Epic Games: Fotorealistiska spel inom tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Kommer alltid att finnas en marknad och utveckling av starkare hårdvara. Långt ifrån bara gamers som behöver den.

Precis.

Dessutom misstänker jag att vi har något av en gummisnodds-effekt just nu med konsolerna på slutversen, det går trögt ett tag framöver, sedan när mobila marknaden tar över 'casuals' så kan man tro och hoppas att PC lämmnas ifred (med andra ord inga konsol-portar) och därmed få lite fart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fotorealism i 4K, tack!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Om nu utvecklingen inom PC:s inte stannar av, vilket det mesta pekar på...

Folk föredrar tydligen surfplattor.

Post-pc eller pc+ ?

Jag tror personligen att "Tornet/skärmen/T-Bordet/musen" kommer att gå hand i hand med alla enheter.

Lite som, att man nyttjar den enhet som är bäst lämpad. Eller jag (märk väl att jag inte skrev "man" där) kan uttrycka det som klyschan " Rätt verktyg till rätt sak" För det är exakt så det är idag, och det kommer att vara så imorgon med.

Och i klartext: Pc kommer inte försvinna på många många år!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cameltotem:

Det är nog inget som hindrar utvecklingen utan tvärtom fröjdar den.

Den digitala utvecklingen blir bara större och större vilket i sin tur inspirerar fler människor att utveckla den digitala framtiden.

Jag tror utvecklingen hade varit snabbare och spelen på alla sätt bättre om PlayStation och Xbox inte fanns utan det bara fanns PC plus handkontroll.

Man kan ju tro att det ska bli bättre nu när PS4 och X1 kommer, men nä: Battlefield 4 ska släppas till PS3 och X360.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Exakt, många spel är väldigt imponerande att se på men man blir leds rätt fort.
Speciellt spelen där man inte har någon frihet, utan det är bara en korridor man följer med massa cutscenes.

Denna bild är så spot on =

http://gamingirresponsibly.com/wp-content/uploads/2012/04/fps...

Skrivet av SebboD:

Elder Scrolls-spelen, GTA-spelen, typ alla MMO RPG, Planetside-serien, vad snackar du om?

Ja, givetvis finns det spel som ger en frihet. Har inte påstått annat.
Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Inte enbart. På enterprise och serversidan finns det fortfarande intresse av hög beräkningskraft. Och där finns mycket pengar att hämta också

Ska jag vara helt ärlig tror jag Mediacenter maskinger kommer vara "framtiden" när det kommer till högpresterande maskiner för privat bruk.
Konsoller och Stationära datorer kommer allt närmare varandra som vi sett med senaste generationen Xbox och PS4.

Dessa kommer vara i princip stationära datorer med ett OS där man kan göra allt som har med Film, Spel, Musiklyssnande och Internetsurfande att göra.

Stationära "kontorsdatorn" kommer försvinna.

Alla arbetsstationer för alla typer av produktivitet kommer vara bärbara. Förutom en liten procent av användarna som behöver den höga prestandan för t.ex. 3d rendering och dylikt, dessa kommer använda ovanstående Mediacenter med "Enterprise" OS.
Konsumentens "bärbara" maskin kommer vara telefon/surfplattehybrider.
Servrar kommer vara servrar.

Mediacenter
Workstation Laptop
Telefon/Surfplattehybrid
Server

Fyra enhetskategorier.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Elder Scrolls-spelen, GTA-spelen, typ alla MMO RPG, Planetside-serien, vad snackar du om?

Precis som bilden säger är detta främst ett problem på FPS-spel, där trenden går mer och mer mot korridorsskjutande med vissa undantag dock typ Far Cry 3.

Permalänk
Medlem

Han kanske har rätt om vi stannar kvar på 1920*1080 tills dess. Idag håller vi på att ta steget till 4000*2000 (avrundat), innom 10 år lär vi ha hamnat på 8000*4000 och förhoppningsvis ännu högre. Plöttsligt blir det 16ggr fler pixlar vilket kommer ta ytterliggare minst 4 år enligt samma lag han hänvisade till, som för övrigt rent fysiskt inte kan gälla för evigt.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

men nä: Battlefield 4 ska släppas till PS3 och X360.

Detta.

Det måste vara ett av de mest korkade besluten som gjorts inom spel enligt mig.

"Vi gör ett jättebra spel med revolutionerande fysik och grafik, och sedan släpper vi det till enheter som inte kunde hantera vårt förra mästerverk ordentligt!"
Genius.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Så i Battlfield 7 skulle man kunna ha sitt eget ansikte på gubben och känna igen sina kompisar man spelar med. Tufft !

Om tränden fortsätter blir det nog mer åt Battlefield 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

ställer mig ytterst tveksam till detta, vi vet att det kräver mer extra kraft för varje ny förbättring så om de inte kommer på en helt ny metod att skapa grafiken med så kommer det vara omöjligt att spela upp realistiskt grafik på hårdvara som en dödlig kan köpa.

Har vi inte hört detta förut?

Det finns en marknad för kanske max fem datorer i världen (Thomas Watson, IBM) och de kommer kanske väga ungefär ett ton (Popular Mechanics) och bestå av rör, för vad är en microprocessor bra för (IBM Senior)? Det finns ingen anledning till att någon vid sina fulla sinnens bruk skulle vilja ha en dator hemma (Ken Olson, Digital).

Ändå är datorn en naturlig del av våra liv i dag till ett överkomlig pris.
Bara fantasin sätter gränser.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Om 100 år isf, annars lär ju plattorna bli varma.

Det är dom ju redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De sa samma sak för 10 år sen...

