Permalänk

Externt grafikkort

Hej.

Lite osäker på vilken forum del denna ska ligga i.
Riktigt sugen på en ultrabook och ett externt grafikkort. Har googlat men får inget riktigt svar. Är det massa prestanda förlust om man kör med thunderbolt till pcie, och är det ens möjligt idag att göra det? Vad finns det för alternativ? Kan tänkte mig att bygga något om det går.

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte så mycket om hur det funkar men kom ihåg den här artikeln http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-graphics-thun... den kan ju vara intressant för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte så mycket om hur det funkar men kom ihåg den här artikeln http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-graphics-thun... den kan ju vara intressant för dig.

Det är intressant. Men är det nån som har koll på siffrorna med thunderbolt to pcie jämfört med pcie direkt på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Det är intressant. Men är det nån som har koll på siffrorna med thunderbolt to pcie jämfört med pcie direkt på moderkortet?

Kollade du ens igenom det mrqaffe länkade?

Permalänk
Rekordmedlem

De benchmarkar ju både med och utan thunderboltlådan på Tomshardware, så läs hela artikeln. För att köra en klassisk BF3 så blev det så här

Visst, det kanske inte är nått för de värsta spelmaskinerna, men som uppgradering till en bärbar så kan det nog vara intressant.
Och det visar även att det är slår i taket där i thunderboltbussen på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Moomin:

Kollade du ens igenom det mrqaffe länkade?

Jo jag läste, men ställde nog frågan lite fel. Syftade mer på om det fanns nån % överlag. Är ju ruskigt stor skillnad mellan BF3 och wow.

Permalänk
Medlem

I artikeln som mrqaffe länkade kan man läsa att:

"The largest Echo Express Pro, which we have here in the lab, takes two full-length cards (or, a single double-slot card). That's an $800 dollar proposition. The vanilla Echo Express supports a single PCIe card with a maximum length of 7.75". It sells for $600. Finally, the entry-level Echo Express SE also supports a single-slot PCIe device, but it's only large enough for a half-length board. A $400 price tag makes it more affordable, though."

Med dom priserna lär det ju va mycket bättre att satsa på ett bra grafikkort i laptopen från början särskilt med tanke på prestandaförlusterna i benchmarksen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De benchmarkar ju både med och utan thunderboltlådan på Tomshardware, så läs hela artikeln. För att köra en klassisk BF3 så blev det så här
http://media.bestofmicro.com/O/1/348193/original/battlefield_...

Visst, det kanske inte är nått för de värsta spelmaskinerna, men som uppgradering till en bärbar så kan det nog vara intressant.
Och det visar även att det är slår i taket där i thunderboltbussen på nått sätt.

Vart är taket på thunderboltbussen? Har ju ett GTX570 jag tänkte använda isf. Men det verkar alltså inte vara nån mening med att gå högre upp bland grafikkorten om det inte går att få ut mer. Så antar jag även att strömmen inte räcker till, 150w låter lite. Men tänkte om man kunde bygga nått eget med ett billigt 350w watt agg och nån thunderbolt to pcie adapter. Eller kanske även 2 gtx560 sli. Men om thunderbolten går i taket känns det som att det blir en för stor nergradering för att det är värt det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rufusrufus:

Vart är taket på thunderboltbussen? Har ju ett GTX570 jag tänkte använda isf. Men det verkar alltså inte vara nån mening med att gå högre upp bland grafikkorten om det inte går att få ut mer. Så antar jag även att strömmen inte räcker till, 150w låter lite. Men tänkte om man kunde bygga nått eget med ett billigt 350w watt agg och nån thunderbolt to pcie adapter. Eller kanske även 2 gtx560 sli. Men om thunderbolten går i taket känns det som att det blir en för stor nergradering för att det är värt det.

Den lådan är väl en av de första sakerna som ger funktionen, det kanske finns andra och det kommer nog att bli bättre, tanken är ju snarare att man ska montera in grafikkorten i skärmen i framtiden, man får ta det för vad det är, men om den varit billigare så hade det ju varit ett bra alternativ att förbättra grafiken på en laptop, kanske som en dockstation i hemmet. jag har också lite svårt att se vitsen med en stor låda med sli och nätdel, den blir nästan lika stor i sig som en dator och då är steget till en separat speldator inte långt och troligen blir det ingen stor skillnad i pris heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den lådan är väl en av de första sakerna som ger funktionen, det kanske finns andra och det kommer nog att bli bättre, tanken är ju snarare att man ska montera in grafikkorten i skärmen i framtiden, man får ta det för vad det är, men om den varit billigare så hade det ju varit ett bra alternativ att förbättra grafiken på en laptop, kanske som en dockstation i hemmet. jag har också lite svårt att se vitsen med en stor låda med sli och nätdel, den blir nästan lika stor i sig som en dator och då är steget till en separat speldator inte långt och troligen blir det ingen stor skillnad i pris heller.

Att sli och nätdel blir en stor låda har jag inget problem med. Det jag vill är att kunna ta med mig laptopen lätt och bara docka i skärm när man är hemma. Det går inte idag med min stationära

Permalänk

Hör med er som är mer insatta. Kommer det komma nån extern gpu snart? Sett silverstones variant men inte funnit nån mer info om den. Har fattat som att Thunderbolt är för dåligt, så man måste vänta på en ny lösning istället?