Permalänk
Medlem

Köpa Macbook i USA?

Hej!

Till hösten kommer jag att börja på högskola så jag har tänkt att införskaffa en bärbardator till studierna. Kommer använda den till skolan, kolla på film och surfa. Jag hade tänkt mig en 13" air. Nu är det så att jag är i USA och såg att macbooken kostar väsentligt mindre här än i Sverige (med studentrabatt). Så nu till min fråga: ska jag köpa den här? Har Apple världsgaranti eller kommer jag få skicka den över Atlanten om den skulle gå sönder? Något annat att tänka på?

Tack på förhand.

/frizzy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar en Macbook Pro (retina) i USA om man får fråga?

Permalänk
Proffsmobbare

Låter klokt, men tänker direkt på tangentbordslayouten. Det går säkert att leva med, men frågan är hur roligt det är. För att inte tala om hur andrahandsvärdet inom Sverige får sig en rejäl törn, om man bryr sig om sånt.

Det är inte heller att bara byta layout senare, då även chassit skiljer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Hur mycket kostar en Macbook Pro (retina) i USA om man får fråga?

Svenska priset gånger 0,(dollarvärdet) ungefär.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Låter klokt, men tänker direkt på tangentbordslayouten. Det går säkert att leva med, men frågan är hur roligt det är. För att inte tala om hur andrahandsvärdet inom Sverige får sig en rejäl törn, om man bryr sig om sånt.

Det är inte heller att bara byta layout senare, då även chassit skiljer sig.

Du kan faktiskt köpa dem med svenskt tangentbord på Apple's amerikanska hemsida. Så beställer han den från Apple's hemsida till sitt hotell borde det inte vara något större problem.

TS: Du får 1 års global garanti och 90 dagars telefonsupport som standard. Dock är det ju lätt värt att utöka detta till 3 år för $250.

Citat:

Specifications

  • 1.3GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost up to 2.6GHz

  • 8GB 1600MHz LPDDR3 SDRAM

  • 128GB Flash Storage

  • Backlit Keyboard (Swedish) & User's Guide

  • AppleCare Protection Plan for MacBook Air / 13" MacBook Pro - Auto-enroll

$1 448

Från Apple.com

Permalänk
Medlem

Eftersom man ska betala moms på varor man inför när man är ute och reser så spelar priset ingen roll. Är du i USA och ska stanna där, så köp? Tangentbordslayout är det som skiljer. AppleCare ger utökad garanti i hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Låter klokt, men tänker direkt på tangentbordslayouten. Det går säkert att leva med, men frågan är hur roligt det är. För att inte tala om hur andrahandsvärdet inom Sverige får sig en rejäl törn, om man bryr sig om sånt.

Det är inte heller att bara byta layout senare, då även chassit skiljer sig.

Just det, glömde bort tangentbordlayouten Det tål att tänkas på. Är här i lite mer än en veckan till så har tid att tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av frizzy10:

Just det, glömde bort tangentbordlayouten Det tål att tänkas på. Är här i lite mer än en veckan till så har tid att tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Som Chamezz skrev så kan du välja svenskt tangentbord utan extra kostnad via Apple Store US. Jag hade inte en aning om att det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Du kan faktiskt köpa dem med svenskt tangentbord på Apple's amerikanska hemsida. Så beställer han den från Apple's hemsida till sitt hotell borde det inte vara något större problem.

TS: Du får 1 års global garanti och 90 dagars telefonsupport som standard. Dock är det ju lätt värt att utöka detta till 3 år för $250.

Från Apple.com

Tack för infon! Då låter det mer lockande:) Ver du om det kostar extra med svensk layout?

EDIT: Du hann svara före jag fråga
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom man ska betala moms på varor man inför när man är ute och reser så spelar priset ingen roll. Är du i USA och ska stanna där, så köp? Tangentbordslayout är det som skiljer. AppleCare ger utökad garanti i hela världen.

Varför skulle han behöva betala moms om varan är uppackad? Han lär ju förmodligen använda den när han är i USA också, eller har Sverige blivit så pass sniket nu?

Skrivet av frizzy10:

Tack för infon! Då låter det mer lockande:) Ver du om det kostar extra med svensk layout?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen extra kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför skulle han behöva betala moms om varan är uppackad? Han lär ju förmodligen använda den när han är i USA också, eller har Sverige blivit så pass sniket nu?

Läs mitt tidigare inlägg, du kan beställa Macbook Air och Pro med svenskt tangentbord från Apple's amerikanska hemsida, så om du beställer den till ditt hotell borde det inte vara några problem. Förutsatt att den anländer innan du åker hem givetvis, hah.

Haha såg det nu Jag hade tänkt använda och packa upp den så då borde ju dom inte ta ut någon tull. Kan man beställa den i någon applebutik? Lite jobbigt och beställa på telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Haha såg det nu Jag hade tänkt använda och packa upp den så då borde ju dom inte ta ut någon tull. Kan man beställa den i någon applebutik? Lite jobbigt och beställa på telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet jag inte faktiskt, men du kan ju springa in och fråga om du ändå har vägarna förbi.

Rekommenderar dock att du konfigurerar den med 8GB direkt då RAM-minnet inte går att uppgradera (sitter fastlödd på moderkortet för att spara plats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Svenska priset gånger 0,(dollarvärdet) ungefär.

9000kr för en Macbook Pro 13 Retina :O. Kan det stämma?
Inte undra på att alla i USA har allt med apple i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det vet jag inte faktiskt, men du kan ju springa in och fråga om du ändå har vägarna förbi.

Rekommenderar dock att du konfigurerar den med 8GB direkt då RAM-minnet inte går att uppgradera (sitter fastlödd på moderkortet för att spara plats).

Japp, tror jag kommer förbi någon

Jo, det har jag hört så det ska jag välja till. Har sett att man kan välja till ordbehandlingsprogram osv. Ska man görs det eller finns det några andra bra? Har använt open office innan men det är ju sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

9000kr för en Macbook Pro 13 Retina :O. Kan det stämma?
Inte undra på att alla i USA har allt med apple i huset.

Apple räknar inte in Sales Tax (moms) på hemsidan eftersom att det varierar från stat till stat. Använder du t.ex. ShipIto och beställer till en stat som inte har Sales Tax kan du komma undan momsfritt dock.

Skrivet av frizzy10:

Japp, tror jag kommer förbi någon

Jo, det har jag hört så det ska jag välja till. Har sett att man kan välja till ordbehandlingsprogram osv. Ska man görs det eller finns det några andra bra? Har använt open office innan men det är ju sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ju t.ex. Microsoft Office till OSX också, men från vad jag hört så är Apple's egna rätt så kompetenta, aldrig testat dem dock då jag själv använder Microsoft Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

9000kr för en Macbook Pro 13 Retina :O. Kan det stämma?
Inte undra på att alla i USA har allt med apple i huset.

Japp, deras hemsida stämmer. Det var därför jag var sugen på att köpa en här ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Han hinner ju kanske inte få BTO på en vecka. Butikerna lär ju inte ha det i lager. Rent lagligt sett ska man betala moms på det man inför. Man får maximal föra in varor med värde under 4300kr utan att betala moms till tullen. Sen har du lokal sales tax att ta i beaktande.

Du måste antagligen beställa från nätet för att få svenskt tangentbord, precis som att de inte lär ha massor med japanska i lagret i butiken i Täby. AppleCare är så gott som måste på så här dyra Apple-prylar dessutom, och som sagt lokal sales tax/moms. Du är fullt kapabel till att kolla vad det kostar själv. Inte för att det kostar något att byta tangentbordslayout. 249$ kostar AppleCare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Japp, deras hemsida stämmer. Det var därför jag var sugen på att köpa en här ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore ett kap! Jag har också funderat på att köpa en Macbook på senaste tiden, men med nypris så ligger den på cirka 15,000kr, och runt 13,000kr med studentrabatt.

Såg nu också att en Macbook Air med en i7:a och 8GB ram går på 7900kr..

Kommer att börja gråta, köp mig en flygbiljett till USA :,)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför skulle han behöva betala moms om varan är uppackad? Han lär ju förmodligen använda den när han är i USA också, eller har Sverige blivit så pass sniket nu?

Gäller bara om du deklarerar varan eller blir stannad i tullen med nya varor givetvis. Om du använder den eller inte har inte med saken att göra, om det är för en vän har inte med saken att göra, om du köpt en vara när du bott utomlands är det en annan sak däremot men vid resa finns regler om 4300:- i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Det vore ett kap! Jag har också funderat på att köpa en Macbook på senaste tiden, men med nypris så ligger den på cirka 15,000kr, och runt 13,000kr med studentrabatt.

Såg nu också att en Macbook Air med en i7:a och 8GB ram går på 7900kr..

Kommer att börja gråta, köp mig en flygbiljett till USA :,)

Dold text

Det är bara värt det om du faktiskt ska till USA dock.

Frakt + moms kommer att kosta mer än vad du hade sparat på att köpa den i USA.

Permalänk
Inaktiv

Bara se till så att du kastar kartongen och kvitto innan du tar med datorn till Sverige. Har du kartong och kvitto till datorn kommer du att få betala 25% Svensk moms plus tullavgift när du kommer till sverige med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Bara se till så att du kastar kartongen och kvitto innan du tar med datorn till Sverige. Har du kartong och kvitto till datorn kommer du att få betala 25% Svensk moms plus tullavgift när du kommer till sverige med den.

Om jag slänger kvittot, hur gör jag då om det skulle bli något fel med den? Kan jag bara lämna in den i en applebutik i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Bara se till så att du kastar kartongen och kvitto innan du tar med datorn till Sverige. Har du kartong och kvitto till datorn kommer du att få betala 25% Svensk moms plus tullavgift när du kommer till sverige med den.

Självklart måste han behålla något bevis av köp för Applecare att gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Bara se till så att du kastar kartongen och kvitto innan du tar med datorn till Sverige. Har du kartong och kvitto till datorn kommer du att få betala 25% Svensk moms plus tullavgift när du kommer till sverige med den.

Bara moms, ingen tull på datorer och datordelar. http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Om jag slänger kvittot, hur gör jag då om det skulle bli något fel med den? Kan jag bara lämna in den i en applebutik i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Serienumret borde räcka tror jag? Men annars så är det väl bara att slänga in kvittot i din väska och inte visa det för nån?

Permalänk
Proffsmobbare

Han får väl stoppa köpbeviset i en kondom och svälja om det ska vara så. Lite kreativitet, gott folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Han får väl stoppa köpbeviset i en kondom och svälja om det ska vara så. Lite kreativitet, gott folk.

Haha, att jag inte tänkt på det med en gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Han får väl stoppa köpbeviset i en kondom och svälja om det ska vara så. Lite kreativitet, gott folk.

Så tullen får mer att misstänka honom för Det kanske inte ska synas på ultraljud eller gömmas invärtes. Det är betydligt allvarligare än att bara åka på tullen.

I övrigt tänker jag inte diskutera hur man begår brott. Självklart kan man göra det svårt för dem när det gäller värde eller inköpstillfälle/land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så tullen får mer att misstänka honom för Det kanske inte ska synas på ultraljud eller gömmas invärtes. Det är betydligt allvarligare än att bara åka på tullen.

I övrigt tänker jag inte diskutera hur man begår brott. Självklart kan man göra det svårt för dem när det gäller värde eller inköpstillfälle/land.

Äh, han lär ju få en gratis hälsoundersökning samtidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Fair enough, men man får ändå betala 25% moms