Permalänk

Problem med temperaturer

Har nyss byggt en helt ny AMD-baserad dator med gtx 660. GPU:n är en OC version och verkar köra helt perfekt. Det är dock processorn som är ett problem.. Har inte överklockat eller nåt och när kylaren går i 3000 RPM så är den kring 48 grader.
Nyligen körde jag ett spel som inte är så krävande (Guitar Hero 3: http://www.systemrequirementslab.com/CYRI/Requirements/guitar...) och märkte efter ett tag att CPU:n var uppe i 85 grader?!?!
CPU:n är en FX-6350 six-core @3,9GHz med stock-cooler och ingen överklockning! Ska det vara såhär, eller är stock-kylaren såååå dålig?? Hjälper det ens att skaffa en annan när temperaturerna redan är så höga till CPU:n @stock speed??
Hjälp!!!!

Permalänk
Medlem

Du har nog haft otur med stockkylaren. De är dåliga, men inte så dåliga. Du borde köpa en ny kylare, som dessutom är mycket tystare. http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Du har nog haft otur med stockkylaren. De är dåliga, men inte så dåliga. Du borde köpa en ny kylare, som dessutom är mycket tystare. http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Kan rekommendera denna kylare! Med stock hade jag runt 63-69 i load, och med Hyper 212 installerad så var temperaturen nere i 48-50 i load

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem

Stock kylare är verkligen jättedåliga. jag ahr haft problem med temperaturen på CPU:n och jag har i load 50+ grader. men skall byta ut till den som Appel99 rekommenderade.

Däremot hittade jag en inställning i BIOS igår. jag hade Cool n quiet vilket gjorde att fläkten gick lite saktare. sätt den på performance om du hittar en sådan inställning så kanske det blir bättre

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Skrivet av Magicish3re7:

Har nyss byggt en helt ny AMD-baserad dator med gtx 660. GPU:n är en OC version och verkar köra helt perfekt. Det är dock processorn som är ett problem.. Har inte överklockat eller nåt och när kylaren går i 3000 RPM så är den kring 48 grader.
Nyligen körde jag ett spel som inte är så krävande (Guitar Hero 3: http://www.systemrequirementslab.com/CYRI/Requirements/guitar...) och märkte efter ett tag att CPU:n var uppe i 85 grader?!?!
CPU:n är en FX-6350 six-core @3,9GHz med stock-cooler och ingen överklockning! Ska det vara såhär, eller är stock-kylaren såååå dålig?? Hjälper det ens att skaffa en annan när temperaturerna redan är så höga till CPU:n @stock speed??
Hjälp!!!!

den borde klocka ner sig efter den blir 62c så jag tror inte på att den var 85c varm, prova installera om kylaren, gärna med ny kylpasta

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

den borde klocka ner sig efter den blir 62c så jag tror inte på att den var 85c varm, prova installera om kylaren, gärna med ny kylpasta

FX klockar inte ner sig redan vi 62 grader, inte ens Phenom 2 gör det.

TS testa byt till bättre kylpasta, kan hjälpa ett par grader. Annars kan en billig kylare hjälpa mycket. Hyper 212 Evo är billig och bra (enligt många). Titta också på den som används i sweclokcers sommardator, den är också billig och bra (enligt Sweclockers). Silverstone Argon AR01.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

FX klockar inte ner sig redan vi 62 grader, inte ens Phenom 2 gör det.

TS testa byt till bättre kylpasta, kan hjälpa ett par grader. Annars kan en billig kylare hjälpa mycket. Evo 212 är billig och bra (enligt många). Titta också på den som används i sweclokcers sommardator, den är också billig och bra (enligt Sweclockers).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror min klockar ner sig vid 62c, och flera po swec har sagt att fx klockar ner sig vid 62c, menmen

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Jag tror min klockar ner sig vid 62c, och flera po swec har sagt att fx klockar ner sig vid 62c, menmen

Hm, okej. Fick för mig att den var högre på FX eftersom de är högre klockade och har högre strömförbrukning, men tydligen inte.

Tipset att byta kylare gäller dock fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Jag tror min klockar ner sig vid 62c, och flera po swec har sagt att fx klockar ner sig vid 62c, menmen

Vad menar du med att du tror att den klockar ner sig?

Ser du det nånstanns tex i coretemp eller i AMD overdrive där du kan se live i vilken frekvens CPUn jobbar med?

Och lånar tråden lite här:

Och till alla övriga här på forumet, hur vet man om CPUn klockar ner sig? Min ligger på runt 68-70 grader när jag pressar i Prime95. men ser fortfarande att CPUn rullar på i 4,7 GHz.

Hur vet man om andra ord att den har klockat ner sig pga temp?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Om inte frekvensen sänks så har den inte klockat ner. Vet inte vad du läser frekvensen i för program, men CPU-z borde fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum