Permalänk

twitch problem

Hej, jag har ett problem med twitch tv när jag tittar på en stream. Det liksom stannar och startar som om mitt internet är segt men har 100/10 med fiber. Och min dator hittar ni i signaturen. Kör med Google chrome med adblock. Vad kan va problem och hur fixar jag det?
och jag kan titta på 1080p på youtube utan problem.
visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Skrivet av ZealONeal:

Det är Twitch och endast Twitchs fel, deras 4 servrar i Europa klarar helt enkelt inte av all trafik när det är mycket folk som använder deras tjänst (flest runt 18:00 - 24:00 CEST). Testa att titta på valfri stream klockan 08:00 så ska du se att det kommer fungera felfritt.

Twitch håller dock på att expandera i Europa, Stockholm nästa därefter Paris & Prag. Så förhoppningsvis så blir det bättre snart.

^

De sade dock att Stockholm servern skulle vara uppe inom 30 dagar för 3 månader sedan så.. Ja, vem vet.. De kanske ångrade sig.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk

hoppas det, är lite tråkigt att det ska lagga hela tiden :/

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk

Jag har personligen ALDRIG upplevt detta hos twitch från södra sverige med 10/10 nät. SItter t.o.m 2/2 nät nu och 480p funkar prima för mig. De få gånger jag har problem är det hos mig det ligger, kollar på twitch dagligen dessutom. Så inte säkert det är hos dom det ligger

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZealONeal:

^

De sade dock att Stockholm servern skulle vara uppe inom 30 dagar för 3 månader sedan så.. Ja, vem vet.. De kanske ångrade sig.

http://blog.twitch.tv/2013/06/update-on-twitch-service-in-eur... verkar vara det senaste de gått ut med officiellt.

Citat:

Update on Twitch Service in Europe
Jun 18 2013 · 20 comments · News, Tech

We’re dedicated to improving Twitch quality of service globally – and in Europe in particular. As noted in our CEO’s Reddit AMA, we have been working on bringing up three new data centers in Europe. Here are the related time frames:

Stockholm: Approximately 2 – 3 weeks to going live
Paris, Prague, and an overhaul to Amsterdam: 6-8 weeks
In the meantime, continue to let us know if your Twitch experience is not optimal, and let your ISP know as well. Ask them to work with us directly. A face-to-face with your ISP is the best way for us to work with them to provide improved quality of service.

If you experience consistent lag at all hours of the day, let us know by completing this form.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jag har 100Mbit fiber och kan endast kolla 480p maximum, ibland 720 men väldigt sällan!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

tittar på en 720+ stream nu, har blivit bättre men laggar fortfarande

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Har själv detta problem, har 100/10, vissa av 'fixerna' fungerade första gången jag testade dem men sedan aldrig igen, kan ha varit sammanträffande att det fungerade precis efter man tillämpat dessa 'fixer'.

'Fixer' som jag kommer ihåg att jag har testat:
Byta webbläsare. (Testat Google Chrome, Comodo Dragon, FireFox, Opera 12, Opera 15, Internet Explorer. Internet Explorer fungera en liten stund men fungerar inte längre)
Byta mellan de olika Flash spelarna i Chrome då Chrome har sin egen Pepper Flash grej. (Fungerade under en stream sedan lagg igen)
Blockera olika IP-adresser. (Fungerade inte alls)
Installera om Windows. (Orelaterat men fungerade ändå inte)
VPN. (Bara testat Anonine men det fungerade inte)
TwitchProxy som använde Chrome och bla bla (Fungerade en gång, sedan inte igen)
Ghostery. (Fungerade under en stream men sedan slutade det att fungera)
Andra DNSer samt 'ipconfig /flushdns' (Varken byta DNS eller flushdns fungerade)
Startat om modem och router. (Fungerade inte)
(Är säker på att jag testat några andra saker men kommer inte ihåg)

Generellt sett så är det 720p+ som laggar för mig, men vissa streams med 720p+ fungerar bra, 720p brukar funka bra men kan ibland lagga, 360p funkar bra de flesta fall men kan ibland lagga.

Har också märkt att det är specifikt för en kanal om de laggar eller inte, till exempel så kan jag aldrig titta på Sacriel i 720p+ sedan någon månad tillbaka men jag kan titta på ZeroGamePlan på 720p+ utan lagg. Kunde förut kolla på FerretBomb i 720p+ utan lagg och det i flera veckor sedan så började det lagga och har inte slutat sedan det.

Så än så länge så har jag inte hittat något som faktiskt fixar mitt lagg. För några månader sedan så fungerade allt OK, sedan har det bara blivit värre och värre. Har knappt något hopp kvar att det någonsin kommer bli fixat.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... Finns några tips där, prova om det hjälper.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Sitter på 100/10 lina i Stockholm (Nacka), 1080p fungerar sällan men 720p rullar på bra.

Permalänk
Medlem

Twitch.tv har nått sin kapacitet i Europa sedan flera månader tillbaka, vilket är något de nya servrarna ska göra bot på - åtminstone ett tag framöver.
Det som sker är att många av oss blir anslutna till deras servrar i USA eftersom de har gott om kapacitet där, och att skyffla 3-4Mbps över Atlanten - stabilt, per person, med tiotusentals andra - är inte det lättaste. För oss i Europa gäller det bara att vänta in nya servrar.

Permalänk
Medlem

Senaste veckan har jag kunnat köra 720p, villket är en förbättring, så jag tror att de kanske har kommit igång med någon extra server. Jag är glad att de har haft en så pass enorm ökning av tittare men det hela för med sig några problem.

Edit: jupp, de har redan öppnat extra kapacitet i Europa "Our new EU data center capacity did the trick for our friends across the pond"
Ni borde se förbättringar precis som jag

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Senaste veckan har jag kunnat köra 720p, villket är en förbättring, så jag tror att de kanske har kommit igång med någon extra server. Jag är glad att de har haft en så pass enorm ökning av tittare men det hela för med sig några problem.

Edit: jupp, de har redan öppnat extra kapacitet i Europa "Our new EU data center capacity did the trick for our friends across the pond"
Ni borde se förbättringar precis som jag

Har än så länge inte upplevt någon förbättring, testade att öppna en slumpmässig stream och det var podcast med bildspel på 720p+, samma med en andra och en tredje jag testade, slutade testa därefter. Det är ingen av dem jag följer som streamar just nu, därför jag valde slumpmässiga streams, eller ska man kanske kalla dem strömmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har än så länge inte upplevt någon förbättring, testade att öppna en slumpmässig stream och det var podcast med bildspel på 720p+, samma med en andra och en tredje jag testade, slutade testa därefter. Det är ingen av dem jag följer som streamar just nu, därför jag valde slumpmässiga streams, eller ska man kanske kalla dem strömmar?

720p fungerar just nu för mig, 720p+ laggar som du säger; det finns en skillnad mellan de två. Jag antar upplösningar över 720p kommer att börja fungera då de får upp fler servar men jag överlever på 720p.

Streams blir bra

Edit: Eller 720p+ fungerar också för mig nu hade på två streams samtidigt

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

720p fungerar just nu för mig, 720p+ laggar som du säger; det finns en skillnad mellan de två. Jag antar upplösningar över 720p kommer att börja fungera då de får upp fler servar men jag överlever på 720p.

Streams blir bra

Edit: Eller 720p+ fungerar också för mig nu hade på två streams samtidigt

De strömmarna (som jag tänker kalla dem då 'Streams' låter konstigt när man pratar Svenska) som jag tittade på hade bara 720p+ och 360p, tycker det verkar vara sällsynt med 720p+ och 720p. För övrigt så tycker jag att alla strömmare borde få tillgång till både 720p+ och 360p på samma gång, just nu måste man vara partner med Twitch, tror jag.

Edit: Har hittat något som funkar för mig, Livestreamer! http://livestreamer.tanuki.se/en/latest/ med "mobile_high" så funkar det fint fint med VLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

De strömmarna (som jag tänker kalla dem då 'Streams' låter konstigt när man pratar Svenska) som jag tittade på hade bara 720p+ och 360p, tycker det verkar vara sällsynt med 720p+ och 720p. För övrigt så tycker jag att alla strömmare borde få tillgång till både 720p+ och 360p på samma gång, just nu måste man vara partner med Twitch, tror jag.

Edit: Har hittat något som funkar för mig, Livestreamer! http://livestreamer.tanuki.se/en/latest/ med "mobile_high" så funkar det fint fint med VLC.

Streams blir en perfekt anglifiering av det Svenska språket

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Kollar på en stream just nu på twitch och verkar vara ansluten mot stockholm, inga lagg what so ever i 1080p med Telia, har kört traceroute på servern och verkar hamna i Stockholm. ip: 207.123.51.126