Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

IPS vs 120Hz?

Hej!

Läst en hel del trådar om både IPS och 120/144Hz men är fortfarande lika kluven.
Har hört att hög uppdateringsfrekvens mest märks av i FPS-spel? Andra säger att det är skönt överhuvudtaget, att slippa "spåret" som muspekaren lämnar efter sig vid kvicka rörelser.

Kollar mycket på film och spelar mest RPG/MOBA-spel. Blir det mycket bättre med IPS i de fallen? Eller är det värdare att satsa på 120Hz för att det är skönt generellt sätt?

Tack för svar!

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Embraphin:

Hej!

Läst en hel del trådar om både IPS och 120/144Hz men är fortfarande lika kluven.
Har hört att hög uppdateringsfrekvens mest märks av i FPS-spel? Andra säger att det är skönt överhuvudtaget, att slippa "spåret" som muspekaren lämnar efter sig vid kvicka rörelser.

Kollar mycket på film och spelar mest RPG/MOBA-spel. Blir det mycket bättre med IPS i de fallen? Eller är det värdare att satsa på 120Hz för att det är skönt generellt sätt?

Tack för svar!

Det finns ett antal trådar om just detta redan, läs dom, kolla tester och få din egen uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Rpg och moba spel drar inte så mycket nytta utav en 120hz skärm. I moba spel så är det mest projektilerna som man märker skillnaden. Det blir lättare att last hitta och följa projektiler. I mmo så är det mest namnen ovanför gubbar som rör sig som blir tydligare. Sen så ser det även bättre ut när man roterar kameran runt sin gubbe. Ska du ha en 120hz monitor så ska den ha lightboost.

Frågan är vad du gör mest eller vad som är viktigast för dig? Film eller spel? Annars kan du göra som jag och koppla in tvn för film tittande och sedan skaffa en rejäl monitor för spel.

Permalänk
Skrivet av Embraphin:

Kollar mycket på film och spelar mest RPG/MOBA-spel. Blir det mycket bättre med IPS i de fallen? Eller är det värdare att satsa på 120Hz för att det är skönt generellt sätt?

Tack för svar!

Det jag fetmarkerade är det du måste definiera för dig själv, vad menar du med bättre?. En IPS har bättre färger och bild, men är inte lika snabb som en 120HZ av självklar anledning. Frågan är helt enkelt vilket du prioriterar.

Själv skulle jag aldrig köpa en ny skärm med TN panel oavsett hur mycket guld och gröna skogar tillverkarna lovar eftersom bilden är så pass mycket sämre, men sen så spelar jag inte snabba spel heller så är inte målgruppen för dessa "gamer skärmar".

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Frågan är vad du gör mest eller vad som är viktigast för dig? Film eller spel? Annars kan du göra som jag och koppla in tvn för film tittande och sedan skaffa en rejäl monitor för spel.

Spelar inte jätteofta just nu men det kommer i perioder. Spelar mest casual också så det lutar nog just nu mot en IPS

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk

Du ska helt klart ha en ips skärm

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Tänk på at 120Hz är gjorda för 3D-glasögon och därför är väldigt ljusstarka. Sänker man ljusstyrkan mycket så är det risk att man upplever ett flimmer. In så illa som en 60Hz CRT skärm men jag upplevde det som jobbigt i alla fall (jag vill bara ha en låg ljusstyrka eftersom jag har det mörkt i rummet när jag spelar).

Har inte bestämt mig för vilken skärm som jag ska köpa. Har samma fundering själv fast jag kör mest BF3.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Har kört 120hz TN-paneler de senaste åren (Samsung 2233rz och nu BenQ XL2410T). Det blir ett annat flyt, men det är inte värt det. Jag hade prioriterat IPS över TN vid köp av skärm, även till FPS (förutsatt att den har lågt inputlag och responstid etc, så man slipper ghosting).

Har spelat FPS i 15 år och det går lika bra i 60hz respektive 120hz på en TN-panel. Skärmen gör inga underverk, och påverkar inte din "skill".

TLDR(?): 120hz om du är professionell e-sportare. Är du inte det? Köp en IPS. Uppdateringsfrekvensen är inte det viktigaste om du vill ha en skärm med flyt i.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk

Tack för snabba och informativa svar!

Blir en IPS-skärm! Hade tänkt mig något omkring 2000kr 24-tum. Har ni några förslag?

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Rpg och moba spel drar inte så mycket nytta utav en 120hz skärm. I moba spel så är det mest projektilerna som man märker skillnaden. Det blir lättare att last hitta och följa projektiler. I mmo så är det mest namnen ovanför gubbar som rör sig som blir tydligare. Sen så ser det även bättre ut när man roterar kameran runt sin gubbe. Ska du ha en 120hz monitor så ska den ha lightboost.

Frågan är vad du gör mest eller vad som är viktigast för dig? Film eller spel? Annars kan du göra som jag och koppla in tvn för film tittande och sedan skaffa en rejäl monitor för spel.

