Program för automatisk omstart av dator

Permalänk
Medlem

Program för automatisk omstart av dator

Hej

Försöker hitta ett program som automatsikt startar om min dator vid en viss tid punkt. Har Googlat runt men hittar inget.

Kör W7 Ultimate på maskinen.

Anledningen är att undvika att den hänger sig, vilket inträffar någon gång men sällan.

Har någon något tips?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

har du provat sinvise systems shutdown timer??

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog fundera mera på varför den hänger sig än att behöva starta om den då och då.

Känns som att gå runt problemet genom att starta om den istället för att ta tag i vad som orsakar hängningarna.

Ta och testa lite memtest program och hårddisk stresstestare och se om det är något utav dom som gör att datorn hänger sig.

Permalänk
Medlem

Windows task scheduler borde fixa biffen. Nu var det ett tag sedan jag lekte med den så kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Jag skulle nog fundera mera på varför den hänger sig än att behöva starta om den då och då.

Känns som att gå runt problemet genom att starta om den istället för att ta tag i vad som orsakar hängningarna.

Ta och testa lite memtest program och hårddisk stresstestare och se om det är något utav dom som gör att datorn hänger sig.

Det händer väldigt sällan och jag okar inte lägga tiden. SSD disken är ny och samma fenomen hade jag med vanlig HDD. Visst finns det chans att det är ram men tveksamt. Det som händer är att XBMC inte visar alla menyer/mappar om det stått stilla ibland, så jag tror mer det hänger på mjukvaran.

Datorn är en lite AT3IONT-I Deluxe som jag hängt bakom sovrums tv och kör XBMC på och ser på film via nätverket på.

Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

har du provat sinvise systems shutdown timer??

thx

Permalänk
Medlem

Windows Task Manager finns i Windows. Skapa en batchfil som kör kommandot "shutdown -r -t 10". Därefter skapar du en uppgift i Task Manager som kör batchfilen varje dag/vecka/månad vid en specifik tid.