Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av highsound:

Tack för tipset! Är du nöjd med den?

Absolut, mycket bang-for-the-buck kan man väl säga. Är ingen audiofil direkt utan lyssnar mest på musik och gillar när det låter roligt och bekvämt. Har en liten romans med BASS=ON-knappen med ett par DT770 som redan är relativt bastunga. Om du själv inte har några tveksamheter till E10'an så kan jag rekommendera att prova i alla fall. 600kr för den är ett kap, själv köpte jag den bara för att jag var nyfiken på att prova. Som det ser ut nu så har Audioengine D1 fått kliva åt sidan för E10'an vid lyssning med hörlurar

Skrivet av andreasnore:

Tjena grabbar!

Jag är ganska ny på det här med förstärkare och hemmabiosystem så jag vänder till er med en liten fråga:

Har möjlighet att få köpt en Rotel RA-05SE billigt och undrar om det är möjligt att köra någon sorts trådlös överföring till den? T ex Apple TV eller liknande?

Jag har googlat så gott det går men hittar inget klart svar på om det funkar.

Tack på förhand för alla tips/svar!

/Andreas aka "The reciever noob"

Du ställer frågan i fel tråd, denna tråd handlar om hörlurar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Absolut, mycket bang-for-the-buck kan man väl säga. Är ingen audiofil direkt utan lyssnar mest på musik och gillar när det låter roligt och bekvämt. Har en liten romans med BASS=ON-knappen med ett par DT770 som redan är relativt bastunga. Om du själv inte har några tveksamheter till E10'an så kan jag rekommendera att prova i alla fall. 600kr för den är ett kap, själv köpte jag den bara för att jag var nyfiken på att prova. Som det ser ut nu så har Audioengine D1 fått kliva åt sidan för E10'an vid lyssning med hörlurar

Du ställer frågan i fel tråd, denna tråd handlar om hörlurar.

Ledsen för det.

Kan någon moderator flytta den till riktig plats kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Min fina setup!
Extremt svårslaget ljud för futtiga 4000!

Vill bara påpeka att sådana hörlursställ är extremt dåliga för dina pads (förutsatt att de trycker mot huvudet, vilket ser ut att vara fallet), var beredd att bli tvungen att byta ut dem långt tidigare än vad som ananrs krävts

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Vänder mig till er som är mer pålästa än mig ang. hörlurar.

Jag ska köpa nytt headset till min stationära dator. Jag vill ha ett par in-ear pluggar med bra tryck i.

Jag vill även kunna använda hörlurarna till min android mobil. Mic på kabeln är inget krav, men det är smidigt att kunna använda headsetet till att svara i telefon.

Har surfat runt lite och ser att de flesta in-ear har 1,2 - 1,3 meters kabel. Det är tyvärr aningen för kort för min stationära, så en slags "förlängningsanordning" är ett måste. (Räcker med +1m)

Jag är ingen audiofil, så jag kör det inbyggda ljudkortet och har ingen hörlursförstärkare eller dylikt. Tänk i den banan

Jag håller mig gärna runt 700kr.

Permalänk
Medlem

Finns det något ställe där man kan lyssna på Fidelio X1 och HD650?

Vill helst lägga en jämförelse till grund för beslutet huruvida HD650 är värda en extra tusenlapp.

Permalänk
Skrivet av Elitist:

Finns det något ställe där man kan lyssna på Fidelio X1 och HD650?

Vill helst lägga en jämförelse till grund för beslutet huruvida HD650 är värda en extra tusenlapp.

Ljudmakarn i stockholm har en mysig sittyta där man kan lyssna på lurar och förstärkare

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Vart är det smidigast/bäst att beställa 02+odac ifrån?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_W:

Vart är det smidigast/bäst att beställa 02+odac ifrån?

Headnhifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Headnhifi.

http://headnhifi.com/

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Beställt ny portabel uppsättning. Ett par Sennheiser HD-25-1 II och en C&C BH Portable Headphone AMP

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem

Köpte förra veckan Schiit Bifrost Uber. 3 arbetsdagar senare var den levererad på posten ända ifrån Staterna.

Ljudmässigt är det bättre än min förra Dac ifrån cambridge audio. Låter mindre grötigt och mer detaljrikt, transparent och levande. Kan ju vara placebo med...fast sålänge man är lycklig så

Riktigt nöjd nu med Audeze LCD-2 - Schiit Lyr - Schiit Bifrost. Electro Harmonix rören är det enda som ska bytas ut mer känner jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Köpte förra veckan Schiit Bifrost Uber.

Nice
Rapportera gärna om du har nåra "issues" med den, typ klickande ljud mellan låtar osv.
Är lite sugen på den...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nice
Rapportera gärna om du har nåra "issues" med den, typ klickande ljud mellan låtar osv.
Är lite sugen på den...

