Permalänk
Medlem

Router med USB för nätverkslagring?

Håller på att flytta och funderar just nu på all elektronik som ska in i lägenheten. Blir att koppla TVn till en HTPC som jag kommer bygga passivt enligt guiden på HTPC forumet här. Detta gör ju dock att jag inte kommer ha något annat än en SSD i HTPCn, varför jag blivit lite nyfiken på någon form av nätverkslagring. Har en några rejält snabba externa hårddiskar och skulle vilja utnyttja dessa om möjligt.

Eftersom jag inte har någon router tänkte jag att det kanske går att slå två flugor i en smäll och köpa en router med uttag för hårddisk. Nätet blir BBB 100/10 eller något åt det hållet. Vilken router har bäst egenskaper för utdelning av lagring i nätverket? Kommer antagligen koppla HTPCn med kabel till routern, kan jag räkna med att denna lösning fungerar utan problem? Eller är det så att jag måste se mig om efter någon mer seriös NAS? Annars vilken router är bäst för detta ändamål?
Tack!

Permalänk
Vila i frid

Det finns ingen konsumentrouter idag som orkar skyffla snabbt nog att man kan stå ut med det i det långa loppet. Det som kanske är ett alternativ är en http://mini-itx.se/mpt3460d2500ccdubblalan2xcom-p-864.html?cP... körandes pfSense eller annan routermjukvara. Den orkar iaf skyffla ca 30 MB/sek på varje enskild USB-port - samtidigt.