Hjälp mig installera Windows 7 och rädda mitt förhållande!

Permalänk

Hjälp mig installera Windows 7 och rädda mitt förhållande!

Kära vänner, jag söker er kunskap och ert medlidande. Flyttade nyligen in med min flickvän vilket ledde till att hon fick med sin en av familjens gamla stationära. Denna gamla robusta sak har några år på nacken(från 2007) men har blivit uppdaterad lite då och då under årens gång. Bland annat med nyare grafikkort och ramminne.

Jag blev i alla fall beordrad av min nya lägenhetsvärd att uppgradera operativsystemet från Windows vista till Windows 7. Började med att hämta ner windows 7 och brände ner den till regelrätt DVD-skiva i vanligt ordning, bara för att sedan upptäcka att flickvännens dator inte kunde kommunicera med sin DVDläsare. Öppnande upp och tog en titt men alla sladdar såg ut att sitta där de ska(var för övrigt en IDE anslutning). Koppla in min egna dvdläsare istället och började installationen. Allt frid och fröjd, ett tag i alla fall. I slutet av installationen frös datorn fast och stod stilla i flera timmar. Slutade med att avslutade installationen och försökte på nytt. Denna gången gick det inte alls. Fick bara upp "välj OS" vid boot där Windows vista var det enda alternativet(gick dock inte att starta Vista utan fick ett felmedelande om hårdvarufel(?).

Har testat följande:
-Bytta hårddisk
-Installera från USB
-Installera från olika skivor
-Installera j
-Dra ut alla usbkontakter(läste att detta skulle hjälpa)

Ingenting fungerar. Har testat att formatera om hårddisken och installera W7 från min dator och sedan montera hårddisken i hennes dator igen. Har gjort detta fyra gånger och fått fyra olika resultat(konstigt nog). Minns inte de exakta felmeddelandena men de var något i stil med detta: "Felaktig hårdvara", "Ingen bootbar media". En gången kommer "starting windows" upp men längre kommer jag inte. Den sista gången kom det upp att en windowsfil saknades(minns inte vad den hette.

Spontant kändes det som att det var hårddisken det var fel på men nu vet jag inte längre. Kan det vara ramminnerna?

Vad borde jag göra? Hoppas ni förstår att mitt förhållande står på spel här. Vet inte hur länge till hon kan överleva utan minecraft och aoe...

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ej hur du installerar Windows 7 men jag tycker du kan testa att boota Windows 7 DVD skivan eller USB minnet med installationsfilerna och välja Anpassad (avancerat) och Enhetsalternativ (avancerat) välj sedan att Ta bort alla partitioner, nu kan du installera direkt på det Inte allokerade utrymmet genom att klicka nästa.

Och du bör ha endast en hårddisk inkopplad när du installerar Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

1. Se till att ha köpt Windows 7 och då även ladda ner de officiella ISO-filerna.
2. Installera inte på en annan dator och flytta hårddisken.
3. Testa att installera med hjälp av USB-mimme som janee sa.
4. Är du säker på att du försöker bootafråb rätt enhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åk och köp ny dator åt henne

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Tack för svaren!

Skrivet av janee:

Nu vet jag ej hur du installerar Windows 7 men jag tycker du kan testa att boota Windows 7 DVD skivan eller USB minnet med installationsfilerna och välja Anpassad (avancerat) och Enhetsalternativ (avancerat) välj sedan att Ta bort alla partitioner, nu kan du installera direkt på det Inte allokerade utrymmet genom att klicka nästa.

Edit: Eller menar du att jag gör detta i själva installationen?

Och du bör ha endast en hårddisk inkopplad när du installerar Windows 7.

Fast grejen är ju att jag inte kommer inte i något OS överhuvudtaget på datorn längre Vista försvann i och med den misslyckade installationen och något annat OS har jag inte lyckats installera. Har Testat att installera både från USB och DVD.

Då får jag helt enkelt testa att koppla ur resten och försöka igen

Skrivet av betan:

1. Se till att ha köpt Windows 7 och då även ladda ner de officiella ISO-filerna.
2. Installera inte på en annan dator och flytta hårddisken.
3. Testa att installera med hjälp av USB-mimme som janee sa.
4. Är du säker på att du försöker bootafråb rätt enhet?

Skickades från m.sweclockers.com

1. Är verkligen det som spökar då? Borde väl inte vara någon större skillnad på ISO-filerna?
4. Finns bara tre enheter att välja mellan och har testat alla.

Skrivet av fermia:

Åk och köp ny dator åt henne

Haha är faktiskt väldigt lockande.

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

"Edit: Eller menar du att jag gör detta i själva installationen? " Ja du skall boota DVD skivan eller USB minnet genom att ställa in bootordningen i BIOS eller trycka på någon funktionstangent vid uppstart av datorn.

På min gamla Dell dator var det F12 och för min nya dator med ASUS moderkort är det F8 som man skall trycka på för att kunna välja vilken enhet som skall boota.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara snabbläst lite men.

Har du fler minnes-stickor än 1 i datorn? Ta ut alla utom 1, kör bara med det. Installera Win7 med bara det, från ett USB-minne.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomUser:

Tack för svaren!

Fast grejen är ju att jag inte kommer inte i något OS överhuvudtaget på datorn längre Vista försvann i och med den misslyckade installationen och något annat OS har jag inte lyckats installera. Har Testat att installera både från USB och DVD.

Då får jag helt enkelt testa att koppla ur resten och försöka igen

1. Är verkligen det som spökar då? Borde väl inte vara någon större skillnad på ISO-filerna?
4. Finns bara tre enheter att välja mellan och har testat alla.

Haha är faktiskt väldigt lockande.

Kan vara, du vet aldrig vad de har gjort med ISO-filerna från andra källor.

Permalänk
Medlem

Jag testat Windows 7 installation med DVD skiva på min nya dator och då har jag bara cirka 2 sekunder på mig för att trycka på valfri tangent för att boota DVD skivan, om jag är för långsam att trycka så försöker datorn boota hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk

Nu när jag försöker starta kommer jag bara till "starting windows" skärmen som tuggar i timmar. Detta trots att hårddisken är formaterad....

Ett annat problem jag hittade precis:

Verkar som BIOS inte längre hittar hårddisken. Står bara "Hard drive", inga modelnummer eller liknande som det gjorde innan :/

Har det med saken att göra?

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomUser:

Nu när jag försöker starta kommer jag bara till "starting windows" skärmen som tuggar i timmar. Detta trots att hårddisken är formaterad....

Ett annat problem jag hittade precis:

Verkar som BIOS inte längre hittar hårddisken. Står bara "Hard drive", inga modelnummer eller liknande som det gjorde innan :/

Har det med saken att göra?

Det kan ju faktiskt vara så att hårddisken kastat in handduken p.g.a allt extra jobb på semestern.
Testat med en Live skiva ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju faktiskt vara så att hårddisken kastat in handduken p.g.a allt extra jobb på semestern.
Testat med en Live skiva ?

Ingen dålig idé faktiskt. Blir att tanka ner ubuntu live på en gång!

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk

Uppdate: Lyckades installera ubuntu så själva hårddisken verkar finfin. Formaterade om hela hårddisken och tog bort alla partitioner men går ändå inte att installera w7. Den står bara och tuggar vid "starting windows" när jag bootar från skivan.

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Medlem

Du behöver inte komma in i något OS. Du ska alltid ändra i bios så att datorn startar från DVD eller USB minnet och ha bara 1 disk kopplad. De andra diskarna kopplar du in efteråt när du är klar.

Sen har nån nämnt att du ska ta bort partitionen på disken när du installerar om. Vissa fel KRÄVER att man går så långt för att det vid dom felen INTE räcker att bara formatera och installera om.

Skrivet av RandomUser:

...
Ingenting fungerar. Har testat att formatera om hårddisken och installera W7 från min dator och sedan montera hårddisken i hennes dator igen. Har gjort detta fyra gånger och fått fyra olika resultat(konstigt nog). Minns inte de exakta felmeddelandena men de var något i stil med detta: "Felaktig hårdvara", "Ingen bootbar media". En gången kommer "starting windows" upp men längre kommer jag inte. Den sista gången kom det upp att en windowsfil saknades(minns inte vad den hette.
...

Det ska gå åt skogen när du gör så där.

Om Windows disken är som din mormors kläder/skor så har du just försökt byta kläder/skor med henne och är nu förvånad att dom inte passar och att du inte trivs. Datorn reagerar på samma sätt när du tar ett färdig installerad Windows disk från en dator och sätter i en annan. Är det inte samma delar i båda så ska det gå åt skogen. Även om du har sån tur att du tar dig förbi eller kan strunta i felen så blir datorn seg/långsammare än vad den borde vara.

Edit:
Hur länge har du väntat?
När Win 7 kom ut var vissa tvungna att vänta 30-40 minuter innan installationen fortsatte. Kolla innan om det är något mer du kan koppla ur utanför och innanför chassit som den kanske slösar tid med.

Testa koppla ur alla kablar från moderkortet till alla hårddiskar och se om den fortfarande fastnar. Självklart hittar installationen ingen disk då om alt funkar som det ska men då vet du att åtminstone att USB minnet, DVD och datorn funkar. När du testar att installera från USB minne så tar du bort kablarna till DVD läsaren också.

Du behöver inte formatera disken. Låt Win 7 DVD/USB minnet formatera disken automatiskt om du kommer så långt. Det viktiga är att ta bort alla partitioner på disken som Windows ska installeras på.

Permalänk

Testa en äkta Windowsskiva?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100