Permalänk

Överhettad CPU

Har börjat få problem i mitt spelande då CPU:n sen i förmiddags plötsligt drar upp till knappa 70 grader i temperatur vid spelande, varpå datorn helt sonika stänger av spelet för att undvika att CPU:n blir än mer överhettad (antar jag). Får ett meddelande vid omstart av datorn efter att spel hängt sig där det står att CPU:n är överhettad, tempen ligger då på 69-70 grader. Min första tanke var att fläktarna behövde dammas av, så jag gjorde noga rent processorfläkten liksom alla andra jäkla fläktar i datorn, bara för att vara på den säkra sidan. Tyvärr gjorde det verkligen ingenting. Finns det någon bra lösning eller behöver jag lämna in datorn?

/okunnig nörd

Mina specifikationer:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-3550 3.30 GHz
Processorkylare: Vet ej
Moderkort: ASUS P8Z77-V
Minne: 2x 4 GB Corsair XMS3
Grafikkort: Geforce 670 GTX 2 gb
Nätaggregat: Corsair Gaming Series 600W
Övrig kylning: Två fläktar, ingen aning om specifikationer.

Permalänk

En liten repaste av CPUn kanske? Skulle rekommendera Arctic silver 5. Alt en kraftigare kylare.

Låter lite konstigt att spelet skulle stängas av och speciellt vid de låga temperaturerna, säker på att det inte är GPUn som blir överhettad?
Vid höga temps brukar datorer oftast hänga sig eller stängas av, jag har dock inte ivy bridge iofs.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att du inte gjorde rent datorn med dammsugaren. Hur kan du inte veta vad du har för fläkt? Köp vattenkylning...

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

En liten repaste av CPUn kanske? Skulle rekommendera Arctic silver 5. Alt en kraftigare kylare.

Låter lite konstigt att spelet skulle stängas av och speciellt vid de låga temperaturerna, säker på att det inte är GPUn som blir överhettad?
Vid höga temps brukar datorer oftast hänga sig eller stängas av, jag har dock inte ivy bridge iofs.

Glömde skriva in att datorn vid omstart efter att ett spel hängt sig piper och meddelar att CPU:n är överhettad, samtidigt som den visar en temp på 69-70 grader. Fixar in det i förstainlägget. GPU:n ligger på normala temperaturer. Datorn har faktiskt hängt sig en gång nu när du säger det, men annars har det varit spelprocesserna som stängs av.

Skrivet av yoyopro:

Hur kan du inte veta vad du har för fläkt?

Jag har dålig koll på sådant, helt enkelt. Vet inte vart jag ser det.

Permalänk
Citat:

Glömde skriva in att datorn vid omstart efter att ett spel hängt sig piper och meddelar att CPU:n är överhettad, samtidigt som den visar en temp på 69-70 grader. Fixar in det i förstainlägget. GPU:n ligger på normala temperaturer. Datorn har faktiskt hängt sig en gång nu när du säger det, men annars har det varit spelprocesserna som stängs av.

Allright Men testa med att byta ut kylpastan, annars är väl en kraftigare kylare det alternativet som kvarstår.

Permalänk
Medlem

70 grader under spel är fan ingenting :S??? Jag spelar och får upp till 88C under BF3 nu under sommartiderna med stockkylare

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

70 grader under spel är fan ingenting :S??? Jag spelar och får upp till 88C under BF3 nu under sommartiderna med stockkylare

Jag har ingen aning om vad som är mycket, går bara på vad datorn säger. Men om så är fallet är ju det hela ännu märkligare? Det är dessutom en ny dator köpt i maj.

Permalänk
Skrivet av svartsvan:

Jag har ingen aning om vad som är mycket, går bara på vad datorn säger. Men om så är fallet är ju det hela ännu märkligare? Det är dessutom en ny dator köpt i maj.

Det kan vara BIOS-relaterat.

Permalänk

Jag har liknande problem med att min dator mitt i ett game kan stängas av. Bara bam så dör den men inte helt. Skärmen blir svart men jag hör alla i skype ett tag till och fläktarna går som fan. Sen dör den. Händer 2-6 gpnger per dag. Har stock kylare. Kan tänka mig att det är psu, gpu eller cpu relaterat. Vad det är vet jag inte men det är jävligt irriterande och måste lösas asap..

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Det kan vara BIOS-relaterat.

Ok. Vad innebär det?

Skrivet av PcCrazyMods:

Jag har liknande problem med att min dator mitt i ett game kan stängas av. Bara bam så dör den men inte helt. Skärmen blir svart men jag hör alla i skype ett tag till och fläktarna går som fan. Sen dör den. Händer 2-6 gpnger per dag. Har stock kylare. Kan tänka mig att det är psu, gpu eller cpu relaterat. Vad det är vet jag inte men det är jävligt irriterande och måste lösas asap..

Hade något liknande fel på en äldre dator, då var det grafikkortet som hade pajat och överhettades.

Permalänk
Skrivet av svartsvan:

Ok. Vad innebär det?

Hade något liknande fel på en äldre dator, då var det grafikkortet som hade pajat och överhettades.

Lite små jobbigt då datorn är relativt ny.. funkar prima förutom när man spelar. Kan hända ibland under film..

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Citat:

Ok. Vad innebär det?

Att det kan vara inställt i BIOS att datorn ska stängas av vid en viss CPU temp, verkar dock så att den har en max temp på 67.4C.

Series Intel Core i5 (Desktop)
Codename Ivy Bridge
Clock Rate 3300 - 3700 MHz
Level 2 Cache 1024 KB
Level 3 Cache 6144 KB
Number of Cores / Threads 4 / 4
Max. Power Consumption (TDP = Thermal Design Power) 77 Watt
Manufacturing Technology 22 nm
Max. Temperature 67.4 °C
Socket FCLGA1155
Features HD Graphics 2500 (650-1150), SSE 4.1/4.2, AVX, Trusted Execution, AES, Dual Channel Memory Controller DDR3-1600 (max 32GB)
64 Bit 64 Bit support
Hardware Virtualization VT-d, VT-x
Starting Price $205 U.S.
Announcement Date 04/23/2012
Product Link (external) Intel Core i5 (Desktop) 3550

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Att det kan vara inställt i BIOS att datorn ska stängas av vid en viss CPU temp, verkar dock så att den har en max temp på 67.4C.

Series Intel Core i5 (Desktop)
Codename Ivy Bridge
Clock Rate 3300 - 3700 MHz
Level 2 Cache 1024 KB
Level 3 Cache 6144 KB
Number of Cores / Threads 4 / 4
Max. Power Consumption (TDP = Thermal Design Power) 77 Watt
Manufacturing Technology 22 nm
Max. Temperature 67.4 °C
Socket FCLGA1155
Features HD Graphics 2500 (650-1150), SSE 4.1/4.2, AVX, Trusted Execution, AES, Dual Channel Memory Controller DDR3-1600 (max 32GB)
64 Bit 64 Bit support
Hardware Virtualization VT-d, VT-x
Starting Price $205 U.S.
Announcement Date 04/23/2012
Product Link (external) Intel Core i5 (Desktop) 3550

Jaha, tack för den infon! Är 67 grader i underkant? Är det i så fall möjligt att ändra maxet i BIOS? Oavsett vilket behöver jag, som du säger, en bättre kylare. Prövade nämligen Intel Burn Test på processorn, och fanskapet gled upp i 96 grader under testet.

Permalänk

Ja du behöver förbättra kylningen på något sätt.

Permalänk
Medlem

Wow. Ännu en sån här tråd på kort tid med temp på 69-70 grader.

Montera om kylaren ordentligt så får du ned temp till ca 30-45 grader precis som de andra. Ny kylpasta, ny kylare, vattenkylning osv gör ingen nytta om du inte också monterar kylaren ordentligt.

Helst tar du ut moderkortet så att man kan montera och kontrollera kylaren ordentligt från sidan och underifrån att benen gick igenom moderkortet rätt. Detaljerna varierar mellan olika kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Wow. Ännu en sån här tråd på kort tid med temp på 69-70 grader.

Montera om kylaren ordentligt så får du ned temp till ca 30-45 grader precis som de andra. Ny kylpasta, ny kylare, vattenkylning osv gör ingen nytta om du inte också monterar kylaren ordentligt.

Helst tar du ut moderkortet så att man kan montera och kontrollera kylaren ordentligt från sidan och underifrån att benen gick igenom moderkortet rätt. Detaljerna varierar mellan olika kylare.

Lugna dig lite. Med ivy bridge behöver det inte vara kylaren som är felmonterad för att ha höga temperaturer. Hade själv 86C i stresstest med vattenkylning på stockhastighet pga dålig kontakt mellan chip och IHS. Efter delid blev det bra mycket bättre.
Kan helt enkelt vara ett dåligt ex med mycket tomrum mellan ihs och cpu-chippet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Wow. Ännu en sån här tråd på kort tid med temp på 69-70 grader.

Montera om kylaren ordentligt så får du ned temp till ca 30-45 grader precis som de andra. Ny kylpasta, ny kylare, vattenkylning osv gör ingen nytta om du inte också monterar kylaren ordentligt.

Helst tar du ut moderkortet så att man kan montera och kontrollera kylaren ordentligt från sidan och underifrån att benen gick igenom moderkortet rätt. Detaljerna varierar mellan olika kylare.

Nu har ju dock datorn fungerat normalt ända fram till igår. Var den korrekt monterad dessförinnan? Vidare var det Inet som satte ihop burken. Grabbarna där borde väl kunna sitt jobb? För säkerhets skull ska jag dock undersöka kylaren så får vi se om din teori håller!

Märkte även nu när jag körde CPU-Z att processorn går upp i 4 000 MHz under belastning. Ska den inte taka på 3 300?

Permalänk
Medlem

min 3570K oklockad med stockkylare idlar på 45C under dagarna när det är stekhett där ute och svettigt inomhus är det farligt?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av svartsvan:

Nu har ju dock datorn fungerat normalt ända fram till igår. Var den korrekt monterad dessförinnan? Vidare var det Inet som satte ihop burken. Grabbarna där borde väl kunna sitt jobb? För säkerhets skull ska jag dock undersöka kylaren så får vi se om din teori håller!

Märkte även nu när jag körde CPU-Z att processorn går upp i 4 000 MHz under belastning. Ska den inte taka på 3 300?

Pröva det här. Gå till kontroll panelen
Power Options ----> Change plan settings ---> Advanced power settings --->Proccesor power management --> Välj Maxium proccesor state
Välj nu 99-

Vad det kommer att göra är att den stänger av Turbo boost så att den går bara på stock speed. Hjälper nog att sänka temperaturen också.

Permalänk
Skrivet av svartsvan:

Nu har ju dock datorn fungerat normalt ända fram till igår. Var den korrekt monterad dessförinnan? Vidare var det Inet som satte ihop burken. Grabbarna där borde väl kunna sitt jobb? För säkerhets skull ska jag dock undersöka kylaren så får vi se om din teori håller!

Märkte även nu när jag körde CPU-Z att processorn går upp i 4 000 MHz under belastning. Ska den inte taka på 3 300?

Tycker det låter som att du har kommit åt en automatisk överklockningsfunktion i antingen bios eller på moderkortet som har en tendens till att höja volten för mycket så att processorn går varmt.

Visa signatur

Chassi:Fractal define r3 Moderkort:ASUS P9P67-LE PSU:Corsair hx750w CPU:Intel 2500 GPU:ASUS 6950 dcu2 Ram: Corsair Vengeance 8Gb 1600Mhz