Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av roggeee:

Det blev ett par Philips Fidelio X1. Tack, Roger_W och mrqaffe för svaren och mumu55 för tipset i "Dagens fynd"-tråden (1660 kr från tyska amazon, inkl frakten som låg på 6,25 EUR).

Kul! X1 är grymt bekväma. Hoppas du gillar dom. Skriv gärna vad du tycker jämfört med dina dt990. Säkert många som undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av roggeee:

Det blev ett par Philips Fidelio X1. Tack, Roger_W och mrqaffe för svaren och mumu55 för tipset i "Dagens fynd"-tråden (1660 kr från tyska amazon, inkl frakten som låg på 6,25 EUR).

Utmärkt val, X1 är just nu min favorit all-round hörlur. Extremt mycket ljud för pengarna!

Permalänk
Medlem

Gick från mina AKG 242 till ett par Grado SR325is. Väldigt bra lurar men komforten brister, köpte andra kuddar som fungerar perfekt.

http://i.imgur.com/EaAzVwE.jpg

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk
Medlem

Kan någon tipsa mig om ett par trådlösa lurar som passar bra till film och rock. Smärtgränsen ligger väl någonstans runt 1.5k.

Ps. Bas är mysigt.

Permalänk
Medlem

Har tänkt beställa O2+ODAC DIY-kit från Head n' Hifi idag. Jag har sett att många i denna tråden har stärkaren och DAC:en i separata lådor. Finns det någon nackdel att ha dem i samma låda? Alltså den låda man får med stärkaren. Är det rekommenderat att man ändrar gain från de som är standard?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av pecill:

Har tänkt beställa O2+ODAC DIY-kit från Head n' Hifi idag. Jag har sett att många i denna tråden har stärkaren och DAC:en i separata lådor. Finns det någon nackdel att ha dem i samma låda? Alltså den låda man får med stärkaren. Är det rekommenderat att man ändrar gain från de som är standard?

Med separata lådor har du mer möjligheter. Tex om du senare vill testa med annan DAC, koppla in endast O2 amp till ditt ljudkort eller testa hur ODAC låter med din stereo. Gain beror på vilka lurar du ska använda. Jag kör alla mina lågohmiga in-ears, D2000, Momentum, X1 mfl på Gain 1x. Vid 5x får jag missljud ibland. Men jag äger inga högohmiga lurar med låg känslighet. Vilka lurar har du?

Edit: Efter att ha öppnat upp min O2 så upptäckte jag att den var byggd med Gain 1x och 5x, ej 1x och 2.5x som jag trodde tidigare. Inga motstånd på R17 eller R21 men ett 365ohm på R19 och R23. 1500ohm på R16.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syncron:

Gick från mina AKG 242 till ett par Grado SR325is. Väldigt bra lurar men komforten brister, köpte andra kuddar som fungerar perfekt.

http://i.imgur.com/EaAzVwE.jpg

Vart hittade du kuddarna? Letade efter ett par under en längre tid dock till ett par Grado Labs Alessandro MS1 som har samma design som SR-60/80. Kommer inte ihåg om det var svårt att hitta överlag eller svårt att hitta ett par som passade till mina länka gärna!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Med separata lådor har du mer möjligheter. Tex om du senare vill testa med annan DAC, koppla in endast O2 amp till ditt ljudkort eller testa hur ODAC låter med din stereo. Gain beror på vilka lurar du ska använda. Jag kör alla mina lågohmiga in-ears, D2000, Momentum, X1 mfl på Gain 1x. Vid 2.5x får jag missljud ibland. Men jag äger inga högohmiga lurar med låg känslighet. Vilka lurar har du?

Just nu har jag Sennheiser HD 555 med "595-mod", men jag planerar såklart att uppgradera när jag har en så potent kombo Exakt vad har jag inte bestämt än.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pecill:

O2 kan köras på batteri tex kopplad till en mobil om man vill, man monterar dacen på batteriplatsen om man har dem i samma låda och då blir det en stationär enhet som tappar den möjligheten.
Gain beror på vad du ska koppla ihop den med, har du ovanliga nivåer på något så går den ändra, men antagligen fungerar förvalet bra till det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

O2 kan köras på batteri tex kopplad till en mobil om man vill, man monterar dacen på batteriplatsen om man har dem i samma låda och då blir det en stationär enhet som tappar den möjligheten.
Gain beror på vad du ska koppla ihop den med, har du ovanliga nivåer på något så går den ändra, men antagligen fungerar förvalet bra till det mesta.

Head n' Hifi verkar inte ha DIY-kit så man kan få delarna i separata lådor. Så finns det något smidigt sätt att fixa det på?:)

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pecill:

Head n' Hifi verkar inte ha DIY-kit så man kan få delarna i separata lådor. Så finns det något smidigt sätt att fixa det på?:)

Det finns väl?
http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo
http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full
http://www.headnhifi.com/odac-xl-version

Eller går det inte köpa dem ? Eller menar du nått annat, maila dem i så fall och fråga.
Menade du föresten dacen så finns den bara som fabrikslödd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl?
http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo
http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full
http://www.headnhifi.com/odac-xl-version

Eller går det inte köpa dem ? Eller menar du nått annat, maila dem i så fall och fråga.
Menade du föresten dacen så finns den bara som fabrikslödd.

DAC:en finns inte som DIY med låda. Det blir lite saftigt att köpa färdigbyggt

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pecill:

DAC:en finns inte som DIY med låda. Det blir lite saftigt att köpa färdigbyggt

Dacen har en massa ytmonterade småkomponenter så den är inte så lämpad som diy och därför kommer den som färdigbestyckat kort, det skulle nog bli väldigt mycket problem annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dacen har en massa ytmonterade småkomponenter så den är inte så lämpad som diy och därför kommer den som färdigbestyckat kort, det skulle nog bli väldigt mycket problem annars.

Jo det vet jag Det jag menade var att DAC:en finns antingen som färdigmonterad i låda eller som färdigt kretskort utan låda. Prisskillnaden mellan de två, är det bara själva lådan?

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av pecill:

Just nu har jag Sennheiser HD 555 med "595-mod", men jag planerar såklart att uppgradera när jag har en så potent kombo Exakt vad har jag inte bestämt än.

Jag äger faktiskt HD555 också, med 595-mod. Låter klart bättre med 1x än 5x på min O2. 5x blir för högt alldeles för tidigt på volympotten. Med 1x spelar jag mellan kl 8 och 1 på volympotten och det låter bra.

HD555 är ju 50ohm med hög 112db känslighet. Rätt viktigt att du matchar gain med dina kommande lurar, annars kommer det inte låta bra. Om du tex ska köpa HD600/HD650 så ska du ha högre gain än 1x, vet ej om 2.5x räcker då.

Edit: Efter att ha öppnat upp min O2 så upptäckte jag att den var byggd med Gain 1x och 5x, ej 1x och 2.5x som jag trodde tidigare. Inga motstånd på R17 eller R21 men ett 365ohm på R19 och R23. 1500ohm på R16.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag äger faktiskt HD555 också, med 595-mod. Låter klart bättre med 1x än 2.5x på min O2. 2.5x blir för högt alldeles för tidigt på volympotten. Med 1x spelar jag mellan kl 8 och 1 på volympotten och det låter bra.

HD555 är ju 50ohm med hög 112db känslighet. Rätt viktigt att du matchar gain med dina kommande lurar, annars kommer det inte låta bra. Om du tex ska köpa HD600/HD650 så ska du ha högre gain än 1x, vet ej om 2.5x räcker då.

http://www.veryicon.com/icon/256/System/Dustbunnies%20Full/cl...

Jo jag har kollat på Fidelio X1/HD 600/ K/Q701. Har dessa lurar helt skilda krav?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pecill:

Jo det vet jag Det jag menade var att DAC:en finns antingen som färdigmonterad i låda eller som färdigt kretskort utan låda. Prisskillnaden mellan de två, är det bara själva lådan?

Ja monteringen kostar troligen inte mycket för dacen för det är inte mycket som ska göras med den, ansluta en kontakt och skruva ihop det.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av pecill:

Jo jag har kollat på Fidelio X1/HD 600/ K/Q701. Har dessa lurar helt skilda krav?

X1: 30ohm, 100db
Dessa äger jag, låter bättre med Gain 1x jämfört med 5x. Funkar med 5x också, men blir för högt för tidigt. För mkt "Slam!", dynamik och distar även en del med 5x.

HD600: 300ohm, 97db
Högre gain än 1x. Fråga Head-n-hifi vad som passar?

K701/Q701: 62ohm, 105db
Gissar gain 1x med tanke på mina erfarenheter med Fidelio X1. Kan ha fel, äger ej dessa lurar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

X1: 30ohm, 100db
Dessa äger jag, låter bättre med Gain 1x jämfört med 2.5x. Funkar med 2.5x också, men blir för högt för tidigt. För mkt "Slam!", dynamik och distar även en del med 2.5x.

HD600: 300ohm, 97db
Högre gain än 1x. Fråga Head-n-hifi vad som passar?

K701/Q701: 62ohm, 105db
Gissar gain 1x med tanke på mina erfarenheter med Fidelio X1. Kan ha fel, äger ej dessa lurar.

Jag upptäckte just att man själv får justera gain-settingen om man köper DIY-stärkaren. Så jag kan vänta med att bestämma mig lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haft mina Fidelio X1 någon dag nu. Det låter bra och så, men tyvärr verkar luren knastra lite när jag pausar, spolar och höjer/sänker volymen när jag lyssnar på musik. Inte så jättestörande, men man blir ju lite orolig. Testat med annan kabel, problemet kvarstod. Testade också i en annan dator och jag tror att jag hörde lite knaster, men det var så svagt att jag knappt kunde avgöra.

Det enda jag kan komma som kan ha orsakat detta är att när jag öppnade Foobar var det väldigt hög volym, trots att volymen i Foobar var så låg som möjligt(senare upptäckte jag att jag inte längre kan reglera volymen i Foobar. Dock inte använt programmet på ett bra tag så detta kan ha varit från förut). Dock tvivlar jag starkt på att detta på något sätt kan ha skadat luren, då måste den verkligen vara känslig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roggeee:

Haft mina Fidelio X1 någon dag nu. Det låter bra och så, men tyvärr verkar luren knastra lite när jag pausar, spolar och höjer/sänker volymen när jag lyssnar på musik. Inte så jättestörande, men man blir ju lite orolig. Testat med annan kabel, problemet kvarstod. Testade också i en annan dator och jag tror att jag hörde lite knaster, men det var så svagt att jag knappt kunde avgöra.

Det enda jag kan komma som kan ha orsakat detta är att när jag öppnade Foobar var det väldigt hög volym, trots att volymen i Foobar var så låg som möjligt(senare upptäckte jag att jag inte längre kan reglera volymen i Foobar. Dock inte använt programmet på ett bra tag så detta kan ha varit från förut). Dock tvivlar jag starkt på att detta på något sätt kan ha skadat luren, då måste den verkligen vara känslig.

Men det har knappast med luren att göra utan beror på signalkällan som du beskriver det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det har knappast med luren att göra utan beror på signalkällan som du beskriver det.

Fast jag har ju testat lurarna i en annan dator? Dessutom var det inget som upplevdes i mina gamla lurar, eller i mina nuvarande högtalare som är kopplade till samma ljudkort som lurarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roggeee:

Fast jag har ju testat lurarna i en annan dator? Dessutom var det inget som upplevdes i mina gamla lurar, eller i mina nuvarande högtalare som är kopplade till samma ljudkort som lurarna.

Men hur skulle luren kunna alstra ljud av sig själv när insignalen försvinner ? Det är ju det du har skrivit, att det knastrar när du pausar musiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men hur skulle luren kunna alstra ljud av sig själv när insignalen försvinner ? Det är ju det du har skrivit, att det knastrar när du pausar musiken.