Skrivet av nitroid:

Det vore konstigt att ha fotorealistiska spel, men sedan är AI fortfarande nästan lika dumma som idag, men jag tror att AI:n kommer också ha utvecklats mycket om 10 år. Utvecklingen i AI kanske bara inte syns lika mycket som den visuella delen. Om man ska tro på vissa futurister som Ray Kurzweil så kommer vi om 16 år ha artificiella intelligenser som är lika intelligenta som människor: http://en.wikipedia.org/wiki/Predictions_made_by_Ray_Kurzweil...

Det är inte AI:n som närmar sig oss, det är vi som närmar sig AI:n

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det kommer vara för dyrt att göra fotorealistiska spel ändå.

Skrivet av OldComputer:

Vad snackar du om? Det är ändå människor som programmerar A.I:n.
Jag vet inte, men jag tycker det är mycket svårare med multiplayer än att köra mot botar, där man läser deras mönster väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Go utveckling! Ge oss fotorealistiska spel, och typ skärmar i glasögon! Läskigt verkligt?

Du har inte läst denna (gamla) nyhet?

http://www.sweclockers.com/nyhet/16372-sweclockers-provkor-oc...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fotorealistiskt the sims skulle vara intressant!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Men, men
Jag vill inte ha spel som ser bättre ut, de ser tillräckligt bra ut redan.
Jag vill ha spel som är bra
Är det så himla svårt att göra att man istället gör dem snyggare?

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Det är nog inget som hindrar utvecklingen utan tvärtom fröjdar den.

Den digitala utvecklingen blir bara större och större vilket i sin tur inspirerar fler människor att utveckla den digitala framtiden.

konsoler handlar bara om pengar. Inte utveckling och inspiration.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chrisragnar:

konsoler handlar bara om pengar. Inte utveckling och inspiration.

Ta ett snack med exempelvis naughty dog. Det är väldigt mycket utveckling och inspiration. Man får en bredare målgrupp, vet vilka tillbehör man har, vet vilken prestanda användarna har så man kan skapa en maximalt bra upplevelse etc

OT: Är man verkligen intresserad av fotorealistiska spel? Jag gillar verkligen grafiken i spel som LoL, Dota 2, Tribes samt många tecknade spel. Får man det väldigt nära fotorealistiskt blir det en konstig upplevelse så fort något ser "off" ut

Permalänk
Medlem

Mycket tveksam till detta.
Jag tror absolut att tekniken kommer finnas, men jag tror fortfarande att få kommer nyttja det på rätt sätt. Det kommer fortfarande vara för lite/mycket färger, eller tonat i någon skum färgton för att få det "realistiskt". Eller så kommer kontrasterna inte stämma så skuggor är för kompakta/veka och så vidare. Det kommer nog även vara någonting som jag tycker mig se redan idag, och det är för mycket detaljer. Det ska liksom inte gå att räkna kvisthål i en trävägg på 100m håll eller se individuella strån av vass/gräs på hur långt avstånd som helst.

Som sagt, tekniken kommer finnas, men spelen kommer med få undantag inte använda den rätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Menar han att grafikmotorutvecklingen går jämsides med hårdvaruutvecklingen lär det ta mer än 10 år då hårdvaruutvecklingen gått i stå helt. Moore's lag följs inte längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Detta.

Det måste vara ett av de mest korkade besluten som gjorts inom spel enligt mig.

"Vi gör ett jättebra spel med revolutionerande fysik och grafik, och sedan släpper vi det till enheter som inte kunde hantera vårt förra mästerverk ordentligt!"
Genius.

Definera korkat.

Jag antar att du inte jobbat inom något privat företag. Där man försöker tjäna pengar på sina produkter.

Skulle vilja se en mellanchef presentera för sin VD: -"Jo, alltså vi vill verkligen satsa alla resurser på PC för att få ett riktigt grymt spel. Visst, vi kommer inte tjäna så mycket pengar men.... det är väl inte så viktigt?" *SPARK* -"NEXT"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

...visst låter det bra, men vad ska det egentligen betyda?

Vi försöker få AIn att agera som verkliga människor, vi säger inte bara "aja, om vi är för smarta för AIn får vi väl sänka våran intelligens till deras nivå *dunkar stekpanna i huvudet och låter hjärnceller rinna ut genom näsan*.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av ilsk3n:

Definera korkat.

Jag antar att du inte jobbat inom något privat företag. Där man försöker tjäna pengar på sina produkter.

Skulle vilja se en mellanchef presentera för sin VD: -"Jo, alltså vi vill verkligen satsa alla resurser på PC för att få ett riktigt grymt spel. Visst, vi kommer inte tjäna så mycket pengar men.... det är väl inte så viktigt?" *SPARK* -"NEXT"

Jo, det stämmer väl. Jag tänkte mer ur PC master race:s synpunkt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Om man ska tro på vissa futurister som Ray Kurzweil så kommer vi om 16 år ha artificiella intelligenser som är lika intelligenta som människor..

I vissa fall vill jag nog påstå att AI har passerat vissa spelare med råge redan ...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fotorealism + zombies, me wants!

Permalänk
Medlem

Knappast! Jag arbetar mycket med rendering i 3Ds max och för att rendera fram EN bild tar jättelång tid att rendera, sen måste du oftast photoshopa bilden för att den ska se helt realistisk ut. Kraften för att ta fram sådant kommer nog dröja mer än 10 år för att vi ska få realistiska renderingar i 60 fps.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Det var den jag syftade på, glömde namnet på dem bara
Men glasögon som dem, och sedan fotorealistisk upplösning = win!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional