Permalänk
Medlem

problem med unknown device: ACPI\PNP0A0A

hej!

har precis plockat ihop och installerat min nya dator. jag köpte den utan dvd-läsare så jag har inte kunnat installera drivrutiner från skiva men jag har lyckats få igång allt utom en.
Det ser ut så här:

någon som har koll på vad det kan vara? har nija googlat lite och någon skrev att det kunde vara intel management engine interface som saknades men det gjorde ingenting.
jag har även problem med att installera asus AIsuite III av någon anledning, den krashar så fort jag startar den.

min setup:
moderkort: asus z87-a
processor: intel core i5 4670k
grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 780 OC
hdd: ocz vertex 4
minnen: Corsair 2x8192mb 1600mhz vengeance lp

Permalänk
Medlem

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=Z87-A&p=...

Under Chipset, Intel(R) Management Engine

Testat den?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=Z87-A&p=...

Under Chipset, Intel(R) Management Engine

Testat den?

tack för snabbt svar, men som jag skrev i beskrivningen så har jag testat det, no such luck. det var det första som lite googling verkade indikera att det var

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Samma mobo/cpu.

Du har inte haft problem med att datorn stegvis laggar mer och mer tills att den låser sig helt efter att dina skärmar släckts ner och du väcker upp de genom att röra på musen?

Permalänk
Medlem

hmm, nej dom problemen du beskriver ahr jag inte upplevt men nu blir jag nojjig

Permalänk
Medlem

Löste TS sitt problem? Jag har inte blivit klokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qass:

hej!

har precis plockat ihop och installerat min nya dator. jag köpte den utan dvd-läsare så jag har inte kunnat installera drivrutiner från skiva men jag har lyckats få igång allt utom en.
Det ser ut så här: http://imgur.com/Qud0kIH

någon som har koll på vad det kan vara? har nija googlat lite och någon skrev att det kunde vara intel management engine interface som saknades men det gjorde ingenting.
jag har även problem med att installera asus AIsuite III av någon anledning, den krashar så fort jag startar den.

min setup:
moderkort: asus z87-a
processor: intel core i5 4670k
grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 780 OC
hdd: ocz vertex 4
minnen: Corsair 2x8192mb 1600mhz vengeance lp

Det har kommit en uppdaterad version, daterad 2013-07-19...
Provat den?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Provat den?

Fo3

Gör ingen skillnad. Testade precis.

Permalänk
Medlem

Enligt internet så är ACPI\PNP0A0A en driver för AI-suite (asus bloatware) som inte behövs om man ej använder sig av det.

Men du verkar ju ha något helt annat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Enligt internet så är ACPI\PNP0A0A en driver för AI-suite (asus bloatware) som inte behövs om man ej använder sig av det.

Men du verkar ju ha något helt annat problem.

Min dator frös lite random ja. Jag defaultade BIOS för några dagar sedan och hittils har inget hänt. Får se vad som händer med det. Men drivrutinen struntar jag i nu om det är AI-suite som krävs. Bara massa skräp.

Tack ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Provat den?

Fo3

tack för insikten! ska kika på det när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

På mitt asus z97-a så hade jag samma problem och det löste sig genom att installera ASUS probe II sense driver 1.0.1.0 den låg under utilities på ASUS hemsida. Hoppas det hjälper!

GLHF

Permalänk
Medlem

Fick detta fel (ACPI\PNP0A0A) på den nya datorn med Z97-PRO(Wi-Fi ac) och som ovan, ASUS Probe II Sense Driver 1.0.1.0 under Utilities löste problemet.
Tack!

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrximo:

På mitt asus z97-a så hade jag samma problem och det löste sig genom att installera ASUS probe II sense driver 1.0.1.0 den låg under utilities på ASUS hemsida. Hoppas det hjälper!

GLHF

TACK! xD Har letat efter detta länge. även om det kanske inte var någonting viktigt så blir man irriterad av att veta att en drivrutin inte är installerad xD
Detta hjälpte mig. Har förvisso X99-s Kortet, Men ändå! ^^

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance