Permalänk
Medlem

Speldator till TV

Tjena

Min syrra frågade ifall jag kunde tänka mig att plocka ihop en dator till henne på en budget på 7-8k
Den ska bara vara kopplad till en TV (FullHD) och användas för att spela krigsspel (BF3, modern warfare2) och kolla på film
Eftersom den ska vara kopplad till TVn valde jag ett grafikkort med HDMI för att kunna skicka ut ljudet där med
Det var längesen jag byggde ihop en dator nu och vill få lite input för att se ifall man kan optimera

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3730782/2013-08-16_hurrdurr

Anledningen till att jag valde det chassit var för att hon vill ha den ståendes i TV bänken och det var begränsat utrymme för den
BxHxD 46x24x37

Kan tänka mig att BF4 kan bli aktuellt på denna datorn också så det har jag hållt i åtanke
Har ingen erfarenhet av Hydro produkterna men tänkte att det kunde hjälpa med ljudnivån i chassit samt vara lättare att montera i ett sådant litet chassi

Skulle uppskatta det väldigt mycket ifall någon skulle kika på det och se ifall jag har tänkt rätt

Permalänk
Medlem

Mitt förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3732805/2013-08-17

- Om hon ändå ska köra HDMI via grafikkortet kan du ta ett billigare moderkort utan en sådan port och spara en hundring.
- Bättre att hon tar en i3:a som är strömsnålare och utvecklar mindre värme. Och skippa den dyra vattenkylaren, den medföljande duger fint till Ivy Bridge i stock.
- Referens grafikkort är att föredra då de dumpar den varma luften utanför chassit.
- Samsung 840 Evo 120 GB kostar bara nån hundring mer, ser ingen anledning att inte ta en sån. Och borde inte 1 TB lagring räcka?
- 1600Mhz minnen av bättre kvalité för 20kr till.

Så, motiverat och klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för ditt förslag

Jag ska kolla upp storleken på kylaren samt grafikkortet bara då det är lite begränsat med utrymme i det chassit
Hon skulle förmodligen klara sig med en I3a men om jag känner henne rätt så kommer den datorn få hålla ett tag och då kanske man ska gå på en 4-kärning processor

Edit, stod visst en längd på grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fajt:

Tack för ditt förslag

Jag ska kolla upp storleken på kylaren samt grafikkortet bara då det är lite begränsat med utrymme i det chassit
Hon skulle förmodligen klara sig med en I3a men om jag känner henne rätt så kommer den datorn få hålla ett tag och då kanske man ska gå på en 4-kärning processor

Edit, stod visst en längd på grafikkortet...

Båda passar, Intels stockkylare är gjord för att passa i alla chassin. i3:an har hyper-threading vilket innebär att den kan "simulera" 4 kärnor. Självklart är det inte som att ha en i5 men det fungerar bra i program som kräver fler trådar. Varför skulle inte en i3a hålla ett tag? Alternativet är att du bantar ner grafikkortet till ett markant sämre och går på en i5, men prestandan i helhet kommer vara mycket lägre då.

Visa signatur