Inga som helst problem vad jag märkt än. Skulle väl kanske vara att det är svårt att slita sig från att lyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Inga som helst problem vad jag märkt än. Skulle väl kanske vara att det är svårt att slita sig från att lyssna.

Haha jo, finns värre problem

... kör du Bifrosten mot datorn antar jag? Använder du USB eller nått annat?
Vad kör du för källor?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Haha jo, finns värre problem

... kör du Bifrosten mot datorn antar jag? Använder du USB eller nått annat?
Vad kör du för källor?

Kör Bifrosten genom datorn. Däremot vet jag inte hur orginal Bifrost är utan "Uber".

Kör mest Spotify om jag ska vara ärlig. Har provat med Flac filer osv med. De låter givetvis bra men inte nödvändigtvis bättre än 320kbps filer.

Permalänk
Medlem

Om någon är sugen på testa ett par V-Moda M-100 så har jag ett par till salu.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Tja, skaffade äntligen ett par riktiga lurar och en amp/dac, AKG 272 hd och en FiiO e10 och undrar hur jag bäst ska få ut bäst ljud. Har allt på skivor, så vad man ska rippa till waw är att föredra samt vilket program man ska spela upp det i? Eller kan jag inte få bättre ljud ur setupen som den är och måste skaffa bättre amp/dac?

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Tja, skaffade äntligen ett par riktiga lurar och en amp/dac, AKG 272 hd och en FiiO e10 och undrar hur jag bäst ska få ut bäst ljud. Har allt på skivor, så vad man ska rippa till waw är att föredra samt vilket program man ska spela upp det i? Eller kan jag inte få bättre ljud ur setupen som den är och måste skaffa bättre amp/dac?

När jag rippar mina CD skivor använder jag dBPoweramp vilket är extremt bra, annars finns också EAC för den kunnige - gratis är det med.
Båda programmen kan du rippa till WAV, FLAC osv.

Egentligen kan du använda nästan vilket program som helst för uppspelning av WAV, men jag rekommenderar programmen Foobar2000 och JRiver som passar bra till WASAPI och ASIO, plus att dom kan köra FLAC filer vilket tex inte iTunes kan (den har Apples egna ALAC).

Om du vill upgradera något i framtiden så uppgradera hörlurar först, sen förstärkare och DAC.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Tjo
Den sjunde juni spontanköpte jag ett par Sennheiser Momentum. Jag hade läst en del om dem men aldrig tänkt köpa dem (var mest nyfiken). Trots det gick jag till Teknikmagasinet och frågade om det var en beställningsvara eller om den fanns i butiken. Snubben i kassan gick utan att säga något till hyllan och drog fram en stor låda med som det stod Sennheiser momentum på. Han sa att det var sista exemplaret kvar och jag frågade om jag fick prova dem, han skar upp säkerhetsplasten. jag blev förtrollad och drog snabbt men motvilligt upp plånboken.

Nu när jag haft dem ett tag kan jag säga att varje gång jag lyssnar på musik tänker jag verkligen på hur bra ljudet är JAG kan inte önska mig mer av ett par portabla hörlurar. De sitter gudomligt skönt och täcker öronen perfekt. Ljudet är kristallklart med en rapp bas som inte tar över. Ett av mitt livs bästa köp

Visa signatur

I have come here to chew bubblegum and kick ass....... and i´m all out of bubblegum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Michwurfus:

Tja, skaffade äntligen ett par riktiga lurar och en amp/dac, AKG 272 hd och en FiiO e10 och undrar hur jag bäst ska få ut bäst ljud. Har allt på skivor, så vad man ska rippa till waw är att föredra samt vilket program man ska spela upp det i? Eller kan jag inte få bättre ljud ur setupen som den är och måste skaffa bättre amp/dac?

Rippa med eac till flac, flac är oförstörande komprimering och ett öppet system, så det är bra för att arkivera, spela upp med det program du gillar bäst, jag brukar använda winamp och foobar, det viktiga är att ställa in rätt så att inga dsp funktioner påverkar på nått sätt man inte vill.
De program som brukar vara sämst är sånt som itunes och spotify för där tappar man kontrollen på vad de gör med signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rkcykel:

Tjo
Den sjunde juni spontanköpte jag ett par Sennheiser Momentum. Jag hade läst en del om dem men aldrig tänkt köpa dem (var mest nyfiken). Trots det gick jag till Teknikmagasinet och frågade om det var en beställningsvara eller om den fanns i butiken. Snubben i kassan gick utan att säga något till hyllan och drog fram en stor låda med som det stod Sennheiser momentum på. Han sa att det var sista exemplaret kvar och jag frågade om jag fick prova dem, han skar upp säkerhetsplasten. jag blev förtrollad och drog snabbt men motvilligt upp plånboken.

Nu när jag haft dem ett tag kan jag säga att varje gång jag lyssnar på musik tänker jag verkligen på hur bra ljudet är JAG kan inte önska mig mer av ett par portabla hörlurar. De sitter gudomligt skönt och täcker öronen perfekt. Ljudet är kristallklart med en rapp bas som inte tar över. Ett av mitt livs bästa köp

Ja de är verkligen riktigt gudomliga! Definitivt den bästa portabla hörluren

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Letar ett par hörlurar;
Jag sitter på kontoret en del och vill bli av med störande ljud samtidigt som jag skulle vilja ha ett par skönt lurar som går ha under lång tid (som varken skapar huvudvärk av tryck mot huvudet eller har för dåligt ljud så man få ont i öronen) när man ser film eller lyssnar på musik etc.

Vad rekomenderar ni?
Prisklass: 1500-2500kr ungefär.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Smyger:

Tjenare,

Letar ett par hörlurar;
Jag sitter på kontoret en del och vill bli av med störande ljud samtidigt som jag skulle vilja ha ett par skönt lurar som går ha under lång tid (som varken skapar huvudvärk av tryck mot huvudet eller har för dåligt ljud så man få ont i öronen) när man ser film eller lyssnar på musik etc.

Vad rekomenderar ni?
Prisklass: 1500-2500kr ungefär.

Låter som du ska ha ett par slutna. Testa Momentum, MDR-1R, DT770, K550, K551. Alla är bra på sitt sätt, beror på vad man gillar. Själv äger jag Momentum av dessa. Tycker dock inte dom är superbekväma för långlyssning, huvudbygeln är för hård.

Edit:
Denon D600 kan vara intressant också. 204£ från Amazon.co.uk
http://www.amazon.co.uk/Denon-AH-D600-Over-Ear-Headphone/dp/B...
Dock sitter dom lite löst om du har litet huvud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Har ett par DT990 Pro men tänkt köpa nya. Det jag är missnöjd med i nuläget är att
- lurarna trycker för hårt på huvudet vilket gör att öronen blir varma, åtminstone sommartid/under spel
- får ont på bakre hjässan (dock inte första hörluren som ger mig detta)
- övriga 'småproblem'

Ang sista punkten har det bl.a fastnar hårstrån som letat sig in i elementen vilket gjort att lägre bastoner börjat låta skumt. Har fått öppna lurarna och plockat ut hårstrån en för en, och visst, lite underhåll får man räkna med, men sånt där är bara jobbigt och när man betalar 1.5k för ett par lurar vill man skippa sånt. Sen har de börjat lukta lite unket också, trots att jag rengjort dem. Sladden korvar sig också en del, men det var förväntat. Dessutom behöver jag en lång sladd(kan iofs skaffa förlängning) så det är en kompromiss jag kan göra.

Har ett Xonar Essence som driver lurarna.

Tycker om ljudet men vill väl helt enkelt ha tips på något som inte trycker lika hårt, har utmärkt komfort och är lätta att underhålla (rengöra samt inte svindyra ersättningskuddar etcetera). Helst också öppna, men stängda går bra. Max 2000 kr. Som sagt, gillar hur de låter, men tipsa på!

Permalänk
Fyndjägare

Och här kommer dagens hörlursnytt:

Sennheiser Momentum On-Ear
http://en-de.sennheiser.com/momentum-on-ear
http://en-de.sennheiser.com/news/sound-meets-fashion-sennheisers-new-momentum-on-ear
- Mindre och lättare On-Ear variant av Momentun. Vanliga Momentum är ju Over-Ear (om man har små öron)
- 18ohm
- 112db
- Löstagbara kablar, ena kabeln har mic/fjärr förstås
- 160gr
- Kuddar i Alcantara (för utomhuslurar hmm, drar inte sånt åt sig damm och smuts?)

MSRP 199€ bör bli 1990:- i Sverige.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roggeee:

Har ett par DT990 Pro men tänkt köpa nya. Det jag är missnöjd med i nuläget är att
- lurarna trycker för hårt på huvudet vilket gör att öronen blir varma, åtminstone sommartid/under spel
- får ont på bakre hjässan (dock inte första hörluren som ger mig detta)
- övriga 'småproblem'

Ang sista punkten har det bl.a fastnar hårstrån som letat sig in i elementen vilket gjort att lägre bastoner börjat låta skumt. Har fått öppna lurarna och plockat ut hårstrån en för en, och visst, lite underhåll får man räkna med, men sånt där är bara jobbigt och när man betalar 1.5k för ett par lurar vill man skippa sånt. Sen har de börjat lukta lite unket också, trots att jag rengjort dem. Sladden korvar sig också en del, men det var förväntat. Dessutom behöver jag en lång sladd(kan iofs skaffa förlängning) så det är en kompromiss jag kan göra.

Har ett Xonar Essence som driver lurarna.

Tycker om ljudet men vill väl helt enkelt ha tips på något som inte trycker lika hårt, har utmärkt komfort och är lätta att underhålla (rengöra samt inte svindyra ersättningskuddar etcetera). Helst också öppna, men stängda går bra. Max 2000 kr. Som sagt, gillar hur de låter, men tipsa på!

Om du främst har komfortproblem så måste du testa vad som passar ditt huvud, Själv gillar jag Beyers komfort men Akgs ljud så jag tycker du ska prova Akg 701 or. Att det kommer in hår och att öronkuddar slits är lika för alla men tygkuddar slits hårdare än läderaktiga, och att kabeln blir tvinnad beror nog på användaren, jag har aldrig tvinnat sönder en kabel ens på 20 år gamla lurar medans andra verkar göra griskorrar av kabeln på några dagar och de personerna brukar också tvinnar laddsladdar och kablar till handkontroller

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Har ett par DT990 Pro men tänkt köpa nya. Det jag är missnöjd med i nuläget är att
- lurarna trycker för hårt på huvudet vilket gör att öronen blir varma, åtminstone sommartid/under spel
- får ont på bakre hjässan (dock inte första hörluren som ger mig detta)
- övriga 'småproblem'

Ur komfort och ljudsynpunkt skulle kanske Denon D2000 vara ett bra alternativ om du kan få tag i ett par... (de har väl tyvärr utgått ur sortimentet nu) De nyare Denon vågar jag inte rekommendera - har hört lite blandad kritik om dem. (och har inte lyssnat på dem själv)

DT990 pro trycker förresten hårdare än "vanliga" DT990 (eller deluxe edition eller vad de nu brukar kallas) så du kanske kan leta efter de vanliga istället ... och om trycket är det stora problemet så borde det gå att fixa till själv genom att böja ut lurarna?

Kanske fundera på Philips Fidelio X1 om du kan få tag i dem hyfsat billigt. Kan ev behöva böjas de med dock för att bli superbekväma om du har stort huvud. Nästa nackdel med dem är att det inte enkelt går att byta earpads. Men ett förslag iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ur komfort och ljudsynpunkt skulle kanske Denon D2000 vara ett bra alternativ om du kan få tag i ett par... (de har väl tyvärr utgått ur sortimentet nu) De nyare Denon vågar jag inte rekommendera - har hört lite blandad kritik om dem. (och har inte lyssnat på dem själv)

DT990 pro trycker förresten hårdare än "vanliga" DT990 (eller deluxe edition eller vad de nu brukar kallas) så du kanske kan leta efter de vanliga istället ... och om trycket är det stora problemet så borde det gå att fixa till själv genom att böja ut lurarna?

Kanske fundera på Philips Fidelio X1 om du kan få tag i dem hyfsat billigt. Kan ev behöva böjas de med dock för att bli superbekväma om du har stort huvud. Nästa nackdel med dem är att det inte enkelt går att byta earpads. Men ett förslag iallafall

Vet att DT990 Pro trycker hårdare, det första jag gjorde när jag fick lurarna var att böja ut dem. Dock känns det ändå som de sitter för hårt, trots att jag inte har särskilt stort huvud(tror jag...?). Var skulle man kunna få tag på D2000, helst i Europa?

Jo, finns ett erbjudande på Fidelio X1 på amazon.de som jag är väldigt sugen på. Fanns också ett erbjudande på någon av Denons nya, men den skulle tydligen främst passa stora huvud.

Har fått ont i bakre hjässan av nästan varenda hörlur jag haft, så vet inte riktigt om det är ett problem jag kan komma ifrån.

Permalänk

Hej. Har Logitech G930 som headset nu. Söker nu hörlurar för musik och film.

Nokia Purity Pro: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1544275

Denon AH-D600: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376462

Audio Technica ATH-M50: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102

Kan ingenting om hörlurar så behöver verkligen hjälp. Jag har provlysnat ATH-M50 hos en polare och jäklar vilket ljud. Nokia lurarna är trådlösa vilket ju är ett plus.

Alla tips på andra lurar mottages. Pris: max 2000 ungefär.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Det blev ett par Philips Fidelio X1. Tack, Roger_W och mrqaffe för svaren och mumu55 för tipset i "Dagens fynd"-tråden (1660 kr från tyska amazon, inkl frakten som låg på 6,25 EUR).