. Tyvärr. Konkurrens är viktigt. Intel släpper ju bara processorer som är lite bättre än den tidigare generationen då det inte kommer något hot från AMD eller någon annan.

Det är så många fel här alltså. När chippet är färdigutvecklat kräver det inte mer personal från nVidia om de tillverkas i 1 miljon upplagor än om de tillverkas i 1 miljard. Det är jobb som sköts hos chiptillverkaren och inte hos chiputvecklaren. Och jo, det är viktigt att ha en processor i en konsol, nVidia har verkligen inget att egentligen komma med i de sammanhangen. Och jo, att ha ett SoC har antagligen varit ett krav då det pressar priset duktigt. Visst är det sant att de kanske kunde överväga ett alternativ med Intel-processor och nVidia-GPU om det var snabbare och billigare och samtidigt strömsnålare. Men det är inte så enkelt som att det skulle vara möjligt för Intel och nVidia att konkurrera med en Jaguar-APU. Jaguar har en extremt bra prestanda per watt, och AMDs grafikkort har varit före nVidia i prestanda/watt och prestanda/mm² sedan HD3000-serien. Ja bortsett från Tahiti som har lite mer fokus på beräkningshårdvara och nVidia lyckades aldrig ens tillverka dess tänkta konkurrent GK100.
Det är orimligt att en multichiplösning från nVidia och Intel varken skulle kunna vara billigare eller snabbare inom givet effektutrymme. Risken är att det skulle bli för strömhungrigt och för dyrt. Alternativt för nedskalat.

Skrivet av anon179444:

Inom GPU marknaden så ligger de ju mil efter! När 7970 släpptes så var det, det bästa som AMD kunde åstadkomma. Samtidigt hade Nvidia GK110 klar vilket Titan är en nedskalad version av och 780 sedan blev. De ligger alltså minst en generation efter Nvidia. Nvidia gör ju likadant som Intel, håller sig lite före motståndaren. Det räcker ju att vara bäst. Att släppa gk110 som 680 bara för att de hade kunnat är ju dålig ekonomi.
När det gäller tablets/hybrider så tror jag att intel kommer slakta när de väl kommer igång med SOC. Konkurrensen är stenhård och frågan är om AMD har vad som krävs för att finnas kvar i det långa loppet. På det hela så tror jag att konsolerna kommer att stå för betydligt mer än 20% av deras intäkter om en tre fyra år.

Skitsnack! GK110 syntes inte till ens i planering eller rykten när 7970 fanns att köpa i butik. På den tiden var det fortfarande det nerlagda och misslyckade GK100 som nVidia kämpade med att försöka få att fungera. AMD har länge haft ett övertag på prestanda/watt och prestanda/mm² jämfört med nVidia så det är verkligen de man ska vända sig till om man ska bygga konsol. AMD gick redan 2007 ut och sa att de inte tänkte använda det övertaget till att göra stora skrytbyggen till GPU-er, att de trots det haft högre presterande mellanstora GPU-er än nVidias enorma strömslukande dunderklumpar visar ju lite att de har rätt kompetens för att göra litet strömsnålt men snabbt.

Skrivet av Petterk:

Så länge det inte är Android så klarar de sig nog, men de måste ha chip som passar till notebook – bärbara – innan de ger sig in på Tablet-PCs och hybrider seriöst. En Jaguar-lösning är fortfarande på tok för klent och har för klen GPU för att passa Windows-tablets. Med Qualcomm, Broadcom, Samsung, Apple, TI, Marvell, Freescale, ST-E osv på ARM för plattor/mobiler så kan de inte konkurrera och bara att skriva drivrutiner (grafik) till Android/Linux skulle ta flera år. Iaf innan det blir bra. Intel har iaf jobbat med att utveckla sina open-source under flera år. Imagination, Vivante, ARM Ltd och Qualcomm/Adreno gör inget annat. AMDs GNU/Linux-drivrutiner har inte ens alla features telefoner använder

Men som sagt, pratar om x86-marknaden framöver. Jaguar dualcore på 4W är inte dåligt, inte för en hel SoC, allra helst inte med tanke på hur prestandan är gentemot atom. Hur snål är motsvarande chip och med vilken prestanda 2014, 2015 och 2016? Finns det ingen framtid 2020 för en arkitektur som är så effektiv redan idag?

Skrivet av Petterk:

Dessa konkurrenter använder dessutom GF för tillverkning så varför ska de ta ARM IP och tillverkningskapacitet från dessa, GF är intresserade av att tillverka chip, anpassa de för tillverkning så de har något att sälja till fler än AMD. AMD kan utnyttja detta, det finns ju hard-macro anpassat till GF av de och ARM Ltd men till mobila kretsar vore det poänglöst. Jaguar, Semi-custom och nya APU:er plus ARMv8-implementation är ju enda vi ser de närmsta åren egentligen, allt annat är nog för långt fram för de själva att veta var de vill gå. De har ju inte presenterat något längre fram än Excavator.

På server kan man nog hoppas att man ser något innan Excavator runt 2015 iaf. Kaveri är i princip det som behöver passa bärbara och tablets om de inte vill skjuta den marknaden ännu längre för dem. Kaveri för dessa ser vi först 2014 så en bit kvar innan man kan ge något omdöme.

Lite rörigt och oklart vad du vill få sagt här. Men just det faktum att Steamroller verkar vara nerlagt för allt annat än 2-modulers APU-er är ju inget gott tecken för Excavator. Och med tanke på hur lite planer tillkännagett om någonting alls framöver så ser jag det som ett dåligt tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men som sagt, pratar om x86-marknaden framöver. Jaguar dualcore på 4W är inte dåligt, inte för en hel SoC, allra helst inte med tanke på hur prestandan är gentemot atom. Hur snål är motsvarande chip och med vilken prestanda 2014, 2015 och 2016? Finns det ingen framtid 2020 för en arkitektur som är så effektiv redan idag?

Lite rörigt och oklart vad du vill få sagt här. Men just det faktum att Steamroller verkar vara nerlagt för allt annat än 2-modulers APU-er är ju inget gott tecken för Excavator. Och med tanke på hur lite planer tillkännagett om någonting alls framöver så ser jag det som ett dåligt tecken.

Vi har bara roadmap till 2H 2014 på serversidan. Steamroller är redan designad och demonstrerad i kisel så det är klart APUn kommer. FM2+ kommer och straxt efter det sockel/bga-varianter för bärbara. Att AM3+ inte får något tycker jag är ganska självklart. Frågan är bara om deras fyrkärniga modeller blir snabba nog för att platsa på marknaden. Excavator utvecklas fortfarande av allt att döma.

Jag pratade väl om mjukvara inget annat? Intel gör mobila system och Androidplattor på x86, men AMD har inte drivrutinerna för att göra Androidplattor och det är mycket jobb för att konkurrera med Apples, Qualcomms, Samsungs osv större lösningar. Nvidia har fortfarande svagare gpu-lösning än konkurrenterna här. Windowsplattor har de Jaguar-APU för, men de är fortfarande för svaga jämfört mot en Haswell med SDP på 7-9W. Att den är billigare betyder bara att den tävlar mot Silvermont. Silvermont är knappast stark nog för att ge bra upplevelse under Windows så är inte heller AMD Jaguar i samma TDP-område. De har en liten marknad där, med Windows. Med produkter som snart är gamla och tråkiga. Därför jag tycker Jaguar för servertillämningar, NAS och liknande är mer kul själv. Att Intel satsar på Android är bra, men AMD kommer inte kunna göra det samma helhjärtat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Har inte folk påstått det i snart fem år? Molnet skulle ju göra hårddiskar i datorn helt onödiga etc. etc. etc. etc. Jag har läst igenom dina kommentarer och allt du påstår har folk påstått tidigare men det visat sig inte stämma. Den stagnerade marknaden som PC har blivit beror nästan helt på att folk inte behöver uppgradera. För fem år sedan så höll en dator ungefär i två-tre år för att sedan tappa mer och mer. Detta gjorde att folk köpte komponenter mer kontinuerligt.. Idag håller en dator nästan fem år pga. att utveckligen stagnerat TOTALT pga. att konsolmarknaden. Då köper ju folk, ganska uppenbarligen inte komponenter lika frekvent. ARM baserade speldatorer kommer nog aldrig vara ett riktigt hot mot PC.

Fast nu överdriver du. Det är inte konsolernas fel att prestandan stagnerat för speldatorer är fortfarande ett litet segment. Om du tänker lite till så ser du att det som är viktigast för spel, grafikkorten inte alls har stagnerat utan där går utvecklingen framåt som vanligt. Det som stannat upp är processorprestandan och det har noll och inget med spelkonsoler att göra. Vi har helt enkelt nått den gränsen då andra egenskaper börjar bli viktigare än rå prestanda till varje pris. Processorerna är helt enkelt tillräckligt bra för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att pressa prestandan mer. Det är ovanligt att processorn är den begränsande faktorn för spel idag så spelkonsoler är med andra ord irrelevanta i sammanhanget. Det enda som stagnerat på grund av spelkonsolerna är utvecklingen av datorspel och det är något helt annat än utvecklingen av datorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi har bara roadmap till 2H 2014 på serversidan. Steamroller är redan designad och demonstrerad i kisel så det är klart APUn kommer. FM2+ kommer och straxt efter det sockel/bga-varianter för bärbara. Att AM3+ inte får något tycker jag är ganska självklart. Frågan är bara om deras fyrkärniga modeller blir snabba nog för att platsa på marknaden. Excavator utvecklas fortfarande av allt att döma.

Varför är det självklart att lägga ner Steamroller AM3+ och Server? Du ser inte det som ett dåligt tecken att den försvinner från roadmappen bara månader innan lansering?

Skrivet av Petterk:

Jag pratade väl om mjukvara inget annat? Intel gör mobila system och Androidplattor på x86, men AMD har inte drivrutinerna för att göra Androidplattor och det är mycket jobb för att konkurrera med Apples, Qualcomms, Samsungs osv större lösningar. Nvidia har fortfarande svagare gpu-lösning än konkurrenterna här. Windowsplattor har de Jaguar-APU för, men de är fortfarande för svaga jämfört mot en Haswell med SDP på 7-9W. Att den är billigare betyder bara att den tävlar mot Silvermont. Silvermont är knappast stark nog för att ge bra upplevelse under Windows så är inte heller AMD Jaguar i samma TDP-område. De har en liten marknad där, med Windows. Med produkter som snart är gamla och tråkiga. Därför jag tycker Jaguar för servertillämningar, NAS och liknande är mer kul själv. Att Intel satsar på Android är bra, men AMD kommer inte kunna göra det samma helhjärtat.

Pratar du mjukvara? Vad har då GF med mjukvara att göra? Varför drog du in dem? Och jag vet inte om du medvetet är osaklig och pratar runt mig när du pratar om surfplattor och Android när mina argument inte har med dem att göra. Jag skiter väl i Android?

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att Nintendo inte kunde haka på med en helhetslösning från AMD, men kan det ha att göra med bakåtkompatibilitet? Om jag inte minns fel så har Nintendo senast använt IBM-processorer.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Tycker det är synd att Nintendo inte kunde haka på med en helhetslösning från AMD, men kan det ha att göra med bakåtkompatibilitet? Om jag inte minns fel så har Nintendo senast använt IBM-processorer.

Ja det har dem använt, och deras senaste ser ut att vara baserad på den förra. Den har R700-baserad grafik för den delen.

Utvecklingen där börja långt innan AMD hade någon "semi-custom design" att sälja.