Permalänk
Medlem

Hur mycket behöver jag?

Hejsan!

Har funderat ett tag på att köra eyefinity. Men då har jag en snabb fråga när det gäller grafikkortet.
Hur mycket grafikminne behöver jag för att kunna spela laggfritt och att laggen då inte beror på för lite grafikminne? Räcker det med 2gb eller behöver jag 4/6?

Visa signatur

it's not about the kills, it's about the calls

Permalänk
Inaktiv

3GB skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Ska du köra eyefinity så kan du behöva 4 GB, men det beror helt på vilka upplösningar och hur många skärmar vi pratar om. Så länge du har tillräckligt med grafikminne så kommer det inte lagga, men det går inte att skaffa 6 GB för att få högre fps.

Hur många skärmar hade du tänkt att köra på, och vilken upplösning har dessa?

Kommer du köra med tre skärmar skulle jag ändå rekommendera minst 4 GB för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem

3GB, men spelar du krävande spel som äter RAM så kan du behöva mer.
2GB skall även gå, men det är inte rekommenderat.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kire6:

Ska du köra eyefinity så kan du behöva 4 GB, men det beror helt på vilka upplösningar och hur många skärmar vi pratar om. Så länge du har tillräckligt med grafikminne så kommer det inte lagga, men det går inte att skaffa 6 GB för att få högre fps.

Kommer du köra med tre skärmar skulle jag ändå rekommendera minst 4 GB för att vara på den säkra sidan.

Vad finns det för grafikkort som klarar av att använda 4GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Jag kommer troligen köra 3 skärmar.

Men om jag bara kör 2 hur mycket behöver jag då

Visa signatur

it's not about the kills, it's about the calls

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4ptenen:

Jag kommer troligen köra 3 skärmar.

Men om jag bara kör 2 hur mycket behöver jag då

Är med på att du vill köra 3 skärmar, men för att vi ska kunna ge ett bra svar på vilket grafikkort du bör ha måste vi veta vilka skärmarna du hade tänkt dig att köra med på grund av att det beror på vilken upplösning de körs i. Om det är 1920 x 1080 så blir det 5760 x 1080 pixlar i upplösning. Om du ska köra skärmar som ligger på 2560 x 1440 så blir det istället 7680 x 1140 i upplösning. Där ser du att det är en ganska stor skillnad på upplösning, och såklart vilket grafikkort / Vram som man bör ha.

Men antagligen så kommer det vara skärmar med Full HD upplösning ( 1920 x 1080 ) och då skulle jag rekommendera 3 gb vram. Och för att fpsen ska vara bra så rekommenderar jag starkt 2 st grafikkort i antingen SLI eller CF. Tillexempel 780 eller 7970.

Det här är för att kunna köra de senaste spelen med högsta grafik inställningarna som finns att tillgå.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux