En begärd enhet är inte tillgänglig... Hjälp

Permalänk

En begärd enhet är inte tillgänglig... Hjälp

Tjenare. Jag blev precis klar med mitt chassibyte och när jag skulle starta upp den så laddade den 3 sekunder sedan stannade den. Det står: det valda startalternTivet misslyckades eftersom en begärd enhet inte är tillgänglig. Vad ska jag göra? Jag ska låna en windows skiva från internet och testa det.
Setup: Amd 4 kärnig 3,6 ghz Am3+.
Coler master hyper 212 cpu fläkt.
8 gb Ram minne ddr3.
Grafikkort gt 430 1 gb ram ddr3 minne
Hdmi anslutning.
Ljudkort creative audigy 2ZS.
500w nätagregat
500 gb hårddisk sammanlagt alltså 2 st 250gb.
Dvd brännare.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Använder du samma Sata ingång som var inkopplat förut?

Permalänk
Skrivet av AgentDinozzo:

Använder du samma Sata ingång som var inkopplat förut?

Jag vet inte, Råka blanda ihop alla -.-.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av ViktorSand:

Jag vet inte, Råka blanda ihop alla -.-.

Det står sata2_0 till sata 2_5 men vet inte vart den från hårddisken eller den från cd läsarna ska sitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite mer beskrivande titel hade inte skadat. Ang. problemet, kolla att du ser alla enheter i BIOS, kolla boot prio.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Skrivet av dCipher:

Lite mer beskrivande titel hade inte skadat. Ang. problemet, kolla att du ser alla enheter i BIOS, kolla boot prio.

När jag kommer in i boot menyn står det.
Select a boot first device
LS120
Hard disk
CDROM
ZIP
USB-FDD
USB-ZIP
USB-CDROM
USB-HDD
Legacy LAN

Visa signatur

Permalänk

Om det var de du menade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla sata enheter utom systemdisken, kolla vad den enheten heter och att den är första boot devicen, testa starta om. Om det fungerar kopplar du in övriga sata enheter en efter en, dubbelkolla att systemdisken har boot prio, och testa att starta om.

Om du inte hittar systemdisken vid steg ett, testa en annan sata port, upprepa.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Skrivet av dCipher:

Koppla ur alla sata enheter utom systemdisken, kolla vad den enheten heter och att den är första boot devicen, testa starta om. Om det fungerar kopplar du in övriga sata enheter en efter en, dubbelkolla att systemdisken har boot prio, och testa att starta om.

Om du inte hittar systemdisken vid steg ett, testa en annan sata port, upprepa.

Hårddisken är boot 1

Visa signatur

Permalänk

Nu fungerar allt! Oinstallerade windows bara.

Visa signatur