Musen blir rejält mycket mjukare, mjukare mer precisa rörelser på 120hz = underbart i moba och rts.
Skulle aldrig i livet sitta på en 60hz för moba och rts, helt värdelöst.

120hz alla dagar för alla spel där musen används.

Permalänk
Medlem

Bra bild går före fler hz

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351243

Jag har 27" modellen av den där skärmen och är väldigt nöjd med den

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Kör på 120hz skärm, jag spelar också mycket Moba och WoW och jag kan säga att man märker skillnaden, allting blir mycket bättre. Speciellt i PvP så är det bra ifall man t.ex kör Rogue och måste komma åt ryggen då det blir fler bilder.

Skillnaden i färger och bild är inte så markant som man tror. Den största skillnaden är betraktningsvinklar och man sitter ju ändå framför skärmen när man spelar imo så det gör ju ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

För vissa är det gudomligt med 120/144hz, för andra spelar den höga hz:en ingen roll. Jag kommer ha svårt att gå tillbaka till 60hz, om jag någon gång kommer göra det dvs. Jag kör just nu en ASUS 27'' 144hz, innnan har jag haft samsung 2233rz och samsung s23a700d, (båda sistnämnda är 120hz).

Jag har en kompis som föredrar IPS och dess färger, och när jag var där och hälsade på så tyckte jag det kändes jätteskumt att sitta med 60hz, jag kände direkt av musens rörelser både vid skrivbordsvyn och i spel, det är som natt och dag verkligen. Färgerna må vara bättre och så på IPS, men min personliga erfarenhet efter att ha gamat med 60hz skärmar och 120hz+ skärmar, så tycker jag att känslan är mycket skönare med högre hz.

Om man aldrig har provat med 120+hz, så vet man ju inte hur det känns ändå, så då kan man ju kanske köra vidare på sina 60hz istället, köra en IPS. Det är inte som att det blir något magiskt övertag med högre hz, men feelingen är overall mycket härligare!

Men det är svårt att säga vad du ska och inte ska ha. Jag säger absolut INTE att du EJ ska köpa en IPS. Jag säger heller inte att du SKA köpa en 120/144hz skärm... du behöver kanske känna efter själv i en affär t.ex.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av Embraphin:

Tack för snabba och informativa svar!

Blir en IPS-skärm! Hade tänkt mig något omkring 2000kr 24-tum. Har ni några förslag?

http://cdon.se/hemelektronik/dell_ultrasharp_u2412m_e-ips_24%...

Denna verkar awesome om man gillar 16:10, i detta fallet 1920x1200. Är själv väldigt sugen på att köpa den men det känns som att jag redan har spenderat för mycket av sommarjobbs pengarna :/

Permalänk

Hej! Har en LG ips277 och en lite äldre skärm bredvid som jag har internet sidor och skit på. Ingen 120 hz skärm men ändå. färgskilnaden på ips och tn är så stor så att jag aldrig kommer byta tillbaka. Blir irriterad av att titta på gamla skärmen för länge. Det är säkert bättre färger på skärmarna nu för tiden men Ips alla gånger. Du kommer inte bli besviken.
MVH Robin

Visa signatur

Låda: Nzxt phantom 820 CPU: i7 5820k @ 4.1 ghz RAM: 16GB Hyper-x DDR4 Moderkort: asus x99s GPU:Evga Gtx 980 i sli PSU Rm850 gold+ Skärmar: LG Ips277 i Surround Mus: Razer Naga 2014 Tangentbord: Blackwidow ultimate 2015 Headset Razer Tiamat 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thungur1337:

Hej! Har en LG ips277 och en lite äldre skärm bredvid som jag har internet sidor och skit på. Ingen 120 hz skärm men ändå. färgskilnaden på ips och tn är så stor så att jag aldrig kommer byta tillbaka. Blir irriterad av att titta på gamla skärmen för länge. Det är säkert bättre färger på skärmarna nu för tiden men Ips alla gånger. Du kommer inte bli besviken.
MVH Robin

Tror ej han blir besviken av en 120hz heller. Frågan är ju vad han egentligen skulle föredra när det väl kommer till kritan. Tkr TS borde testa sig fram egentligen, än att bara gå efter vad andra tycker, det är ju ändå TS som ska ha skärmen. Önskar dig lycka till och hoppas du väljer det som du tror är ditt bästa val.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Ja det är väl problematiken, väljer man TN-skärm med 120hz så går man aldrig ifrån det och köper man IPS så köper man aldrig mer en skärm med TN-panel

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av Thungur1337:

Hej! Har en LG ips277 och en lite äldre skärm bredvid som jag har internet sidor och skit på. Ingen 120 hz skärm men ändå. färgskilnaden på ips och tn är så stor så att jag aldrig kommer byta tillbaka. Blir irriterad av att titta på gamla skärmen för länge. Det är säkert bättre färger på skärmarna nu för tiden men Ips alla gånger. Du kommer inte bli besviken.
MVH Robin

