Permalänk

Intel i5 3570K Fps problem!

Tjenare!
Köpte mig en Intel i5 3570K 3.4ghz IvyBridge och tänkte, nu jävlar ska det spelas.
Men så var det inte, den presterar förvånansvärt dåligt.

Chivalry ligger på max 30fps OAVSETT inställningar.
Bf3 ligger också runt 30fps på alla inställningar förutom ultra.

Är det någon som har en susning om vad det är som är fel?
Är det drivrutiner som saknas till grafikkortet kanske? ( HD radeon 7750 2gb )

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SebastianOhlsson:

Tjenare!
Köpte mig en Intel i5 3570K 3.4ghz IvyBridge och tänkte, nu jävlar ska det spelas.

Där ligger din akilleshäl, graffet klarar inte bättre än så tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Där ligger din akilleshäl, graffet klarar inte bättre än så tyvärr.

Grejen är att det funkade bättre förut med min GAMLA amdprocessor. Fick nyss en bluescreen också, blir galen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen är att det funkade bättre förut med min GAMLA amdprocessor. Fick nyss en bluescreen också, blir galen.

Ok, då undrar jag om du ominstallerat ditt OS(windows) efter bytet? Detta är ev en av anledningarna till dina problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du installerat om windows? Är nästan ett krav om man inte vill ha problem när man byter moderkort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ok, då undrar jag om du ominstallerat ditt OS(windows) efter bytet? Detta är ev en av anledningarna till dina problem.

Skrivet av Rydisen:

Har du installerat om windows? Är nästan ett krav om man inte vill ha problem när man byter moderkort.

Yes, det gjorde jag.
Kortet är ett MSI Z77A-G41. Köpte även en ny hårddisk och installerade windows på den nya. Innan jag gjorde det så formaterade jag min gamla och tömde den helt och hållet.
Kan det vara den som spökar? Jag är helt clueless...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenare!

V-sync på? kortet kanske räcker för mer fps men så länge det är under 60 så kommer du få 30... Bara en tanke..

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Kan hända att du har någon typ av instabill klockning på processorn, om du får bluescreen. Vet inte om det kanske kan vara ngn typ av vsync som sabbar din fps.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Antar att du köpte nytt moderkort också eftersom din gamla var AMD. Då måste man som de andra sagt installera om Windows.

edit: för sen

edit2: Kom just på, kolla att du inte råkat böja några pins i sockeln när du monterade processorn.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har intel någon form av inbyggt skydd mot temperatur som gör att processorn klockar ner sig?
Ladda ner t.ex. HWMonitor eller HWinfo(32 eller 64 beroende på ditt OS) och kolla vad tempen är på din CPU under spel.

Hur är det i CCC(Catalyst control center) kan man låsa fast så man alltid använder V-Sync? Kolla så det inte är fallet för som sagts tidigare med V-sync på så kan den låsa på 30FPS ifall den inte orkar driva konstant 60FPS(Tar för givet att du kör med en 60Hz skärm ).

Om du har MSI Afterburner(annars ladda ner det e gratis) och HWinfo(32 eller 64) så kan du se ingame vad du har för load/temp/klock på CPU och GPU.

Exempel, kolla uppe i vänstra hörnet så ser du där. Möjligt att du måste göra den originalstorlek men du fattar pricipen
http://i66.photobucket.com/albums/h276/krrjon/BF3/bf3_2013_08...

Tar för givet att du har senaste drivrutinerna till grafikkortet samt även till moderkortet?

Permalänk
Skrivet av CynXen:

V-sync på? kortet kanske räcker för mer fps men så länge det är under 60 så kommer du få 30... Bara en tanke..

Det konstiga är att jag har haft 30+ innan jag bytte moderkort/processor :SSSSS

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Antar att du köpte nytt moderkort också eftersom din gamla var AMD. Då måste man som de andra sagt installera om Windows.

edit: för sen

edit2: Kom just på, kolla att du inte råkat böja några pins i sockeln när du monterade processorn.

Jag installerade om och formaterade hårddisken osvosvovs. Det ska nog inte vara något problem.
Tror inte jag böjde några, jag lade bara ner processorn ( det går bara på ett sätt ).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Har intel någon form av inbyggt skydd mot temperatur som gör att processorn klockar ner sig?
Ladda ner t.ex. HWMonitor eller HWinfo(32 eller 64 beroende på ditt OS) och kolla vad tempen är på din CPU under spel.

Hur är det i CCC(Catalyst control center) kan man låsa fast så man alltid använder V-Sync? Kolla så det inte är fallet för som sagts tidigare med V-sync på så kan den låsa på 30FPS ifall den inte orkar driva konstant 60FPS(Tar för givet att du kör med en 60Hz skärm ).

Om du har MSI Afterburner(annars ladda ner det e gratis) och HWinfo(32 eller 64) så kan du se ingame vad du har för load/temp/klock på CPU och GPU.

Exempel, kolla uppe i vänstra hörnet så ser du där. Möjligt att du måste göra den originalstorlek men du fattar pricipen
http://i66.photobucket.com/albums/h276/krrjon/BF3/bf3_2013_08...

Tar för givet att du har senaste drivrutinerna till grafikkortet samt även till moderkortet?

Processorn ligger på max 60 grader. Grafikkortet ligger på max 55.
Yes 60hz skärm. Ska kolla över alla drivrutiner.

Sitter nämnligen och lanar, vill gärna spela.. xD

Visa signatur

Permalänk

http://imgur.com/sUGRxZz
^^^^^^^^^^^^^^^^
Hur ska jag fixa detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Det konstiga är att jag har haft 30+ innan jag bytte moderkort/processor :SSSSS

Tror också på det som CynXen skrev. Vsync på plus Double Buffering (går inte att ändra i CCC) ger 30 fps automatiskt om din fps är mellan 31-59. Är din fps över 60 kommer du alltid att ha 60. Detta kan lösas med Triple Buffering som släpper denna spärr men då måste du använda dig av ett annat program som heter D3DOverrider.

När du installerade om Windows och CCC så kanske Vsync Enabled gick på som default?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

http://imgur.com/sUGRxZz
^^^^^^^^^^^^^^^^
Hur ska jag fixa detta?

Testa att öppna chassit och sätt om kortet. Har du kollat om datorn är stabil med t ex OCCT eller kört benchmark typ 3DMARK?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tror också på det som CynXen skrev. Vsync på plus Double Buffering (går inte att ändra i CCC) ger 30 fps automatiskt om din fps är mellan 31-59. Är din fps över 60 kommer du alltid att ha 60. Detta kan lösas med Triple Buffering som släpper denna spärr men då måste du använda dig av ett annat program som heter D3DOverrider.

När du installerade om Windows och CCC så kanske Vsync Enabled gick på som default?

Okej..Är detta program gratis?
Jag installerade allting i tisdags.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag har din prosersor och ett MSI Z77A-G65 som funkar skita bra värkligen. Men sen har du ju du inte direkt de bästa grafikkort. Skulle tips på att de har med det att göra eller att v-synk är på. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ehrnholm:

Jag har din prosersor och ett MSI Z77A-G65 som funkar skita bra värkligen. Men sen har du ju du inte direkt de bästa grafikkort. Skulle tips på att de har med det att göra eller att v-synk är på. Lycka till.

Grafikkortet har funkar utmärkt innan jag bytte processor. Så det måste vara V-sync som ni säger!:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej..Är detta program gratis?
Jag installerade allting i tisdags.

Japp, bara att Googla. Den lägger sig i System Tray.

Men kör du utan Vsync behöver du inte programmet. Det behövs bara om man kör med Vsync.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ominstallera drivrutinerna;

- Boota i felsäkert läge
- Ta bort alla grafikdrivrutiner HELT
- Rensa med reg-editor, exempelvis CCleaner
- Starta om (återigen med felsäkert läge)
- Installera senaste drivrutinerna från AMD
- Win!

Mycket möjligt att du fått förinstallerade drivrutiner av windows när du bootade allt första gången, kanske du även installerade grafikdrivrutiner från skivan till moderkortet? Din CPU har inbyggt grafikchip om jag inte minns fel, så risken finns att nått gått åt hellvete där. Med tanke på att du inte kan starta control center så vågar jag sätta pengar på att det är drivrutinerna som är felande.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Bonius:

Ominstallera drivrutinerna;

- Boota i felsäkert läge
- Ta bort alla grafikdrivrutiner HELT
- Rensa med reg-editor, exempelvis CCleaner
- Starta om (återigen med felsäkert läge)
- Installera senaste drivrutinerna från AMD
- Win!

Mycket möjligt att du fått förinstallerade drivrutiner av windows när du bootade allt första gången, kanske du även installerade grafikdrivrutiner från skivan till moderkortet? Din CPU har inbyggt grafikchip om jag inte minns fel, så risken finns att nått gått åt hellvete där. Med tanke på att du inte kan starta control center så vågar jag sätta pengar på att det är drivrutinerna som är felande.

Lycka till!

Ska jag installera grafikrutinerna i felsäkert eller vanligt? Spelar det någon roll?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ska jag installera grafikrutinerna i felsäkert eller vanligt? Spelar det någon roll?

Du ska installera i vanligt läge. Annars lär du få problem när du startar "vanligt".
Vet inte ens om det går att installera i felsäkert idag?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har funkar utmärkt innan jag bytte processor. Så det måste vara V-sync som ni säger!:)

Fett najs !
Du kan ju alltid trycka på amdes egna ekon och gå in och kolla grafik instälningar och se om de har någon märklig inställning ? Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du ska installera i vanligt läge. Annars lär du få problem när du startar "vanligt".
Vet inte ens om det går att installera i felsäkert idag?!

Safe-mode är mest för att slippa att Windows installerar sin egna drivrutin för grafikkortet samtidigt som du installerar den "riktiga" drivrutinen, men normalt läge funkar nog precis lika bra

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Kan bero på att det blir för höga temperaturer . Ladda ner hwmonitor och checka just in case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Kan bero på att det blir för höga temperaturer . Ladda ner hwmonitor och checka just in case

Edit : Var visst lite sen om ämnet . Sorry guys

Permalänk

Sorry, jag är inte jättepro på datorer. Har inte fixat med massa "invecklat" innan.
Hur hittar jag drivrutinerna när jag väl är i safemode?

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080613083933AAj...
Stämmer denna guide?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/safe-mode-wind...

Ditt grafikkort ska vara listat under "Display adapters" eller... uhm.. ja, vad det nu heter på svenska (grafikadaptrar?)

EDIT: Glöm länk 2, den var mördande dålig. Du ska in i enhetshanteraren som finns under system, som i sin tur finns i kontrollpanelen.

Öppna listan för grafikadaptrar (om det nu är så det heter på svenska...), högerklicka på ditt grafikkort och välj "Avinstallera drivrutin". Presto!

Permalänk
Skrivet av Bonius:

1. http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/safe-mode-wind...

Ditt grafikkort ska vara listat under "Display adapters" eller... uhm.. ja, vad det nu heter på svenska (grafikadaptrar?)

EDIT: Glöm länk 2, den var mördande dålig. Du ska in i enhetshanteraren som finns under system, som i sin tur finns i kontrollpanelen.

Öppna listan för grafikadaptrar (om det nu är så det heter på svenska...), högerklicka på ditt grafikkort och välj "Avinstallera drivrutin". Presto!

Du är guld värd, tack som fan! Skall prova

Visa signatur