Permalänk

Kan åskan ha slagit ut min sdd?

Det åskade igår och jag sov så jag han inte dra ur kontakterna.
När jag vaknade så slog jag på datorn som vanligt och allt funkade. När jag sen igårkväll slog på datorn igen så funkade det inte att komma in i Windows och jag konstaterade ganska snabbt att allt i datorn verkar funka utan min ssd med Windows8.
Så min fråga är om åskan kan påverka över en längre tid efter att den slått ner? Och att det är logiskt att jag kunnat ha haft På den emellan? Eller har min ssd helt enkelt bara pajat utan åskans hjälp?..

Permalänk
Medlem

Det finns många fall det tar en tid innan skadade delar gått sönder helt så det är inte omöjligt.

Det har också hänt att saker emellan klarat sig som tex att modem klarat sig men att nätverksporten stektes av åskan eller att något annat i datorn gått sönder.

Trots att överspänningsskydd inte skyddar mot åska så ska du ändå ha såna. Tex när åska slår ned så långt bort att du inte ser eller hör den, strömspikar när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott mm som hus med åskproblem kan ha.

Permalänk

För någon timme sen så gjorde åskan så att det blev strömavbrott runt hela mitt kvarter, och sen så gick det inte att komma in i windows. Efter några minuter så började allt mystiskt fungera igen och inget verkade ha gått sönder

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem

Datorn sov i sleepmode och åskan slog ut elen i ett par sekunder, då fick jag smått panik när jag skulle sätta på den efter jobbet då den inte ville boota normalt, som någon nämnde började det magiskt fungera efter några minuter igen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W