Jag har också en ips277L och en TN panel som sekundär skärm, Håller med om att det är grymt stor skillnad, Mycket djupare färger på IPS skärmen, Jag spelar precis som TS mkt RPG och där tror jag man uppskattar bättre färger mer än snabbare respons, Men det verkar ju vara väldigt personligt, Sen har jag inte hårdvaran för att kunna pusha den fps som en 120/144hz skärm kräver.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jobbar man med grafisk design eller med färger i största allmänhet, IPS. Spelar man mycket twitch gaming, 120/144Hz. För spel är det 120/144 Hz all the way, vill jag ha en snygg bild köper jag en tavla.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Avstängd

För att sumera denna eviga diskution (DET ÄR UPPENBARLIGEN ETT SUBJEKTIVT ÄMNE), DU måste testa SJÄLV!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Korea skärm helt klart, finns inget bättre!

Permalänk
Medlem

Singla slant! Det är enda lösningen.

Permalänk

Det verkar vara lite 50/50 vad folk tycker hehe! Det lutar fortfarande mot IPS men som många säger kanske det är bäst att åka till t.ex. Mediamarkt och testa själv!

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dCipher:

Jobbar man med grafisk design eller med färger i största allmänhet, IPS. Spelar man mycket twitch gaming, 120/144Hz. För spel är det 120/144 Hz all the way, vill jag ha en snygg bild köper jag en tavla.

Jo precis. Jag håller absolut inte med folk om att det är en smakfråga, jag hävdar att det helt enkelt beror på vad man ska använda den till.

Skrivet av H4nsson:

Jag har också en ips277L och en TN panel som sekundär skärm, Håller med om att det är grymt stor skillnad, Mycket djupare färger på IPS skärmen, Jag spelar precis som TS mkt RPG och där tror jag man uppskattar bättre färger mer än snabbare respons, Men det verkar ju vara väldigt personligt, Sen har jag inte hårdvaran för att kunna pusha den fps som en 120/144hz skärm kräver.

Det har inte bara att göra med snabbare respons. Väldigt många spel är så sjukt mycket skönare att spela i 120fps än i 60. Visst kan man göra det på en 60hz också men då får man acceptera screen tearing. Visst kommer skärmen inte att kunna visa 120fps men man känslan av rapphet är samma.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Spelar du knappt/aldrig FPS spel skulle jag nog personligen valt en IPS skärm.

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Tror ej han blir besviken av en 120hz heller. Frågan är ju vad han egentligen skulle föredra när det väl kommer till kritan. Tkr TS borde testa sig fram egentligen, än att bara gå efter vad andra tycker, det är ju ändå TS som ska ha skärmen. Önskar dig lycka till och hoppas du väljer det som du tror är ditt bästa val.

Vet inte om jag tryckte rätt grej för att svara nu men det märks väll ;).
Jag tänker lite såhär.
Jag pröjsar 5k för ett grafikkort för att kunna spela med hög grafik. Då vill jag väll att bilden ska vara jävligt snygg. Men det är ju bara min åsikt, det är ju som du säger att han måste känna vad han föredrar.

Visa signatur

Låda: Nzxt phantom 820 CPU: i7 5820k @ 4.1 ghz RAM: 16GB Hyper-x DDR4 Moderkort: asus x99s GPU:Evga Gtx 980 i sli PSU Rm850 gold+ Skärmar: LG Ips277 i Surround Mus: Razer Naga 2014 Tangentbord: Blackwidow ultimate 2015 Headset Razer Tiamat 7.1

Permalänk
Medlem

120hz skärm alla dagar i veckan! haft laptop med 120hz och nu en 27 tums samsung 120hz skärm!

Kommer aldrig gå tillbaka till dem gamla uråldriga 60hz skärmarnas teknik,borde vara standard med 100hz i alla fall på skärmar idag!

Så 120hz skärm är vad jag REK!

Permalänk

Om jag skaffar en 120Hz-skärm och kör Dual Monitors tillsammans med min gamla 60Hz, kommer jag bli mindfucked av att konstant gå emellan 120Hz och 60Hz?

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Medlem

Efter att jag köpte en 120hz skärm förra året skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till 60hz. Bara att röra runt musen i Windows på 60hz gör att jag mår lite dåligt typ, det blir lite som känslan när man spelar ett spel och bara får typ 20 FPS typ (fast inte lika illa såklart). I detta läget hade jag valt en 120hz skärm över en IPS även om 120hz'aren var så dålig på att visa färger etc att den var svartvit tror jag..

Skrivet av Embraphin:

Om jag skaffar en 120Hz-skärm och kör Dual Monitors tillsammans med min gamla 60Hz, kommer jag bli mindfucked av att konstant gå emellan 120Hz och 60Hz?

Beror lite på hur du tänkt använda dual minitorsen. Jag kör min 120hz'are och sen har jag en TV inkopplad också. Så jag sätter film / stream etc på TVn och det funkar ju perfect på 60hz TVn, och sen det mesta annat på 120hz'arn. Det funkar bra för mig typ.