Intel Skylake levererar PCI Express 4.0, DDR4 och AVX 3.2

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake levererar PCI Express 4.0, DDR4 och AVX 3.2

Ett planeringsdokument avslöjar att Intel har stora planer för den kommande arkitekturen Skylake, som innehåller alltifrån snabbare bussar till nya instruktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om DDR4 minnen kommer kosta lika mycket som DDR3 gjorde när de släpptes.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Undrar om DDR4 minnen kommer kosta lika mycket som DDR3 gjorde när de släpptes.

Troligen kakan, troligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

PCIex 4.0 när inte ens 3.0 behövs?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

behövs för Titan SLI x8

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Det krävs 4 stycken titan för att driva en 30" 4K Skärm. Om du vill driva tre skärmar behöver du alltså motsvarande 12 stycken titan. Gärna på ett kort.
De framtidssäkrar väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det krävs 4 stycken titan för att driva en 30" 4K Skärm. Om du vill driva tre skärmar behöver du alltså motsvarande 12 stycken titan. Gärna på ett kort.
De framtidssäkrar väl.

Fysiska storleken på skärmen är väl inte relevant? En 30" eller 60" med 4K upplösning torde vara lika krävande?
Eller är jag fredag-eftermiddag-snurrig?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

behövs för Titan SLI x8

Titan SLI x8 när inte en SLI behövs?

OnT: Uppgradering åter skjuten på framtiden...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Inte behövs?
Så du tycker inte vi behöver PCIe? Alls? Eller räckte det med PCIe 2.0?
Knappast, så länge det krävs mer än en lane PCIe för att hantera _ALLT_ är det här tvärt om ganska nödvändigt. Särskilt som Intel snålar rejält på sina PCIe lanes.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schrimp:

Fysiska storleken på skärmen är väl inte relevant? En 30" eller 60" med 4K upplösning torde vara lika krävande?
Eller är jag fredag-eftermiddag-snurrig?

Du är fredag-eftermiddag-snurrig En 60" skärm har plats med mycket fler pixlar och är därför jobbigare att driva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Du är fredag-eftermiddag-snurrig En 60" skärm har plats med mycket fler pixlar och är därför jobbigare att driva.

Nu "driver" du med oss.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Hur många pixlar är det på en 4k-skärm vid 30 tum och hur många är det på en 60 tum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1stream:

Har man inte då lämnat 4K som upplösning?

Skrivet av Wiinis:

Hur många pixlar är det på en 4k-skärm vid 30 tum och hur många är det på en 60 tum?

Det var min tanke, precis.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Trevligt med PCI-E 4.0 och DDR4

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är ju precis samma upplösning?
Mig veterligen är största skillnaden i storleken just platskrav och till viss del strömförbrukning.
Inget som förändras med mer grafikkraft mao.

Pixeltätheten blir dock lägre med en större skärm. Återigen inget som påverkar.

För insnöad på retina-upplösning kanske? Annan femma då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop - NCASE M1 (Svart) | i5-3570K | MSI Z77IA-S01 (m-ITX) | 16GB RAM @ 2400Mhz | ASUS GTX 780 (REF) | Intel 520 240GB SSD | WD Black 4TB HDD | Silverstone SFX SX600-G (600W)
Laptop - Lenovo Thinkpad X220 | i5-2520M | 16GB RAM | 500GB SSD (120GB Intel 520 + 128GB Crucial M4 mSata) | IPS-Panel

Permalänk
Medlem

Så länge det är samma upplösning, alltså samma antal pixlar, så spelar det ingen roll om skärmen är på 30" eller 60". Däremot väldigt mycket skönare på en 30" då du får väldigt hög pixeltäthet.
Ska bygga ny dator till hösten (väntar på Ivy-Bridge-E) så är tyvärr inte aktuellt att vänta på detta, ligger för långt bort. Sen går det inte vänta på saker och ting hela tiden i den här branschen, då kan man vänta hur länge som helst

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

intressant hur det kommer prestera och om det kommer kosta skjortan?! jo dyrt blir det noig! undrar om det blir en uppgradering innan ddr4 :S lär ju bli!

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Avstängd

Verkar vara jag som är fredag-eftermiddag-snurrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

byter du inte delar oftare än var tredje år?
2016 kom nya Broadwell ut...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skrivet av Schrimp:

Har man inte då lämnat 4K som upplösning?

Det var min tanke, precis.

Skrivet av Nahojii:

Är ju precis samma upplösning?
Mig veterligen är största skillnaden i storleken just platskrav och till viss del strömförbrukning.
Inget som förändras med mer grafikkraft mao.

Pixeltätheten blir dock lägre med en större skärm. Återigen inget som påverkar.

För insnöad på retina-upplösning kanske? Annan femma då.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Boman89:

Så länge det är samma upplösning, alltså samma antal pixlar, så spelar det ingen roll om skärmen är på 30" eller 60". Däremot väldigt mycket skönare på en 30" då du får väldigt hög pixeltäthet.
Ska bygga ny dator till hösten (väntar på Ivy-Bridge-E) så är tyvärr inte aktuellt att vänta på detta, ligger för långt bort. Sen går det inte vänta på saker och ting hela tiden i den här branschen, då kan man vänta hur länge som helst

Det tar ju så klart längre tid att flytta något på en 60" yta än vad det tar på en 30" yta. Vad trodde ni? [/end of sarcasm]

Det finns säkert något fint användningsområde för detta som Intel kokar ihop. Säkerligen. Även om jag inte kan se det. Eller?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Allihopa: Don't feed the troll.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Broadwell kommer inte till desktop alls, eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Inte behövs?
Så du tycker inte vi behöver PCIe? Alls? Eller räckte det med PCIe 2.0?
Knappast, så länge det krävs mer än en lane PCIe för att hantera _ALLT_ är det här tvärt om ganska nödvändigt. Särskilt som Intel snålar rejält på sina PCIe lanes.

Ja finns det ens något grafikkort som behöver 3.0?
2.0 med 8x fungerar till och med lika bra som 16x, har jag upplevt.

Permalänk
Medlem

PCIe 4.0 verkar inte komma förrns sent 2015, betyder detta att SkyLake också kommer dröja till slutet av 2015 eller bara att moderkortstillverkarna kommer skapa två olika sorters moderkort till samma processor? Ett med 3.0 och ett med 4.0.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Måste erkänna att jag tidigare inte förstod meningen med många PCIe-lanes, men nu när Intel snålar rejält på dom, och mainplattformen är så kraftfull att den kan hantera fler än två grafikkort så blir drt helt plötsligt en helt annan sak. Vem vet, i framtiden kanske vi kör grafikkorten med en kanal styck. Då kan vi börja snacka möjlighet för mindre formfaktorer

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

ofc menade ja pci-e x8

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

byter du inte delar oftare än var tredje år?
2016 kom nya Broadwell ut...

Ska vi vara allvarliga så byter jag när jag upplever att ett behov finns och då vill man gärna att det också ska märkas. Jag är inte så säker på att jag skulle märka någon någon större skillnad idag... förutom uppstartstiden som man får ner betydligt med UEFI.
Leker man med tanken att uppgradera när nyheterna om nya tekniska lösningar står som spön i backen vill man ju gärna inte köpa in sig på "gammal" teknik, om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska hålla ut!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag tänker inte köpa ny dator förrän tidigast då efterföljaren till Skylake & Skymont kommer. Spelen kommer ändå att begränsas av Xbox One och PS4 under många år framåt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

PCIe 4.0 verkar inte komma förrns sent 2015, betyder detta att SkyLake också kommer dröja till slutet av 2015 eller bara att moderkortstillverkarna kommer skapa två olika sorters moderkort till samma processor? Ett med 3.0 och ett med 4.0.

Det kan ju vara så att det bara blir "Skylake-E" som får PCIe 4.0 och vanliga Skylake får det inte. Ungefär som med Sandy bridge.

EDIT: Detta baserar jag på att artikeln handlar om Xeons och inte "vanliga" skylake.