Det knastrar inte under tiden det är pausat, utan just när det "håller på" att pausas, dvs strax efter/nästan samtidigt som att man tryckt på pause. Men jaja, vet inte riktigt om jag orkar bry mig. Bara inget går sönder.

Nej, nu började den bete sig ännu konstigare. Började brusa väldigt högt efter att jag spelat musik bl.a. Brukar sällan lämna tillbaka produkter, och har heller aldrig gjort det på Amazon. Något speciellt att tänka på ifall jag ska göra detta? Köpte av någon återförsäljare där, "Apple Gear".

För övrigt hörs inget knaster när jag använder lurarna med mobilen. Det ovannämnda bruset verkar främst dyka upp vid Youtubeuppspelning, efter att man pausat, men försvinner efter ett par sek.

Permalänk

Komplett har bra pris på Philips X1; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773297

Visserligen best.vara men helt ok pris?

Funderar på att uppgradera själv...

/Andreas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roggeee:

Det knastrar inte under tiden det är pausat, utan just när det "håller på" att pausas, dvs strax efter/nästan samtidigt som att man tryckt på pause. Men jaja, vet inte riktigt om jag orkar bry mig. Bara inget går sönder.

Nej, nu började den bete sig ännu konstigare. Började brusa väldigt högt efter att jag spelat musik bl.a. Brukar sällan lämna tillbaka produkter, och har heller aldrig gjort det på Amazon. Något speciellt att tänka på ifall jag ska göra detta? Köpte av någon återförsäljare där, "Apple Gear".

För övrigt hörs inget knaster när jag använder lurarna med mobilen. Det ovannämnda bruset verkar främst dyka upp vid Youtubeuppspelning, efter att man pausat, men försvinner efter ett par sek.

Men hörluren brusar inte, det är din drivelektronik som brusar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men hörluren brusar inte, det är din drivelektronik som brusar.

Ja, det stämmer väl, men varför har jag inte upplevt detta med mina DT990? Vissa saker, som t.ex bruset, kanske är drivelektronikens fel, men knastret har som sagt förekommit i min laptop också. Ursäktar min okunnighet...

Permalänk
Proffsmobbare

Skulle behöva lite tips från er, är på jakt efter en stängd designlur att använda när man är på vift.

Listan på lurar att testa än så länge;
- Sennheiser Momentum
- B&W P5
- B&O BeoPlay H6
- ?

Vilka har jag missat? Skulle vilja hålla mig runt 2-2,5k. Designen har samma prio som ljudet i detta fall, med tanke på oljudet i omgivningen.

Momentum verkar väldigt lovande, iallafall enligt recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Skulle behöva lite tips från er, är på jakt efter en stängd designlur att använda när man är på vift.

Listan på lurar att testa än så länge;
- Sennheiser Momentum
- B&W P5
- B&O BeoPlay H6
- ?

Vilka har jag missat? Skulle vilja hålla mig runt 2-2,5k. Designen har samma prio som ljudet i detta fall, med tanke på oljudet i omgivningen.

Momentum verkar väldigt lovande, iallafall enligt recensioner.

Focal Spirit One, Beyerdynamic DT1350, V-Moda M80 / M100 (kan dock vara omöjliga att hitta för provlyssning tyvärr).

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Wh1sp:

Focal Spirit One, Beyerdynamic DT1350, V-Moda M80 / M100 (kan dock vara omöjliga att hitta för provlyssning tyvärr).

Tack så mycket, uppskattas verkligen! Har haft ett gäng olika Beyer-lurar nu, och har inget att klaga på men är sugen på "något nytt" karaktärsmässigt känner jag.

Roligt med lite mer exotiska lurar i din line-up, jag visste inte ens att Focal gjorde lurar. Materialval och kvalitetskänslan är viktig för mig när ljudet inte kan ha full fokus. Både Sennheiser och B&O verkar ha riktigt solida konstruktioner och bra finish.

Jag är öppen för alla förslag dock, skadar inte/kostar inte att testa. Vet du några lurar med lite lugnare yttre?

AKG har sina K550 samt K551 men dessa verkar väldigt bulkiga.