Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frizzy10:

Om jag slänger kvittot, hur gör jag då om det skulle bli något fel med den? Kan jag bara lämna in den i en applebutik i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Petterk:

Självklart måste han behålla något bevis av köp för Applecare att gälla.

Apple Care är "digital", när du väl registrerar en dator till ditt Apple Care så behövs inget kvitto. Det binds till logicboard serienummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fair enough, men man får ändå betala 25% moms

Jo, tyvärr lär man ju åka på det i avgiftslandet Sverige. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Han får väl stoppa köpbeviset i en kondom och svälja om det ska vara så. Lite kreativitet, gott folk.

I applestore kan man välja att få kvittot mailat istället för utskrivet.

Men det spelar ingen roll, blir man stoppad i tullen så är det upp till en själv att bevisa att datorn inte är köpt i USA. D.v.s. bevisbördan ligger på den enskilda och inte på tullen. Kan ju bli knepigt... å andra sidan, när blev du stoppad i tullen och kontrollerad sist?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Haha såg det nu Jag hade tänkt använda och packa upp den så då borde ju dom inte ta ut någon tull. Kan man beställa den i någon applebutik? Lite jobbigt och beställa på telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte helt hundra, men jag tror att du måste vara amerikansk resident för att kunna beställa från Apple Store och få den konfigurerad med tangentbord, RAM osv. Så var fallet när jag tänkte köpa mig en konfigurerad Macbook i Japan så sent som i våras. Tål att kollas upp ytterligare, kan du få med svenskt tangentbord är det ett riktigt kap

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Jag gjorde detta.

Layouten inget problem, 2 klick och du kan byta mellan US och SV, och du lär dig amerikanska layouten ganska fort. Nu kör jag både amerikanska och svenska flytande.

Sprang med in på radioshack och köpte en adapter. Funkar fint och har gjort det dom senaste 7 månaderna

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Medlem

Har gjort detsamma, beställt med svenskt layout på tangentbordet. Dock tog det ca 2 veckor....
Sen så måste du ha en amerikansk adress om du ska beställa via applestore på nätet eftersom kontokortet måste vara reggad på en amerikansk adress.
Du kan gå runt det med att köpa datorn med ett presentkort, då slipper du allt problem med amerikansk adress och bara hämta ut den i en apple affär.

Permalänk
Medlem

Du kommer få betala amerikansk sales tax vilket kan vara inbakat i apples priser (normalt sett aldrig inbakat som i Sverige), men tull behöver du nog inte oroa dig över så länge du slänger kartonger och manualer.

Du kanske kan posta kvittot till dig om du inte vågar ha det på dig.

Det problemet jag ser är att det kan ta tid att få något man beställer och om du fortfarande kommer hinna vara där om den levereras om 1-2 veckor. Sedan hur det blir med adressen och leveransen om du bor på hotell osv.

Tangentbordslayouten är ganska irrelevant faktist förutom om du funderar på att sälja den i Sverige senare. Detta om du inte tittar på knapparna när du skriver. Det enda som tar lite tid att vänja sig vid är enterknappen. En endaste knapp så att säga. Fördelen med att köpa engelsk layout är att du har layouten som används mest i hela världen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Om jag slänger kvittot, hur gör jag då om det skulle bli något fel med den? Kan jag bara lämna in den i en applebutik i Sverige?

Varför slänga kvittot o kartongen??
Bara att posta den till sig själv i Sverige när du ska åka hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$$

Permalänk

Sist jag var i USA handlade jag på Apple Store, de slår på moms när du betalar, bara så att du vet. Betalade ca $100 extra i moms på varan jag köpte.

Fortfarande billigare än i Sverige, men frågan är om det är värt det då du får amerikanskt tangentbord. Det kan bara du själv avgöra.

Permalänk

När det gäller kvitto så fick jag inget, det e-mailades till den e-postadress jag angav när jag betalade.

Permalänk

Och varför skulle man slänga ett kvitto? Det är ju inte så att tullverket skulle reagera på att man har med sig end ator i packningen och börja lete efter inköpskvitton?!

Permalänk
Medlem

Någon skrev innan att det är ägaren som har bevisbördan.

Ser dem en dator med tecken på att den är nyinköpt. T ex plast kvar på delarna, kablar som är helt sprillans buntade med sådana band, kanske i en plastpåse så kan dem kanske kräva att du visar upp ett köpekvitto.

Då blir det mera komplicerat att snacka sig ur.

Dem förväntar sig inte att man reser runt med alla kvitton man har men jag skulle inte underskatta möjligheten att dem kanske skapar ett ärende med dig som måste lösas i efterhand. Alltid värt att ta det säkra före osäkra.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Nu blev det så att jag väntade med att köpa datorn. Blev en ny tablet istället! Mdn tack så mycket för alla tips:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite; har samma dilemma men ska till japan (Tokyo). Har sett att man kan välja US-layout på tangenbordet men undrar om det (som USA) går att köpa en macbook air med svensk layout? Hur lång tid tar det innan man får sin dator om man beställer i butik (US resp svensk layout)? Går det att beställa via nätet och hämta ut på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keiser:

Lånar tråden lite; har samma dilemma men ska till japan (Tokyo). Har sett att man kan välja US-layout på tangenbordet men undrar om det (som USA) går att köpa en macbook air med svensk layout? Hur lång tid tar det innan man får sin dator om man beställer i butik (US resp svensk layout)? Går det att beställa via nätet och hämta ut på plats?

Var i Tokyo feb 2013 och besökte Apple Store i både Shibuya och Ginza. Enligt deras försäljare kunde jag som turist inte köpa BTO-datorer eftersom jag inte var boende i Japan. Om detta går att kringgå vet jag ej, men kan vara värt att kolla upp ytterligare - kanske när en butikschef även är inblandad? Datorer med amerikansk layout fanns dock i lager, så en sån kan du alltid få med dig hem (till hotellet).

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Var i Tokyo feb 2013 och besökte Apple Store i både Shibuya och Ginza. Enligt deras försäljare kunde jag som turist inte köpa BTO-datorer eftersom jag inte var boende i Japan. Om detta går att kringgå vet jag ej, men kan vara värt att kolla upp ytterligare - kanske när en butikschef även är inblandad? Datorer med amerikansk layout fanns dock i lager, så en sån kan du alltid få med dig hem (till hotellet).

Sånt beror ju helt på hur populärt amerikansk/engelsk layout är, tänk på att många länder där de har karaktärer så skriver de på vanliga internationella tangentbord med latinska bokstäver. Så det gäller ju egentligen t ex Kina, Taiwan och Hongkong också. Många har säkert vänner de kan beställa svenska via hur som helst dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sånt beror ju helt på hur populärt amerikansk/engelsk layout är, tänk på att många länder där de har karaktärer så skriver de på vanliga internationella tangentbord med latinska bokstäver. Så det gäller ju egentligen t ex Kina, Taiwan och Hongkong också. Många har säkert vänner de kan beställa svenska via hur som helst dock.

Förstår verkligen inte vad du vill få sagt med ditt inlägg, eller vad det har med TS fråga och mitt svar att göra. Lust att förtydliga?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Förstår verkligen inte vad du vill få sagt med ditt inlägg, eller vad det har med TS fråga och mitt svar att göra. Lust att förtydliga?

Det finns en god anledning till att Appleåterförsäljare i Japan, Kina, Hongkong eller Taiwan har amerikanska tangentbord på lager, det är eftersom många aldrig använder den inhemska tangentbordslayouten och enbart skriver med inmatningsmetoder enligt något romaniseringssystem. Så även de som inte kan mer än ett ord engelska kör ofta amerikansk layout i den delen av världen (öst-asien där de kör språk baserat på karaktärer). Varför är du så jävla frågeställande här? TS fråga är slutdiskuterad. Det härrör enbart till Keisers frågeställning. Det är därför man kan välja mellan JIS och US, det är därför du hittade US i butik. Vill man ha BTO kan man köpa med vilken layout Apple än säljer. Japanska Apple-hemsidan säljer arabiska, UK engelska, danska, franska och spanska. Vill man ha ISO-enter så går det fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns en god anledning till att Appleåterförsäljare i Japan, Kina, Hongkong eller Taiwan har amerikanska tangentbord på lager, det är eftersom många aldrig använder den inhemska tangentbordslayouten och enbart skriver med inmatningsmetoder enligt något romaniseringssystem. Så även de som inte kan mer än ett ord engelska kör ofta amerikansk layout i den delen av världen (öst-asien där de kör språk baserat på karaktärer). Varför är du så jävla frågeställande här? TS fråga är slutdiskuterad. Det härrör enbart till Keisers frågeställning. Det är därför man kan välja mellan JIS och US, det är därför du hittade US i butik. Vill man ha BTO kan man köpa med vilken layout Apple än säljer. Japanska Apple-hemsidan säljer arabiska, UK engelska, danska, franska och spanska. Vill man ha ISO-enter så går det fint.

Det finns ingen anledning att brusa upp. Min fråga var inte riktad mot dig personligen, jag förstod helt enkelt inte vad du ville få sagt med ditt inlägg och kände mig tvungen att fråga. Råkade i samma veva som jag bad dig att förtydliga använda ordet TS felaktigt (sorry!), syftade egentligen på Keisers fråga.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Fair enough, men man får ändå betala 25% moms

Jag har väldigt många kompisar som köpt på sig produkter i USA utan att betalt en enda krona vid införsel av produkterna i Sverige. Sen om det är rätt eller fel moraliskt att inte välja att betala moms är en annan sak...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RiddareRocco:

Jag har väldigt många kompisar som köpt på sig produkter i USA utan att betalt en enda krona vid införsel av produkterna i Sverige. Sen om det är rätt eller fel moraliskt att inte välja att betala moms är en annan sak...

Fast det är ju inte alltid ett val du kan göra själv. Blir du stoppad i tullen får du helt enkelt betala eller lämna varorna där på plats.

Permalänk
Medlem

Underfäör samma då som när man var i Hong kong, 6-7000:- billigare där än här.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s